Citigo versnellingsbak

Goedemorgen beste skodisten,

Ik heb een citigo van mei 2014 met een 60PK blok. Inmiddels heb ik 165K (gekocht met 7k) op de klok staan. Vanaf het begin ging de auto nooit helemaal soepel in zijn 1, heb hier net veel aandacht aan geschonken gezien meer auto’s dit probleem hebben en het vaak een verkeerde bezuiniging is van synchromesh’s. Wel is het prrobleem na 50k enorm verminderd. Sinds een week heb ik nu het volgende probleem:

Als ik de auto in zijn achteruit zet en achteruit rij dan hoor ik van alles ratelen, alsof er een stuk blik over een tandwiel klapt. Eerst zei de garage dat er waarschijnlijk een hitteschild los zat en tegen de uitlaat kwam, zojuist ben ik gebeld met de melding dat het uit de bak komt… verder onderzoek is nodig, alleen voor het in en uitbouwen vraagt men al 700 euro uiteraard moet dan nog verdere diagnose plaatsvinden… bij mijn weten is de koppeling nog in goede staat. Hebben jullie een idee wat dit is/kan zijn?

Update: weet iemand het type olie voor in de versnellingsbak?

Alvast bedankt!

Mvg,
 
Laatst bewerkt:

V-Strom

Actief lid

Versnellingsbakolie Synthetische olie
Viscositeit klasse SAE: 75W-80
Specificatie: API GL-4+
VW TL 52 532-A, VW TL 52 532-B
 

EdK

Forumguru
Woont in Brabant als ik je voorstel topic bekijk
Wel dealerprijzen zijn altijd vele malen hoger dan reguliere garages
Maar https://www.vagtechniek.nl/werkplaats/ is een aanrader voor je, vanuit brabant goed te doen en gasten die genoeg weten mbt VAG wagens.
Denk dat je er uiteindelijk goedkoper uit zal zijn !
 

Blackciti

Senior Member

Versnellingsbakolie Synthetische olie
Viscositeit klasse SAE: 75W-80
Specificatie: API GL-4+
VW TL 52 532-A, VW TL 52 532-B
Nu weet ik niet of wat jij hier voorstelt de originele olie is die VW voor haar versnellingsbakken voorschrijft, maar wat ik wel weet is, dat de voorgeschreven olie absurd duur is. Meer dan € 40,00 per liter.

Overigens is de omschreven klacht met b.t. de versnellingsbakken van de VW drieling modeleigen tot een bepaald bouwjaar. Je moet er mee (leren) leven of een ruilbak van een recent jaar laten monteren. Maar ja, dan ben je wel een bak geld kwijt.
 

Tees

Donateur
Mn eerste hit op die olie is Castrol voor €27.50 per liter bij AutoDoc. Als je t bij de dealer haalt zal het idd vast richting de €50+ per liter gaan, zeker als er een VW sticker op zit, maar das altijd. Motorolie geldt hetzelfde voor, tis gewoon Castrol, maar ze plakken er een VW sticker op en vragen €5 extra per liter.
 

Tees

Donateur
Ik neem aan dat je op de laatste zin doelt: denk je echt dat VAG z'n eigen raffinaderij en mengfabriek heeft voor alle soorten olie?

VAG adviseert Castrol omdat dat hun leverancier van olie is en ze daarmee een contract hebben, simple as that. Het staat niet voor niets op de motorolie doppen vermeld. Zo ook: een groot deel van de sensoren van VAG komt van Bosch, als je die bij de dealer haalt zit er alleen een prachtig VAG zakje omheen. Kwestie van rebranding om de klant het gevoel te geven dat het iets speciaals is en ze dus wat extra kunnen vragen. Als ze gewoon een doosje van Bosch of een flesje Castrol leveren, dan ga jij de volgende keer online shoppen op die merken/types.
 

Tees

Donateur
Je hebt gelijk @hemi24, ze hebben eens in de paar jaar weer een nieuw contract. In m'n F1 was t dacht ik ook Shell, in m'n O2 Castrol, en recentere autos weer Shell.
M'n punt blijft hetzelfde, dat VW echt geen magische speciale olie verkoopt.
 
goedemiddag,

Allen bedankt voor het reageren! Ben vandaag bij een andere garage geweest en het probleem is opgelost.

Oplossing: motorsteun onderzijde is versleten…. Ben blij dat ik door de garage niet de versnellingsbak heb laten uitbouwen a 700,-… nieuwe motorsteun is 50 euro.
 

Blackciti

Senior Member
We hebben het hier en in andere draadjes en ook in het VW forum vaker over de onhebbelijkheden van de versnellingsbak en aandrijflijn van de VW drieling. Die zijn allemaal model eigen en enkel te verhelpen doormiddel van een ingrijpende reparatie, dan wel, totale vervanging van de aandrijflijn.

Zeer onlangs een Opel Karl Ecoflex Edition, full-options, aangeschaft. Verder niets ten nadele van de Citigo, als je de lawaaiige aandrijflijn voor lief neemt, want ik heb er verder met veel plezier in gereden, maar wat een verschil in positieve zin voor de Opel Karl. De aandrijflijn van de Karl is stil en ook de koppeling maakt geen lawaai als je opschakelt. Ook is de versnellingsbak gewoon stil en ratelt niet bij stationaire toeren. Het kan dus wel met een auto uit de A klasse. Wat dat betreft mag VW zich wel doodschamen dat ze hun drieling met deze aandrijflijn hebben opgezadeld! :mad:
 

Busso

Actief lid
Ik zou met dit soort klachten en herstelprijzen altijd bij een andere specialist langsgaan en die ook om advies vragen. Als er echt zoveel geluid uit de bak komt dan olie aftappen en kijken of er metaaldeeltjes in de olie zitten.
 

Blackciti

Senior Member
Ik denk dat, wanneer je bak zo verrot is als jij zegt, je voor € 700,00 ook en zelfs beter een ruilbak kunt laten plaatsen, bij een Vak garage uiteraard. Want bij de dealer betaal je sowieso de hoofdprijs. Vergeet niet dat een dealer aan allerlei door de importeur dan wel fabrikant, gestelde eisen moet voldoen. Dat houdt in, dat e.e.a. klauwen met geld kost die uiteindelijk weer door jou en mij moeten worden opgebracht.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een Vak garage niet aan bepaalde eisen moet en hoort te voldoen.
 

Busso

Actief lid
Mijn bak schakelt na 160dkm soepel maar het is wel een bak met rammels en klang geluiden. Jammer maar ik heb ermee leren leven . Misschien dat ik tegen de tijd dat de koppeling is versleten een andere gebruikte bak van een jonger bouwjaar plaats omdat ik gelezen heb dat die iets beter zijn.
 

catch me

Forumguru
Dit zal waarschijnlijk wel passen maar daar zijn toch wel wat aanpassingen voor nodig, buiten het feit dat de teller een afwijkende snelheid gaat aangeven en de Cruise control (als die erop zit) niet meer gaat werken
 
Bovenaan Onderaan