Climatronic/airco 'probleem'

greenlinediesel

Senior Member
Goedenavond!

Eerst even voorstellen... sinds vorige week trotse eigenaar van een Fabia Greenline uit 2011. Auto bevalt super, en morgen even de computer induiken voor wat VCDS-tweaks. Maargoed, dit is een ander verhaal.

Mijn Faab is uitgevoerd met het climatronic systeem. Als ik de climate control op 19C - auto - ac zet wordt de airco niet koud als ik daarvoor met diezelfde instelling gereden heb. Echter, zet ik voor het uitzetten van de motor de AC handmatig uit... even wachten (of volgende rit), starten en handmatig AC weer aan wordt de AC ijs en ijs koud (zoals het hoort).....

De AC doet het dus alleen als ik hem voor het uitzetten van de motor uitschakel, en inschakel na het starten. Anders doet de airco niets, compressor draait wel maar komt geen koude lucht in de cabine.

Iemand enig idee hoe dit kan? Mijn start-stop systeem geeft een storing aan en doet het niet (vind ik niet erg want ik vind start-stop een waardeloze uitvinding) maar kan dit de boosdoener zijn?

Thanks alvast!
 

Roedie76

Senior Member
Bij mijn 1.2 tdi greenline doet de startstop het ook niet.
Het lampje brand altijd als de motor loopt of het contact aanstaat.

Maar de climatronic werkt bij mij gewoon netjes zoals het hoort.
Als de airco aanstaat bij het starten word die netjes koud.
 

greenlinediesel

Senior Member
Bij mijn 1.2 tdi greenline doet de startstop het ook niet.
Het lampje brand altijd als de motor loopt of het contact aanstaat.

Maar de climatronic werkt bij mij gewoon netjes zoals het hoort.
Als de airco aanstaat bij het starten word die netjes koud.

Apart idd, lees dat heel veel rijders ditzelfde probleem hebben. Brand bij mij gelukkig geen lampje op het dashboard, krijg alleen een melding 'START/STOP SYSTEM FAULT' op het MFD, melding verdwijnt na een seconde of twee, en blijft dan weg. Ik HAAT lampjes op mijn dashboard, haha. :D
 

Roedie76

Senior Member
Bij mij op het dashbord is niks te zien gelukkig.
Het lampje op de middentunnel brand, maar dat is gelukkig amper zichtbaar.

Verder mis ik de startstop inderdaad ook niet.

De startstop melding op het dashbord kan mischien wel veroorzaakt worden door een accu die slechter word.
 

Antera

Donateur
Ik zou hem eens uitlezen het kan zijn dat er ene klep niet helemaal naar behoren werkt waardoor de airco lucht niet koelt. Hoor je wel de tik van de airco pomp als je hem aan of uit zet?
 

greenlinediesel

Senior Member
Ik zou hem eens uitlezen het kan zijn dat er ene klep niet helemaal naar behoren werkt waardoor de airco lucht niet koelt. Hoor je wel de tik van de airco pomp als je hem aan of uit zet?

Vandaag is ie nog aan VCDS geweest, zat idd een storing in de climatronic. Echter na foutcoudes wissen is deze niet terug gekomen. Probleem echter niet verholpen. Airco pomp gaat wel altijd aan. Vind het vooral raar dat 'ie 't prima doet als je AC uitzet voor contact uit, en vervolgens weer aanzet na starten.

Start/stop is een neutral gear sensor. Ervaring mee dat die dingen de geest geven?

Thanks voor je antwoord!
 

Sharky

Actief lid
M.b.t. het aircoprobleem; het is natuurlijk vervelend dat de airco dit probleem heeft, echter ikzelf zet altijd handmatig de airco/climatecontrole van mijn auto, 5 minuten voor het einde van de rit handmatig uit.
Dit doe ik om de verdamper te laten drogen.
Als je dit niet doet, dan kan het resterende vocht tot bacterievorming op de verdamper leiden, hetgeen nare luchtjes veroorzaakt.
Daarmee zou jouw probleem kunnen worden omzeild...
 

greenlinediesel

Senior Member
M.b.t. het aircoprobleem; het is natuurlijk vervelend dat de airco dit probleem heeft, echter ikzelf zet altijd handmatig de airco/climatecontrole van mijn auto, 5 minuten voor het einde van de rit handmatig uit.
Dit doe ik om de verdamper te laten drogen.
Als je dit niet doet, dan kan het resterende vocht tot bacterievorming op de verdamper leiden, hetgeen nare luchtjes veroorzaakt.
Daarmee zou jouw probleem kunnen worden omzeild...

Hier wist ik vanaf inderdaad, doe ik nu dus ook gewoon. Is ook geen wereldramp hoor, maar 't blijft wel raar :tegek: Thanks!
 
Bovenaan Onderaan