Cod (eco) stand superb 2016

Hallo, klopt het dat mijn 2016 1.4 tsi in eco stand (cod) steeds dezelfde 2 cilinders uitschakeld?
Lijkt me voor slijtage ann het blok beter als je niet steeds dezelfde uitzetten.

Verder merk ik met optrekken vanaf 0/kmh dat ik erg met slippende koppeling moet rijden omdat hij anders bij 2000-3000 t/m even inhoud (slikt), misschien met eco stand (cod) te maken?

Ik weet dat hij met chippen uitgezet kan worden, maar wil hem niet chippen. In verleden hoop ellende met chippen en uitstoot gehad.

Desperado

Forumguru
Ik denk dat die slijtage te verwaarlozen is. Daar zullen ze vast wel rekening mee hebben gehouden.
Met slippende koppeling rijden levert veel meer slijtage op en kost je snel een nieuwe koppeling.

Bedoel meer dat het blok niet gelijk slijt. En de overgebleven 2 cilinders dus veel meer geleden hebben.

hemi24

Forumguru
Cilinderuitschakeling vindt alleen plaats als er maar (heel) weinig vermogen gevraagd wordt, dus dat zal wel meevallen met de slijtage...

:lezen:

Chiel

Actief lid
Bij cilinderuitschakeling blijven alle zuigers gewoon verbonden met de krukas. Alleen de inlaatkleppen blijven gesloten en wordt geen brandstof ingespoten in de middelste 2 cilinders bij een 4-cilinder blok. Op de nokkenas zitten extra nokken die zijdelings verplaatst worden bij inschakelen of uitschakelen. Daardoor blijven de inlaatkleppen dicht.

Zoek maar eens met Google naar cilinderuitschakeling of ACT dan wordt het snel duidelijk.

Ik voel aan de gasrespons meteen wanneer ACT is ingeschakeld, daar heb ik de aanduiding Eco niet voor nodig. Niet hinderlijk, wel voelbaar.

Tom D

Actief lid
Is het niet zo dat de mate van slijtage vooral afhangt van de smering van de cilinderwand/ zuigers door de motorolie? Daar verandert niets aan volgens mij tijdens de uitschakeling. Tijdens de uitschakeling is de slijtage over de cilinders die wél gewoon blijven werken volgens mij dan normaal omdat de cilinderuitschakeling alleen wordt geactiveerd als de motor weinig arbeid moet leveren. De twee cilinders die zijn uitgeschakeld gaan dan volgens mij zelfs langer mee dan onder "last", of klopt dit niet?

Bij mijn SUP zie ik ook regelmatig "eco" gaan branden. De eerste keer zelfs mijn raam een beetje opengedaan om te luisteren of ik de typische 2-cilinder "pruttel" hoorde:D

Bovenaan Onderaan