Columbus navigatiesoftware update

Goedemiddag iedereen,

Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een Skoda Superb uit 2009. Ik heb hiervoor vier jaar met plezier in een Octavia gereden, maar wegens gezinsuitbreiding zijn we overgestapt op de Superb. Hij bevalt tot op heden zeer goed, en heb al wat probleempjes en vragen kunnen oplossen door jullie forum.

Nu wil ik graag de software van de Columbus gaan updaten en heb hiervoor de dealer geraadpleegd. Ik wil de west- en oosteuropasoftware hebben en volgens de dealer kosten deze dvd's per stuk € 210,-. Nu heb ik ook wat advertenties op marktplaats gezien voor een tiende van de prijs, maar als ik me goed heb laten informeren kan het zo zijn dat deze goedkopere software meer slecht dan goed kan doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor reacties,

Groeten Chris
 

Baphi

Forumguru
Beste ChrisSuberb, welkom hier op het forum! Het is gebruikelijk je eerst even voor te stellen in dit topic.
Dan weten we wat meer over je en je auto.

Maar om je vraag te beantwoorden: je kunt twee delen van je navigatiesysteem updaten:
1. Kaarten (west- en oosteuropa)
2. De firmware van je navigatiesysteem (oftewel: het besturingssysteem)

De eerste moet je volgens de officiele kopen of via een niet legale manier bemachtigen. Voor het laatste kun je hiervoor niet terecht.
De twee kun je uitvoeren, maar lees je eerst goed in!! Het is erg afhankelijk van het model navigatiesysteem wat je in je Superb hebt en welke firmware er nu op staat.
 

Baphi

Forumguru
Update: net de firmware update succesvol uitgevoerd met een aangepaste FW2684 zodat de stuurwielknoppen weer functioneren. Ik heb de ISO overigens op een DVD gebrand, dat schijnt de Columbus prettiger te vinden (ging ook veel vlotter met updaten). Vervolgens heb ik nog een update CD laten draaien waarmee ik VIM én het hidden menu geactiveerd heb (ging mij vooral om het hidden menu).
Kortom: missie geslaagd! Apparaat draait nu op FW2684 en da's wat mij betreft prima (voorlopig dan he :-) )
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EfEr

Darkside

Forumguru
Meer slecht dan goed zal wel meevallen. Wel kan het zijn dat de DVD niet goed gelezen kan worden en dan ben je je geld kwijt.
Officieel moet je voor deze columbus gewoon naar de dealer gaan en geld neer leggen.
Sommige dealers willen ook wel een "service" verlenen door de data op de HDD te zetten voor je voor een schappelijke bedrag. Maar dan krijg je de DVD niet mee en als er iets gebeurd met de HDD of partitie moet je wederom je dealer lief aan kijken.
Je kan het ook gewoon zelf uitvoeren. Er is hier op dit forum al eea vermeld hierover.
Maar omdat dit illegaal is dien je voornamelijk zelf even wat uit te zoeken.
 
Iedereen alvast bedankt voor de reacties, ben zelf niet echt technisch met dit soort dingen. Ik ga wel even sparen en dan de dvd's maar bij de dealer bestellen. Ik ben bang dat mijn dealer niet mee zal werken aan een voordelige update aangezien hij voor een nieuwe bluetooth module al € 800,- vroeg.
 

Darkside

Forumguru
Onderdelen achteraf zijn meestal een stuk duurder.
Maar 800 is wel erg duur. Dan kan je beter een mobridge nemen. Dat zou incl montage op 500,- moeten komen.
(of anders gewoon naar een andere dealer gaan. voor hem 10 andere.....toch?)
 
Ik heb de module besteld bij automotive parts in Apeldoorn, kost 159 euro. Volgens hun was het plug and play, aangezien de module onder de bijrijders stoel zit. We gaan zien of het echt zo makkelijk gaat...
 

Baphi

Forumguru
Dan moet je er wel al een bluetooth module in hebben zitten... Anders heb je ook de kabelset en microfoon nodig. Maar lijkt me beter om daar een ander/nieuw topic voor te gebruiken!
 
Er zit al een module ingebouwd alleen deze herkend geen nieuwe smartphones, hopelijk is dit na het installeren van de nieuwe module verleden tijd
 

Darkside

Forumguru
Dan is het nog een module die allen Rsap ondersteunt. (Zijn ook apps voor ). De nieuwe zal ook HFP ondersteunen.
 

Darkside

Forumguru
Geen idee voor de iPhone. Voor Android zijn er een aantal (wel geroot) zijn. Op mijn oude telefoon wel eens geprobeerd en dat werkt
 
Bovenaan Onderaan