Cng

oco1979

Forumguru
Gisteren cursus CNG.

Hier kort wat uitleg neerpennen.

CNG in achteraf inbouwen : :pieker:
Als je de theorie grondig doorloopt en gezien hebt wat het verschil tussen een 1.4 tsi motor met of zonder CNG vanuit de fabriek is veranderd zou je dat best niet toepassen bij een niet aangepaste voertuig.
Wijzigingen zijn er gemaakt om de extra temperatuur op te vangen.
Volgende wijzigingen zijn daar aan gedaan :
- zuiger,zuigerveren,zuigerpen,drijfstang
- nokkenassen
- kleppen,klephoedjes,klepgeleiders
- hogedrukverstuiver
-oliepomp
-waterpomp
- oliesproeiers
- oliekoeler
-turbo
- bougies
-uitlaatsysteem


Daarmee dat onderhoudsinterval bij CNG om de 15.000km is.
Reden olie ga ruim over de 120°C
Deze ziet er nog fris uit na aftappen maar eigenschappen zijn veel verminderd.

Vlamkern in de cilinder is meer dan 1000°C extra ten opzichte van benzine :sterretjes:

Daarbij zie ik dat tuning bij zo ne motor niet aan te raden is of tzou moeten zijn dat deze dan op moment van extra pk/NM op benzine rijd.
Met benzine kan je motor koeling geven door extra in te spuiten maar met cng ga deze effect niet.

Leuk om te weten is dat de nieuwe AUDI cng nu met kunststof tank's is (van gewichtsbesparing gesproken)
Van 45kg naar 17 kg per tank,waarbij een caddy 5 tanks heeft,kan deze al tellen.
VW en Skoda nog niet.


De kleppen die op de tank's zitten, zijn een zwak punt,deze zouden vroegtijdig defect gaan.

Flexibele leidingen zouden moeten na 7 jaar vervangen worden

Kwaliteit CNG kan zeer verschillen H of L gas en dan nog te zien welke H of L het is.

Is ook niet ideaal als trekauto.

Ook niet te veel over de 4000tr/min gaan,vanaf deze toerental is de belasting op de motor enorm(warmte)

Dat was zo wat kort samengevat en belangrijkste punten genoteerd.
 

hemi24

Forumguru
Het verhaal klopt, daarom lopen de meest CNG auto's in NL ook niet zo best, omdat er hier veelal (groen)gas met een lagere calorische waarde wordt getankt.
 

hemi24

Forumguru
De nieuwe versie van de Octavia G-Tec heeft nu de 1.5 TSI met 96kw/130pk (standaard met DSG) én een extra CNG-tank (helaas ten koste van de benzinetank).

Onderin de kofferbak liggen nu twee tanks van composiet materiaal en voor de (kleinere) brandstoftank ligt nog een stalen tank; samen goed voor 17,7 kg CNG, waarmee 480km gereden kan worden. Daarnaast is er nog ruimte voor 11,8 liter benzine.



OCTAVIA-G-TEC-06-1440x1018.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Vlamkern in de cilinder is meer dan 1000°C extra ten opzichte van benzine :sterretjes:

:pieker: Hmm, klopt dat wel 1000 graden extra, dus dan kom je uit rond de 2000 graden, dat betekent als dat wat langer zou duren dat bijvoorbeeld iedere glassoort ook smelt, ik ben dus benieuwd welk materiaal voor de aangepaste zuigers, kleppen enz. gebruikt wordt. Ik kan me vergissen maar heb toch echt het idee dat er een nulletje te veel staat, of dat het in totaal 1000 graden moet zijn.

Die cursus lijkt me interessant, ik had geen idee dat er blijkbaar zoveel verschil is tussen CNG en LPG om op te rijden.
 

oco1979

Forumguru
:pieker: Hmm, klopt dat wel 1000 graden extra, dus dan kom je uit rond de 2000 graden, dat betekent als dat wat langer zou duren dat bijvoorbeeld iedere glassoort ook smelt, ik ben dus benieuwd welk materiaal voor de aangepaste zuigers, kleppen enz. gebruikt wordt. Ik kan me vergissen maar heb toch echt het idee dat er een nulletje te veel staat, of dat het in totaal 1000 graden moet zijn.

Die cursus lijkt me interessant, ik had geen idee dat er blijkbaar zoveel verschil is tussen CNG en LPG om op te rijden.

Wel in de kern van de verbranding en dat is geen fout.
Naarmate deze richting want ga is dat veel minder.
CNG was iets meer dan 3000°C,benzine is iets van een 1800°C
 
Bovenaan Onderaan