Och, een Franse diesel steekt over het algemeen wel goed in elkaar, maar niet zo goed als een Citigo hoor
Voor wat betreft de diesels denk ik dan vooral aan de 1.5 dCi's van Renault, en nadrukkelijk niet de eerste generatie ervan die problemen had met de drijfstanglagers.
De diesels van PSA hoef ik niet zo nodig ....
Maar voor wat betreft de Twingo waar ik mee had gereden was het wel zo dat de verstuivers en de hogedrukpomp vorig jaar waren vervangen. Kostenpost zo'n €1800,-. Dat klonk als een goede deal, net zoïets als een LPG-auto kopen die recent een koprevisie heeft gehad. Maar de Twingo klonk erg ongezond en m'n Autel scantool toverde meerdere foutcodes naar boven uit onder andere het brandstofsysteem. Er was kennelijk toch iets niet helemaal in de haak.
En of de Citigo daadwerkelijk de betere auto is ... ja natuurlijk. Hij is alleen wel saai.
Hij gedraagt zich als een Toyota Yaris.
Ik snap wel dat CNG tanken een ding is, ik wil alleen maar in Leiden tanken ivm het enorme prijsverschil, maar ik was afgelopen weekend dan naar Den Bosch gegaan, nou dan zit je zo voorbij de 280+km en dan is je tank alweer op..
Afgelopen weekend perste ik zo'n 313km uit de tanks voordat hij overging op benzine. Maar inderdaad ... de tanks zijn zo weer leeg .. afgelopen week op donderdag, zaterdag en zondag moeten tanken.
Misschien moet ik maar weer eens opnieuw Happy Points gaan sparen bij OrangeGas.
Ach reken maar dat er de komende jaren nog veel meer elektrische auto's gaan komen die betaalbaar zijn. Ik heb geen eigen oprit en dan is laden ook nog wel een dingetje. Ik stook nog even CNG tot daar een oplossing voor is. Overigens is de gasprijs aan de pomp weer aardig gezakt gelukkig, al is hij nog aan de hoge kant. Maar waarom diesel
@SteGo ? Die worden steeds meer weggepest toch?
De gasprijs is gelukkig wel weer wat terug geveerd nu marktleider OG de prijs heeft verlaagd naar €1,649/kg. Op een gegeven moment zag ik hier in Zwolle bij PitPoint en Firezone €2,09/kg staan ... echt absurd.
Waarom diesel? Tjah, het hoeft niet per se hoor, maar ik hou wel van het karakter van een dieselmotor. Fijn koppel, klinkt lekker en een grote actieradius. Ik hoef het niet te doen om goedkoper te rijden dan met de Citigo op CNG, dat is simpelweg niet mogelijk. Of de diesel wordt weggepest? In de randstad wellicht, maar dat valt hier in het oosten tot nu toe nog wel mee.
Maar het is dus nog lang niet zeker dat er een diesel komt. In m'n excel-sheet waarin ik kosten van verschillende auto's vergelijk komt de diesel weliswaar meestal wat goedkoper uit dan een vergelijkbare benzine-versie. Maar je hoeft maar 1x een probleem te hebben met de verstuivers ofzo en het complete voordeel is door het putje gespoeld. Eigenlijk net zoals met de CNG Citigo het geval is, zolang er niks aan het CNG-systeem kapot gaat kan ik iedereen uitlachen ... als dat wel gebeurd sta ik te huilen.