oco1979
Forumguru
Gisteren cursus CNG.
Hier kort wat uitleg neerpennen.
CNG in achteraf inbouwen :
Als je de theorie grondig doorloopt en gezien hebt wat het verschil tussen een 1.4 tsi motor met of zonder CNG vanuit de fabriek is veranderd zou je dat best niet toepassen bij een niet aangepaste voertuig.
Wijzigingen zijn er gemaakt om de extra temperatuur op te vangen.
Volgende wijzigingen zijn daar aan gedaan :
- zuiger,zuigerveren,zuigerpen,drijfstang
- nokkenassen
- kleppen,klephoedjes,klepgeleiders
- hogedrukverstuiver
-oliepomp
-waterpomp
- oliesproeiers
- oliekoeler
-turbo
- bougies
-uitlaatsysteem
Daarmee dat onderhoudsinterval bij CNG om de 15.000km is.
Reden olie ga ruim over de 120°C
Deze ziet er nog fris uit na aftappen maar eigenschappen zijn veel verminderd.
Vlamkern in de cilinder is meer dan 1000°C extra ten opzichte van benzine
Daarbij zie ik dat tuning bij zo ne motor niet aan te raden is of tzou moeten zijn dat deze dan op moment van extra pk/NM op benzine rijd.
Met benzine kan je motor koeling geven door extra in te spuiten maar met cng ga deze effect niet.
Leuk om te weten is dat de nieuwe AUDI cng nu met kunststof tank's is (van gewichtsbesparing gesproken)
Van 45kg naar 17 kg per tank,waarbij een caddy 5 tanks heeft,kan deze al tellen.
VW en Skoda nog niet.
De kleppen die op de tank's zitten, zijn een zwak punt,deze zouden vroegtijdig defect gaan.
Flexibele leidingen zouden moeten na 7 jaar vervangen worden
Kwaliteit CNG kan zeer verschillen H of L gas en dan nog te zien welke H of L het is.
Is ook niet ideaal als trekauto.
Ook niet te veel over de 4000tr/min gaan,vanaf deze toerental is de belasting op de motor enorm(warmte)
Dat was zo wat kort samengevat en belangrijkste punten genoteerd.
Hier kort wat uitleg neerpennen.
CNG in achteraf inbouwen :
Als je de theorie grondig doorloopt en gezien hebt wat het verschil tussen een 1.4 tsi motor met of zonder CNG vanuit de fabriek is veranderd zou je dat best niet toepassen bij een niet aangepaste voertuig.
Wijzigingen zijn er gemaakt om de extra temperatuur op te vangen.
Volgende wijzigingen zijn daar aan gedaan :
- zuiger,zuigerveren,zuigerpen,drijfstang
- nokkenassen
- kleppen,klephoedjes,klepgeleiders
- hogedrukverstuiver
-oliepomp
-waterpomp
- oliesproeiers
- oliekoeler
-turbo
- bougies
-uitlaatsysteem
Daarmee dat onderhoudsinterval bij CNG om de 15.000km is.
Reden olie ga ruim over de 120°C
Deze ziet er nog fris uit na aftappen maar eigenschappen zijn veel verminderd.
Vlamkern in de cilinder is meer dan 1000°C extra ten opzichte van benzine
Daarbij zie ik dat tuning bij zo ne motor niet aan te raden is of tzou moeten zijn dat deze dan op moment van extra pk/NM op benzine rijd.
Met benzine kan je motor koeling geven door extra in te spuiten maar met cng ga deze effect niet.
Leuk om te weten is dat de nieuwe AUDI cng nu met kunststof tank's is (van gewichtsbesparing gesproken)
Van 45kg naar 17 kg per tank,waarbij een caddy 5 tanks heeft,kan deze al tellen.
VW en Skoda nog niet.
De kleppen die op de tank's zitten, zijn een zwak punt,deze zouden vroegtijdig defect gaan.
Flexibele leidingen zouden moeten na 7 jaar vervangen worden
Kwaliteit CNG kan zeer verschillen H of L gas en dan nog te zien welke H of L het is.
Is ook niet ideaal als trekauto.
Ook niet te veel over de 4000tr/min gaan,vanaf deze toerental is de belasting op de motor enorm(warmte)
Dat was zo wat kort samengevat en belangrijkste punten genoteerd.