Columbus Columbus zit in opstartloop (stuk of nog mogelijkheden?)

h dejong

Actief lid
Hallo allemaal

Afgelopen zaterdag terug gekomen van 14 dagen vakantie in Frankrijk. Laatste stop net na grensovergang Hazeldonk gepakt. Vervolgens weer op pad, maar euhm wat doet die Columbus nou vreemd.... zeker z'n ei kwijt... ;)
Auto op volgende parkeerterrein aan de kant. Reset gedaan (welbekende 3-knoppen), auto uit en van contact etc etc, maar helaas geen oplossing.

Columbus toont alleen zwart scherm, opstartscherm en start dan weer opnieuw. Ventilator hoor je bij opstart/logo scherm ook draaien. Signaal van parkeersensoren is wel hoorbaar, maar radio, navigatie etc werken allemaal niet.

Laatste info die ik van mij systeem kon vinden:
Delivery part number: 3T0035680
Hw-version: H11
Sw-version: 1104

Oude topics lezend kon het wel eens afgelopen zijn met dit beestje.
Maar misschien zien jullie nog mogelijkheden?

Opties:
1. naar de dealer voor onderzoek en firmware update? Iemand een idee wat iets dergelijks kost?
2. Iemand in de omgeving Friesland/Groningen/Drenthe die iets kan betekenen met bv firmware update maar die wel ervaren is? (Welke versie zou dan de juiste voor deze zijn en welke mogelijkheden?)
3. Mocht bovenstaande geen oplossingen bieden, dan wellicht een andere op de kop tikken uit bv. een demontage auto incl. Code. Waar moet ik dan rekening mee houden (programmering oid?)? Wat is de laatste Columbus versie die in mijn Octavia (FL Elegance BNS van 2009) past (past bv 1 uit de nieuwe Octavia ook?)?
4. Andere opties?????

Ik hoor graag welke mogelijkheden jullie eventueel nog zien.
Vakantie eindigde al niet zo denderend en dit kan er ook nog wel bij.....
Ik zal de accu nog loskoppelen voor bv. een uur om te kijken of dat iets helpt.

Alvast bedankt!

Groet,
Hans
 

h dejong

Actief lid
Vanmiddag de accu losgekoppeld.
Na wederom aansluiten, heeft dit helaas niet geholpen.
Columbus blijft nog steeds in loop hangen.

Iemand nog advies/tips?

Gr.
Hans
 

Antera

Donateur
De Columbus is helaas aan het einde van zijn latijn. De loop is omdat hij zijn software niet meer kan laden. Dit kan een electronische oorzaak hebben of een defecte HD
 

h dejong

Actief lid
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

@Antera: alleen een firmware update gaat dit dus niet verhelpen begrijp ik.

@Neptukker: ik heb oemrepair gebeld. Hij geeft aan dat het type apparaat niet erg betrouwbaar is en kennelijk afgelopen jaren reeds honderden heeft gerepareerd.
Heb hem gevraagd naar de gemiddelde reparatiekosten en wat er dan gedaan wordt.
Gemiddelde kosten bedragen €250,=
Daarvoor krijg je het toestel gerepareerd weer thuis gestuurd (handiger voor mij ivm afstand), 1 jaar garantie, nieuwste firmware wat mogelijk is voor toestel versie en nieuwste kaarten.
Gemiddelde reparatieduur is 3 dagen.
Ondernemer kwam erg kundig over aan de telefoon en wist ook goed antwoord te geven op mijn vragen. Klinkt dus als vertrouwd.

@EdK: heb je ervaringen met KMS?

Ik heb ook nog even rondgekeken en vond in Leeuwarden Autopar. Zij bieden reparatie ook aan.
Iets goedkoper (€179,=) maar dan alleen 3 maand garantie, kaartupdate van west-Europa. Wel dichterbij voor mij.
Iemand ervaring met Autopar?

Ik ga morgen nog even rondje bellen met KMS en Autopar

Gr.
Hans
 

EdK

Forumguru
@EdK: heb je ervaringen met KMS?
Ja ik heb ervaring met ze met de tellerunit waar verlichting van knipperde.
Dat is overdag geen ramp, maar zodra het donker word is het hoogst irritant.
Daar het voor mij alleen moeilijk is om overdag doordeweeks iemand te bezoeken zonder vrij te nemen ze toch gemaild om te kijken of het zaterdags ook mogelijk is.
En dit bleek het geval te zijn, op zaterdag op afgesproken tijd aangekomen en na enkele bakken koffie en tijdschriften door genomen te hebben hadden ze de unit keurig gedemonteerd gerepareerd en weer gemonteerd voor een redelijke prijs.
Dealer propt er alleen maar nieuw in was zijn mededeling.
Gasten weten echt wel waar ze mee bezig zijn...

EDIT: En je krijgt 2 jaar garantie op het gerepareerde ( bij tellerunit in mijn geval )
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Hoe werkt dat met het vervangen van de HDD? Valt dat zelf te doen als je handig bent met een pc/laptop en hoe krijg je dat ding weer aan de loop met de nieuwe HDD?
 
Bovenaan Onderaan