Combi 1.6TDI 5-bak of DSG (Waarom geen 6-bak?)

TedVlemmings

Forumguru
Hoi beste Škoda fans,

Ik heb serieuze interesse in de nieuwe octavia combi. Ik twijfel zelf aan DSG vs handbak. Persoonlijk lijkt mij 5 versnellingen een beetje achterhaald en vraag ik me af waarom de hand bak niet 6 versnellingen heeft? Heeft iemand hier de reden voor? Ik twijfel vooral tussen hand of DSG vanwege vele zakelijke KM's waarin nogal eens geregeld fileverkeer voorkomt, plus het feit dat 7-bak DSG mij rustiger lijkt rijden op hoge snelheden vanwege minder toeren in hogere versnellingen.

Alvast bedankt,

Ted
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Misschien een idee om in beide een proefrit te maken en kijken wat je bevalt.
 

TedVlemmings

Forumguru
Hoi Fabia,

Dit ga ik ook zeker doen. Gister de handbak gereden en morgen eens een afspraak maken voor de DSG. Ik was echter gewoon benieuwd of iemand de reden weet waarom de handbak niet sowieso 6 versnellingen heeft. Is toch in de gehele VW groep inmiddels standaard en het lijkt mij juist zuiniger.

Overigens vond ik de 5-bak wel gewoon ouderwets lekker rijden op de weggetjes waarmee ik erin heb gereden (geen hoge snelheden helaas), eens kijken later deze week of de DSG me kan verrassen.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat had ik met mijn vorige Fabia, een 1.6 tiptronic. De triptronic heeft zes versnellingen en de handbak maar 5.
 

Greggy

Actief lid
Zonder het zeker te weten meen ik dat er voor een 5-bak is gekozen vanwege zuinigheid (verbruikscijfers). Deze zouden met een handgeschakelde 5-bak beter zijn dan met een 6-bak. Normaal gesproken zijn de benzine DSG-7's zuiniger dan de handgeschakelde versies, maar voor de 1.6 diesel gaat dit niet op. Ook de 14% bijteller die er aan komt is geen DSG leverbaar omdat ie dan onzuiniger wordt...
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben ook "teruggegaan" van een handmatige 6-bak (Opel) naar een 5-bak in mijn Octavia (1.6 diesel). En ik moet zeggen, het went snel. In het begin had ik op de snelweg nog wel eens de neiging verder op te willen schakelen, maar dat was meer vanwege gewenning dan dat het vanwege geluid of toerental nodig was. De auto bevalt me uiteindelijk prima met de 5-bak (maar ik rij weinig in de file, ik zorg er meestal wel voor dat ik voor de files ben waar ik zijn wil)
 

Darkside

Forumguru
Wat is het toerental bij 100 in zijn 5 als ik vragen mag.
Mijn ervaring is juist dat de 6e versnelling de toeren omlaag bent als je aan het cruisen bent op de snelweg.
Heb in het verleden met de 5-bak in een superb gereden en meende dat ik de 6e versnelling wel degelijk mistte.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb een aantal dagen in een 1.6Tdi gereden (O2 Combi), dat viel mij een beetje tegen als je een 1.9Tdi gewend was van het oudere type. Mijn pa rijdt tegenwoordig in een 1.6TDI met DSG-7 (Caddy van circa 1500kg) en daarin is de motor veel levendiger; terwijl het hetzelfde blok is. Deze motor zou ik alleen nemen met DSG, het maakt veel verschil.
 

CharlesTucker

Forumguru
Zoals beloofd heb ik even opgelet op de weg naar huis, bij 100km/u (echt, 105 op de teller) loopt ie zo'n beetje 1950 toeren per minuut. Voor alle duidelijkheid, ik heb het dan over een 1.6TDi, handgeschakeld, 5-bak, in een O2C, "Greentech" uitvoering, modeljaar 2012. Zoals Sparkie al opmerkte zal dat voor een 1.2 benzinemotor best wel anders liggen. De combinatie 1.6TDi met die handbak valt mij helemaal niet tegen, het is denk ik ook maar net wat je verwachtingen en wensen zijn. Ik ben zelf qua levendigheid en performance best snel tevreden.
 

TedVlemmings

Forumguru
Bedankt voor de reacties, ik ga morgen in de DSG rijden en hopelijk maakt dat het een en ander duidelijk voor me. Mijn voorkeur ligt normaal bij hand geschakeld, en in lease is dit ook zo'n €40 p/m voordeliger voor me. Mocht de DSG me toch kunnen overtuigen dan wordt het nog een lastige keuze, ik ben namelijk een redelijke "lage toerental rijder" en probeer eigenlijk altijd onder de 2000 te blijven behalve met het wat snellere optrek werk en in dat opzicht heb je dan wel snel last veel toeren met 130 in z'n vijf lijkt me.
 

Racer-X

Actief lid
Ik zou gaan voor de DSG, rijdt veel lekkerder. Ik ben van een O2 1.9 TDI DSG overgegaan naar de O2 2.0 TDI handgeschakeld ABT getuned en ga straks weer lekker lui rijden in de O3 1.6 TDI DSG.
 

hemi24

Forumguru
Bij de 1.6 TDI altijd de DSG nemen (als het haalbaar is): de 5-bak haalt bij het overschakelen de fut er even compeet uit...

Viel mij op dat de Golf VII Variant ook met 5 bak komt, terwijl bij de A3 de 1.6TDI gekoppeld wordt aan een 6-bak (net als bij de Passat).

Voor diegene die wel eens een zware aanhanger of caravan trekt met de 1.6TDI: je mist niet de 6e versnelling, maar eerder een lage 1e versnelling. De 1e van de 5-bak is net iets te hoog, waardoor je op moet passen voor smoren van de motor of het verbranden van de koppelingsplaten.

Als ik het goed begrepen heb komt de Greenline versie wel met 6-bak?!?

Even weer terug naar de oorspronkelijke vraag: Waarom een 6-bak?!? Pure onzin, bij mijn huidige auto met 6-bak schakel ik vrijwel uitsluitend van 4 naar 6 en omgekeerd... Bij een sprintje vanuit stilstand sla ik meestal de 4 én de 5 over.
 

Greggy

Actief lid
Yup... Als het kan dan een DSG nemen. En ja, het klopt: eens automaat... :-) Nr. 3 is in bestelling...
Iedere meter dat je rijdt 'profiteer' je van die optie. Zeker in files. Kan je van een chip niet zeggen hoewel ik dat ook heeeel leuk vind.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ach, zoveel mensen, zoveel meningen, ik ben tevreden met die handgeschakelde 5-bak. Ik heb wel wat ervaring met automaten, en vind het niets toevoegen (behalve kosten). Maar toegegeven, de automaten waar ik mijn ervaring mee heb waren geen DSG's :).
 

laagvlieger

Forumguru
Waarom wordt er nog steeds voor een 5-bak gekozen door Skoda ... Het is een betrouwbare versnellingsbak gebleken, het is lichter en kleiner dan een zesbak, mischien zelfs minder wrijving en dus zuiniger, en vooral goedkoper wat ook niet onbelangrijk is voor het merk. Redenen genoeg, en je went er echt wel aan.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Als ik het zo hoor hier...ben ik blij dat ik de DSG gekozen heb. ik wou een automaat en de motor was "bijzaak"....als ik handbak wou was het niet de 1.6 geworden maar de 2.0 TDI.
 

TedVlemmings

Forumguru
Vanochtend in de DSG gereden. Heerlijk. Ookal gaat het me wat meer kosten ik denk dat ik er wel veel meer rust mee ga beleven tijdens mijn veelal lange ritten. Het is ook fijn dat je ouderwets kunt schakelen (+ en -) en ook de sport stand was onverwacht vlot in de 1.6tdi. Ik denk wel dat ik het geld ervoor over heb om voor de DSG te kiezen.
 

Darkside

Forumguru
Zoals beloofd heb ik even opgelet op de weg naar huis, bij 100km/u (echt, 105 op de teller) loopt ie zo'n beetje 1950 toeren per minuut. Voor alle duidelijkheid, ik heb het dan over een 1.6TDi, handgeschakeld, 5-bak, in een O2C, "Greentech" uitvoering, modeljaar 2012. Zoals Sparkie al opmerkte zal dat voor een 1.2 benzinemotor best wel anders liggen. De combinatie 1.6TDi met die handbak valt mij helemaal niet tegen, het is denk ik ook maar net wat je verwachtingen en wensen zijn. Ik ben zelf qua levendigheid en performance best snel tevreden.

Dat is idd wel laag. In mijn gedachte was dat nl hoger. (of zijn de verhoudingen aangepast)
Zelf probeer ik weer benzine te leasen. En dat zal dan weer de 1.2 met DSG worden.
Anders toch maar een keer proefrijden met de 1.6TDI.
bedankt iig voor de info
 
Bovenaan Onderaan