SteGo's Citigo's

Canon-Eye

Forumguru
De criteria worden regelmatig aangescherpt n.a.v. ontwikkelingen in de veiligheidssystemen.
Er gaat dus niet zoveel mis, het ding is gewoon ouderwets geworden... :pardon:
 

Tees

Donateur
Maar ja, van 5 naar 0 sterren? Ik ben er een beetje ingedoken en t lijkt 2 kanten op te gaan: aan de ene kant zijn de eisen flink strenger geworden sinds 2013, maar EuroNCAP zegt ook dat de nieuwe Zoe mínder veilig is dan die van 2013. Dat laatste is natuurlijk wel héél kwalijk...

Maar goed, genoeg :ot: :bloos:
 

SteGo

Donateur
@SteGo Dacia Spring is geen optie? (Ik vind 'm te kaal en te weinig auto, maar meningen kunnen verschillen)
Ik wil er nog wel een keer een stukkie in rijden, uit nieuwsgierigheid. Maar zelf kopen? Nee. Ik ben een occasion-koper. Ik zoek meestal op vraagprijzen tot ongeveer €6000, er vanuit gaande dat er wat onderhandelingsruimte zal zijn en dat de huidige auto ook nog wat opbrengt. En de Spring gaat zeker niet passen in dat budget.

Daarbij rijden wij in het weekend met gemak 300+ km per dag, waarbij we vaak maar hele korte stops maken. EV-occasions met 400+ km range laten nog wel even op zich wachten. We vinden CNG tanken al vaak een hinderlijke onderbreking van de reis ... accu's laden duurt nog veel langer. M'n vriendin en ik worden daarnaast niet blij van het idee om bij FastNed langs de snelweg te moeten snelladen en dan ondertussen slechte koffie en niet al te lekkere snacks van het tankstation op te peuzelen ... Dan gaat de lol van het op pad zijn er wel vanaf.

Ik ben zeker niet anti-EV, ik zou heel graag EV willen rijden, maar past nog niet in ons plaatje.

Puur rationeel gezien moet ik de Citigo ook gewoon houden. Het is buiten EV's om veruit de goedkoopste auto om te blijven rijden. Maar aangezien auto's m'n hobby zijn, ik niet al teveel geef om vakanties, tv's, smartphones of computers met zo'n aangevreten appel-logo, etc gun ik mezelf misschien iets vaker dan strikt noodzakelijk een andere auto. Mits ik een goede deal kan maken.
Er hoeft niet koste wat kost iets anders op de parkeerplaats te komen staan, enkel omdat ik zo'n zin heb in een andere auto. ;)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
maar EuroNCAP zegt ook dat de nieuwe Zoe mínder veilig is dan die van 2013
Heb onlangs ergens gelezen dat men het een en ander er uit bezuinigd heeft om hem betaalbaar te houden....
Maar ja bezuinigen op veiligheid ???
Is dat nou een onderdeel van die franse slag ?
 

Cordoba

Forumguru
Wat de nieuwe Zoe betreft zullen er twee dingen spelen: ten eerste de bezuiniging op 'veiligheidssystemen' maar ook dat de Euro NCAP in de loop der tijd steeds zwaarder wordt, en er dus meer nodig is om op een later moment dezelfde score te halen.
 

Japanese Power

Donateur
Die Zoe's worden bij bosjes te koop aangeboden, leuke prijzen voor een EV, maar de grote adder zit onder het gras, je betaalt p/m een x-bedrag voor de huur van de accu, en dat tikt aardig door...

Aantal kilometers per jaar / huur per maand

7.500 € 69,- p/m
10.000 € 79,- p/m
12.500 € 89,- p/m
15.000 € 99,- p/m
17.500 € 109,- p/m
 

SteGo

Donateur
Dat tikt zeker aardig door. Ik zou dan al uitkomen op €119 of €124 p/m nog voordat ik ook maar een kWh geladen heb ... die ook nog eens aan een openbare paal geladen zou moeten worden. Maakt het compleet oninteressant. Jammer, want de ZOE rijd wel fijn.
zoe huur.png

Maargoed, nu ga ik ook zelf compleet :ot:

De Citigo zal indien hij daadwerkelijk ingeruild wordt niet vervangen worden door een EV, maar nog gewoon door iets met een ICE. Diesel of benzine ligt het meest voor de hand. Al is de mrb bij een diesel wel erg pittig. Mocht ik toch weer minder gaan rijden dan wordt hij in verhouding al snel erg duur. We gaan wel zien wat de toekomst brengt. ;)
 

brepus13

Forumguru
Je moet ook naar het totaal plaatje kijken anders is de vergelijking niet echt eerlijk.

Door deze constructie is de aanschaf prijs vele Malen lager dan andere EV modellen en loop je geen risico met je accu.

het heeft overigens niet mijn voorkeur daarom heb ik destijds een fiat 500EV gekocht waar je niks bij hoeft te huren( maar een zoe was wel goedkoper geweest. ) De range hiervan is voor een 2e stadsauto perfect maar is niks voor TS.

EV modus off and back ontopic.
 

Kanerr

Forumguru
Och, een Franse diesel steekt over het algemeen wel goed in elkaar, maar niet zo goed als een Citigo hoor ;)


Ik snap wel dat CNG tanken een ding is, ik wil alleen maar in Leiden tanken ivm het enorme prijsverschil, maar ik was afgelopen weekend dan naar Den Bosch gegaan, nou dan zit je zo voorbij de 280+km en dan is je tank alweer op..
 

BigCheese

Forumguru
Ach reken maar dat er de komende jaren nog veel meer elektrische auto's gaan komen die betaalbaar zijn. Ik heb geen eigen oprit en dan is laden ook nog wel een dingetje. Ik stook nog even CNG tot daar een oplossing voor is. Overigens is de gasprijs aan de pomp weer aardig gezakt gelukkig, al is hij nog aan de hoge kant. Maar waarom diesel @SteGo ? Die worden steeds meer weggepest toch?
 

SteGo

Donateur
Och, een Franse diesel steekt over het algemeen wel goed in elkaar, maar niet zo goed als een Citigo hoor ;)
Voor wat betreft de diesels denk ik dan vooral aan de 1.5 dCi's van Renault, en nadrukkelijk niet de eerste generatie ervan die problemen had met de drijfstanglagers. ;) De diesels van PSA hoef ik niet zo nodig ....

Maar voor wat betreft de Twingo waar ik mee had gereden was het wel zo dat de verstuivers en de hogedrukpomp vorig jaar waren vervangen. Kostenpost zo'n €1800,-. Dat klonk als een goede deal, net zoïets als een LPG-auto kopen die recent een koprevisie heeft gehad. Maar de Twingo klonk erg ongezond en m'n Autel scantool toverde meerdere foutcodes naar boven uit onder andere het brandstofsysteem. Er was kennelijk toch iets niet helemaal in de haak.

En of de Citigo daadwerkelijk de betere auto is ... ja natuurlijk. Hij is alleen wel saai. :D Hij gedraagt zich als een Toyota Yaris. :maakmegek:

Ik snap wel dat CNG tanken een ding is, ik wil alleen maar in Leiden tanken ivm het enorme prijsverschil, maar ik was afgelopen weekend dan naar Den Bosch gegaan, nou dan zit je zo voorbij de 280+km en dan is je tank alweer op..
Afgelopen weekend perste ik zo'n 313km uit de tanks voordat hij overging op benzine. Maar inderdaad ... de tanks zijn zo weer leeg .. afgelopen week op donderdag, zaterdag en zondag moeten tanken. :D
Misschien moet ik maar weer eens opnieuw Happy Points gaan sparen bij OrangeGas.

Ach reken maar dat er de komende jaren nog veel meer elektrische auto's gaan komen die betaalbaar zijn. Ik heb geen eigen oprit en dan is laden ook nog wel een dingetje. Ik stook nog even CNG tot daar een oplossing voor is. Overigens is de gasprijs aan de pomp weer aardig gezakt gelukkig, al is hij nog aan de hoge kant. Maar waarom diesel @SteGo ? Die worden steeds meer weggepest toch?
De gasprijs is gelukkig wel weer wat terug geveerd nu marktleider OG de prijs heeft verlaagd naar €1,649/kg. Op een gegeven moment zag ik hier in Zwolle bij PitPoint en Firezone €2,09/kg staan ... echt absurd.

Waarom diesel? Tjah, het hoeft niet per se hoor, maar ik hou wel van het karakter van een dieselmotor. Fijn koppel, klinkt lekker en een grote actieradius. Ik hoef het niet te doen om goedkoper te rijden dan met de Citigo op CNG, dat is simpelweg niet mogelijk. Of de diesel wordt weggepest? In de randstad wellicht, maar dat valt hier in het oosten tot nu toe nog wel mee.

Maar het is dus nog lang niet zeker dat er een diesel komt. In m'n excel-sheet waarin ik kosten van verschillende auto's vergelijk komt de diesel weliswaar meestal wat goedkoper uit dan een vergelijkbare benzine-versie. Maar je hoeft maar 1x een probleem te hebben met de verstuivers ofzo en het complete voordeel is door het putje gespoeld. Eigenlijk net zoals met de CNG Citigo het geval is, zolang er niks aan het CNG-systeem kapot gaat kan ik iedereen uitlachen ... als dat wel gebeurd sta ik te huilen. :wavecry:
 

brepus13

Forumguru
Ach, injectoren bij de tsi’s gaan ook wel eens stuk. Egr en roetfilter zul je weer meer zien bij diesels… elke brandstof heeft wel wat joh. Je moet gewoon een beetje geluk hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat een instortende markt voor diesels de restwaarde veel meer onder druk zet, ik zie dat dus als een groter probleem dan een probleem met een verstuiver.
 

Kanerr

Forumguru
Na het plaatsen van mijn bericht leek het stom toevallig maar echt waar, gasprijs is van 1,40 per kg naar 1,75 per kg gegaan... Marktleider is nu goedkoper inderdaad dus mijn vaste tankplek is nu weg...
 

BigCheese

Forumguru
Jammer, dus ze zijn wakker geworden in Leiden...
Diesel rijdt inderdaad prettig hoor, en je kunt momenteel hele leuke diesels kopen voor weinig. Maar in de randstad gaan ze die wel steeds meer weren uit de stadscentra.
 

SteGo

Donateur
Weekendje naar de Duitse Eifel, hier tank je CNG voor €0,939 / kg! Nog nooit zo goedkoop getankt.
En met een beetje geluk is het dan ook nog H-gas? Wat een prijsverschil zeg .. niet normaal. :facepalm:

Betreffende m'n eigen auto, Facebook kwam gisteren met een herinnering; gisteren was de Citigo 3 jaar 'in dienst' bij mij. :D Eens zien hoeveel tijd daar nog bij komt. De kooplust is inmiddels iets afgezwakt doordat ik veel occasions overprijsd vind, en stiekem is een Citigo ook nog eens gewoon een erg goede auto. :D

Maar jeetje ... met die 3 jaar staat hij van de 9 auto's die ik tot nu toe heb gehad op de tweede plek in het lijstje met langste bezitsduur. Hij moet echter nog wel steeds een andere VAG-auto voor zich dulden;
CIMG0280small.jpg
VW Caddy 1.9 TDI; 3 jaar, 9 maanden en 15 dagen (1384 dagen)

Eens zien of de Citigo in de tweede helft van het jaar de klassementsleider is geworden. Ik beloof niks. :maakmegek:
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Grave Caddy! Mijn beste jeugdvriend heeft in onze tienerjaren een groene 1.9sdi gekocht, daar heeft hij maar liefst 4ton op gezet, dat ding deed heel vaak te korte afstanden, werd nooit duchtig warm gereden ( altijd meteen gas erop ) en heeft heel vaak veel meer gewicht meegenomen dan het maximale laadvermogen en ook wel eens dubbel zulke zware voertuigen uit de modder getrokken, uiteindelijk is de Dieselpomp overleden en nu is het een knappe plantenbak in zijn tuin, :D met fatsoenlijke omgang zou dat bakje nu nog rondrijden.
 
Bovenaan Onderaan