Constante voeding dashcam

Hypodermic

Actief lid
Hallo allemaal,

Omdat ik zelf geen multimeter heb, vroeg ik mij af of er iemand zo weet op welke zekering in het zekering kastje onder de lichtknop een constante voeding heeft.
Ik wil testen of mijn dashcam werkt met de parkeerfunctie.

Alvast bedankt voor de hulp,

Paul
 

Hypodermic

Actief lid
volgens ECS zou F28 of F34 een mogelijkheid moeten zijn.
Ik ga zo gelijk eens testen of het werkt.
Ik heb geen trekhaak, ik had wel de volgende lijst al, maar kon niet vinden welke eventueel een constante spanning heeft.
 

EdK

Forumguru
Omdat ik zelf geen multimeter heb
Tsja dan nemen je een 2 stukjes elektradraad en die soldeer je aan een 12V autolampje .
Dan één draad tegen de massa houden en de andere tegen de draad die je wil ,weten of deze wel of niet geschakeld is.
En zo meet je dan ook je zekeringen of ze wel of niet doorgebrand zijn....

Tsja t leven kan zo simpel zijn.......:koffie:
:koffie::koffie:
 

EdK

Forumguru
Klopt @Hypodermic en doordat je geen multimeter hebt geef ik je aan hoe je op een andere methode kunt meten
Want meten is weten !!
Want hoe vaak er hier al leden zijn geweest die zonder meter vertelde dat bv hun zekeringen heel waren (visueel ) en dat na uiteindelijk meten ze toch defect waren !!
En dat is hetzelfde met een constante plus of een geschakelde plus zoeken, men kan zeggen dat die of die positie een constante is maar bij meten blijkt het toch niet ze te wezen....

Dus met het lampje meten maakt je leven dan een stukje simpeler ......:pardon:
 

EdK

Forumguru
is zeker de intentie niet, maar na tweede bericht hoop ik dat je daar achter bent gekomen.
Maar ja platte tekst kan soms (vaak) verkeerd begrepen worden.
Maar in principe is een ieder hier ( actieve leden ) hulpvaardig naar leden met een probleem.
En soms krijgen we het voor elkaar om mensen met 2 linker handen toch iets voor elkaar te laten krijgen
 

erto171

Actief lid
Ligt ook aan de manier waarop je dingen brengt, op mij kwam het kleinerend over. Maar via tekst komen dingen soms anders over dan iemand bedoeld.
bij de Action kan je een setje kopen met zekeringen en een soort fitting schroevendraaier met een punt aan het eind en een stekker die je boven in de schroevendraaier kan steken , aan de draad zit een krokodillen klem (aarde) prijs ongeveer € 2,- als je prikt in de zekeringen gaat er een lampje branden in de schroevendraaier, z.g.n. spanningzoeker. https://www.action.com/nl-nl/p/dunlop-zekeringen-set/
succes Ernst erto171
 

Bijlagen

  • 3009132_8711292201878-111_01.png
    3009132_8711292201878-111_01.png
    322,4 KB · Weergaven: 17

Pindasaus

Forumguru
Toevallig heb ik dat setje van de week gekocht. Op de spanningszoeker en handleiding staat 230 V, dus ik denk dat hij het niet doet op 12 V . Wat hij dan te zoeken heeft in een doosje met zekeringen is mij een vraag. Als ik het me goed herinner zit er geen draad bij.
1200x1200.jpg

Als je toch bij de Action bent, zou ik de multimeter halen. Kost € 4,50. Ben je van plan om hem vaker te gebruiken, dan zou ik eentje van € 20 halen bij de elektronicaboer.

In het zekeringenkastje van de Fabia 3 heb je drie horizontale rijen met minizekeringen. De bovenste en onderste rij zijn constant 12 V, de middelste is geschakeld.
 
Laatst bewerkt:

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Als ik het goed begrijp het je een hardwirekit voor je dashcam? Heb ik ook voor mijn Nextbase. Daar zit een stekkertje aan die in de zekeringskast doet en aan de bovenkant een plek voor de originele zekering. Dan is het een kwestie van kijken in je boekje om er achter te komen welke plek je kunt "innemen", van een zekering die dus onder spanning blijft.
 

Bijlagen

  • stekker.PNG
    stekker.PNG
    69,2 KB · Weergaven: 7

erto171

Actief lid
bij de Action kan je een setje kopen met zekeringen en een soort fitting schroevendraaier met een punt aan het eind en een stekker die je boven in de schroevendraaier kan steken , aan de draad zit een krokodillen klem (aarde) prijs ongeveer € 2,- als je prikt in de zekeringen gaat er een lampje branden in de schroevendraaier, z.g.n. spanningzoeker. https://www.action.com/nl-nl/p/dunlop-zekeringen-set/
succes Ernst erto171
Klopt inderdaad zit een gewone fitting schroeven draaier in , daar kan je niet de auto zekeringen mee testen.
Heb bij diverse grote " doe het zelf" zaken gekeken, maar de zekering tester was niet meer leverbaar
 

erto171

Actief lid
By de way, waar kan je met de zekering tester uitgerust met een krokodillenklem aarde maken als je een keyless startknop hebt? Vroeger maakte ik het aarde klemmetje vast aan de contactsleutel .
 

Tees

Donateur
In de zekeringenkast zit dacht ik ook altijd een massapunt? Of anders idd in het scharnier een blank stuk metaal vinden.
 
Bovenaan Onderaan