SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Ik zou er inderdaad een weerstandje bij kunnen plaatsen zodat ze gewoon netjes uit gaan, maar dan blijf ik nog wel met het feit zitten dat ze wel wat erg fel zijn.
Ik kijk het even aan, misschien went het. En anders heb ik een nieuw kentekenlampje met 1 op reserve. ;)
 

SteGo

Donateur
Vandaag heeft de Citigo een klen beurtje gehad en ik heb direct ook maar even de APK laten uitvoeren. Eigenlijk hoefte dat pas over ruim 2 maand, maar ik heb geen zin om tussen 2 onderhoudsbeurten in nog weer speciaal terug naar de garage te moeten voor de APK. Bij de garage hadden ze nog voorgesteld om nog even te wachten met de beurt zodat ik de oude APK-datum kon meenemen en zodoende meer dan een jaar geldige APK zou hebben. Dat is voor mij echter niet boeiend, over een maandje of 10 zijn we wel weer 20k km verder en dan krijgt hij weer een grote beurt waarbij de APK toch gratis is. ;)

Sinds de vorige beurt waren er alweer 19k km bij het klokje opgeteld en dat is weliswaar nog niet helemaal de door de garage voorgestelde 20k, maar die laatste duizend kilometers hadden er anders binnen nu en 2 á 3 weken ook wel bij op gestaan. En nu kwam het me qua tijd net even goed uit.

Ik had de garage nog gevraagd om te kijken naar het gekraak dat ik regelmatig hoor uit de wielophanging voor. s ochtends vroeg is het het ergst, voornamelijk bij drempels enzo. Na een stukje rijden wordt het minder. De veerpoten zaten hierbij natuurlijk voornamelijk in het verdachtenbankje. Men heeft gekeken en ze hebben iets gesmeerd waardoor het nu minder zou moeten zijn. Als ik er echt helemaal van het gekraak af wil moet ik de schokdempers vervangen maar dat was volgens de garage vanuit technisch oogpunt nu nog zonde van het geld. Ze zijn nog goed en afgezien van het geluid is er geen goede reden om ze te vervangen. Dus doe ik het dan ook maar niet.

Verder niks spannends, de Citigo kwam zonder enig probleem door de APK.

Op de rekening viel m’n oog op "Additief: TC1 Petrol Clean 200ml" á €14,46 ex BTW. Daar had ik niet om gevraagd dus vroeg ik even na waarom ze dat in m’n brandstoftank hebben gekieperd. Antwoord van de garage was dat ze dat tegenwoordig standaard doen bij elke beurt ivm de lagere kwaliteit van de goedkope benzine tegenwoordig. Ik neem aan dat ze daarmee doelen op E10. Het goedje zou ervoor moeten zorgen dat het brandstofsysteem wordt gereinigd ..
Afgezien van het feit dat ik sowieso nauwelijks op benzine rijd tank ik ook nog eens altijd V-Power, ik vraag me een beetje af hoeveel zin zo’n flesje Petrol Clean dan nog heeft. Als ik goed m’n best doe heb ik aan 1 of 2 tankjes benzine genoeg per jaar, ik vraag me af hoe erg het systeem dan vervuilt ... Wellicht dat ik ze bij de volgende beurt vraag om dit achterwege te laten.
TC1.png

Behalve dat flesje additief bedacht ik me later ook nog dat het eigenlijk wel vreemd is dat ze ook het interieurfilter hebben vervangen bij de kleine beurt. Ik dacht dat zo’n filter normaliter enkel bij een grote beurt wordt vervangen samen met het luchtfilter. Ik heb er verder geen navraag naar gedaan, een schoon filter kan hoe dan ook geen kwaad, maar als ik het van tevoren had geweten dat ze dat zouden gaan doen dan had ik waarschijnlijk aangegeven dat ze die niet hadden hoeven vervangen. Een interieurfilter vervangen is nou typisch zo’n klusje dat ik ook best leuk vind om zelf te doen. Bovendien scheelt dat nog weer een paar eurootjes.

Ach jah, de Citigo kan er voorlopig in ieder geval weer fris tegenaan. :yeehaa:
 

hemi24

Forumguru
€ 14,46 ex BTW voor 200ml?

Dat is nog beter goud voor de dealer dan de LongLife olie...

Ik hou niet zo van toevoegingen in het brandstofsysteem, is volgens mij net zo’n placebo als vitaminepillen!
 

Cordoba

Forumguru
Zo'n reiniger voor het brandstofsysteem in de tank knikkeren doen veel garages al decennia lang (dus lang voor er E10 in de pomp zat). In mijn optiek is het niet alleen om problemen op te lossen, maar vooral om ze te voorkomen. Als je brandstof lang in de benzinetank zit, heb je misschien wel harder zo'n additief nodig dan een auto waar om de paar weken verse benzine in de tank gaat (denk bijv. ook aan je benzine-brandstofpomp, waar de benzine in de pomp veroudert als ie zo weinig gebruikt wordt).

Wat je interieurverlichting betreft: als je maar 1 leeslampje vervangt door een ouderwetse gloeipit, is het nagloeien van de led's ook over. (dan kun je ook even simpel vergelijken hoe hinderlijk het nagloeien is). Dat nagloeien is overigs niets anders dan het langzaam weglopen van de elektrische lading op de draad tussen lichtschakelaar en ledlampje.
 

SteGo

Donateur
Zo'n reiniger voor het brandstofsysteem in de tank knikkeren doen veel garages al decennia lang (dus lang voor er E10 in de pomp zat). In mijn optiek is het niet alleen om problemen op te lossen, maar vooral om ze te voorkomen. Als je brandstof lang in de benzinetank zit, heb je misschien wel harder zo'n additief nodig dan een auto waar om de paar weken verse benzine in de tank gaat (denk bijv. ook aan je benzine-brandstofpomp, waar de benzine in de pomp veroudert als ie zo weinig gebruikt wordt).
Dat zeiden ze er ook nog bij inderdaad; het spul zou toekomstige problemen helpen voorkomen, het zou onder andere verstopping van de injectoren moeten tegengaan.

Ik las overigens op de website van de producent dat zo'n flesje van 200ml genoeg is om 50 tot 70 liter brandstof mee te behandelen en de producent adviseert het elke 5000km te gebruiken ("wij van wc-eend adviseren ....":deuk:). In mijn Citigo gaat maximaal 10 liter en ik schat dat er op dit moment nog zo'n 7 liter inzit. Hij krijgt dat spul dus wel behoorlijk puur door z'n systeem gespoeld. :D Misschien dat ik binnenkort de benzinetank maar even afvul zodat het nog even iets aangelengd wordt.

Wat je interieurverlichting betreft: als je maar 1 leeslampje vervangt door een ouderwetse gloeipit, is het nagloeien van de led's ook over. (dan kun je ook even simpel vergelijken hoe hinderlijk het nagloeien is). Dat nagloeien is overigs niets anders dan het langzaam weglopen van de elektrische lading op de draad tussen lichtschakelaar en ledlampje.
Het was me inderdaad al opgevallen dat als ik een gloeipitje terug plaats dat het nagloeien dan over is bij de andere 2 lampjes. Ik betwijfel of het nagloeien enkel is van het langzaam weglopen van de lading tussen schakelaar en lampje aangezien ze ook na 2 dagen nog nagloeien/knipperen. Zoals ik al schreef had ik gemeten dat het voltage niet volledig naar 0,0V gaat, ik denk dat het daarmee te maken heeft. Zo'n ouderwetsch gloeilampje zal daar niet van gaan branden, maar voor de led is het kennelijk net genoeg om iets te gaan doen.

Overigens ben ik er nog steeds niet over uit of de ledjes blijven .. ik blijf ze toch wel erg fel vinden. Met 3 gloeipitjes heb ik sowieso ook al een stuk meer licht dacht het originele interieurlichtje met slechts 1 buislampje.
 

Cordoba

Forumguru
2 dagen is inderdaad bizar lang, maar gevallen van 10-30 minuten heb ik bijna 10 jaar terug al van gehoord. Bij mijn Fabia1 had ik het ook, maar nooit gecheckt hoe lang dat duurde, maar in elk geval langer dan 30 seconden en minder dan een paar uur.
 

Hakar

Donateur
Ik heb ongeveer dezelfde verlichtingsunit in onze Fab 1 gezet, enkel van andere Ali aanbieder.
Vrouwlief vind het licht super, daar ze in haar avond of nachtdiensten nog wel eens in de auto zit te schrijven.
Van het blijven branden gloeien van de ledjes geen last, maar dat komt waarschijnlijk omdat de lampjes boven de achterdeuren gewoon gloeilampjes zijn gebleven.
Wel heel af en toe dat de verlichting niet aangaat wanneer ze de deur opent wanneer ze bij een cliënt vandaan komt, maar ik vrees dat dit in de toekomst in de richting van de microswitch gaat.

In de bagageruimte heb ik aan beide zijden ledjes gemonteerd, en die blijven wel heel erg lang nagloeien.
Momenteel gebeurt het dat zij om 2300 uur thuiskomt, en ik om 5 uur de volgende ochtend wegga.
Wanneer ik dan langs Fab loop, gloeien beide pitjes in de bagageruimte nog.
Tijdens het rijden heeft ze er geen hinder van, tenzij het afdekzeil van de bagageruimte is opgerold.
 

SteGo

Donateur
Een nieuw jaar, nieuw project. :D

Een aantal maanden geleden had ik er al eens op gehint dat ik iets aan dat chroom in de grille wilde doen want ik vind het gewoon niet zo mooi.

Plastidippen !!! Was bij mijne ook gedaan ziet er een stuk beter uit zeker met de sportbumper
Plastidippen was 1 van de opties, andere mogelijkheden zouden zijn wrappen of de erg dure hoogglans zwarte Monte Carlo lijst kopen.
http://www.superskoda.com/Skoda/CITIGO/Citigo-original-Skoda-grille-frame-in-MONTE-CARLO-edition

Die laatste viel af. Niet alleen maar omdat hij zo duur is maar ook omdat ik geen glans wil, dat past naar mijn idee veel beter bij de sportbumper. Wrappen en plastidippen vielen ook af omdat ik vrees dat het los gaat laten wanneer de lijst getroffen zou worden door steenslag.

Oplossing?
IMG_20200101_113723klein.jpg
De zwarte grille zonder inleglijst. :jaja:

Maarjah, dat kon ik natuurlijk mooi verzinnen ... maar daarna moet je die oude grille er dus wel eerst uit zien te krijgen. En ik had geen zin om de hele bumper eraf te halen.

Ik had al wel een beetje research gedaan en kwam terecht op briskoda.net waar ik wat nuttige info vond waar ik verder mee kon.

Begin met de 3 torx schroeven te verwijderen waarmee de grille bovenaan vast zit. Daarna trek je de grille naar voren en ik spoot toen alle lipjes waarmee de grille geklemd zit in met WD40. Vervolgens begint er een lastig spel van wrikken, drukken en zo hier en daar wat forceren met een schroevendraaier. Ik begon met het lipje bij de koplamp aan de bestuurderskant. Aanvankelijk wou het voor geen meter lukken, maar uiteindelijk heb ik een hele dunne platte schroevendraaier vanaf de buitenkant tussen de bumper en grille ingedrukt en daarmee het lipje losgemaakt. Toen ik die eenmaal los had ging de rest redelijk makkelijk, voorzichtig de grille naar binnen drukken terwijl je met je andere hand vanaf de andere kant de bumper naar buiten drukt. Je arm zit dan wel klem tussen het front en de grille dus lange mouwen en het liefst ook werkhandschoenen aan zijn zeer aan te raden. Ik heb ook wel wat schrammen opgelopen toen ik de handschoenen even niet aan had ...
Het lipje bij de koplamp aan de andere kant is dan weer even irritant, maar ook daar bood de schroevendraaier uitkomt. Het stuk luchtgeleiding dat daar ook nog zit achter de grille maakt het er niet makkelijker op. Maar gelukkig is de bumper echt zeer flexibel (zelfs begin januari ;)) en met een beetje trekken en duwen krijg je de grille er uiteindelijk wel uit.

Ik had op briskoda.net gelezen dat mensen die clips bij de koplampen ook wel eens verwijderen om het makkelijker te maken. Maar dat is mijns inziens dus niet perse nodig. Ik laat de boel liever heel indien het niet noodzakelijk is om het af te breken.

Daarna ziet het er zo uit:
IMG_20200101_091102klein.jpg

Wel een kleine lakbeschadiging, maar die zit buiten het zicht als de grille erin zit. Desondanks heb ik het toch even ingelakt alvorens de nieuwe grille erin ging. Niet die beschadiging aan het lipje zelf, maar dat krasje meer naar de buitenkant.
IMG_20200101_091109.jpg

Er zitten een hele hoop van die lipjes, en wat verder naar beneden zitter er nog meer ... maar dan met het opstaande randje naar beneden.
IMG_20200101_091119.jpg

Het stukje luchtgeleiding was wat vlekkerig geworden doordat er wat overspray op was gekomen van de WD40. Daarom het hele stukkie plastic maar even ingewreven met WD40 zodat het weer wat meer egaal van kleur werd.
IMG_20200101_093134.jpg

Daarna de nieuwe grille erin. Dat vergt ook wel weer enig geduld, wrikken en trekken aangezien er nog best een flink stuk plastic achter de bumper moet komen. Om het inrasteren makkelijker te maken heb ik de opstaande randjes van de clips ingesmeerd met een beetje afwasmiddel. Dat werkte uitstekend.
Bij het inrasteren zit je met je ene arm en hand weer klem tussen de grille en het voorfront. Je drukt de onderkant van de grille naar voren, terwijl je met je andere hand de bumper naar binnen drukt. Je voelt en hoort de lipjes op een gegeven moment dan wel inklikken. Sommige clips kon ik ook ingeclipt krijgen door vanaf de buitenkant de grille met 1 hand aan de lamellen naar buiten te trekken terwijl je met je andere hand de bumper naar binnen drukt. Het is is een beetje klooien totdat alle clips op de hun plek zitten.
Daarna is het nog een kwestie van de schroefjes bovenaan weer vastzetten.

En toen zag het er zo uit ...
IMG_20200101_112855klein.jpg

Ik ben er onwijs tevreden mee. Dat matte 9B9-plastic past uitstekend bij de onderlip van de bumper. Echt super! :cheer:
En dan te bedenken dat de nieuwe grille eigenlijk voor de basisuitvoering van de Citigo is ....

Nog even een fotootje van de oude grille erbij ...
IMG_20200101_113119klein.jpg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Mooi resultaat!

En dan te bedenken dat de nieuwe grille eigenlijk voor de basisuitvoering van de Citigo is

Dat is idd wel heel grappig! Evenzo valt me op dat mat zwarte spiegels ook weer ‘in’ zijn bij sommigen. Terwijl het ooit zo gewild was om meegespoten spiegels en bumpers etc te hebben...
 

SteGo

Donateur
Klein projectje dit keer ... even een paar stickers laten maken. :D

In veel van onze buurlanden ben je, als ik goed geïnformeerd ben, verplicht om zo'n lelijke CNG sticker op je auto te hebben als dat de brandstof is waar de auto op rijd ... iets zoals dit:
IMG_20160312_104811.jpg.47d95d546bc18d764404baad4120ac5e.jpg

In Nederland hoeft dat gelukkig niet, want ik vind het niet zo fraai. Maar ik vind het wel grappig om op een net even iets andere manier toch duidelijk te maken dat mijn Citigo op aardgas rijd. (Overigens ga ik ook nog een keer zo'n G-TEC embleem bestellen.)

Mijn manier;
IMG_20200201_165811.jpg
IMG_20200201_165821.jpg

En op de achterklep:
IMG_20200201_165750.jpg

Ik had degene op de achterklep eerst onderaan willen plakken, maar omdat dat een beetje rond loopt kreeg ik hem daar niet mooi geplakt. Toen even op de ruit geprobeerd en dat ging wel prima. ;) Eigenlijk zit hij alleen net niet helemaal in het midden ... maar het stoort me niet en mocht dat het wel gaan doen dan heb ik nog wel een sticker over om het opnieuw te plakken. :deuk:

Niet ieders humor, maar zolang ik er zelf om kan lachen of grijnzen blijft het lekker zitten. :D

Officieel zijn dit overigens leidingmarkers, maar het plakt ook prima aan de auto natuurlijk.
 

SteGo

Donateur
Zolang ze bij de ingang van de parkeergarage geen bord hebben hangen dat CNG-voertuigen niet toegestaan zijn maak ik me geen zorgen. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

SteGo

Donateur
Ik zat naar aanleiding van de opmerking van @hemi24 nog even te denken ...
Ik parkeer weliswaar per jaar misschien maximaal 2 keer in een parkeergarage, dus voor die beheerder ben ik niet bang. Maar dit soort gevarenstickers zouden natuurlijk wellicht wel andere mensen op andere plekken waar ik parkeer ongerust kunnen maken. En ik zit natuurlijk niet echt op gedoe te wachten vanwege een paar grappig bedoelde stickers.

Dus heb ik ze er maar weer vanaf gehaald. En toen bleken die k*tstickers verdraaid goede lijm aan de achterkant te hebben. :deuk::D En die lijm bleef uiteraard zowat allemaal aan de auto plakken. Meerdere middelen die ik in huis had geprobeerd om het eraf te krijgen, ik kreeg die troep er maar niet af. Tot ik me bedacht dat ik bij een van m'n vorige auto's eens teervlekken heb verwijderd met WD40. Een beetje van dat spul op een doekje deed wonderen! :jaja:

De Citigo is dus weer clean. Geen aardgas-stickers weer ... alleen dat G-TEC embleem plak ik er nog wel een keer op. Daarvan weet toch zowat niemand wat het is. :maakmegek:

Overigens heb ik nog wel wat plannetjes met de Citigo in de pijplijn zitten. Met een beetje geluk heb ik binnenkort nog wel weer wat leuks te melden.
 

turboturbo

Forumguru
Stel je voor dat je dat verwijderen pas een paar maanden of jaren later had gedaan. Met een aantal mooie zonnige dagen erbij. Dat had zomaar in definitief kleur verschil kunnen resulteren.

Zo’n G-TEC embleem is dat gewoon oem? Dat zou ‘m vast mooi staan.

Edit:
Is het deze?

85567-02-citigo-g-tec-logo.jpg
 

SteGo

Donateur
Stel je voor dat je dat verwijderen pas een paar maanden of jaren later had gedaan. Met een aantal mooie zonnige dagen erbij. Dat had zomaar in definitief kleur verschil kunnen resulteren.
Als stickers lang blijven zitten gaat dat zeker kleurverschil opleveren inderdaad, maar ik moet wel zeggen dat de Sport-striping die op de auto zit sowieso al niet echt gelijkmatig verkleurd, vooral op de motorkap en het dak is het mooiste er al wel vanaf. Er komen ook steeds meer scheurtjes in de folie enzo maar vanaf een afstandje ziet het er nog steeds wel fraai uit.

Zo’n G-TEC embleem is dat gewoon oem? Dat zou ‘m vast mooi staan.
Jazeker is dat OEM, ik heb hem inmiddels ook in huis. :jaja:
IMG_20200205_174706.jpg
Hij hoort weliswaar volgens het chassisnummer niet op mijn auto te zitten, maar de jongere Citigo's die op aardgas rijden kregen wel af-fabriek zo'n badge achterop geplakt.

Het is nog wel even de vraag waar ik hem precies ga plakken, want op de foto van de witte Citigo zit hij eigenlijk op de mooiste plek naar mijn mening, maar bij mijn Citigo zit daar de Sport-striping. Het is nog even de vraag of ik hem over de folie wil gaan plakken of dat ik hem op een andere plek plak. Direct onder het Citigo-embleem boven de vouw in de achterklep wordt denk ik net wat te propperig, alhoewel... :pieker: Ik denk er nog even over.
IMG_20200205_174139.jpg


Ander dingetje; ik woon in een flat en heb dus geen tuin, of toch?? :maakmegek:
IMG_20200205_164911.jpg


Die raamlikkers/waterkeerlijsten worden echt met de maand groener, beide zijden overigens, ik heb ze vorig jaar al eens schoongemaakt maar de special herbs komen zo weer terug. :maakmegek:
Ik heb maar even nieuwe exemplaren besteld (onderdeelnummers: 1S3837477B 5AP & 1S3837478B 5AP) en die zal ik er binnenkort maar eens even opzetten, dat oogt dan toch weer een stuk verzorgder.
 

SteGo

Donateur
Direct onder het Citigo-embleem boven de vouw in de achterklep wordt denk ik net wat te propperig, alhoewel... :pieker: Ik denk er nog even over.
Ik ben niet superhandig met fotobewerkingsprogramma's, maar de foto van @turboturbo leende zich er wel goed voor om in het oude vertrouwde Paint even te bewerken. Direct onder het Citigo logo is misschien toch zo gek nog niet ... ;)
gtec.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou dan toch denken als de oem plek niet lukt, rechts erboven. Ongeveer op dezelfde afstanden als dat ie eronder had gemoeten?
Op de sport striping zou ik het niet doen, dat is denk ik vragen om problemen met hechting op langere termijn?
 
Bovenaan Onderaan