columbus: surround sound / equalizer presets?

WouterO2C

Actief lid
Hallo iedereen,

Ik heb gezocht op het forum maar kon mijn vraag en dus ook het antwoord niet zo 1,2,3 vinden.

Afgelopen maandag mocht ik mijn O2 Elegance Business in ontvangst nemen (foto's komen nog :koffie:).
Deze versie is standaard uitgevoerd met het audio plus pack.

Uit de handleiding van de columbus maak ik op dat onder "tone" een instelling "surround" en "equalizer" (met presets voor dance, rock, classis etc.) moet zitten. Die twee opties komen bij mij echter niet voor in het keuzemenu. Het enig wat ik kan instellen is de eenvoudige treble/mid/bass instelling.
Dat zet m.i. geen zoden aan de dijk.

Ik vind dit vreemd, omdat ik toch voor het audio plus pack heb gekozen. Dan zouden deze opties toch ook voor mij beschikbaar moeten zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

Groeten,
Wouter

Michel

Forumguru
Bij mijn weten bestaat het audio plus pack "slechts" uit vier extra luidsprekers in de achterdeuren.

Je krijgt pas een digitale equalizer en 12 luidsprekers als er een audio pack III of audio pack pro wordt bijbesteld. In het eerste geval heb je dan een Bolero radio en in het tweede geval een externe CD-wisselaar. Deze beide pakketten zijn echter niet bestelbaar op een Elegance Businessline.

kupper

Nieuw lid
Audio pack plus is idd extra speakers.
Audio pack III, standaard op de L&K heeft wel surround, equalizer en CD wisselaar.
Audio pack III is niet te bestellen op de EBL in NL volgens de folders.

Bakkertje

Forumguru
Die equalizer zou ook te activeren moeten zijn met VCDS. (heb ik hier ooit eens gelezen)
Verwacht er overigens geen wonderen van de eindversterkers van de columbus zijn niet echt denderend en de plek waar de luidsprekers in de deur zitten helpt ook niet echt om er iets fatsoenlijks van te maken.

Dirk39

Nieuw lid
Hallo,
Heb zelf ook de Elegance Businessline en ben best tevreden over de geluids kwaliteit, heb hiervoor in een 307sw gereden en dat was echt slecht.
Ben inmiddels helemaal Skoda minded :680:

WouterO2C

Actief lid
Goh, dat valt me tegen... Geluid is in de basis niet slecht, maar een surround optie of `powerfull` instelling doet echt wel wonderen hoor )is mijn ervaring). Ik dacht dat dit er toch wel in zou zitten bij die dure columbus. Maar de opties is dus niet eens bestelbaar als optie op de EB.
Had ik dat maar beter uitgezocht...

Die equalizer zou ook te activeren moeten zijn met VCDS. (heb ik hier ooit eens gelezen)
Verwacht er overigens geen wonderen van de eindversterkers van de columbus zijn niet echt denderend en de plek waar de luidsprekers in de deur zitten helpt ook niet echt om er iets fatsoenlijks van te maken.

Toch interessant! Weet je ook hoe?

Zijn er nog andere goede opties om het geluid wat meer "power" te geven? Andere speakers ofzo? Of helpt dat niet?

Bakkertje

Forumguru
Er is al aardig wat geschreven over het opwaarderen van het geluid in de Octavia / Superb. Beide modellen hebben mijns inziens het probleem dat de luidsprekers op de verkeerde plek zitten (tenzij je een sound system hebt, dan heb je voorin een 3-weg systeem per deur). De woofers zitten naast je kont terwijl ik ze liever voor me zou hebben (zoals bij VW wel het geval is..). Doe mij maar een portier bak naast de stoel in plaats van de luidsprekers..

Andere luidsprekers kan uiteraard, maar dat lost vrij weinig op. Behalve dat je ze op smaak uit kunt zoeken en het daardoor beter zal klinken dan de standaard. Wat ook zal helpen is het zogenaamd ontdreunen van je deuren en de spacers (gewoon een stuk kunstof waar de luidspreker op gemonteerd zit) die onder de luidsprekers zitten. Zou ik meenemen als je andere speaker gaat plaatsen.
Voor meer laag (wat naar mijn idee niet hoeft met 4x 16,5 cm luidsprekers in de deuren) kun je een subwoofer inbouwen met een versterker met een hoog ingang. De Columbus/Amundsen heeft immers geen lijnuitgangen dus dat gaat niet zomaar. Het voordeel van een losse sub is dan weer wel dat je de front speakers qua laag kunt ontlasten (met een spoel bijvoorbeeld) en dat je daardoor wat zuiverder geluid uit je speakers krijgt.

Al met al is het zonder soundsysteem behelpen.

Toen mijn columbus gestolen was, baalde ik natuurlijk als een stekker, maar qua geluid was ik er 100% op vooruit gegaan door de JVC die qua geluid duidelijk beter is dan origineel. Nu heb ik in m'n Superb een Amundsen+ en baal ik eigenlijk als een stekker van het matige (het is in mijn beleving niet goed, maar ook weer niet slecht) geluid. Zoals eerder gezegd ben ik vrij kritisch, maar op een werkdag zit ik dan ook tussen de 2,5 en 4 uur in de auto. En ja het is inderdaad erg jammer dat je op de bunsiness lines geen opties hebt om het geluid op te waarderen, maar daar krijg je wel weer heel veel voor terug (denk aan je Xenon, parkeersensoren enz..)

Overigens denk ik niet dat surround je qua geluid gaat helpen, het zal hooguit ruimtelijker klinken, maar het ontbreken van het middengebied los je er niet mee op. De equalizer zal mogelijk nog het meeste bijdragen aan het verbeteren van het geluid, maar als dat op basis van de 3 niveau's (laag, midden, hoog) is dan kom je zelf met de instellingen net zover.

Over die functie zul je even moeten zoeken hier op het forum of met google, ik weet dat zo ook niet meer.
Snelle zoekactie met google: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=258543

De Stip

Forumguru
Ik schaar mij geheel achter de bijdrage van Bakkertje. Zelf rij ik ook een dikke O-2 en eigenlijk valt mij als enige, met name de wat mindere kwaliteit geluid op. Zelf hoopte ik het op te lossen, door de actieve subwoofer uit mijn vorige auto over te zetten in de O-2. Maar helaas lukt het niet op een simpele manier, daar er geen line uitgangen zitten op de Columbus. De subwoofer die ik nog heb liggen en erg graag ingebouwd zou willen hebben, is een Pioneer TS WX 22 A. Maar zoals gezegd zal dit helaas niet mee gaan vallen. Tenzij een van jullie weet hoe je dit zou kunnen oplossen, want in dat geval houdt ik me van harte aanbevolen.

WouterO2C

Actief lid
@Bakkertje Duidelijk verhaal, dank voor je uitgebreide reactie! Betekent dus dat er weinig aan te doen is, tenzij je de columbus zelf vervangt.

Net als jullie ben ik kritisch en van mening dat het geluid in de EB met audio pack plus "ok" is, maar niet meer dan dat. Uit mijn oude Golf IV van 10jaar oud kwam echter een beter geluid (highline uitvoering, zonder verdere aanpassingen of subwoofer).

De Stip

Forumguru
Thanks Bakkertje! Nu nog ff iemand (een bedrijf bijvoorbeeld) vinden, waar ze het deskundig en zonder iets in, op of aan m'n O-2 te beschadigen.

Omdat ook ik het geluid van mijn O2 EBL wat tegen vond vallen (had hiervoor tijdelijk een Seat Ibiza met een verbazingwekkend goed geluid...) kwam ik via de zoekfunctie op dit topic terecht. En ik lees het met stomme verbazing... De equalizer is dus wel aanwezig maar stomweg uitgeschakeld? Ik vind dit te bizar voor woorden. Ik koop toch een Columbus in mijn auto? En geen Columbus-met-beperkte-functionaliteit? Wat een onzin om zo'n -toch redelijk basale- functie uit te schakelen! Waarom???

Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar je zou haast je auto een paar dagen midden in een grote stad laten staan... En daarna, na dat je je ruit weer hebt laten repareren, een echte radio kopen.

Ik voel eigenlijk gewoon best genaaid nu door Skoda. Bah. Ik heb de auto nu een week en ik ben er verder zeer tevreden over. Maar ik vind dit toch apart? Ik koop dat apparaat, waar haalt Skoda het recht vandaag daarin functies zo maar uit te schakelen?

Bovenaan Onderaan