CO2 waarde op kenteken Citigo

Status
Niet open voor verdere reacties.

FII TDI

Nieuw lid
In de folder van de Citigo staat een CO2 uitstoot waarde van 95 gr/km voor de 44kW Greentech. Toen ik na een proefrit het kenteken opvroeg van de betreffende Citigo vond ik bij de RDW een waarde van 96 gram.

Dit is weliswaar geen groot verschil, maar net wel het verschil tussen wel of niet BPM vrij en dus ook houderschapsbelasting vrij in 2013.

Vraag aan de Citigo bezitters: welke waarde staat er op het kentekenbewijs en welk uitvoering heb je?
(3 of 5 deurs, Ambition, Elegance etc).

Bij voorbaat dank. Dan weet ik of ik dit al moet overgaan tot aanschaf of dat ik kan wachten tot begin 2013, want is een fantastisch karretje.
 

Phaedros

Nieuw lid
Ik heb een 1.0 44 kW/60 pk Greentech (handgeschakeld) in 3-deurs uitvoering met Ambition/Tour-trim en de waarde achter "CO2 uitstoot gecombineerd" is 95 g/km. Op het kentekenbewijs kan ik dit niet terugvinden, echter wel via https://ovi.rdw.nl/Default.aspx

(en een fantastisch karretje is het zeker ;))
 
De overheid heeft de wegenbelastingvrije regeling verlengd met 1 jaar tot 1 januari 2014. Een auto wegenbelastingvrije auto die je nu koopt is in ieder geval tot die datum wegenbelastingvrij. Daarna wordt het stelsel op de schop gegooid, hier is nog geen duidelijkheid over.Wegenbelasting-vrij

Je betaalt niets aan wegenbelasting als u eigenaar bent van een automobiel met weinig CO2-uitstoot. De bovengrens voor een auto op benzine is 110 gram CO2 / km, voor diesel is deze 95 gr CO2 / km. Zie daarvoor hier de volledige lijst van belastingvrije voertuigen. Je kunt gebruik maken van de wegenbelastingvrije korting tot het einde van 2013. Hierna wordt de regelgeving aanverwante wegenbelasting en BPM gewijzigd.


dus zowiezo tot en met eind 2013 wegenbelastingvijr (houderschapsbelasting)

(bron: Op zoek naar wegenbelastingvrij na 2013? )

Vanaf 1 januari 2014 krijgen (bijna) alle voertuigen de verplichting om houderschapsbelasting te betalen. Definitief! Dus ook uw (momenteel) belastingvrije auto! De precieze hoogte van de tarieven is nog niet bepaald. Echter staat het vast dat voor al deze voertuigen weer houderschapsbelasting afgedragen dient te worden. Alleen voertuigen met een CO2 uitstoot lager dan 50 gram per kilometer zijn tot 1 januari 2015 uitgesloten van houderschapsbelasting

Bron: Houderschapsbelasting 2014
 

Rallye

Forumguru
De waarde die FII TDI noemt als grenswaarde (95 gr/km) is dus de waarde voor diesels, en niet die voor benzine. Dan maakt die extra gram dus niets uit.
 

FII TDI

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.

De waarde van 95 gram is van toepassing voor diesels tot 1 juli 2012. Vanaf 1 juli 2012 is dat 91 gram voor diesels.

Vanaf 1 januari 2013 geldt er een grens van 95 gram voor benzine (88 gram voor diesel).
Vandaar mijn vraag of we dit jaar of volgend jaar zullen aanschaffen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan