CMS C20 zwarte 18" velgen

Hi,

Ik ben even lost in mijn zoektocht.

Na heel lang zoeken in de wereld van velgen (nooit geweten dat er zo veel verschillende zijn) is mijn oog gevallen op de CMS C20 ET47.

Lees ik op de Skoda Site dat ET44 'gebruikelijk' is.

Maar op de verschillende velgensites wordt wel aangegeven dat deze velgen wel onder de SuperB 06/2015 passen.

Ik voor de zekerheid naar de Skoda dealer en daar werd mij verteld dat ze deze niet voor mijn auto zouden adviseren. Een jaar geleden vertelde ze dat de RS Xtreme 19" wel passen, maar die zijn ET51.

Hoe en waar kan ik er achter komen welke velgen wel / niet passen ?

Alvast dank voor de tips
 

MaxN

Donateur
Om Corne wat voor te zijn past dat volgens mij prima. De vraag is welke breedte de velgen hebben. Als dit 7,5 tot 8,5J is moet dit normaal geen problemen opleveren.
En proberen je aan de bandenmaat te houden die Skoda adviseert. Dat is 235 breed maximaal voor de S3 geloof ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hemi24

Forumguru
Je mag volgens de RDW 2% afwijken van de oorspronkelijke spoorbreedte.
Voor een S3 geldt een spoorbreedte van voor/achter 1584/1572 mm

Dus met die 2x 3mm afwijkende ET waarde blijf je daar ruimschoots binnen!

Volgens mij is de CMS C20 er in twee varianten : 7,5Jx17 of 8,0Jx18.
Bijbehorende bandenmaat voor een S3 zouden dan 215/55R17 en 235/45R18 zijn.
 

Helle

Actief lid
Hi,

Ik ben even lost in mijn zoektocht.

Na heel lang zoeken in de wereld van velgen (nooit geweten dat er zo veel verschillende zijn) is mijn oog gevallen op de CMS C20 ET47.

Lees ik op de Skoda Site dat ET44 'gebruikelijk' is.

Maar op de verschillende velgensites wordt wel aangegeven dat deze velgen wel onder de SuperB 06/2015 passen.

Ik voor de zekerheid naar de Skoda dealer en daar werd mij verteld dat ze deze niet voor mijn auto zouden adviseren. Een jaar geleden vertelde ze dat de RS Xtreme 19" wel passen, maar die zijn ET51.

Hoe en waar kan ik er achter komen welke velgen wel / niet passen ?

Alvast dank voor de tips

Zijn dat niet een beetje dezelfde als dat er op een Octavia RS zit?
Bij bv. Giga Wheels geef ik eerst de wagen in, en vervolgens kan je zien welke erop passen.
Die CMS C20 18" staat er blijkbaar niet bij, voor de Superb.
Bij bv. een Golf geven ze wel aan dat ie past.

https://www.givawheels.be/nl/skoda-...rim_price_to=&tyre_price_from=&tyre_price_to=

https://www.givawheels.be/nl/volksw...rim_price_to=&tyre_price_from=&tyre_price_to=

En van Brock en RC Design velgen kunt ge zelfs zien hoe het eruit zou zien:
https://brock.de/en/wheel-configurator/#30133753!D4F1305
 
Het klopt dat de CMS C20 lijken op de RS Xtreme van Skoda zelf.
Waarschijnlijk de reden dat ik op de CMS C20 uit ben gekomen.
Die vind ik namelijk best wel 'stoer' (de SuperNova van Skoda vind ik helemaal top, alleen de prijs niet :-) )

Uitdaging is dat de RS velgen alleen maar in 19" verkrijgbaar zijn en dan moet ik ook weer 4 nieuwe banden erbij kopen.

Ik had gehoopt dat ik mijn huidige banden 235/45R18 zou kunnen overzetten, anders gaat het totaal kostenplaatje best wel hoog worden (afgelopen zomer net 2 nieuwe banden moeten aanschaffen).
En ik vind 18" ook best wel groot genoeg.

En dan zou ik mijn huidige velgen als wintersetje kunnen gebruiken.

Andere sites geven namelijk wel weer aan dat de CMS C20 wel onder de Superb S3 gezet kunnen worden.

Ja het is een 'luxe' probleem, maar daar gaat het mij nu even niet om; ik blijf super trots op mijn S3......

https://www.banden-pneus-online.nl/autovelgen/cms/c20/8.0x18-5x112-et47-66.6-29.html
 
Laatst bewerkt:

Helle

Actief lid
Het klopt dat de CMS C20 lijken op de RS Xtreme van Skoda zelf.
Waarschijnlijk de reden dat ik op de CMS C20 uit ben gekomen.
Die vind ik namelijk best wel 'stoer' (de SuperNova van Skoda vind ik helemaal top, alleen de prijs niet :-) )

Uitdaging is dat de RS velgen alleen maar in 19" verkrijgbaar zijn en dan moet ik ook weer 4 nieuwe banden erbij kopen.

Ik had gehoopt dat ik mijn huidige banden 235/45R18 zou kunnen overzetten, anders gaat het totaal kostenplaatje best wel hoog worden (afgelopen zomer net 2 nieuwe banden moeten aanschaffen).
En ik vind 18" ook best wel groot genoeg.

En dan zou ik mijn huidige velgen als wintersetje kunnen gebruiken.

Andere sites geven namelijk wel weer aan dat de CMS C20 wel onder de Superb S3 gezet kunnen worden.

Ja het is een 'luxe' probleem, maar daar gaat het mij nu even niet om; ik blijf super trots op mijn S3......

https://www.banden-pneus-online.nl/autovelgen/cms/c20/8.0x18-5x112-et47-66.6-29.html

Hier staan die velgen onder een Superb:
https://www.skodacommunity.de/threads/felgen-zum-superb.101769/page-91 CMS C20.jpg
 

CDK

Forumguru

Ik was gisteren even te druk om te reageren ;)
Maar het wiel komt dus 3 nóg 3 mm naar binnen te staan als origineel.
Persoonlijk zou ik voor een lagere ET opteren die het wiel verder naar buiten positioneert, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.
Technisch is het geen probleem.
 

hemi24

Forumguru

Ik was gisteren even te druk om te reageren ;)
Maar het wiel komt dus 3 nóg 3 mm naar binnen te staan als origineel.
Persoonlijk zou ik voor een lagere ET opteren die het wiel verder naar buiten positioneert, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.
Technisch is het geen probleem.

Geen probleem, CMS levert de C20 ook als ET35..!

upload_2018-10-12_10-33-43.png

Ik zou wel even voor de versie gaan met naafdiameter 57,1mm. (CMS art. nr. C20 808 35 91S DMB)
 

Bijlagen

  • 55015213-4N-2-3-001.pdf
    564,4 KB · Weergaven: 12
All,

Hartelijk voor alle info die iedereen heeft gegeven.
Persoonlijk had ik het al een beetje opgegeven om eerlijk te zijn.

Zoals eerder aangegeven zou ik graag mijn huidige Continental banden 235/45/R18/Y/XL willen gebruiken voor de CMS C20. ALs dit mogelijk zou zijn, dan heb ik alleen een investering in de velgen & omzetten huidige/nieuwe + uitlijnen.
Altijd veel goedkoper dan een geheel nieuw setje kopen is mijn gedachtegang.
Afgelopen zomer net 2 nieuwe banden voor ruim € 500,= gekocht.
Daarnaast zou ik mijn huidige velgen misschien kunnen gebruiken voor een setje winterbanden.

Ik geef heel eerlijk toe dat ik mijn Superb geheel vertrouw aan mijn Skoda dealer, dus heb ik gevraagd of de C20 ook voor mij bruikbaar zijn. Opmerking was dat ik moest gaan voor de ET44 omdat ik misschien problemen zou krijgen met de schijfrem ruimte. Achteraf vreemd omdat ze een jaar geleden hebben aangegeven dat de Skoda Xtreme (RS Octavia) ook onder mijn auto passen, dus ben/was ik een beetje lost wat nu wel/niet klopt.

Kan 'terecht' te maken hebben dat mijn dealer geen CMS velgen dealer is, wel heel veel andere, maar daar zit de Xtreme/C20 niet tussen.

Smaken verschillen, maar ik vind deze C20 zwarte velgen in combinatie met een zwarte Superb III (Hatchback) wel heel erg mooi. En helemaal als je subtiel de remmen ook nog een kleur (rood) erbij geeft.
Investering van € 2000,= is voor mij echt te gek, maar als ik voor bovenstaande hetzelfde kan bereiken, vind ik het nog wel de moeite waard.

Kortom:

Kan ik gezien alle bovenstaande info de CMS art. nr. C20 808 35 91S DMB bestellen en onder mijn huidige Superb-III zetten en mijn huidige zomerbanden overzetten ?

Of zijn er nog wat zaken waar ik rekening mee moet houden ?

Nogmaals allemaal dank voor het meedenken en de info.
 

hemi24

Forumguru
@TheBossie : Als de TüV er een Gutachten voor af heeft gegeven en er ook Een KBA-nummer voor is afgegeven, wil ik van die “experts” bij jouw dealer wel eens horen waarom het volgens hen niet zou passen...

;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Kijk, allemaal berichten waar ik blij van wordt.

Heb me ook een beetje verdiept in de ET waarde wat hier geschreven is.

Als ik mijn kenteken bij etwaarde.nl invoer krijg ik een ET waarde van 47.
Op de Skoda site lees ik allemaal velgen met waarde 44.

Op internet en ook hier lees ik dat het geen probleem is om wat af te wijken.
Het lijkt erop dat deze velgen met een ET-35 en een ET-47 beschikbaar zijn.
Klopt mijn aanname dat de ET-35 een te grote afwijking is voor mijn situatie?
Dacht gelezen te hebben dat een afwijking geen probleem is mits je binnen een marge van 5-6 mm blijft, klopt dit?
 

hemi24

Forumguru
Laat die sites toch eens links liggen, ze geven 9 van de 10 keer maar deels juiste informatie, gebaseerd op de kleinste standaard velg onder een wagen..! Zo kent de site etwaarde.nl, ook helemaal de S3 niet; de site gaat niet verder dan de S2!

Voor een S3 zijn volgende velgmaten "standaard"

6,5Jx16 ET41 (215/60 R16) *vrijgegeven voor gebruik met sneeuwkettingen
6,5Jx17 ET41 (215/55 R17) *vrijgegeven voor gebruik met sneeuwkettingen
7,0Jx17 ET40 (215/55 R17)
8,0Jx18 ET44 (235/45 R18)
8,0Jx19 ET44 (235/40 R19)


Een ET47 hoort onder een Octavia II met een velg 6,0Jx15, bij de standaardband 195/65R15.

V.w.b. de ET-waarde stelt het RDW dat je max. 2% mag afwijken van de oorspronkelijk spoorbreedte (afstand gemeten van het midden van beide banden op één as).
Voor de S3 is dit (basismaat) : 1584mm vóór en 1572mm achter. Grofweg zou je dus 31mm af mogen wijken.

Ga je van een 8,0Jx18 met ET44 naar dezelfde velgafmeting met ET35, wijk je dus 2x 9mm af, wat dus nog ruim binnen de voorgenoemde 2% ligt.
 
All,

Nogmaals allemaal dank voor de info.
De keuze is gemaakt en ik heb de velgen (laten) bestellen.
Op advies ben ik wel voor de ET35 gegaan (ET47 zou misschien kunnen aanlopen in mijn geval is het verhaal).
Of dit laatste nu wel of niet waar is, gezien mijn (gebrek) aan technische kennis, ga ik af op het advies van mijn dealer.

En voordat iedereen de dealer afkraakt :-) .... ik betaal misschien wat te veel, maar ik heb hele goede ervaringen met mijn dealer en de service is ook goed en dat vind ik ook wat waard (helemaal gezien mijn kennis op dit vlak).

Uiteraard zal ik als alles erop zit wat foto's plaatsen.
 

EdK

Forumguru
En voordat iedereen de dealer afkraakt :-) .... ik betaal misschien wat te veel, maar ik heb hele goede ervaringen met mijn dealer en de service is ook goed en dat vind ik ook wat waard (helemaal gezien mijn kennis op dit vlak).
Als jij er een goed gevoel op deze manier bij hebt dan moet je dat dus gewoon doen.
Wat een ander er van denkt of zegt is zijn pakkie aan, je weet het de beste stuurlui staan altijd aan wal...:pieker::pardon:
 

Handige Harry

Forumguru
Zo is het maar net,en daar gaat het om.


Maar de velgen op eerste foto vind ik persoonlijk mooier dan de onderste foto
Heb je zeker de telefoon ondersteboven .

Haha nee zonder gekheid, smaken verschillen zeker.

Geef mij de foto met de nieuwste velgen maar.
 

EdK

Forumguru
Heb je zeker de telefoon ondersteboven
emoji3.png
.
telefoon onderste boven ??
Ahhhh vandaar dat ik steeds een andere vrouw aan de lijn krijg als ik naar vriendin bel....
Ze heeft wel een lieve stem elke keer.....
enne forum doe ik alleen met laptop en sporadisch met een SF
 
Bovenaan Onderaan