Combi met glad dak (geen dakrailing)

Arnie

Actief lid
Mijn RS is zover ik weet van origine niet een auto die voor de NL markt was bedoeld... Kon wel eens België zijn.
Enfin... De mijne heeft dus geen dakrailing en aangezien ik hem als voorraad auto heb genomen was er ook geen optie dit aan te vinken oid.

Plaatje voor het beeld:

Capture.JPG

Punt is dat ik wel zit te kijken naar een set dakdragers voor fiets montage... (een RS IV en een trekhaak gaat niet fijn samen)
Weet iemand of :

A. de originele railing na te monteren is?
B. er een goede set (Thule f.e.) is om permanent te monteren en die ook nog samenwerken kan met het glasdak?

Een andere optie kan zijn om een set Seasuckers te nemen maar ik weet niet of dat echt een prettige richting is.
 

Bakboord1

Forumguru
Ik verwacht dat er ook dakdragers zijn voor jouw auto zonder rails zoals de hatchback ook heeft.
Dat lijkt me de makkelijkste weg en dan houd je ook de cleane look van je auto.
 

spikehome

Forumguru
Ik heb gehoord dat anca in wijchen bij de hybride Octavia trekhaak kan monteren en er zelfs goedkeuring voor 1000kg aan mag.
De Skoda dealer in Nijmegen zei dat toen ik het over een phev had.

Bij dezelfde dealer onder mijn RS een originele uitklapbare trekhaak laten monteren.
 

Arnie

Actief lid
Ik verwacht dat er ook dakdragers zijn voor jouw auto zonder rails zoals de hatchback ook heeft.
Dat lijkt me de makkelijkste weg en dan houd je ook de cleane look van je auto.

Dat dacht ik aanvankelijk ook maar mijn estate heeft niet de "gaten" aan de binnenzijde van de spijl.
Bij de hatchback zijn deze er meen ik om de drager op zijn plek te houden.

Capture.JPG
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij de hatchback zijn deze er meen ik om de drager op zijn plek te houden.
En/of om de (volgens de autofabrikant) meest geschikte positie van de dragers aan te duiden.

De platliggende dakrails van mijn Leon hebben aan de "binnen"kant ook 4x 2 gaatjes c.q. putjes als indicatoren waar je de dragers bij voorkeur zou kunnen positioneren, maar als dat niet goed uitkomt met bv. de bevestiging van een dakkoffer of zo dan kun je daar best wat van afwijken. De voetjes van de Thule dragers hebben geen uitsteeksels die in die putjes zouden moeten vallen en hebben bij goed vastzetten overal op de rails dezelfde meer dan adequate grip.
 

Arnie

Actief lid
Goed om te weten... Punt is natuurlijk dat ik geen rails op het dak heb.
Ik heb inmiddels ook even contact gezocht met Skoda om te kijken of die een statement hebben op wat de beste manier is.

Ook goed om te weten dat ik eigenlijk zoek naar een "install and forget" oplossing. Dus eigenlijk wil ik het monteren en aan het eind van de leasetermijn het er pas weer afhalen. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik denk dat bijv Thule hier idd wel een oplossing voor heeft. Skoda zelf verwacht ik weinig van...
Overigens ben ik een beetje allergisch voor mensen die jaarrond met dakdragers rondrijden, en ze dan maar af en toe gebruiken. Écht zonde van t extra verbruik! (niet oordelende over jou @Arnie, maar wou t wel meegeven)
 

Arnie

Actief lid
Agree... In mijn geval zal deze met goede regelmaat gebruikt worden. Om ze dan fixed op het dak te hebben is juist het gemak dat ik zoek. Nu moet ik elke keer de auto verbouwen om eea mee te kunnen nemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Gebruiksfrequentie is hierin wel een zwaarwegende factor.

Als ik ze meerdere keren per week nodig zou hebben, zou ik misschien ook wel een permanente oplossing overwegen*). Maar anders toch niet, al helemaal niet bij de huidige brandstofprijzen en niet te vergeten de uitstootproblematiek: ook lege dakdragers veroorzaken immers al snel een procent of 10 extra verbruik.
Die 2x 5 à 10 minuten "verbouwen" (nou ja: 4 inbusbouten vast- c.q. losdraaien...) per keer gebruik zitten me niet in de weg.

*) Als het zó vaak gebeurt, kan een grotere auto natuurlijk ook een permanente oplossing bieden... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Arnie

Actief lid
Inmiddels de informatie gekregen dat in mijn geval de dragers voor de hatchback zullen werken op de estate. De Thule Wingbar EVO in het zwart lijkt mij een goede richting… Dit zal denk ik prima werken op een zwarte RS.

640543.jpg


Deze Thule geeft ook dat een bike rack snel gemonteerd kan worden. Enige wat ik nu nog wil uitzoeken of het glasdak ook gebruikt kan worden met deze dragers op het dak.
 

Arnie

Actief lid
Om dit topic even goed af te ronden… Inmiddels de Thule set binnen gekregen en gemonteerd.
Zoals aangegeven heeft mijn combi een glad dak en mist dus de railing.

Hiervoor heb ik een drager set (Thule Wingbar EVO black en EVO clamp) voor een Octavia Hatchback besteld.
Dit past prima op een Combi al moet je wel enkele maten aanpassen naar eigen inzicht. Dit gaat dan voornamelijk over de positie van de klemmen op de dakdrager. Omdat de positie net wat anders is moet je de maten naar eigen inzicht aanpassen. Dit is overigens goed te doen maar vraagt even wat aandacht om het goed te doen. Ik heb de klemmen zo goed mogelijk boven de stijlen gezet wat overeenkomt met de locatie die wordt aangegeven voor een Combi met railing. Wel tevreden met hoe het nu zit.

AM-JKLXepcf1WXRFpeKoG3M7w0ill74SFm0hkwlVYaiWCM9N-1x82gLcVGZ4mGdc5WAq8jgKeN548pcvKq5FtqnM4L8hukGzw_Dyl0vMajqnLtIZrdsnsBcMhgOvBN-Pgggs5KMcki86TX9fCrWsXVks50PlwQ=w980-h1306-no


Deze dragers geven tot 100km/h eigenlijk geen extra geluid in het interieur. Dit verbaasde mij eigenlijk wel maar zeker tevreden mee. (boven de 100km/h heb ik nog niet geprobeerd) Ook goed te melden dat het panoramadak gewoon volledig open kan en meer dan voldoende ruimte heeft.

Binnenkort de fietsdrager bestellen zodat het geheel compleet is.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Toch een tip v.w.b. positionering: leg eens een waterpas in lengterichting over de dragers, bij voorkeur met de auto in beladen toestand (en op een goed waterpas liggende ondergrond natuurlijk).
Het is van belang dat de voorste in elk geval niet hoger ligt dan de achterste, liever zelfs een fractie lager, zodat de rijwind je lading niet probeert op te tillen. Een beetje downforce is een stuk beter voor de wegligging bij ca. 100 km/u en hoger.
Eventueel de hele boel een eindje naar voren verplaatsen is in voorkomend geval de oplossing.
 

Arnie

Actief lid
@Canon-Eye
Dank voor de tip! Ik heb bij het installeren wel naar de ligging gekeken maar niet echt met een waterpas… Meer met een timmermansoog. :D Zal het nog eens checken.
 

Wolf75

Senior Member
En/of om de (volgens de autofabrikant) meest geschikte positie van de dragers aan te duiden.

De platliggende dakrails van mijn Leon hebben aan de "binnen"kant ook 4x 2 gaatjes c.q. putjes als indicatoren waar je de dragers bij voorkeur zou kunnen positioneren, maar als dat niet goed uitkomt met bv. de bevestiging van een dakkoffer of zo dan kun je daar best wat van afwijken. De voetjes van de Thule dragers hebben geen uitsteeksels die in die putjes zouden moeten vallen en hebben bij goed vastzetten overal op de rails dezelfde meer dan adequate grip.
Vraagje in een wat ouder topic. Maakt het uit of je de voorste of de achterste gaatjes gebruikt aan de binnenkant om je Thule dragers te monteren. Ik heb een Thule kitset besteld om mijn Seat Altea dragers om te bouwen naar Skoda Superb dragers. Screenshot_20230107_205238_Firefox.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
@Wolf75 Nee, maakt niks uit, je hebt wel wat marge. Die putjes zijn vooral indicatief, niet veel meer dan een hulpje om op het gezicht die dragers zo goed mogelijk haaks te plaatsen in die gevallen waarin ze niet onderling worden verbonden door bv. fietsdragers of een skibox.
In mijn geval zitten er kanosteunen op, dus ze worden onafhankelijk van elkaar geplaatst.
 

Canon-Eye

Forumguru
Van zulke klemvoeten met positiepennen heb je soms meer last dan gemak omdat die je de mogelijkheid ontnemen om één of beide dragers een stukje te verschuiven zodat je de positie zonodig wat kunt aanpassen aan de lading of de (net niet) horizontale ligging daarvan.
Ik reed ooit 2x een Audi80 sedan (het eerste dakgootloze "gladde" model, 1988 en 1993) gevolgd door een 4-deurs Polo-1995. Daar speelde hetzelfde. En dan kon ik een kajak nog wel op zijn steunen verschuiven voor een perfecte ligging, maar met bv. een ladder of skibox wordt dat toch lastig.
 

Wolf75

Senior Member
@hemi24 thnx, jij bent duidelijk beter in googlen dan ik. Ben ik erg mee geholpen.

@Canon-Eye Gelukkig kan ik met de afstanden van de verouderde Thule box ook wel wat schuiven. Ik heb nog met de montage op de vierkante stalen dragers.
 
Bovenaan Onderaan