Citrofiel volgt zijn verstand. ;-)

peterhuppertz

Forumguru
Dag mensen,

Ik ben diep in mijn hart een Citrofiel, maar PSA maakt het me niet gemakkelijk.
Mijn huidige auto is een C5 zelfontbrander, en niet een lullig één punt zesje of zo, maar een dikke zespitter, die bij tussenacceleraties van die grote scheppen kolen op het vuur gooit voor een milde, maar zeer ferme duw in de rug die nooit meer ophoudt... dat werk. Bovendien had de eerste eigenaar de hele optiecatalogus in die auto leeggeschud. Automatisch dimmende BUITENspiegels, stoelmassage, PDC voor, achter, links en rechts (nog net niet bovenop), parkeerassistent... okee, geen standkachel, dat niet.

Door van werkgever te wisselen rijd ik echter niet meer vijf keer per week 100 km, maar drie keer per week 40. In de afgelopen zes weken heb ik op de kop af 1000 km gereden. Aan mijn bankrekening kan ik niet uitleggen dat ik per maand drie keer zoveel kwijt ben aan wegenbelasting dan aan brandstof (de belastingdienst tikt voor dat ding 178 euro per maand af). En bovendien: als het vriest, ben ik al op twee derde van mijn woon-werkafstand tegen de tijd dat dat ding op temperatuur is, en dat is niet fijn voor het blokje.

Ik heb, tussen 2002 en 2006, naar tevredenheid in een Octavia 1 Combi gereden: een 1.9TD rode I Elegance, met 110 PK. Er ging maar één ding mis met die auto: bij ongeveer een ton begon de turbo te janken. Verder was het best een fijne auto. Met dat idee in het achterhoofd begon ik te denken aan een Octavia.

Lang verhaal kort. Toen ik op het Grote Boze Internet zocht naar een fotootje van waar de MDI interface zich zou kunnen bevinden, kwam ik hier terecht, en ik moest een account hebben om de foto te kunnen bekijken.
En nu ik mezelf hier zit voor te stellen, zie ik in de banner een Octavia te koop staan in Oud-Beijerland, kijk maar:
upload_2018-2-11_22-43-6.png

Dat is lachen zeg... die staat sinds gisteren niet meer te koop. Komende vrijdag, als de trekhaak eronder zit, ga ik 'm ophalen.

En ja, ik heb aandachtig naar de nokkenasketting geluisterd nadat 'ie met koude motor gestart was. En ja, ik heb voorzover dat ging gecontroleerd op olieverbranding (flink gassen, even de hand achter de uitlaat... ik zag geen blauwe wolk en ik rook geen olie op mijn hand). Dus ik vond dat ik het maar moest aandurven.

Tijdens de proefrit vielen me een paar dingen op:
  • Ik zal het veercomfort, de rust in het interieur en de fauteuils in de C5 toch wel gaan missen (maar voor een half uurtje per dag is dat best te overleven);
  • zo'n DSG-bak is best goed eigenlijk;
  • zo'n 1.8TSI hangt, zeg maar, buitengewoon aandachtig aan het gas. Veel aanmoediging heeft 'ie niet nodig. Bij de tussenacceleratie tussen 120 en 160 verliest 'ie het van de C5 (wat wil je, dat ding heeft 450 NM koppel bij zo ongeveer elk toerental...), maar tussen de 80 en de 120 geeft 'ie niks toe.
  • bij stationair toerental is het ding zo angstig stil dat ik bij het stoplicht aan het eind van de afrit dacht "heeft dat ding een stop/startsysteem of zo? Onee, de toerenteller staat op 800... hij loopt echt nog!"
En ja, die kofferbak is bizar groot voor zo'n toch redelijk compacte auto. Ik was het al bijna vergeten, maar nu weet ik het weer. ;)
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
En nu ik mezelf hier zit voor te stellen, zie ik in de banner een Octavia te koop staan in Oud-Beijerland, kijk maar.
Mooi verhaal en welkom bij de club Peter. Schrijverstalent genoeg op de zondagavond. Of komt dat door de citrofiele Franse wijn? In elk geval veel plezier met de Octavia zeer binnenkort.

P.S. Als je donateur wordt ben je gelijk van die vervelende reclame af ;)
 

Horkje

Forumguru
Ach, die Franse ziekte, ik begrijp dat wel hoor. Kom je waarschijnlijk nooit helemaal van af. Geeft ook niet.

Van harte welkom @peterhuppertz

Veel fijne kilometers met je nieuwe ride toegewenst!
 

CDK

Forumguru
Welkom hier en gefeliciteerd met je Octavia. De kofferbak is inderdaad riant, zo zou je dat ook kunnen omschrijven :bloos:
 

peterhuppertz

Forumguru
Intussen ben ik alweer heel wat verder.
Ik dacht dat er Bluetooth in zat, maar dat zat er dus niet in. Na veel lezen en vervolgens Googlen is mijn oog hierop gevallen.

Ik dacht ook dat ik mijn iPod niet zou kunnen aansluiten, maar dat kan dus wel. 1 kabeltje van 20 euro verder, en klaar is Peter.

En ik heb ook geleerd dat ik alvast mag gaan sparen voor een revisie... :nailbiting:
 

peterhuppertz

Forumguru
De Bluetooth zit erin. Zie hier voor mijn eerste bevindingen.

In other news: vandaag Alphen a/d Rijn-Apeldoorn-Waarder. Op de heenweg (in de spits) was het druk, en had ik wat file. Op de terugweg was het rustiger, en kon het gas was dieper in (nergens boven de ter plaatste toegestane maximum snelheid).

Verbruik over de hele rit (volgens de boordcomputer, van deur tot deur tot deur): één op zeventien komma zes, oftewel 5.7 liter op 100 km!
Da's lang niet slecht...! :D
 

Cordoba

Forumguru
Alsnog welkom Peter. Vanwaar sparen voor een revisie? DSG-perikelen of wat anders? Ik heb je vanmorgen in elk geval niet gespot: vanmorgen deelden onze routes een stuk N11, die ik vanaf Hazerswoude tot Bodegraven heb gevolgd.
 

peterhuppertz

Forumguru
Alsnog welkom Peter. Vanwaar sparen voor een revisie?

Het is een 1.8TSI met DSG. Dus: olieverbruik, distributieketting...? ;)

Ik heb je vanmorgen in elk geval niet gespot: vanmorgen deelden onze routes een stuk N11, die ik vanaf Hazerswoude tot Bodegraven heb gevolgd.

Ik rijd 's ochtends de N11 vanaf Bodegraven tot aan de afslag Alphen-Oost/Nieuwkoop, dus in tegengestelde richting. Verder weet ik niet hoe laat jij daar rijdt, maar ik over het algemeen zo rond kwart over zeven. Kan zijn dat jij daar dan nog niet bent. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Voor mij een uurtje later en 's morgens alleen op woensdag. (ik werk anderhalve dag per week in Bodegraven, verder op een andere locatie)
 
Bovenaan Onderaan