Columbus 2011 wel compatible met Iphone?

SBB

Lid
Beste overige Leden,

Ik heb een Superb combi besteld die geleverd gaat worden in sept dit
jaar, (met columbus 2011) nu is er bij mij en mij lease maatschappij grote onzekerheid over het werken van het columbus systeem i.c.m. een Iphone 3g.

Nu heb ik gelezen dat dit bij Car-tronic op te lossen is door de bestaande
module (orgineel skoda) te laten vervangen door een ander type wat wel
de taal van de Iphone spreekt....

De dealer Rijnwoud Rotterdam waar de auto geleverd gaat worden kon met
99% zekerheid vertellen dat in de nieuwe modellen columbus "waarschijnlijk" een andere telefoonmodule krijgen die voor meerdere typen telefoons geschikt zijn dan alleen nokia, er is dus nog 1% twijfel en zekerheid kunnen ze mij niet geven tot de dag van aflevering....

Ik kan via de lease maatschapij kiezen voor een alternatief van parrot maar dan werkt mijn stuurbediening niet, vindt ik toch jammer omdat ik 4 jaar met de auto moet rijden.

risico is dat ik na aflevering direct 400 euro moet investeren om het alsnog werkend te krijgen zonder orginele garantie van skoda.

Weet iemand hier meer van, of zijn er meer mensen die hiermee te maken
hebben of krijgen...

P.s. het schijnt bij audi ook een probleem te zijn, en daar schijnen ze het opgelost te hebben zegt de dealer.

rcFred

Senior Member
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Iphone, maar heb nu mijn auto bijna een jaar.
Ik las in een ander topic dat er een nieuwe skoda BT module kwam met Parrot chipset.
Lees meer in een ander topic: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=11113

Je kan dus beter even bij de dealer vragen of dit nieuwe type module erin komt, de nieuwe werkt met de Iphone en je hebt nog gewoon je stuurwielbediening die werkt.

mute

Nieuw lid
iphone en columbus

Hallo allemaal,
sinds gisteren trotse bezitter van een 2.0 crtdi superb combi met columbus en bluetooth premium installatie.
Omdat ik wist dat er problemen zijn met pairen van een iphone had ik al eens rondgekeken naar een alternatief. Maar vooralsnog gewacht tot de auto in mijn bezit was.
Groot was mijn verbazing toen ik gisteren het probeerde.
Bluetooth aanzetten , iphone ziet de "skoda BT", verbinding maken , code ingeven en klaar.
Gegevens overdracht ging ook vlekkeloos.
Alles goed, werkt perfect, ik gelukkig.
Iphone heeft géén rSAP, dus ik snap er niks meer van.

mvg

ad

Monteurtje

Forumguru
Alle auto's die vanaf NU en een paar week geleden ongeveer besteld worden met telefoon voorbereiding hebben GEEN RSAP meer. Als rcFred het al heeft, is het waarschijnlijk al eerder in productie gegaan dan dat ze bij PON zeggen. De IPhone en de black berry's en dat soort toestellen zijn vanaf nu compatible. Volgens mij kun je zelfs de muziek van je IPone beluisteren. In de VAS testkast stond ook al zo iets. Audiostreaming kan dat? Eindelijk van dat gezeur af dat het niet met elkaar werkt.

andrehj

Forumguru
Ik heb het anders begrepen: vanaf modeljaar 2011 is het standaard HFP (handsfree protocol) aan de carkit toegevoegd, zodat je dus niet meer van rSAP gebruik HOEFT te maken, maar het kan dus nog wel.

[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]

bushwankaz

Nieuw lid
Naar aanleiding van bovenstaande berichten en omdat m'n superb alleen maar rSAP ondersteund een mailtje richting de dealer, met dit als antwoord:

Het is inderdaad sinds 2 weken mogelijk om een ander module te plaatsen die met meer telefoons communiceert. Deze werkt met Parrot techniek.
Dit is echter geen optie affabriek maar een accessoires die achteraf ingebouwd wordt. Dit systeem is ontwikkeld voor de uitgebreide toestellen en wordt als extra bij geplaatst de kostten hiervan zijn 560 euro.

Overigens zag ik dat de nieuwe OS4 voor de iPhone wel rSAP gaat ondersteunen. Misschien een goede reden voor een nieuwe iPhone?

Neptukker

Forumguru
Zover ik begrijp is Rsap een nuttig en bruikbaar protocol. De Iphone is (uit protectionistische overwegingen waarschijnlijk) qua communicatieprofiel ouderwets. De iphone laat je met een bijtel een tekst in steen hakken terwijl er allang potlood en papier is. Het lijkt me best simpel, de Iphone moet geupgraded worden ipv de module downgraden.
Ik roep op tot een Apple boycot! :680:

Die Fiscon heb ik ook op mijn S2C, werkt perfect met mijn iphone 3Gs. Het enige wat niet werkt is inkomende sms'en lezen op MFD of Columbus touch-screen.
Ik weet wel niet of dit wel mogelijk is met het af-fabriekssysteem...
Maar voor de rest werkt alles zowel via MFD als Columbus touchscreen.

mute

Nieuw lid
Mensen,
Om alle misverstanden te vermijden.
Ik heb geen extra assecoire of zo laten inbouwen.
Mijn auto kwam " zo uit de doos " ,
mijn iphone is er één van de oude generatie 2G, en ook " zo uit de doos".
En het werkt zonder problemen , geen instellingen aanpassen, geen rsap.

Klaasje

Forumguru
mhh,

iphone heeft altijd perfect gewerkt met Columbus.
Nu ios4 erop gezet en nu wordt adresbook niet meer goed gesynced. Ik zie nu alleen bagger en allemaal leestekens ipv namen en telefoonnummers.
Wat ze nu weer omgebutst hebben

Darkside

Forumguru
Mensen,
Om alle misverstanden te vermijden.
Ik heb geen extra assecoire of zo laten inbouwen.
Mijn auto kwam " zo uit de doos " ,
mijn iphone is er één van de oude generatie 2G, en ook " zo uit de doos".
En het werkt zonder problemen , geen instellingen aanpassen, geen rsap.
Zie je ook de SMS-jes in je scherm? Of alleen de contacten.

volgens mij zijn er verschillende BT modules in omloop. Af fabriek of als accesoire. Ik persoonlijkword er gek van. Sta op het punt een O2 te bestellen met columbus. En maak gebruik van een android telefoon (dus ook geen rSAP). De dealer vertelde mij dat dit gewoon gaat werken. Ondanks dat de telefoon niet op de lijst staat met telefoons die werken.
Schiet mij maar lek.

vincefra

Actief lid
Een hem bt carkit ( hetgeen ze nu leveren ) is eigenlijk een draadloos speaker en microfoon met wat additionele functies ( telefoonboek enk toetsen ). Dus neen sms'jes blijven op uw mobiel ( wat goed is).
De vroegere rsap is een echte autonome telefoon en heeft dan ook alle functies van uw mobiel, behalve dat je er geen sim kaartje in kunt steken. Vandaar rsap, een remote sim access protocol, om de sim gegevens uit uw mobiel te gebruiken (lezen).

ppx

Donateur
Ik heb mijn Octavia begin februari besteld en half april in gebruik genomen. BT carkit fabrike-af besteld. Mijn iPhone 3G werkte perfect, vanaf de eerste seconde.
Voor zover ik het begrijp is het enige nadeel dat de externe GSM antenne niet gebruikt wordt door de iPhone (dacht dat ook dat te maken had met het niet ondersteunen door Apple van het RSAP protocol, enkel HFP).

Superb icm Columbus en dan de Iphone 4S laten communiceren met Bluetooth.

Het was bij mij dus niet mogelijk wegens het standaard rSAP bluetooth systeem welke aan de Columbus gekoppeld zat.
Dedealer bood mij mij twee oplossingen aan;

1) een Bluetooth Parrotsysteem aan te schaffen (kosten ca. € 100,=)
Nadeel, omdat het niet samenwerkt met stuurbediening & Columbus.
Nadeel, want je krijgt dan zo´n cheap Parrot venstertje op je dash geplakt.

2) een MoBridge Bluetooth systeem (software van Parrot) welke wordt weggewerkt onder het dash
Voordeel, omdat stuurbediening & Columbus gewoon werken met bluetooth
Nadeel, kosten €399,= excl. BTW & inbouwen. (totaal incl. € 535,=)

Uiteraard aan de baas alleen verzie 2 genoemd, en mocht worden ingebouwd, maar eeen schandalige prijs voor een bluetooth module die er binnen 45 minuten in zit. Verder had ik begrepen dat de Rsap module onder de bijrijders stoel ligt, en gweoon losgekoppeld is. (wel zo handig als de auto uit de lease gaat, want dan kan de boel weer "normaal" worden aangesloten voor de nwe eigenaar)

Bovenaan Onderaan