Citigo of toch maar een Up

dj.verhulst

Forumguru
Nadat mijn vrouw ruim 25 jaar Daihatsu Cuore gereden heeft word het tijd voor een alternatief.
Daar ik al jaren zeer tevreden Skoda rij, eerst Fabia's en later Octavia.

Is het ijzer heet genoeg om uit de VAG stal een A segment te kiezen daar Daihatsu geen nieuwe Cuores meer verkoop in de EU.

Nu heb ik een best hoge pet op van de Citigo/Up/Mi

heb wat test's gezien,, en een rondje gereden in een 2017 UP ,, dat rijd wel de 60 pk voelt wel wat loom aan vergeleken met de Cuore die ruim 100 kg minder weegt en 69 pk heeft.
Maar ik zag dat daar wel iets aan te doen is ( software naar 85 Pk ), daar de 75 pk uitvoering dun bezaaid zijn.

heb een lijstje gemaakt met eisen en kenmerken.
  • het moet een 5D zijn
  • liefst vanaf 2015 of 2014
  • Een luxe uitvoering met airco, CC,, en een fatsoenlijke radio die MP3 vreet 4 speakers, leuke kleur, als het even kan navigatie, ( de kaart updates zijn niet gratis ? )
  • Centrale portier vergrendeling.
  • lichtmetalen wielen maar niet breder dan 165
  • stootlijsten op de deuren

nu zie ik dat veel Up's vaker als luxe high up zijn uitgevoerd dan de Citigo als Elegance .
zijn er nog andere belangrijke verschillen ?
 

Cordoba

Forumguru
Up is zowel nieuw als gebruikt veel duurder in aanschaf, dat lijkt me voor een oprechte Skodarijder toch wel belangrijk. Velgen kun je altijd naderhand aanpassen, dus daar zou ik niet teveel op focussen. Misschien even uitzoeken wat je behalve de motorupgrade van 60 naar 75 pk, nog meer aan kunt passen via VCP/VCDS, dan hoeven die punten niet zo zwaar te wegen bij de keuze van het juiste exemplaar.

Misschien is deze een optie?
 
Laatst bewerkt:

bartvw

Forumguru
Kijk is bij het kopje te koop staat een Fabia van een forumlid met nagenoeg alle opties, misschien is dat wat voor je.

Grt Bart
 

Frazajunior

Actief lid
Wat voor gevoel geeft het merk zelf aan je.
Ik heb een polo, golf en een lupo gehad.
Daarna een fabia combi 2 en nu de combi 3.
Heb met alle drie de vw’s (de lupo ging wel wat beter) slechte ervaringen gehad, terwijl ik er met de Skoda helemaal geen had.
Voorheen was Skoda en vw dezelfde dealer, maar vanaf we Skoda hadden is er wat opgesplitst hier in den helder. Uiteindelijk moesten we naar Schagen (Martin schilder vw Seat Skoda) en het voelde daar veel beter aan in de skodaperiode nu, terwijl er wel mensen overgegaan waren maar Schagen.
Had laatst wat nodig en werd via via Skoda doorverbonden naar een vw afdeling in den helder (ze dachten dat dat ook een Skoda afdeling was vanauit Haarlem) en werd meteen afgesnauwd dat er “VW!!’” Op de gevel stond.
Oftewel het vw gevoel was meteen weer klote.
Over het algemeen is de Up wat duurder dan de citigo, dus qua prijsverschil is een citogo monte Carlo een leuke optie. Iets meer pk’s en qua design even wat leuker aan de buitenzijde. Dan kom je qua prijs ook aan een Up maar is het modelletje aan de buitenkant een stuk sportiever
 

turboturbo

Forumguru
Een Up is duurder, maar omdat Nederlanders VW als Premium zien, zul je dat ook bij verkoop wel weer terugzien denk ik in de restwaarde.

Maar de argumenten van frazajunior zijn mi belangrijker.
 

CDK

Forumguru
Naar motorvermogen hoef je niet te kijken, de motoren die meer vermogen leveren doen dat dusdanig hoog in de toeren dat je dat extra vermogen weinig zal aanspreken. Uitzondering is de Up GTI, maar die is er nog niet als occasion en is nieuw bizar geprijsd.
Ik denk persoonlijk dat je met een leuk aangeklede Citigo net zo blij kan zijn als met een Up, al straalt een Up van binnen iets meer luxe uit als je een pianolak dashboard kiest. Dat is dan wel weer krasgevoelig en erg besmettelijk.
 

Horkje

Forumguru
Wij hebben voor een soortgelijke keuze gestaan. Qua rijgedrag geen verschil ervaren.

Omdat ik zelf sinds kort Skoda rijder ben en daar totaal geen spijt van heb dus de Citigo erbij genomen. Puur gevoelsmatig eigenlijk beter gevoel bij Skoda.

Nu staan er hier al drie vrouwen Up’s in de straat dus vier werd dan ook wel wat saai ;)

Uit Duitsland kan je ook eventueel een goedkopere Active Cool edition halen. Dan heb je volgens mij toch je gewenste airco, radio en wellicht centrale deurvergrendeling.

Velgen en stootstrips kan je desnoods later erbij kopen, daar zou ik het nu niet van af laten hangen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat mij betreft een beetje lood om oud ijzer, probeer zonder aanziens des merks gewoon te kijken wat je kunt vinden, en vooral wat je vrouw er van vindt. Als ik het goed begrijp wordt het haar auto. Mevr. Tucker heeft 2 jaar geleden gekozen voor de Citigo ipv Up op grond van de combinatie opties/prijs, de Skoda bleek wat meer bij haar wensen te passen. Ze heeft trouwens wel een Elegance, geen idee eigenlijk of die veel verkocht zijn.

Ik rijdt zeer sporadisch in de Citigo, en moet zeggen dat ie me prettig verrast heeft, die 60PK zijn prima voor de boodschappen en "school runs", maar ook op snelweg valt het me zeker niet tegen. Maar ik verwacht er dan ook niet veel van, heb geen haast, en ben zelf zowiezo meer een "cruiser" dan een "sportieve rijder". Maar ook op de snelweg voelt ie verrassend volwassen aan.

Wat dealers betreft, ik heb erg weinig ervaring met VW, maar wat me opviel was dat bij de verkoopafdeling de verkopers (Hoogenboom, Rotterdam) nogal arrogant overkwamen, bij Skoda (ook Hoogenboom, voorheen Swarttouw) niet. Mijn beperkte ervaring met de service afdeling (VW, de Waal in Zaltbommel, Skoda ook Hoogenboom) is bij beiden overigens goed, geen verschil eigenlijk.
 

Arjann

Forumguru
Wij hebben hier voor het vrouwtje een zwarte High Up met o.a. het Dynamic pakket. Hierin zit o.a.een een zwarte hemel en 65% getint glas achter. Zit wel 16 inch onder met 185 banden. Zeer tevreden over de auto en oogt lekker sportief.
 

O3-Rider

Senior Member
Tsja... kunnen verschillende redenen zijn om voor VW of Skoda te kiezen. Ik zou voor een Citigo gaan.
 

Rallye

Forumguru
Je kunt het hier natuurlijk eigenlijk niet zeggen, maar van de drie vind ik de Up toch het mooist. Voorkant meest sprekend, achterkant mooier afgewerkt.
 

oco1979

Forumguru
Naverkoop up beter,is duurder aankoop,alst voor op te rijden is ga voor skoda,vermoed onderhoud duurder zal zijn bij vw of moest zijn je zelf doe of eerder naar universeel garage zal gaan.
 

0ri0n88

Forumguru
Ik vind de up in zijn geheel binnen en buiten er wel meer premium uit zien en in luxe uitvoeringen supersjiek afgewerkt.
Motorisch moet je je geen illusies maken tenzij je voor de gti kiest.
Vergeleken met de cuore is de citigo al meer dan luxe genoeg denk ik zo.
Zou zelf denk ik sneller voor de skoda kiezen.
 
Laatst bewerkt:

dj.verhulst

Forumguru
Up is zowel nieuw als gebruikt veel duurder in aanschaf, dat lijkt me voor een oprechte Skodarijder toch wel belangrijk. Velgen kun je altijd naderhand aanpassen, dus daar zou ik niet teveel op focussen. Misschien even uitzoeken wat je behalve de motorupgrade van 60 naar 75 pk, nog meer aan kunt passen via VCP/VCDS, dan hoeven die punten niet zo zwaar te wegen bij de keuze van het juiste exemplaar.

Misschien is deze een optie?

Die groene Cititgo is echt prima, alles zit erop, en zit qua budget precies goed, jammer dat ie niet wat dichterbij zit ,, heb de O3 ook relatief ver weg gekocht, voor garantie dingetjes toch wel een behoorlijk eind rijden


Of deze: https://www.alphabetoccasions.nl/aa...motion-60pk-move-up-executive-5-deurs-jj335r/

Heb nog een kortingsbon van 250 euro liggen ... en ze geven 6 mnd garantie op alles ....

Als je geen “loom” gevoel wilt hebben in een Up dan zou ik gaan voor deze

https://www.autoscout24.nl/aanbod/v...113e6aa-049e-4a80-9fd5-18fee5cd369e?cldtidx=1

Wat een bommetje zo’n 1.0 TSI GTI

Gaaf ding maar een 10 K te duur

Kijk is bij het kopje te koop staat een Fabia van een forumlid met nagenoeg alle opties, misschien is dat wat voor je.

Grt Bart


Een Fabia is leuk maar weer 1 a 2 mrb tarief groep hoger,,, en aangezien ie 70 % van de tijd in stedelijk gebied word gereden,, is compact formaat en lage massa belangrijker dan die extra ruimte, want als ik dat nodig heb pak ik mijn O3 combi wel ,, en die wint altijd wel

Wat voor gevoel geeft het merk zelf aan je.
Ik heb een polo, golf en een lupo gehad.
Daarna een fabia combi 2 en nu de combi 3.
Heb met alle drie de vw’s (de lupo ging wel wat beter) slechte ervaringen gehad, terwijl ik er met de Skoda helemaal geen had.
Voorheen was Skoda en vw dezelfde dealer, maar vanaf we Skoda hadden is er wat opgesplitst hier in den helder. Uiteindelijk moesten we naar Schagen (Martin schilder vw Seat Skoda) en het voelde daar veel beter aan in de skodaperiode nu, terwijl er wel mensen overgegaan waren maar Schagen.
Had laatst wat nodig en werd via via Skoda doorverbonden naar een vw afdeling in den helder (ze dachten dat dat ook een Skoda afdeling was vanauit Haarlem) en werd meteen afgesnauwd dat er “VW!!’” Op de gevel stond.
Oftewel het vw gevoel was meteen weer klote.
Over het algemeen is de Up wat duurder dan de citigo, dus qua prijsverschil is een citogo monte Carlo een leuke optie. Iets meer pk’s en qua design even wat leuker aan de buitenzijde. Dan kom je qua prijs ook aan een Up maar is het modelletje aan de buitenkant een stuk sportiever

Ja het valt me op dat Skoda dealers veel klacht gerichter zijn , en vriendelijker,,

Naar motorvermogen hoef je niet te kijken, de motoren die meer vermogen leveren doen dat dusdanig hoog in de toeren dat je dat extra vermogen weinig zal aanspreken. Uitzondering is de Up GTI, maar die is er nog niet als occasion en is nieuw bizar geprijsd.
Ik denk persoonlijk dat je met een leuk aangeklede Citigo net zo blij kan zijn als met een Up, al straalt een Up van binnen iets meer luxe uit als je een pianolak dashboard kiest. Dat is dan wel weer krasgevoelig en erg besmettelijk.

je moet idd toeren maken wil het extra vermogen los komen,, maar goed de TSI GTI gaat ook pas bij 2000 tmp los, terwijl de oude 1.2 al bij 1600 tmp al merkbaar trekken.
maar als je doorhaalt heb je wel de puf die je nodig heb als je snel wil zijn, al zal je wel vaak eerst een trap terug moeten schakelen

Wat mij betreft een beetje lood om oud ijzer, probeer zonder aanziens des merks gewoon te kijken wat je kunt vinden, en vooral wat je vrouw er van vindt. Als ik het goed begrijp wordt het haar auto. Mevr. Tucker heeft 2 jaar geleden gekozen voor de Citigo ipv Up op grond van de combinatie opties/prijs, de Skoda bleek wat meer bij haar wensen te passen. Ze heeft trouwens wel een Elegance, geen idee eigenlijk of die veel verkocht zijn.

Ik rijdt zeer sporadisch in de Citigo, en moet zeggen dat ie me prettig verrast heeft, die 60PK zijn prima voor de boodschappen en "school runs", maar ook op snelweg valt het me zeker niet tegen. Maar ik verwacht er dan ook niet veel van, heb geen haast, en ben zelf zowiezo meer een "cruiser" dan een "sportieve rijder". Maar ook op de snelweg voelt ie verrassend volwassen aan.

Wat dealers betreft, ik heb erg weinig ervaring met VW, maar wat me opviel was dat bij de verkoopafdeling de verkopers (Hoogenboom, Rotterdam) nogal arrogant overkwamen, bij Skoda (ook Hoogenboom, voorheen Swarttouw) niet. Mijn beperkte ervaring met de service afdeling (VW, de Waal in Zaltbommel, Skoda ook Hoogenboom) is bij beiden overigens goed, geen verschil eigenlijk.

primair ga ik voor wie in de buurt de leukste aanbieding heeft,, mijn eigen Skoda dealer heeft ff geen citigo , of nieuw dat is duidelijk te duur of een paar eerste modellen 2012 ....
 

AndreM

Forumguru
@dj.verhulst in 2014 mocht ik een nieuwe auto van de zaak uitzoeken.
De eerste rede dat ik voor Skoda heb gekozen was door de vriendelijke verkoper van Skoda Hoogenboom in Spijkenisse. Ik heb 2 x een proefrit in zijn O3 mogen rijden terwijl de auto niet door hun geleverd zou worden maar door de leasemaatschappij.
Bij andere merken werd je nauwelijks te woord gestaan als je zei dat je voor een auto kwam kijken die niet door hun geleverd mocht worden en een proefrit was dan ook niet mogelijk.

Mijn vrouw zag toen de Citigo staan en vond die heel compleet en volwassen uitzien.
Zij reed toen in een Suzuki Alto van het laatste model en merkte al meteen dat de stoelen en afwerking veel beter waren.
Alleen waren de prijzen nogal wat hoog voor een Citigo van 1 jaar oud met 8000 km op de teller, dat scheelde maar €1000,- met een nieuwe.
Uiteindelijk zag ik na 4 maanden een Citigo Ambition uitvoering bij haar Suzuki dealer staan van 20 maanden oud (2012), voor een zeer schappelijke prijs en heel erg compleet uitgevoerd.
Deze was uitgevoerd met CC, Airco, Move & Fun navi, 4 speakers met best goed geluid, Mistlampen, centrale deurvergrendeling, LM velgen, verwarmde&elektrische verstelbare buitenspiegels en nog meer.

Ik heb toen ook nog gekeken naar een Up. Ten eerste zijn de prijzen hoger, maar de auto blijft hetzelfde. Alleen had de Up toen een pianolak dashbord, de Citigo niet, en de Up heeft een glazen achterklep, de Citigo niet. En qua opties blijven deze hetzelfde. Deze vind je ook terug bij de Citigo modellen.

Dat die kleine auto's 2e hands best wel prijzig zijn, bleek wel toen wij naar een nieuwe Citigo gingen kijken.
De zwarte Citigo is verkocht met een afschrijving van €3000,- in 42 maanden en is er een nieuwe blauwe Citigo voor de deur gekomen.
Deze is nog luxer als de vorige, heeft een regensensor, automatische verlichting, sportstoelen, sportstuur met radio bediening, corner lights ennnnn een pianolak dashbord! Dus de luxe van de Up vind je nu ook terug bij de Citigo.

Dan nog een antwoord op jou navi update.
Klopt deze is niet gratis, maar als je een account neemt bij navigon krijg je een paar maal per jaar een aanbieding en kost een update voor 2 jaar geen €99,-, maar €75,-
Bij de nieuwe Citigo (2017 -2018) maak je gebruik van je Smartphone en met de Skoda app zijn de kaarten gratis thuis via WiFi te updaten.

En voor onderhoud kwam ik al snel achter dat de Skoda dealer goedkoper was als een universele garage. En uiteindelijk heeft een merkdealer veel onderdelen op voorraad en weet precies de kleine probleempjes per model waar hij op let bij onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan