Climatronic temperatuursensor en ventilator schoonmaken

turboturbo

Forumguru
Dit weekend druk geweest met het inbouwen van een andere radio met externe mic voor belfunctie, waardoor ik o.a. de climatronic er ook even uit had gehaald.

Om de climatronic te demonteren, moet je even de sierlijst (nr. 1 op de tekening) los klikken. Onderaan thv de climatronic beginnen en dan links en rechts naar boven werken. Dan de 4 torx schroeven van de climatronic unit (nr. 2 op de tekening) los schroeven en hij komt er uit.

octavia-mk1-1463.png


Wat ik aantrof, zag er niet best uit. Beetje net als bij oudere computers zat de temperatuur sensor achter het roostertje, de ventilator en het hele kanaal/behuizing tjokvol met stof!

Hieronder zie je de temperatuur sensor, vlak achter het roostertje. Beste is om er aan beide kanten goed langs te raggen met een kwast en wat perslucht. Dus aan de voorkant, door het roostertje heen, maar ook via de achterkant. Daar kan je pas bij als je het ventilatortje wat er achter zit, hebt gedemonteerd (zie volgende foto's)
Deze foto is genomen nádat ik het een grondige schoonmaak beurt had gegeven (met perslucht en/of een zachte kwast flink raggen) N.b. aan de rechterkant zit ook zo'n zelfde roostertje, maar daar zit geen electronica achter.

achterkant_clima0.jpg

Hier zie je de achterkant van de climatronic, waar het motortje/ventilatortje geschroefd zit. Die zit precies achter de sensor, waarschijnlijk om een luchtstroom langs de sensor te forceren.

achterkant_clima1.jpg


Met een precisie schroevendraaier kan je de 2 kleine schroefjes los draaien en wip je het motortje voorzichtig loodrecht omhoog uit zijn zitting. De pinnen die je zit, is de elektrische aansluiting van het motortje (dus er zit geen kabeltje oid)

achterkant_clima2.jpg

Ook hier kan je even tekeer gaan met perslucht en/of een zachte kwast. Ik heb 'm zonder veel moeite helemaal mooi schoon gekregen.

Nu kan de temperatuursensor weer optimaal z'n werk doen :)
 
Laatst bewerkt:
Dit is een mooie werkbeschrijving (Y). Zal hier eerdaags bij mijn O1 ook eens aandacht aan schenken. Al een ruimere tijd verdenk ik de Climate Control ervan dat ie niet optimaal werkt vanwege een sensor welke sterk vervuild is.
 

turboturbo

Forumguru
Onlangs de tip van @Mike (Skoda 1.8T) even opgevolgd en de sensor schoon gespoten met contactspray.

Er zal alweer behoorlijk wat stof in de ventilator en dat is nog maar een paar maanden geleden én ik zuig het roostertje meestal even mee met een borstel opzet stuk als ik de auto zuig....
 
Bovenaan Onderaan