Citigo trekhaak

Kees62

Actief lid
Ik heb in Belgie een trekhaak laten plaatsen, vast en 7 polig voor de fietsendrager , nog steeds erg tevreden over:
1761036038868.png

Tees

Donateur
Ik zou op een moderne auto altijd 13 polig hebben laten installeren, simpelweg omdat 7-polig al zo'n 15 jaar geleden al niet meer de standaard was... kost ook nauwelijks extra over hef algemeen. Wel een prima prijs trouwens

Slider

Forumguru
Ik vraag me af of je wel een normale trekhaak mag gebruiken.....
Ook al is het alleen voor een fietsendrager. Je kunt er immers nu ook een aanhanger mee trekken als je dat zou willen (wat zeker niet mag).
Daar zijn die speciale steunhaken (zoals ze heten) voor bedoeld, zodat je echt geen aanhanger er aan kan doen, maar alleen een fietsendrager.

Maar ik zat even op google, kwam ik dit tegen bij Skoda:

https://support.skoda.nl/artikel/fa...eeft,uitvoering, is geen steunhaak toegestaan.

Kan er een trekhaak gemonteerd worden onder de Škoda Citigo?
De Citigo (met benzinemotor) heeft geen geregistreerd trekgewicht; maar montage van een zogenaamde steunhaak is wel mogelijk. Hiermee is de montage van een fietsendrager mogelijk, maar je kunt er geen aanhanger of caravan mee trekken. Bij de Citigo iV, de volledig elektrische uitvoering, is geen steunhaak toegestaan.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Maar voor een fietsendrager lijkt mij 13 polig wat 'overkill'.
Overkill wellicht, maar wel 'hoe het hoort'. En als extraatje krijg je dan nog een achteruitrijlicht erbij kado.

Volgens mij is het trouwens niet verboden een normale trekhaak te hebben als je niet mag trekken. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om te zorgen dat hij/zij/hen voldoet aan de geldende regelgeving, en dus in dat geval dat de trekhaak alleen gebruikt wordt voor een fietsendrager/trekhaakkoffer en niet om iets te trekken.

Dat van die trekhaak die niet op een iV mag vind ik dan weer een stuk zorgwekkender...

Kees62

Actief lid
Ik heb natuurlijk geen electrische citigo, echter met trekhaak door de APK, een keer staande gehouden omdat mijn kentekenplaat niet goed was (had in Belgie een witte plaat erbij gekregen maar die voldoet niet. Ik ga er dus vanuit dat (op mijn citigo) een trekhaak geen probleem is. Mbt de 7 polige, ik heb een fietsendrager met 7 polige aansluiting, vond daarom die 13 polig niet nodig

Tees

Donateur
Ah, mijn fout! Op het verkeerde been gezet door de topictitel en dat jullie allebei Kees heten :pardon:

Overigens zal dit niet tijdens de APK gecontroleerd worden. Is geen keuringseis, alleen of de trekhaak deugdelijk is (geen scheuren e.d.)

Slider

Forumguru
Volgens mij is het trouwens niet verboden een normale trekhaak te hebben als je niet mag trekken. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om te zorgen dat hij/zij/hen voldoet aan de geldende regelgeving, en dus in dat geval dat de trekhaak alleen gebruikt wordt voor een fietsendrager/trekhaakkoffer en niet om iets te trekken.
Als dat zo is, waarom bestaan er dan speciale steunhaken bestaan zou je dan zeggen. Dan zou iedereen gewoon een trekhaak monteren en eigen verantwoording nemen geen aanhanger te trekken.

@Tees Ik maakte dezelfde Kees fout als jij merk ik nu :LOL: Dacht dat het TS was die nu zijn topic aanvulde met nieuwe info.

Ik weet van mijn manager met een knijter oude 1st gen Prius alleen een speciale steunhaak mocht laten monteren en geen trekhaak, om zeker te zijn dat de gebruiker ook echt alleen fietsendrager kan gebruiken.

Maar ook bij een benzine Citigo mag het niet van Skoda blijkt.
Die regels ken ik niet inhoudelijk. Maar als Skoda dit zelf zegt......denk ik dat je bij problemen en verzekering wel in de knoei kan komen?

Een agent op straat gaat echt niet weten dat net dat type auto geen trekhaak mag hebben. En bij APK kijken ze puur of het goed gemonteerd zit en dergelijke. Dus ik vermoed dat de verantwoordelijkheid bij de gebruiker ligt?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Kees EV

Nieuw lid
En hier de andere Kees.
( van het andere onderwerp : https://www.skodaforum.nl/forum/i/citigo-elektriek-gekocht.52163 )
Ik wou al reageren met de mededeling dat ik een apart onderwerp er over ga aanmaken, maar dat is al gedaan ;)

Dank voor trekhaak verhaal, interessant, kan/mag daar ook een kleine aanhanger achter dan . . . ?
Het is niet voor niks, de prijs, maar niet onredelijk lijkt mij.

Ik heb het nu zo opgelost :

IMG_3003.JPG

IMG_3004.JPG

Het ziet wat eng uit maar van een vriend die dit al jaren zo doet begrijp ik zonder problemen.
( later meer )

Bovenaan Onderaan