Climatronic: stelmotor v71

Tachi

Actief lid
Ik heb de volgende foutmelding: 01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71) - Intermittent

Symptoom: Na verloop van tijd blaast ie weinig tot geen warme lucht en blijft het relatief koud. Als ik de foutcode wis dan blijft het een tijdje goed gaan. Maar dezelfde symptomen komen na verloop van tijd terug en heb ik weer dezelfde foutcode.

Volgens de website van Gerrit Speek kan het verschillende oorzaken hebben. O.a. heeft hij het over vastzittende kleppen.
Ik heb geen ElsaWin meer, dus ik kan niet opzoeken waar de stelmotor zit. Dus waar zit ie? Achter de dashboardkast? Mocht ie daar zitten, hoe zit dat ding eruit?
 

Adoks

Senior Member
Ah, dit topic hou ik even in de gaten. Mijn V71 is ook defect en krijg ik ook niet meer aan de praat via VCDS. Voor zover ik weet zit deze in de middenconsole ergens onderin.

Wellicht heeft iemand ook nog tips hoe de motor d'r uit te krijgen. Denk dat je het dashboardkastje moet uitbouwen en dan de zijkant van de middenconsole moet verwijderen.
 

Tachi

Actief lid
Hoi, ik denk ook dat je het dashboardkastje moet uitbouwen. Dat zit met een paar schroeven vast. Dat is niet zo'n probleem, maar daarna? Dus ik hoop op iemand met aanwijzingen en foto's die eerder met dit bijltje gehakt heeft :)
 

Tachi

Actief lid
Er is een nieuwe foutmelding bijgekomen: 01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68) - Intermittent

Ik heb nog niet de tijd genomen om de vorige foutmelding te checken aangezien negen van de 10 keer de verwarming wel werkt.

Het is me wel opgevallen dat over het algemeen pas na een stop, een tankbeurt bijvoorbeeld, de auto niet meer warm wordt. Maar het kan ook zo maar zijn dat na de volgende keer de auto wel weer warm wordt. Dat verklaart waarschijnlijk ook de melding intermittent (afwisselend).

Ik heb wel een filmpje op YouTube gevonden, maar waar zit flap V68?


Ik moet er wel werk van maken met de komende koude dagen, want comfortabel is anders :cool:
 

Antera

Donateur
Stelmotor temperatuurregelklep -V68- uit- en inbouwen

octavia-mk1-1468.png


Als eerste moeten de volgende werkzaamheden uitgevoerd worden:
– Handschoenenkastje, afdekkap voor instrumentenpaneel en onderste deel instrumentenpaneel uitbouwen

octavia-mk1-1264.png


octavia-mk1-1265.png

– Middenconsole uitbouwen →Carrosserie- montagewerkzaamheden; Rep.-groep68

octavia-mk1-1266.png


octavia-mk1-1273.png


– Dashboard middendeel uitbouwen
– Beenruimteluchtrooster uitbouwen → Subhoofdstuk.
Uitbouwen
– Steker -1- lostrekken.
– Bedieningsstang -2- voorzichtig met een schroevendraaier van de arm -pijl A- afklikken.
– Bevestigingsbouten -4- lostrekken.
– Stelmotor -3- verwijderen.
Inbouwen
– Het inbouwen vindt plaats in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
– Functie 04 ‘basisinstelling’ uitvoeren

Alles is terug te vinden in het engels http://workshop-manuals.com/skoda/
 
Laatst bewerkt:

marvelous81

Nieuw lid
Hallo,

Ik zie hier allerlei problemen met kleppen van de kachel voorbij komen, nu heb ik ook een probleem ermee dus dacht misschien hier even vragen!
Ik heb een foutmelding bij de stelmotor van de kachel v70, maar waar zit die ergens?
En is het een beetje te doen om die zelf te vervangen.
Alvast bedankt!

PS sorry voor de inbreuk op je topic Tachi!
 

Joske

Forumguru
de V70 is de centrale stelmotor bij een climatronic in een Golf, dus ik verwacht dat dit niet anders is bij een Octavia :)

(zal eens zien wat ik in Elsa vind)
 

marvelous81

Nieuw lid
Het is inderdaad de centrale stelmotor van de climatronic, effe snel gegoogled!!

Maar als je zou willen kijken graag..
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb bij mijn Fabia dezelfde meldingen gehad, en dit heeft als gevolg gehad dat de stelmotor voor de kachelregeling (V70) en die voor de recirculatieklep (V68) zijn vervangen. (de stelmotoren lijken sterk op elkaar, maar zijn net iets anders uitgevoerd)
De stelmotoren kosten voor de Fabia zo'n 130 euro per stuk, dus ik verwacht voor de Octavia vergelijkbare prijzen.

De juiste plek van de stelmotoren kan bij de Octavia net wel even anders zijn als bij de Fabia.
 

marvelous81

Nieuw lid
zo das ook best prijzig!
Ik wilde volgend jaar naar een andere auto gaan kijken maar ik geloof dat ik na deze reparaties de auto nog een paar jaar langer hou!!
 

Joske

Forumguru
het is nummer 17 op de tekening:

S87-0187.png


in bijlage een pdf met volledige beschrijving van alle nummers op de tekening ;)
 

Bijlagen

  • climatronic interieurruimte O1 2004.pdf
    171,9 KB · Weergaven: 48

Joske

Forumguru
Hoe beschreven in Elsawin qua uitbouwen:

Stelmotor van de centrale klep -V70- uit- en inbouwen
Als eerste moeten de volgende werkzaamheden uitgevoerd worden:
– Handschoenenkastje, afdekkap voor instrumentenpaneel en onderste deel instrumentenpaneel uitbouwen → Carrosserie- montagewerkzaamheden; Rep.-groep70
– Middenconsole uitbouwen → Carrosserie- montagewerkzaamheden; Rep.-groep68
– Dashboard middendeel uitbouwen → carrosserie- montagewerkzaamheden; Rep.-groep70
– Beenruimteluchtrooster uitbouwen → Subhoofdstuk.
Uitbouwen
– Stekerverbinding ‘1’ verwijderen.

– Bedieningsstang -2- voorzichtig met een schroevendraaier van de arm -pijl A- afklikken.
– Bevestigingsbouten -3- lostrekken.
– Bedieningsstang -2- draaien en van de stelmotor -4- verwijderen.
– Stelmotor verwijderen.
Inbouwen
– Het inbouwen vindt plaats in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
– Functie 04 ‘basisinstelling’ uitvoeren → Subhoofdstuk.


N87-0114.png
 

Joske

Forumguru
Met functie 4 uitvoeren bedoelt men dat:

"Basisafstelling starten

Aanwijzing
Als het display knippert na het "inschakelen", hoewel er geen defect door functie 02 ‘storingsgeheugen afvragen’ wordt aangegeven, dan moet functie 07 ‘regelapparaat coderen’ uitgevoerd worden en aansluitend daarop de functie 04 ‘basisinstelling’ uitvoeren."

Dit doet men bij de dealer mbhv Elektronikatester -V.A.G 1552 of ondertussen al met VASkast ofzo, @Monteurtje weet vast of dit al dan niet nodig is :)
 

turboturbo

Forumguru
Zijn jullie @Tachi en @marvelous81 erin geslaagd de kleppen zelf te vervangen?
En zo ja, hoe ging dat?

Ik heb sinds deze week ook de 4FA foutcode:
08 Air Conditioning
Systeem omschrijving: CLIMATRONIC C 2.0.0
Software nummer: 1U1907044A

Fouten:
01274 - Stelmotor voor luchtinlaatklep
Permanent
In mijn geval nu ‘Permanent’.

Sinds de aanschaf hoor ik de klep al een tikkend geluid maken bij het inschakelen van het contact. Sindsdien doe ik met enige regelmaat de basisafstelling (zelfdiagnose) uitvoeren om de kleppen in beweging te houden en dat heeft de foutcode een paar jaar weg kunnen houden. Tot nu dus.... De 4FA code komt nu telkens in beeld bij het afronden van de zelfdiagnose:

omzyQptGQIa0DCdHofFlMA.jpg

Interessante links:

Code 4FA / 01274: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01274.html
Climatronic als boordcomputer: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_climatronic.html


Zelfdiagnose:
Eigendiagnose climatronic
  • auto NIET op contact
  • druk gelijktijdig gedurende minimaal drie seconden op de knoppen 'Luchtcirculatie' (zie bovenste plaatje: knop 2 = links onder) en 'Econ' (zie bovenste plaatje: knop 9 = rechts onder)
  • schakel de auto OP contact en houdt de knoppen tijdens deze actie ingedrukt
  • de eigendiagnose wordt nu uitgevoerd en de knoppen kunnen worden losgelaten
 
Laatst bewerkt:

Tachi

Actief lid
Ik heb er (nog) geen werk van gemaakt. Ik gebruik mijn auto al een aantal jaren zelden tegenwoordig. Ik fiets tegenwoordig veel. In 2019 heb ik maar 3100 km gereden. En nu met corona is het nog minder geworden, de stand staat nu op 800 km. De afgelopen paar maanden heb ik op een paar dagen na alleen thuis gewerkt.
 
Bovenaan Onderaan