Volgens mij is het trouwens niet verboden een normale trekhaak te hebben als je niet mag trekken. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om te zorgen dat hij/zij/hen voldoet aan de geldende regelgeving, en dus in dat geval dat de trekhaak alleen gebruikt wordt voor een fietsendrager/trekhaakkoffer en niet om iets te trekken.
Als dat zo is, waarom bestaan er dan speciale steunhaken bestaan zou je dan zeggen. Dan zou iedereen gewoon een trekhaak monteren en eigen verantwoording nemen geen aanhanger te trekken.
@Tees Ik maakte dezelfde Kees fout als jij merk ik nu

Dacht dat het TS was die nu zijn topic aanvulde met nieuwe info.
Ik weet van mijn manager met een knijter oude 1st gen Prius alleen een speciale steunhaak mocht laten monteren en geen trekhaak, om zeker te zijn dat de gebruiker ook echt alleen fietsendrager kan gebruiken.
Maar ook bij een benzine Citigo mag het niet van Skoda blijkt.
Die regels ken ik niet inhoudelijk. Maar als Skoda dit zelf zegt......denk ik dat je bij problemen en verzekering wel in de knoei kan komen?
Een agent op straat gaat echt niet weten dat net dat type auto geen trekhaak mag hebben. En bij APK kijken ze puur of het goed gemonteerd zit en dergelijke. Dus ik vermoed dat de verantwoordelijkheid bij de gebruiker ligt?