Colombus én Amundsen reageren slecht bij koud/vochtig weer

Zirx

Lid
Waarschijnlijk is het al eens eerder naar voren gekomen op het forum, maar ik kon het niet direct terug vinden.

Bij mijn Octavia Combi uit 2014 met een Columbus systeem, heb ik vanaf het begin af en toe problemen dat het scherm niet reageert of zelfs uit zichzelf van functie of radiozender wisselt.
Het lijkt erop dat het alleen optreedt bij een koude start en koud/vochtig weer.

Bij de eerste kilometer wisselt de radiozender zonder dat ik dat zelf doe. Daarbij scrolt hij soms door de verschillende voorkeuze zenders.
Het komt ook voor dat hij schakelt tussen DAB en FM.

Uiteraard ben ik hiervoor bij de dealer geweest en ze zeggen er nog nooit gehoord te hebben en kunnen niets terugvinden...

Nu komt het mooie...
Mijn vrouw heeft sinds kort een Fabia uit 2017 met een Amundsen systeem, met exact hetzelfde euvel!
Zij heeft het zelfs gehad dat de carkit vanzelf begon te bellen.

Bij een bezoek aan de garage kwamen ze eerst weer met het verhaal dat het niet bij hun bekend was.
Volgende week gaan ze de Fabia uitlezen, dus ik ben benieuwd.
Een van de monteurs vertelde dat het wel eens zou kunnen liggen aan de stuurwielbediening.

Zijn er nog mensen met deze problemen? Zo ja, hoe is het opgelost?

Ik heb inmiddels weer een Octavia Combi besteld, dus ik hoop dat het bij de nieuwe systemen beter geregeld is.
 

Zirx

Lid
OK, en heb je er iets tegen kunnen doen?
Het lijkt me toch dat er iets structureel mis zit dan.
 

Rickb

Lid
Ik heb precies hetzelfde probleem in mijn Octavia Combi uit 12-2013, dus waarschijnlijk dezelfde Columbus radio (gescheiden units). Bij mij is vorige week de auto uitgelezen en er zat een "permanente storing" in het scherm.

Dit scherm gaan ze aanstaande vrijdag vervangen (bij mij nog garantie aangezien ik de auto 2 weken geleden heb aangeschaft).

Bij onze auto reageert het touchscreen dan vaak niet, of reageert 5cm hoger. Ook al gehad dat de knoppen aan de zijkant het niet doen, en ook dat de zenderwisseling vanzelf ging.
En inderdaad alleen in de ochtend als het koud is. Als de auto 's nachts in een garage heeft gestaan doet het probleem zich ook niet voor.
 

Horkje

Forumguru
Ik heb de nieuwste Columbus in een nieuwe Superb en twee weken terug kreeg ik het geluid opeens niet aan.

Columbus reageerde nergens op en toen bleek dat mijn telefoon al een paar minuten verbonden was en met zichzelf leek te bellen. Niks te horen verder. Knoppen op het stuur leken niks te doen en ook het scherm niet. Ik ben uiteindelijk gestopt en auto uit gezet. Daarna begon hij weer direct verbinding te maken en zichzelf te bellen..... Tweede keer uit en aan en het probleem was verholpen.

Uiteindelijk kan ik nergens in mijn telefoon op die dag telefoonkosten of telefoonverkeer terug vinden.

Verder tot nu toe niks vreemds mee hoeven maken gelukkig....
 

Fabia 123

Forumguru
Ik heb een Fabia uit 2016 met Amundsen.
Bovenstaande problemen heb ik niet gehad.
Wel is het voorgekomen dat opstarten traag ging en daarna niet alle functies werkten.
Oplossing bij mij: Startknop van Amundsen 20 seconden vasthouden met draaiende motor. De Amundsen start opnieuw op en alles werkt weer goed. De laatste tijd doe ik dit 1 maal per maand ook als alles goed werkt. Geen problemen meer gehad.

Het is een kleine gratis moeite.
Misschien helpt het om de problemen die hierboven staan te verhelpen/verminderen.
 

Antera

Donateur
er zijn meer klachten met de systemen. Ze hebben vaker last van de kou terwijl je zou zeggen dat dit geen invloed mag hebben. Ben toch ook wel nieuwsgierig waarom echte oplossing nog niet voorbij zien komen
 

Fabia 123

Forumguru
er zijn meer klachten met de systemen. Ze hebben vaker last van de kou terwijl je zou zeggen dat dit geen invloed mag hebben. Ben toch ook wel nieuwsgierig waarom echte oplossing nog niet voorbij zien komen

Voor volgende week geven ze koud weer af,
Dus we kunnen thuis bij de verwarming mooi onze klachten en ervaringen kwijt.
 

Japanese Power

Donateur
Ze hebben vaker last van de kou terwijl je zou zeggen dat dit geen invloed mag hebben.
Ben heel benieuwd of ze dan in bv. Tsjechië met hun koude winters nog meer problemen hebben. Hier in NL kun je toch niet over kou spreken met een temp. die vrijwel continue boven het vriespunt ligt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Zirx

Zirx

Lid
Ik vind het nog steeds vreemd dat er blijkbaar veel meer bekende problemen zijn.
Apparatuur in een auto moet toch zeker tegen vrieskou en vocht kunnen.

Ik dacht eerst dat het lag aan een lekkage aan mijn panoramadak, door een verstopte afwatering. De vloerbekleding bij de passagiersstoel was nat.
Uiteindelijk was dit verholpen en goed gedroogd, maar toch bleef ik de problemen met de Columbus houden.

Het zal inderdaad volgende week weer prijs zijn vrees ik.

@Fabia 123 Ik ga je tip zeker eens uitproberen!

@Horkje Die oproepen zou je toch echt terug moeten zien op je telefoon lijkt me. Het is niet de auto die belt, maar je telefoon.
 

Fabia 123

Forumguru
@Zirx

Ik heb geen panorama dak en het is altijd droog geweest in mijn Fabia. Vocht en elektronica zijn geen vrienden.

@Antera, bedoel je met " Er zijn meer klachten met systemen" alleen auto's uit de VAG groep of ook andere merken.

Ik ken verschillende VAG rijders die ook wel eens een niet stabiel Entertainment systeem hebben.
 
Laatst bewerkt:

Horkje

Forumguru
@Horkje Die oproepen zou je toch echt terug moeten zien op je telefoon lijkt me. Het is niet de auto die belt, maar je telefoon.[/QUOTE]

@Zirx in mijn geval denk ik dat het toch de auto geweest is. Ik heb een extra Sim-kaart in de auto voor gebruik van Skoda Connect.

De Columbus liet ook zien dat er een telefoonverbinding was. In mijn telefoon zelf op die dag en tijdstip nul komma nul telefoonverkeer....
 

Fabia 123

Forumguru
De Columbus liet ook zien dat er een telefoonverbinding was. In mijn telefoon zelf op die dag en tijdstip nul komma nul telefoonverkeer....[/QUOTE]

@Horkje Bovenstaande heb ik ook een keer gehad, nadat de telefoon een apps en software update had gekregen. Telefoon extra opnieuw opstarten en het werkte bij mij weer. Maar ieder geval is anders.
 

JeroenV19

Nieuw lid
In mijn octavia van 11-2013 had ik vorige winter ook een dergelijk probleem. Bij een koude start reageerde het scherm alsof je links in het midden van het scherm drukte gedurende de eerste 60 seconden. Op de telefoon stand resulteerde dit in automatisch een favoriet in stellen en deze ook direct bellen. Op de radio stand werd automatisch voorkeur 1 gekozen. Vondt het hinderlijk maar na een maand was het niet meer zo koud waardoor het probleem niet meer optrede. Heb hem uiteindelijk twee maanden geleden in geleverd. Dit was voor het 'koud' werd dus heb er eigenlijk geen aandacht meer aan gegeven. Maar het komt dus vaker voor en kan me zo voorstellen dat je je er behoorlijk aan irriteert als het een lastige plek op het scherm is waar het 'drukpunt' zit.
 

Horkje

Forumguru
@Horkje Bovenstaande heb ik ook een keer gehad, nadat de telefoon een apps en software update had gekregen. Telefoon extra opnieuw opstarten en het werkte bij mij weer. Maar ieder geval is anders.

@Fabia 123 Dat zou ook heel goed kunnen. Het klinkt aannemelijk.


Hoe dan ook, heb het gelukkig slechts een keer meegemaakt en verder dan eigenlijk een probleemloze Columbus tot nu toe.
 

LdN

Forumguru
Het niet reageren van het scherm en het spook bedienen van de unit herken ik wel, het komt gewoon door het touchscreen.
Het scherm is blijkbaar zeer gevoelig en een combinatie van vocht in de lucht en vuil (stof & huidvet van het aanraken) zorgen
er voor dat het foute of verkeerde functies bedient of in het geheel niet regeert.
Bij mij helpt het meestal door het scherm goed schoon vetvrij en droog te maken, daarna is het weer enige tijd goed.
 

EdK

Forumguru
Nu een 2 maanden een Amundsen en bovenstaande problemen nog niet mee mogen maken.
Van de week was de wagen flink vochtig ( ramen binnen beslagen ) maar de unit deed alles gewoon naar behoren.
In kerstperiode maakte ik een ritje vanuit westen naar Raalte op de navi en nadat ik bij bezoek adres wegreed en mijn thuisadres weer selecteerde was de navi even van het padje en wist echt niet meer waar ik was.
Maar na 20 sec de aan/uit knop ingedrukt te hebben was de navi weer op het goede pad.

En afgelopen weekend moest ik naar Hoboken (Belgium) en navi kon het adres wel maar kon hem niet berekenen.
Heb toen eerst maar Brecht ( Belgium ) geselecteerd uit mijn adresbestand en dat ik op E40 reed heb ik nogmaals het adres in Hoboken geselecteerd waarna hij wel de route berekende en me er heen bracht.
Nu was het wel een adres in Hoboken ergens achteraf langs de Schelde ( scheepswerf ) dus dat kan ook de reden geweest zijn.
 

Zirx

Lid
Vanmorgen weer prijs bij allebei de auto's. Buiten 2°C en regenachtig.
Radiozenders die zonder tussenkomst verspringen. :mad:

Ik maak overigens mijn scherm geregeld schoon met een droge microvezeldoek.

Hopen dat het bij de nieuwe OC3 FL beter werkt. Daar zit een ander type scherm in meen ik.
Even afwachten wat de garage zegt over de Fabia volgende week.
 

Rickb

Lid
Bij mij zou de dealer morgen het scherm gaan vervangen om deze reden zoals eerder gemeld, maar gisterennacht is er een ruit ingeslagen en de airbags eruit gehaald (de Columbus hebben ze laten zitten).
Het enige voordeel is dat hij nu dus al bij de dealer staat (Muntstad schade).

Ik zal in ieder geval laten weten of het heeft geholpen als ik de auto terug heb...
 
  • Leuk
Waarderingen: Zirx

Zirx

Lid
Ik heb afgelopen vrijdag de Fabia uit laten lezen en er zijn storingen opgeslagen.
Er wordt zelfs een beetje lacherig over gedaan, omdat ze het probleem 'nog nooit eerder hadden gehoord'.

Heel typisch was er wel iets dergelijks bekend bij Volkswagen, maar dit zou softwarematig opgelost kunnen worden.

Er was ook een update beschikbaar voor het multimediasysteem, dus die is direct ingeladen.
Nu weer even afwachten of het probleem terugkomt.
 
Bovenaan Onderaan