Constante stroomdraad 13 polige stekker

4Motion

Senior Member
Zijn hier caravan rijders onder de Kodiaq eigenaars?

Ik vroeg mij af of de standaard "af fabriek" uitklapbare trekhaak over een goede 12 volt aansluiting beschikt of dat het noodzakelijk is om een extra kabel te trekken? Weet iemand wat de mm2 van de kabel is op pin 10 is in de standaard kabelboom?

De vraag werd gesteld richting skoda maar voorlopig nog geen officieel antwoord.
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Bij een 13 polige stekker is er volgens mij in een standaard schema 1 draad voor constante stroom. Dus dat zal al aanwezig zijn.

"Vroeger" met 7 polig was dat soms een gedoe omdat de 1 er een mistlicht op had en de ander wel constante stroom. Ik heb zelf een Superb met af fabriek wegklapbare trekhaak en ook daar is het standaard goed geregeld.
 

hemi24

Forumguru
Heren, hij vraagt niet naar of er constante 12 v is (die krijgt 'ie al), maar of die draad voldoende stroom kan hebben!
Oftewel: is 'ie dik genoeg?

Kom je niet achter, want dan ligt de zekering er al lang uit... (zekering nr. 28 of 38; 25A dacht ik)

:pieker:

De constante zou je op pin 9 moeten zoeken en de geschakelde op pin 10.
 
Laatst bewerkt:

sliderke

Senior Member
Kennis van mij gaat met stevige caravan achter zijn kodiaq op reis. Nooit geen probleem gehad. Dus ik zou me niet teveel zorgen maken.
 

andrehj

Forumguru
Reken maar op 2.5mm². Daar mag theoretisch wel 25A doorheen, maar helaas levert dat een veel te groot spanningsverlies op. Liefst zou je de pennen 9, 10, 11 en 13 met 4 of zelfs 6mm² willen bedraden. Helaas werkt de hele industrie (autofabrikanten, caravanfabrikanten en kabelboeren) daar niet aan mee, en wordt alles geleverd met 2.5 mm², zodat een caravankoelkast op 12V al bij voorbaat een hachelijke onderneming is. :nono:
 

Frenk21

Forumguru
@bartg , ik heb de wegklapbare trekhaam af fabriek. Daar zit een 13-polige jaegeraansluiting op. Met mijn caravan heb ik geen problemen gehad. Er moet dus naar mijn mening een constante aanwezig zijn. Hoe dik die is weet ik niet.
 
Zijn hier caravan rijders onder de Kodiaq eigenaars?

Ik vroeg mij af of de standaard "af fabriek" uitklapbare trekhaak over een goede 12 volt aansluiting beschikt of dat het noodzakelijk is om een extra kabel te trekken? Weet iemand wat de mm2 van de kabel is op pin 10 is in de standaard kabelboom?

De vraag werd gesteld richting skoda maar voorlopig nog geen officieel antwoord.
Ook ik rijd met een caravan. Mijn Kodiaq heeft ook de fabrieks trekhaak met Jäger aansluiting en die is volledig bedraad.
Dus ook op pin 10 en 11. Maar pas op, het werd al gezegd, ze zijn maximaal 2.5 mm2 dik.
Nou ligt het er aan, welke koelkast er in jouw caravan zit. Is het zo'n kleine in het keukenmeubel, dan zal het geen problemen geven er van uitgaande dat de aansluiting van koelkast naar de aansluiting op de trekhaak, zo'n meter of 6 a 7 is.
Heb je echter een grote koelkast en daarbij ook een groot vriesvak, dan is die draad van 2.5 absoluut onvoldoende!
Die koelkasten gebruiken zo'n 170/180 watt en bij 12v is dat goed voor ruim 15 amp.!!
En daar is die reeds aanwezige draad van 2.5 niet geschikt voor. Veel vermogens verlies en door de warmteontwikkeling
een grote kans op brandschade.
Ik heb buiten de trekhaak om een geschakelde draad getrokken van 2 x 6 mm2 naar de zekeringkast (aangesloten door werkplaats).
Vanaf de koelkast ook een 2 x 6 mm2 richting dissel getrokken en als we met de caravan weg gaan, worden beide kabels aan elkaar gekoppeld met "Anderson" stekkers. Een super verbinding en nooit storing.
Overigens zie ik bij de meeste caravanners, dat de aansluitkabel die ze gebruiken vaak maar 3 x 1.5 mm2 dik is. Over een grote lengte is dit vaak onvoldoende en zou een 3 x 2.5 mm2 veel beter zijn, maar dit terzijde:pieker:
Je zult wel begrijpen welke kabel ik dus gebruik voor aansluiting op de stroomkast.
Over 2 weken weer naar de sneeuw met de caravan!:thumbsup:
Succes er mee.
 

EdK

Forumguru
Heb je echter een grote koelkast en daarbij ook een groot vriesvak, dan is die draad van 2.5 absoluut onvoldoende!
Die koelkasten gebruiken zo'n 170/180 watt en bij 12v is dat goed voor ruim 15 amp.!!
In theorie zou een 2,5mm² draad voldoende zijn voor 15A
In je woning gaat er al max 16A doorheen en dat is dan ook nog een stugge draad
In de wagen is het soepel wat word toegepast en in theorie kan daar meer stroom doorheen !
Dat je op safe wil spelen hiermee kan ik goed begrijpen en zou dus een 4mm² al voldoende zijn ipv een 6mm² !
 

andrehj

Forumguru
@Huib 190pk DSG-7 4x4 SB : Er is bij 15A door 2.5mm² echt geen sprake van brandgevaar. Dat is een misverstand. Brand krijg je bij slechte contacten of een te dunne kabel. En door 25 mm² mag gewoon 25A, zonder dat er oververhitting plaats vindt.

@hemi24 en @EdK: Het probleem is de spanningsval en het daardoor veroorzaakte vermogensverlies (kwadratisch verband). Reken de afstand die de stroom moet afleggen maar eens uit (vanaf de accu, naar de koelkast in de caravan, en dan weer terug via de massadraad naar het massapunt in de kofferbak). Dat is zo een meter of 18. Mijn caravankoelkast wil graag 15A hebben door het weerstandselement.
15 Ampere over zo'n lange draad levert bij 2.5mm² een spanningsval op van 1.84 Volt.
Hierdoor daalt het vermogen van de verwarmingselement achterin de koelkast met bijna een kwart.

Overigens zijn de betere caravanfabrikanten zich van dit probleem terdege bewust. In mijn Dethleffs is de draad tussen de bedradingskast voorin de caravan (waar de kabel vanaf de dissel binnenkomt) en de koelkast al uitgevoerd in 6 mm². Helaas is de kabel tussen die kast en de stekker slechts voorzien van 2.5mm² aders, en zijn 12-polige kabels met dikkere aders voor de pennen 9, 10, 11 en 13 niet te koop.

@EdK: Een vergelijking met je woning heeft geen zin. Daarin heb je 230V en valt een spanningsval van 1.8 Volt nauwelijks op. Bovendien zijn er maar erg weinig apparaten in een woning die 15 Ampere trekken. Bij mij thuis komen alleen de oven en de inductiekookplaat tot die waarde.
 

hemi24

Forumguru
Heren, bij mijn weten is de 12V voor de koelkast ook bedoeld om de reeds gekoelde koelkast met inhoud, tijdens de reis gekoeld te houden.
In een dergelijke situatie zal de vermogensbehoefte ook minder zijn.
 
Bovenaan Onderaan