Condens in alle lampen voorzijde Octavia RS

bsnline

Senior Member
Goedenavond,

Bestaande topics over het 'probleem' zijn bekend voor mij.

Het lijkt alleen veel erger te zijn bij mijn O3 RS 220 van 2016. Vooral bij regenachtig weer, ook wanneer ik al een hele tijd heb gereden. Bekende met een gelijke rs gevraagd of hij het probleem ook heeft en zijn antwoord was ja, maar niets zoals dit (zie bijgevoegde foto's).

Daarom lijkt het mij verstandig om aanspraak te maken op de garantie, maar is het dat ook of is het toch een veelvoorkomend probleem?

Ben erg benieuwd of er meer van jullie dezelfde bevindingen delen.

IMG-20211022-WA0047.jpg IMG-20211022-WA0045.jpg IMG-20211022-WA0046.jpg IMG-20211022-WA0044.jpg
 

hemi24

Forumguru
Misschien parkeergewoonte aanpassen…

Wat vaker met de neus in de zon, kan al heel wat verschil maken!
 

JeSko

Forumguru
Abnormaal is dit niet, combinatie van moderne leds die niet zo warm worden als halogeen lampen, en het gebruik van plastic ipv glas voor de behuizing zelf. Ik had standaard halogeenlampen zitten in mijn S2 zijn mistlichten vooraan, deze gewisseld naar LED, en nu heb ik ook vaker dit soort condens in de lampenbehuizing, voorheen met de halogeenlampen geen last van.

Wat Hemi zegt helpt ook, aan de zonkant van de auto heb ik er geen last van bij ontdooien, aan de schaduwkant blijven ze langer vochtig.
 

bsnline

Senior Member
Auto staat vrijwel altijd met de voorzijde in de zon. Vreemd aangezien alles aan de auto nog febrieksaf is. Lijkt mij een probleem die elke 03 rs gebruiker ervaart dan? maar blijkbaar niet allemaal zo erg als mij, en al helemaal niet in alle 4 op dezelfde momenten?

Bij mijn Octavia 1.6 TDI nooit gezien, met zowel de leds, xenon als halogeen.
 

Frnsvdw

Senior Member
Mijn O3 heeft hier (gelukkig) geen last van koplampen en mistlamp units zijn altijd helder.
O3 1.6TDI 2013
 

EJS

Forumguru
Ik heb af en toe zo'n zelfde strookje condens (miss net ietsje kleiner) maar alleen in de koplampen van mn S3 uit 2016.
 

bsnline

Senior Member
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Ik heb inmiddels contact gehad met de dealer en zij geven (na het bekijken van de foto's) aan dat dit absoluut niet hoort of normaal is. Al helemaal niet in deze mate.

Daarom wordt er een afspraak gepland voor de komende week. Ik zal de bevindingen van de monteur hier delen mocht er wat uitkomen.
 

bsnline

Senior Member
Helaas is de afspraak verschoven. Ik kan mijn auto komende vrijdag pas brengen voor de inspectie.

Er wordt dan ook meteen gekeken naar het volgende probleem: kletsnatte vloer aan bestuurderszijde. Heb hierover ook al veel gelezen, waarschijnlijk is het probleem afvoer van panodak. Erg vreemd aangezien de auto nog geen 4 maand geleden een grote servicebeurt heeft gehad waarbij ook het panodak en alles is 'nagekeken' en 'schoongemaakt'.

Auto heeft nooit bij bomen of wat dan ook gestaan waardoor de afvoer verstopt kon raken. Daarbij ben ik erg secuur met het schoonmaken van de wagen en specifiek het panodak i.v.m. de bekende problemen.

Vervelend allemaal.
 

Eltjo

Forumguru
Watert het dak af naar de koplampen?

Goed dat de dealer er vooralsnog goed op reageert.
Hopelijk wordt er serieus naar je vochtproblemen gekeken, maar het is soms lastig te vinden.
Bij mijn Passat B6 was het nat onder en achter de stoel. Het bleek dat de elleboog in de achterdeur waar de bedrading door loopt, naar boven gericht was. Zo liep er water langs de bedrading door de manchet en connector de stijl in. De elleboog doorvoer moet naar beneden gericht zijn zodat water van de bedrading afvalt voordat deze de manchet in gaat.
Het zou kunnen dat het op een vergelijkbare manier bij jouw auto ook mis gaat.

Bij mijn auto’s zijn de lampen altijd droog gebleven. Mijn DRL zijn ook sinds de zomer LED, maar zitten met de wit-halogeen mistlampen in een behuizing. De lampen gaan als mistlamp bijna nooit aan, alleen als ik achteruit steek en de hoek om ga.

Het Matiz-je wat mijn vrouw had was erg hardnekkig bij een koplamp. Ik had alle naden van de koplamp ruim afgekit en toch kwam er elke keer weer een heleboel vocht inzitten, ook al had de lamp lang binnen gelegen en was er uren perslucht door geblazen.
Wel 4x eruit gehaald, maar niets hielp. Op het laatst heb ik gewoon wat gaatjes onderin geboord en was het probleem helemaal opgelost. Heel duf...
 
Laatst bewerkt:

bsnline

Senior Member
Nee het panodak watert zeker niet af naar de koplampen haha. Twee totaal verschillende problemen. Ik ben benieuwd wat ze mij erover kunnen vertellen. Gelukkig zit er nog garantie op.
 

Eltjo

Forumguru
Ik zou wel de suggestie van het elleboogje meegeven aan de dealer.
Ik heb het ontdekt even nadat ik de ex-lease auto kocht en die 5 jaar oud was.
Waarschijnlijk zat het al fout vanaf de fabriek.....
Dat soort problemen zijn soms lastig te vinden als het niet regulier voor komt. En om het in een deur te zoeken...

Succes!
 

bsnline

Senior Member
Ik heb de auto vandaag opgehaald van de dealer.

Ze hebben mij een aantal documenten laten inzien over de condens problemen in de lampen van de O3 RS. Het blijkt inderdaad normaal te zijn, echter hadden zij het zelf ook nog niet in deze mate gezien (zat erg veel condens in op de morgen dat ik de auto bracht). Maar niets om zorgen over te maken, zolang er zich maar geen druppen vormen.

Afvoer van panodak aan de rechterzijde was inderdaad verstopt en linkerzijde was lek. Bodem en mat zijn met waterzuiger droog gemaakt.

Heb de service geschiedenis meegekregen (nu wel, en toen ik er een maand geleden om vroeg kon het niet i.v.m. privacywet.. ) en wat blijkt: auto is de afgelopen 2 jaar al 5x naar dealer geweest om problemen met afwatering van panodak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

eriktv

Forumguru
Kluitje + riet zeg :mad:.

Fijn dat je je technisch geen zorgen hoeft te hebben, maar het ziet er niet fraai uit. En daar komt de mogelijke zorg om de afwatering van het dak weer voor terug.. :troost:
 

bsnline

Senior Member
Erg vervelend inderdaad, zal het panodak maandelijks reinigen, afvoer doorblazen en met een veer erdoor. Hopen dat het probleem zich dan niet meer voordoet.
 

Eltjo

Forumguru
Met een veer erdoor elke keer?
Is dat niet juist het initiëren van ellende?
Testen of water vlot wegvloeit en op de juiste plek eruit komt is wellicht een minder belastende werkwijze.
Als het niet vlot wegvloeit kan je alsnog ontstoppen met de veer.
 

bsnline

Senior Member
Dat klopt inderdaad. Maar het water vloeide goed weg de afgelopen keren dat ik het dak schoongemaakt heb. Geen luchtbelletjes of iets wat erop wijst dat de leidingen verstopt zouden zitten.

En toch de ramen vol condens en vloer vol water. Tevens geen metalen veer maar van kunstof, ietwat zachter voor de leidingen.
 

mwhite

Forumguru
hier ook wel eens condens in de koplampen.
gister nog, was best vochtig en miezerregen viel me op dat er bij mij ook veel condens in de lamp zat.
van morgen alles weer weg..
 
Bovenaan Onderaan