SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
@Kanerr die LED lampensets van de betere merken (Philips en Osram) zijn inderdaad wel stevig geprijsd. Daarom twijfel ik ook nog over de mistlampen. Die set LED H4's was ook duur maar die gebruik je dan ook veel in dit jaargetijde, daar heb ik absoluut geen spijt van, maar de mistlampen ... ik weet het nog niet.

Ik zou nog wel in plaats van de Philips Ultinon PRO5000 HB4's die €129,- kosten (incl verzending) kunnen kiezen voor de Osram LEDriving HL HB4 Gen2 die je voor om en nabij €110,- inclusief verzendkosten kunt kopen . Die hebben een kleurtemperatuur van 6000K in tegenstelling tot 5800K bij de Philips. Maar ik moet zeggen dat ik voor dit geringe prijsverschil dan toch liever alles Philips wil hebben. Mijn vorige auto had ik grotendeels overgezet op Osram LED's, maar aangezien Philips nu als eerste een interessante set LED H4 op de markt heeft gebracht wil ik wel eens proberen hoe de Philips LED's bevallen.

Overigens heb ik even bij Xenonlamp.nl nagevraagd of de bochtenverlichting nog zou moeten werken inclusief het geleidelijk aan- en uitgaan wanneer ik die Philips lampen zou monteren. Volgens hun zou het nog steeds moeten werken, en als het niet naar wens is mag het retour.

Coming home/leaving home heeft mijn Citigo (helaas) niet, daarvoor is hij te oud. Die mogelijkheid kwam voor zover ik weet pas bij het eerste kleine faceliftje met dat type koplamp die jij hebt Kanerr. ;)

Maar mocht ik toch de mistlampen vervangen voor LED ... dan zal ik dat natuurlijk laten weten. :D
 

SteGo

Donateur
Ik kreeg vandaag m'n led-lampjes binnen waarmee ik graag de stadslichten/dagrijverlichting wilde upgraden;
dagrij.png

Maar ik krijg de boel niet goed aan de praat. :pieker:

Afhankelijk van hoe je de lamp in de fitting steekt heb je verschillende problemen.
1e optie; Zowel tijdens het branden van het dimlicht als ook wanneer het dimlicht uit is brand de lamp met de intensiteit van het stadslicht.
2e optie; Draai je de lamp 180 graden en stop je hem opnieuw in de fitting dan doet hij niks wanneer het stadslicht moet branden, maar werkt hij wel als dagrijverlichting, maar in dat geval doet de verlichting van de achterlichten niks meer ongeacht de stand van de lichtschakelaar. Hier snap ik niks van ... :sterretjes:

Behalve een lampje verkeerd om in de fitting stoppen kun je toch niks fout doen?
Ik ben nu geneigd om te denken dat het aan de lampjes zelf ligt en dan maar even de Osram-variant te gaan bestellen in de hoop dat die het wel doet. Of is er misschien iets wat ik over het hoofd zie?

Overigens oogt het wel netjes met het stadslicht en de H4 beide in led.
dagrij2.png
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Een led is geen lampje maar eigenlijk een diode.
En een diode laat naar één kant de stroom door en via de andere zijde niet.
Misschien dat iemand met verstand van elektronica de verschijnselen beter kan verwoorden of uitleggen hoe jou verschijnselen te verklaren zijn verder...
 

Cordoba

Forumguru
...1 opvallend dingetje; op het doosje staat 3 jaar garantie. Daar zit een klein addertje ... het is 2 jaar garantie plus 1 jaar extra als je je product registreert en; 'Gilt nur bei Herstellungsfehlern und für den nicht-kommerziellen Gebrauch in Deutschland.'
Dat registreren laat ik dus maar zitten. :pieker:

Je kunt toch altijd zeggen dat je auto alleen maar in Duitsland heeft gereden? ;)
 

Cordoba

Forumguru
Met betrekking tot het probleem met stadslicht/DRL in led-uitvoering: de kans dat het bij lampmerk X niet goed werkt, en bij lampmerk Y wel goed werkt, schat ik op minder dan 1%. Ik denk dat het probleem zit in het andere gedrag/weerstand van led-verlichting ten opzichte van verlichting met een gewone gloeidraad. Overigens heb je gecheckt of het verschil tussen DRL en stadslicht nog wel aanwezig is met de nieuwe H4 led-dimlichten?

Op het Seat Online forum lees ik regelmatig verhalen dat men met VCDS de verlichting om moet coderen van gloeilamp naar led, en dat het dan goed werkt zonder foutmeldingen. Ik weet niet of dit bij jouw Citigo ook kan, maar dat zou een oplossing kunnen zijn.

Om het probleem 100% zeker te kunnen tackelen, heb je eigenlijk het volledige elektrische schema voor de verlichting nodig, om te kunnen beoordelen wat de verandering van gloeilamp naar led voor elke lamp betekent. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe de intensiteit van DRL/stadslicht wordt geregeld, het gaat in elk geval niet via detectie van de stroom die er loopt, want van een auto met één kapot led-dimlicht, blijft het stadslicht/DRL op lage stadlicht intensiteit branden en schakelt niet naar DRL-sterkte.
 

SteGo

Donateur
@Cordoba jazeker heb ik gecheckt of er nog verschil was tussen DRL en stadslicht na inbouw van de nieuwe H4 led-dimlichten. Dat werkte probleemloos. Ik heb vanavond ook de LED's er weer uitgehaald en de gloeilampjes teruggezet zodat de DRL ook weer goed werkt. Ik weet nog niet of ik ze ga retourneren, heb ze via Ebay gekocht in Frankrijk ... als ik de verzendkosten aftrek van het aankoopbedrag blijft er waarschijnlijk niet zoveel over.

Inmiddels heb ik zo hier en daar ook wel wat stukjes info gevonden over dat anderen ook wel problemen hebben met de omrusting naar LED. Er schijnt zo hier en daar toch wel wat verschil te zitten in lampen van verschillende fabrikanten.

Op het VWupforum vond ik ook wel een topic waar ook mijn probleem wordt genoemd; ledjes die alleen op de lage stand branden.
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?t=6623

Wellicht moet ik daar maar eens even verder rondneuzen. En op de Duitstalige Facebookpagina van gebruikers van het VAG-trio zie ik ook vaak verwijzingen naar de lampjes die Benzinfabrik.com verkoopt. Maar die zijn stevig aan de prijs en zien er nogal erg AliExpress-achtig uit, maar die schijnen ook zonder problemen te werken.
 

SteGo

Donateur
Inmiddels heb ik het probleem met de W21/5W LED's opgelost! :cheer:

Heel erg blij mee uiteraard. Zowel de DRL-functie als de stadslicht-functie werkt nu naar behoren. Helaas lukt het niet om het verschil tussen de felheid bij stadlicht en DRL te laten zien met de camera in m'n telefoon, de camera past de instellingen dan kennelijk automatisch aan waardoor DRL en stadlicht op de foto even fel lijken. Maar geloof mij, het werkt.
PXL_20211218_094906566.jpg
En nee, ik heb geen blauwe kras in de bumper zitten .. komt waarschijnlijk door een waterdruppeltje op de lens ofzo. Het motregende toen ik de foto maakte. :facepalm:

Voor degenen die verder niet geïnteresseerd zijn in hoe ik het heb opgelost ... lees dit bericht vooral niet verder. ;) Voor degenen die wel geïnteresseerd zijn volgt hier de uitleg van het probleem en de oplossing die ik heb bedacht.

Het probleem is dat de LED's in tegenstelling tot een gloeilamp de stroom maar in 1 richting doorlaten. Precies zoals @EdK eerder ook al opmerkte. En dan kom je dus in de fitting van de lamp een probleem tegen;
DRL probleem.png
In de fitting zitten de plussen van beide verlichtingen naast elkaar terwijl de LED lamp ze tegenover elkaar heeft zitten. Dat fotootje van de LED heb ik uiteraard even van internet gepikt. ;) Aanvankelijk dacht ik dat hiermee de kous af zou zijn .. werkt niet, punt. Geen zin om de fitting te slopen/verbouwen ... project met de Philips lampen mistlukt.

Maar toen bedacht ik mij dat ik natuurlijk ook de LED kan verbouwen ... die heb ik toch al, en als het mislukt .. nou jammer dan. Dan bestel ik alsnog een ander merk of laat ik de gloeilampjes erin zitten.

Plan was om de polariteit van de lamp aan te passen zodat het zou matchen met de fitting. Lampje opengemaakt en eerst de minpool verwijderd die het dichtst bij het midden zit, want op die plek moet ik m'n + voor het stadlicht maken.
Lampje omdraaien, in de bankschroef, en toen de +pool van het stadlicht doorgeslepen waarbij ik ruimte hield om later nog een draad te kunnen solderen aan het overgebleven stukje van de pool. Daarna een 2mm gaatje geboord in het midden. Een stukje koperdraad vertint en dat vastgesoldeerd aan het stukje overgebleven +pool van het stadslicht.
DRL project1.png

Een stukje van de eerder afslepen pool gelijmt op de plek waar ik even daarvoor nog een minpool zat die ik als eerst had verwijderd. Vervolgens de draad daar aan vast gesoldeerd. Het is goed te zien welke ik als eerst heb gedaan ... de tweede ging een stuk netter en bovendien vlotter. :maakmegek:
Door de blob tin aan de achterkant moest ik even een klein stukje van de behuizing wegslijpen. Zo drukt de behuizing niet op de soldeerverbinding. DRL project2.png

Nu zul je misschien denken; "Hé!, je mist een minpool!"
Ja, dat klopt. :D Maar je hebt er maar 1 nodig, op de printplaat zijn ze kennelijk al ergens met elkaar verbonden. Ik heb het uitgebreid test voordat ik aan het project begon.

Ondanks de modificatie past de lamp nog steeds uitstekend in de fitting. Ik heb alleen voor alle zekerheid de pootjes die de lamp in de fitting vasthouden voorzien van een krimpkousje. 1 van de pootjes zit vast aan de +pool van de DRL en de ander aan de minpool. Het zou niet fijn zijn als die via m'n gesoldeerde draadje met elkaar verbonden raken. Weliswaar raakten ze geen van beide die draad, maar het was gewoon een kwestie van extra zekerheid.
DRL fitting.png

Alvorens de lampjes in de auto monteren heb ik ze natuurlijk nog even schoongemaakt en heb ik even met een wattenstaafje en ontvetter de LED's schoongemaakt. Op de verpakking staat dat je de LEDjes niet moet aanraken maar dat is in het proces natuurlijk wel gebeurd. Hiermee heb ik eventueel overgedragen huidvet weer verwijderd.

En daarmee is dit projectje ook weer geslaagd. :cheer::tegek:

Wel verbazingwekkend trouwens hoeveel kleine elektronica er allemaal op zo'n printplaatje van die lampjes zit, ik was onder de indruk. ;)
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Dankjewel @Tees ;)
Ik vond het zelf ook wel een beetje spannend of het zou uitwerken zoals ik in m'n hoofd had zitten.
Solderen doe ik niet zo vaak en het is altijd weer even wennen als ik met de soldeerbout aan de gang ben.
Maar het experiment heeft goed uitgepakt. :jaja:

Philips geeft een levensduur 'tot 12 jaar' op, eens zien hoeveel jaar mijn soldeerkunst het volhoud.
 

Tees

Donateur
Ik zat later nog te denken, was het omwisselen van de plus en min van de ene fitting niet een makkelijkere optie? Kan me voorstellen dat dat best te doen zou zijn door 2 pinnen om te wisselen in de stekker?
 

SteGo

Donateur
Dat zou inderdaad ook gekund hebben, dan had ik de -polen en + van het stadslicht moeten omwisselen en daarbij het buitenste -pootje van de lamp moeten afslijpen.

Echter heb ik niet zulke beste ervaringen met pinnetjes uit stekkers halen, dat heb ik in het verleden ook al eens geprobeerd ... maar het ging mij nooit heel erg goed af. Nou kan dat ook komen doordat ik er niet echt goed gereedschap voor heb ...
Mijn redneck-solution zou dan waarschijnlijk zijn geweest om 2 kabels door te knippen en die andersom weer aan elkaar te solderen met een krimpkousje erover. Maar ik soldeer eigenlijk liever niet in originele kabelbomen van de auto. Dan soldeer ik liever aan iets wat ik eventueel probleemloos weg kan gooien als het mislukt. :D
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt bij de fitting, maar je had een vergelijkbare optie kunnen doen als ik bij het aansluiten van mijn 2e kofferbaklampje heb gedaan: pak uit een sloopauto een fitting en een standaardlampje. Sluit de fitting van het standaardlampje aan op de originele stekker van de auto, en gebruik de aansluiting van het originele lampje en de sloopfitting om de draden te kruisen. (je voegt dus een stuk lampfitting en de sloopstekker tussen het origineel) en dat natuurlijk datzelfde proces ook aan de andere kant. Op die manier kun je altijd terug, en kun je nieuwe LED-lampjes ook gewoon zo inpluggen als er ooit een ledlampje sneuvelt.
 

turboturbo

Forumguru
Keurige updates!

Toevallig zat ik ook even naar de Phillips Pro series (5000 en 9000) te kijken deze week omdat ik de H4 Hilox de deur uit heb gedaan (kwam er niet meer mee door de APK)

Als ik het zo lees heeft Phillips bij deze serie speciaal voor reflector behuizingen de leds aangepast (oa met zwevende aansluitingen) en de lichtsterkte naar beneden geschroefd om daarmee de glare die normaal is en nodig bij halogeen pitjes te verminderen. Keerzijde is dat de licht opbrengst maar iets beter zou zijn dan de halogeen lampen (in pure lux uitgedrukt)

leesvoer: https://www.bulbfacts.com/led-kits/reviews/philips-ultinon-pro9000-pro5000-led-review.html
 

SteGo

Donateur
Interessant artikel @turboturbo :)
Mijn Pro6000 H4-lampen zullen dan wel een beetje tussen de 5000 en 9000 inzitten qua prestaties.

Dit is wat Philips er zelf over beweerd;
Bij de Pro5000 tot 160% helderder licht en een levensduur tot 3000 uur.
Bij de Pro6000 tot 230% helderder licht en een levensduur tot 3000 uur.
Bij de Pro9000 tot 250% helderder licht en een levensduur tot 5000 uur.

Als je de prijzen op xenonlamp.nl of bol.com bekijkt is de H4-variant in het geval van de Pro5000 maar een handjevol euro's goedkoper dan wat ik voor de Pro6000 heb betaald. De Pro9000 is daarentegen wel een forst stuk duurder met bijna €180 voor een setje. En dat voor die door Philips geclaimde 20% extra helderder licht vergeleken met de Pro6000 en extra branduren. De ventilator zal dan vast van nog wat hogere kwaliteit zijn, dat wil ik best geloven. Maar €180 gaat me toch wat te ver. Daarnaast vind ik het wel prettig dat ik papieren bij m'n lampen heb die aangeven dat ze gebruikt mogen worden. Zelfs het mailtje van de RDW heb ik uitgeprint in het dashboardkastje liggen. ;)
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Pro 5000 en 6000, even rekenen: een levensduur tot 3000 uur, en dat maal 70?...nee, neem voor je gemiddelde een lagere waarde, 60 km/h is 180000 km met je koplampen aan.............lang zat!
 

SteGo

Donateur
Ik denk dat ik besmet ben met het LED-virus ofzo ... want vandaag kreeg ik weer een pakketje binnen.
Deze keer uit La France.

Het wordt zeer gewaardeerd dat Antony zo z'n best heeft gedaan om mijn pakketje naar Nederland te versturen. :D
r10w led1.png

R10W-lampjes ... waar vind je die in de Citigo? Als achteruitrijlicht.
Ik wilde eens even zien of ik met het vervangen van de lampjes wat meer licht kon krijgen bij het achteruit rijden.
Philips artikelnummer; 24805CU60X2. Geschikt voor zowel 12 volt als 24 volt. Ik vond ze aanvankelijk ook tussen de lampjes voor vrachtwagens.

R10W lampjes zijn in LED alleen wel lastig te vinden, zeker als je het liefst iets van een gerenommeerd merk wilt hebben. De variant van Osram kon ik nergens bemachtigen, maar deze van Philips vond ik uiteindelijk in Frankrijk bij France Xenon. De prijs inclusief verzending viel nog geen eens tegen.

Nou hup dan maar, aan de slag ... lampunits loshalen en kijken of het wat is. Eerst eens 1, even het verschil bekijken;
r10w led2.png

Ze zijn wel een stukje feller, maar vooral het veel helderdere/wittere licht valt op.

Aangezien de fittingplaat toch los was heb ik direct even de overige lampjes opgepoetst, zie zagen er allemaal zo uit als de meeste rechtse;
r10w led3.png
Ik kreeg haast de indruk dat de lamp nog nooit eerder open was geweest. Indien dat daadwerkelijk zo is is dat indrukwekkend.

Daarna aan de andere kant ook even het lampje vervangen en klaar is Kees .. euh, Stefan.
r10w led4.png

Vervolgens even de proef op de som genomen en eens even geprobeerd of ik nou daadwerkelijk zoveel meer licht heb bij het achteruit rijden. Nou ... vanuit de auto valt het toch wat tegen. Het is maar een marginaal verschil.

Zou ik anderen aanraden deze lampjes ook te kopen? :pieker:
Dat hangt er vanaf. Gaat het je om (fors) meer licht bij het achteruitrijden ... dan kun je denk ik beter een extra schijnwerper onder de bumper monteren. Gaat het vervangen van de lampen vooral om de wittere kleur; dan kun je het overwegen.

Al met al heb ik er geen spijt van, maar ik weet niet of ik het weer zou doen. En nu is het waarschijnlijk ook wel klaar met de LED-pret want voorlopig vind ik de overgebleven lampjes nog prima in gloeilamp-variant. ;)
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Ik had hetzelfde gedaan bij mijn CC toendertijd maar vond het ook tegenvallen.. jammer maar je schrijft de waarheid! Het ziet er daarentegen wel weer veel moderner uit :D
 
Bovenaan Onderaan