Columbus Navigatie gestolen

Status
Niet open voor verdere reacties.

octaviar

Nieuw lid
Vorige week heeft een of andere e***l mijn O2 raam ingemept en mijn Columbus "netjes" uit het dashboard geschroefd.:407:. Boekjes ook nog meegenomen en de rest laten liggen.
Hebben meer mensen hier last van?

Raam laten fixen en nieuwe in laten zetten. Weinig andere vergelijkbare opties tov Columbus...
Geen afneembaar frontje ofzo, erg jammer.

Zouden ze de RNS510 dan toch kunnen kraken?
Aangezien het ding aan de auto is gekoppeld en bij Skoda moet worden geactiveerd als ie in een andere auto wordt ingebouwd.
 

nomad

Senior Member
Ik zou me geen illusies maken... Heel even zoeken op internet levert diverse adressen op waar je een "nieuwe" code kunt krijgen voor als je de "oude" kwijt bent.
Die is dus zo gekraakt.

De enige remedie is een goed alarm en safetytorx gebruiken. Ik heb zelf zitten denken aan 1-toerschroeven, alleen die zijn zo lastig te verwijderen als het apparaat een storing heeft.

Je kunt ook de Columbus er een keer uithalen en alle zijden voorzien van een tekst, die je erin stanst of met een dremel erin zet. Volgens de duitse fora worden deze apparaten veelal voorzien van een valse codekaart en gewoon als nieuw weer verkocht.
 

higgy

Forumguru
De Columbus, RNS510 en 't Seat-broertje (hoe HEET dat kreng nou eigenlijk?) zijn al een tijdje gericht doel van inbrekers. Helaas.
Wat Marc schrijft: een goed alarm monteren en dan nog heb je geen garantie.

Dat krijg je met een van de beste navi's die momenteel leverbaar zijn...
 

octaviar

Nieuw lid
Mooi balen, gelukkig een leasebak (verzekeringstechnisch gezien), maar alle zooi eromheen is zo klote. Als ie er zo weer in zit is ie binnen no time weer weg waarschijnlijk..
Dat van die codes is ook echt waar. Lekkere beveiliging dan. Afneembaar frontje zal waarschijnlijk op de opvolger wel aanwezig zijn. Dit is echt hopeloos dat je er niets tegen kan doen. Torx schroeven hebben ook geen zin, want daar komen ze pas achter als de ruit er al uit ligt. Dan slopen ze hem waarschijnlijk toch nog. Het is een paar minuten werken, dus een alarm is ook niet echt een oplossing denk ik.
Afneembaar frontje, al is ie maar 2 bij 2 cm, lijkt mij de enige echt oplossing.
 

nomad

Senior Member
Het is een paar minuten werken, dus een alarm is ook niet echt een oplossing denk ik.

Dat weet ik zo net nog niet. Als er geen alarm in zit, valt het erg weinig op. Bij een loeiend alarm trekt het wel veel meer de aandacht. Ik heb er zelfs aan gedacht om de sirene niet onder de motorkap te plaatsen, maar in de auto zelf. Ik wil de eerste wel eens zien die dan lekker op zijn gemak gaat zitten schroeven. De mijne doet 117 dB. Hoe lang kun je daarin zitten zonder gehoorbeschadiging ?
 

bat

Lid
De Columbus, RNS510 en 't Seat-broertje (hoe HEET dat kreng nou eigenlijk?) zijn al een tijdje gericht doel van inbrekers. Helaas.
Wat Marc schrijft: een goed alarm monteren en dan nog heb je geen garantie.

Dat krijg je met een van de beste navi's die momenteel leverbaar zijn...
Niet alleen dat het een van de beste navi's is maakt het een gewillige prooi, maar vooral dat de potentiele markt zo ontzettend groot is. Deze navi past in alle nieuwere auto's van Skoda, VW en Seat en dat zijn heel veel auto's en heel veel berijders die tegen een prikkie de nieuwste navigatie in hun auto willen.

Een standaard navi uit pak 'm beet een Toyota past ook alleen in die Toyota en dat verkleint de markt nogal.
 

octaviar

Nieuw lid
Daar ben ik ook zo bang voor :(

Waar is het gebeurd? Op straat, parkeergarage?

Voor de deur, gewoon op straat.... Niemand heeft iets gehoord of gezien, waarschijnlijk een kussen gebruikt om ruit in te tikken. Pluizen zitten nog op portier.. Degene die het gedaan heeft, heeft het echt vaker gedaan, geen enkele beschadiging op het dashboard, netjes frame opzij gedaan en navi losgeschroefd. Wel een paar kabeltjes door geknipt (dat was sneller neem ik aan.).

Code van RNS 510 is dus geen enkel probleem, ondanks dat Skoda beweerd dat ze er toch niet mee kunnen zonder officiele code.
 

bat

Lid
Code van RNS 510 is dus geen enkel probleem, ondanks dat Skoda beweerd dat ze er toch niet mee kunnen zonder officiele code.
Alsof dat die dief wat uitmaakt. Meenemen is makkelijk, als het dan niet blijkt te werken heeft hij zijn geld allang binnen.
 

octaviabas

Senior Member
codes zijn nimmer een probleem geweest, niet met de oude radio's die met een code werken , en ook niet met de huidige.

codes = computer = gekraakt kunnen worden

Alarm en goede verzekering zijn tegenwoodig geen optie meer.
 

Wullum

Actief lid
Bij mij in november 2007 de Nexus uit mijn O2 gejat onder de carport nota bene. Op eBay worden ze in Polen aangeboden.....
Ook er netjes uitgeschroefd na forceertruukje van linker voorportier (deukje zit er nog.....)
Waarschijnlijk is de aandacht nu meer gericht op Columbussen, blijft een ordinaire ouderwetse Nexus tenminste zitten ;)
 
Bij mijn collega is afgelopen weekend de Columbus er ook uitgeschroefd.
Ruitje ingeslagen en verder zeer netjes te werk gegaan.
De dealer geeft nu aan dat er amper tot geen vervangings columbus'en beschikbaar zijn en dat het maanden (..) zal duren voor het gat in het dashboard weer gevuld zal zijn.
 

nomad

Senior Member
Een goed alarm doet echt wonderen. Gezien de vele diefstallen ga ik de mijne zeker overzetten en de sirene komt echt in het interieur en een backup onder de motorkap. Toch is het volgens mij lastig schroeven, hangend vanuit het raam. De deuren blijven immers op slot, want de O2 heeft safelock. Of waren de deuren ook open ?
Toen ze bij mij ingebroken hadden waren alle deuren nog op slot.
 
Zul je ook wel lak beschadiging hebben aan de deuren als ze daar tegen gaan leunen om aan de Columbus te komen. :(

Alarm doet wel wonderen, ik ben meer voorstander van preventief handelen dmv de SCM stickers. Men weet zo nooit of de auto wel/niet alarm heeft.
 

nomad

Senior Member
Alarm doet wel wonderen, ik ben meer voorstander van preventief handelen dmv de SCM stickers. Men weet zo nooit of de auto wel/niet alarm heeft.

ja en als straks iedereen van die stickers op de auto heeft zonder alarm slaan ze alsnog je ruit in omdat de kans dat er een echt alarm in zit veel kleiner is. Ik ben van mening: Geen alarm, geen SCM sticker !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan