Condensor vervangen octavia 3 1.0 tsi

Hallo,

Binnen een paar dagen ga ik de condensor vervangen van een octavia 3 1.0tsi. Deze moet vervangen worden wegens beschadigd na een ongeval.
Ik ga het systeem laten leeghalen , de condensor vervangen en daarna laten vullen.
Echter weet ik dat er bepaalde modellen zijn van de VAG groep waarbij je eigenlijk best niet rijd met een leeg aircosysteem. Deze systemen hebben geen lagedruk beveiliging waardoor de aircopomp blijft meedraaien.

- heeft deze octavia zo een systeem?
- Kan je daar een aantal km mee rijden (3tal) tot aan de aircoman?
- Er blijft normaal olie in de compressor zitten, dan heeft deze toch smering?

Als de condensor lek slaat door een steen of zo, kan het toch niet de bedoeling zijn dat het hele systeem in de soep draait?
 

Desperado

Forumguru
En een leeg systeem staat niet onder druk, dus daar kan ook weinig mee misgaan lijkt me.
Airco uit dan zou het wel moeten kunnen lijkt me. Er rijden heel veel mensen rond met een lege airco die hem niet willen gebruiken.
 

Tees

Donateur
Als ik me goed herinner zijn er typen motoren waarbij de aircopomp altijd meedraait (dacht de oudere), maar hebben modernere motoren een magneetgestuurd pomp die ontkoppeld wordt indien niet nodig of te lage druk van het koelmiddel
 
Ja,
Dat alles weet ik. Ik vraag me juist af of deze een magneetkoppeling heeft. Ik vermoed van niet.
En indien niet, dan draait deze altijd mee, kan het dan kwaad om hier mee naar de aircoman te rijden?

Bij de dealer en de schadehersteller heb ik dit nog niet gevraagd. Ik ga de schade zelf herstellen dus vind het wat raar om daar info gaan in te winnen.
 
Dat lijkt mij wel hoor, en anders even navragen. Het is een nieuw model, en alles wat mee draait wat niet zo nodig mee hoeft te draaien is nadelig voor de emissie-uitstoot en elke gram die ze er vanaf kunnen halen is er 1 en gezien een aircocompressor best wat vermogen nodig heeft om rondgedraaid te worden kan ik me niet voorstellen dat ze in deze tijd nog een exemplaar monteren die altijd mee draait.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan