Columbus+ Maixdot en Bluetooth Telefoon

Roboman

Nieuw lid
Ik heb een O2 Elegance Business Line waarin een Columbus, maxidot en BlueTooth(BT) telefoon "aansluiting" zit. Sinds enige tijd heb ik een vervelend, maar vooral technisch lastig probleem en hoop dat iemand dit herkend.
Het scenario; Ik Schakel contact in, de Columbus start op. BT Verbinding met de telefoon wordt opgebouwd, een Pop-up op het display verteld me dat de verbinding klaar is, en de telefoon inhoud is zichtbaar op het display van de (Col)umbus, en het Maxidot display laat de "Phone" optie zien waardoor ik alles vanaf het stuur kan bedienen, of via het display van de Columbus.
Zo werkte het een jaar ongeveer. Wat gebeurt er nu;
Contactaan, telefoon verbinding wordt gemaakt, ik zie geen Pop-up. Het maxidot geeft geen "Phone" optie aan, dus kan ik vanaf het stuur dus niets.Via de columbus nattuurlijk wel, maar daarmee kun je alleen opnemen en bellen. Als je bekend bent met de Columbus/MaxiDot functies dan weet je ook dat ik nu dus ook niets meer kan wijzigen m.b.t. de telefoon settings of phonebook of opnemen of een nummer kiezen vanaf de stuur bediening.. . Errrugggg lastig dus ..

Dit fenomeen is een beetje random geweest tussen wel of geen Maxidot weergave, maar e.e.a. lijkt te verslechteren.

Wat is erg gebeurd. De originele Columbus is door een nieuwe vervangen omdat ik een klacht had en nog steeds heb over de geluidsweergave. (Daar schrijf ik ook nog een discussie over).

Intussen heeft de dealer de Telefoomodule gewisseld, de software en firmware versies gechecked met Pon, maar zonder resultaat.
Ook heb ik het type telefoon uitgesloten met diverse testen, maar het zal duidelijk zijn dat het probleem in de auto zit omdat het alleen de controle via het maxidot betreft.
Bijkomende issues zijn dat als ik het contact in tot accessoire stand draai de radio gewoon aan zou moeten blijven totdat ik de sleutel eruittrek. De columbus heeft daar een eigen mening over. Soms gaat hij gelijk uit, (niet goed), of hij gaat uit en bedenkt zich een paar keer door aan/uit te gaan, en komt dan OF uit OF aan terug. (lekker verwarrend he?!!). Ook is de "Vehicle Status" optie in het maxidot niet aanwezig als de "Phone" Optie" er niet is..

Mijn serieuze vraag dus.. heeft iemand dit ook gehad, of heeft het ook nog?
Ik wacht jullie serieuze reactie(s) met spanning af...

Bakkertje

Forumguru
@Higgy als ik het zo lees lijkt het een breder probleem dan alleen de columbus icm bluetooth.

On-topic: De problemen die jij schetst zijn wel een beetje herkenbaar. Mijn O2 (helaas zonder Columbus maar met JVC) heeft sinds kort het vreemde dat de deuren al open springen als ik het contact uitzet, terwijl dat eerst pas was als je de sleutel eruit trok. Ik kan me voorstellen dat het probleem dat jij omschrijft lastig te vinden is. Alles zit aan elkaar geknoopt in een CAN netwerk..

Hardop denkend: Misschien zijn de versies van de software van de verschillende modules niet compatible in je auto. In de IT is het vaak zo dat wanneer er verschillende softwareversies (voor hardware componenten) in 1 systeem zitten er matrixen zijn wat met elkaar werkt. Je schrijft dat je columbus vervangen is, wellicht zit daar nieuwere software in die weer niet compatible is met de bluetooth module?

hemi24

Forumguru
Wat een nachtmerrie! Klinkt bijna als een storing op het CAN-bus systeem: telefoonmodule communiceerd wel met Columbus, maar niet met het Maxidot.

"Vehicle Status" is al in het Maxidot aanwezig als er een portier opengezet wordt en zou op zich niet samen hangen met de "Phone" optie...

Gezien de leeftijd zou ik aandrengen op een paar weekjes vervangend vervoer en de auto richting PON schuiven voor een grondig onderzoek!!!

Bovenaan Onderaan