Clipje voor parkeerbonnen afgebroken

Tachi

Actief lid
Ik moest vanochtend aan de binnenkant, ja je leest het goed, van mijn voorruit krabben en heb waarschijnlijk tijdens het krabben het clipje te hard geraakt met de krabber.

Het is jammer dat ie afgebroken is, maar geen grote ramp. Hoe vaak gebruik je 'm nou, met de komst van mobielparkeren. Nou vroeg ik me af hoe je dat ding zou kunnen vervangen? Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je voorruit eruit moet, want dat ding lijkt/leek min of meer klem te zitten tussen je voorruit en A-stijl. Klopt dat?

Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Klopt, plastic kap zijwaarts lostrekken, goed op rubber letten. Vervolgens schroefje los, clip vervangen en klaar. Simply clever :jaja:

Heb ergens nog wel een wat verweerd exemplaar liggen, heb de mijne ooit vervangen door een nieuwe. €1,xx in Tsjechië, geen idee wat hij hier kost.

Tachi

Actief lid
Plastic kap van wat zijwaarts lostrekken? Van de A-stijl? Dan is het misschien nog de moeite waard om te gaan friemelen :cool:

eriktv

Forumguru
Klopt, beginnen aan bovenkant, gewoon vingers ertussen wurmen en naar rechts bewegen. Probeer wel het hele deel zoveel mogelijk in een geheel te bewegen, om de bevestigingsclips niet te veel te mishandelen. Clipje zit trouwens met een torxschroefje vast herinner ik me nu. Succes!

Tachi

Actief lid
Het zou me ook niks verbazen dat het clipje door de kou vatbaarder is geweest om te breken.

Kensel

Forumguru
Clipje heb ik bij mijn O2 toendertijd ook eens vervangen. Was toen bij de dealer hier in Nederland ook een verwaarloosbaar bedrag.

Weet niet of de O1 dat ook heeft, maar de O2 (die ik had tenminste) had zogenaamde gordijnairbags. Op de A-stijl zat soort klepje met tekst Airbag. Deze moest ik voorzichtig met klein schroevendraaiertje loshalen en dan zat de kap over de A-stijl ook met torx-schroefje vast. Voordat je begint dus even goed kijken.
Nogmaals, ik heb alleen ervaring met de O2, maar zou zo maar kunnen..

Testedoene

Forumguru
De vraag van het klepje is beantwoord maar ik wil je toch nog een tip meegeven voor het krabwerk binnenin de auto.
Ga een zak silica-korrels voor de kattenbak gaan halen, neem een oude kous en vul deze met de korrels.
Leg de zak in de auto en als je opnieuw vocht binnenin de wagen hebt moet je de korrels even in de microgolf leggen om te regenereren.

eriktv

Forumguru
Ik heb bij de bouwmarkt van die vochtbeesten gekocht, die verkleuren als ze verzadigd raken. Ook 5 minuten in de magnetron en ze zijn weer opnieuw te gebruiken. Ze gaan nu al vier jaar mee en werken nog prima. Vond dit er zelf netter uitzien dan de korrels in een sok en had bovendien geen idee wat ik dan met het restant kattenbakkorrels moest :D

Tachi

Actief lid
Mijn vriendin heeft katten. Voordat er weer Catsan in de bak gaat graai ik wel een schepje kattengrind uit :tongue: Oude sokken heb ik wel liggen als poetsdoek.

Tachi

Actief lid
Ik rij inmiddels een maand met een sok gevuld met kattengrind rond. Het lijkt te werken. Voor mijn gevoel heb ik minder tot geen last van beslagen ruiten.

Cordoba

Forumguru
Voor mensen zonder kat: bij de Action haal je voor 2,99 ook zo'n regenereerbare vochtvreter. (action gebruikt de naam Lafita) 6 min. in de magnetron op 600 W (net als de veel duurdere Pingi).

Bij mij is het clipje nog heel, maar ik irriteer me er mateloos aan. Ik wil hem dus graag weghalen. Nu staat dit topic in het O1 gedeelte van het forum terwijl ik een O3 heb. Maakt dat uit betreft demonteren van de kap?

Oftewel, is de kap bij de O3 ook gewoon zijwaarts (naar rechts) los te trekken? Ik heb al vaker zo'n plastic houder van een clipje kapot gemaakt en wil dat nu graag voorkomen :-P

JPs_OC2

Forumguru
is de kap bij de O3 ook gewoon zijwaarts (naar rechts) los te trekken?
Ja en nee. ;)

Ja, het loshalen gaat nog steeds naar rechts maar qua clipjes waarmee de bekleding van de a-zuil vastzit is het bij de O3 anders.
Omdat er een airbag onder de bekleding is de vorm van de clips anders en zijn ze (in mijn ervaring tenminste) wat lastiger om los te halen.

De clip heeft nu een dubbele functie.
De belangrijkste is ervoor te zorgen dat de bekleding wel los kan komen om de airbag de ruimte te geven, maar er tegelijk ook voor zorgen dat de bekleding niet door de auto vliegt. Helemaal onderaan de clip zitten nog uitgevouwen delen die ervoor zorgen dat de clip er niet zomaar uit kan.
Ergo, als je 'm los trekt zit heb je 'm nog niet los van de auto. Je kunt in ieder geval wel met je vingers bij de clipjes en kan ze dan uit de bekleding schuiven.

1647274421372.png

JPs_OC2

Forumguru
Zolang je niet met breekijzers/vlammenwerpers/of iets dergelijk aan de gang gaat, niks aan de hand. Steek er ook geen schroevendraaiers achter want dan beschadig je de boel alleen maar. :)

EdK

Forumguru
Even een set kunststof spatels aanschaffen en zo en zo even de accupolen loskopelen en je kunt zonder veel problemen die a stijl cover gewoon verwijderen hoor
Bij mijn Yeti in verleden meerdere malen op deze wijze gedaan zonder ploffende luchtzakken

Tees

Donateur
Accu los is altijd wel verstandig als je in de buurt van de airbag werkt! Je wilt niet weten wat er gebeurt als die luchtzak zich onbedoeld opblaast :sterretjes:
Overigens vind ik dat clipje echt geweldig Simply Clever, maar ieder z'n ding :jaja:

Van die oranje spatels heb ik en de accu loskoppelen is een goede tip. Ik ga ermee aan de slag, bedankt voor jullie input.

EdK

Forumguru
Overigens vind ik dat clipje echt geweldig
Ja alleen toen de parkeerbonnetjes nog van papier waren was het een perfect klemmetje
Maar nu met parkmobile past me smartfeun er niet meer tussen.
Klemmetje kan beter nu aan buitenzijde zitten zodat de bekeuring door meneer agent daar geplaatst kan worden.
Blijft hij tenminste van me wissers af met zijn vette vingers......:cool:

Bovenaan Onderaan