SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
@hemi24 gelukkig is er genoeg keuze voor iedereen op zowel FM als DAB. ;)

Wat betreft het oprekken van de onderhoudsinterval zat ik vanmiddag nog te denken dat de bougies daardoor ook 10.000km langer meegaan (bij elke grote beurt). Vermoedelijk kunnen ze dat prima aan maar ik vraag het binnenkort voor de zekerheid nog wel even na bij de garage, dan kan ik het puntje van de thermische belasting van de olie ook direct even navragen.
 

hemi24

Forumguru
Je kunt het vragen, maar specifieke kennis over CNG systemen is iets wat maar bij weinig monteurs aanwezig is
 

SteGo

Donateur
Wat betreft thermische belasting zal het bij CNG denk ik niet heel erg veel anders zijn dan bij LPG en daar hebben ze geloof ik wel enig verstand van. Als ik problemen ga krijgen met CNG-specifieke systemen gaat het een moeilijker verhaal worden. Maar daar hebben de VAG-dealers bij mij in de regio waarschijnlijk ook geen kaas van gegeten, CNG-exemplaren van de Citigo, Up! en Mii zijn nauwelijks verkocht. Het zou me niet verbazen als ik dan naar Pouw Deventer zou moeten waar ze ook m'n CNG-tanks gecontroleerd en gekeurd hebben. Ik ga er vanuit dat ze daar dan wel enige expertise hebben op het gebied van CNG-systemen.
 

SteGo

Donateur
Vandaag even opnieuw bij de garage langs geweest en de garagehouder zelf even gevraagd naar de onderhoudsinterval (hij is behalve de baas ook gewoon monteur en apk-keurmeester).

Hij staat volledig achter de 20k km. Ja, de olie wordt thermisch wat zwaarder belast maar er staat tegenover dat olie in gasgestookte motoren véél minder vervuild dus 20k is ook voor zo'n motor geen probleem. Ook nog even gesproken over de bougies die in plaats van 30k km dan 40k km mee zouden gaan; dat kan volgens hem ook zonder problemen. Bij 30k km zijn bougies nog prima en ze kunnen echt veel meer hebben dan dat. 10k km extra levert geen probleem op.

Natuurlijk mag ik het onderhoud ook gewoon laten uitvoeren na elke 15k km als ik het toch niet vertrouw, maar het is verspilling van geld en middelen. Ik hou dus gewoon de geadviseerde 20k km onderhoudsinterval aan.
 

SteGo

Donateur
Ik had eerder al geschreven dat ik de nieuwe radio er inmiddels in heb zitten, tijd om iets te posten over de inbouw ervan. ;)

Laat ik beginnen met het eindresultaat, dat is tenslotte waar het om gaat:
IMG_20190915_133407.jpg

Voordat iedereen nou wil gaan schrijven dat het er minder mooi uitziet dan de originele radio .... jullie hebben helemaal gelijk! :D Maar ik ben hiermee zóóóveel tevredener dan met de originele radio, ik heb geen greintje spijt.

Ik vind de bediening fijn, door de nieuwe (dure) Calearo antenne is de ontvangst nu echt super, telefoon koppelen is heel gemakkelijk, USB-aansluiting en misschien wel 1 van de allerfijnste dingen; ik hoef die Garmin niet meer bij elke rit erop te klikken en erna weer op te ruimen uit het zicht omdat de nieuwe radio ingebouwde carkit heeft. Sowieso vind ik het wel prettig dat die Garmin pleite is, het kijkt een stuk rustiger van je af zonder zo'n beeldscherm schuin voor je. Natuurlijk was het een leuke gimmick om zo'n uitgebreide boordcomputer te zien maar op een gegeven moment weet je wel zo ongeveer wat de verbruikscijfers zijn, hoeveel kilometer je nog kunt tot de gastanks leeg zijn, etc . Wat voegt het dan nog toe? En sowieso begon de Garmin al irritant vroeg te waarschuwen dat je gas moest gaan tanken, misschien heel goed bedoeld van Skoda maar de volgende CNG-pomp is zelden verder dan 20 km van je verwijderd. Als ik nu een van de gegevens wil weten moet ik er alleen even 1-voor-1 doorheen scrollen in de tacho-unit.

Helemaal geen nadelen dan? Ja, natuurlijk wel. Allereerst de esthetiek, de originele radio smoelt gewoon beter in het interieur, punt. De irritante Garmin gaf bij het achteruit rijden in het scherm aan hoe ver je nog kon en aan welke kant een obstakel wordt gedetecteerd, best handig. De originele radio heeft de mogelijkheid instellingen van de PDC aan te passen, je kunt daarmee de piepjes harder en zachter zetten enzo en het radiogeluid dempt wanneer je achteruit rijd. De PDC doet het overigens nog wel gewoon, het volume van de piepjes is gewoon nog zoals voorheen dus dat is prima.

Wat is er gebeurd voordat alles in elkaar zat? Installatie van de antenne had ik al laten zien, wat ik daarna nog wel graag wou doen is de kabels intapen. In de ogen van velen wellicht volkomen overbodig, maar ik kan het nooit laten om al m'n kabels zoveel mogelijk in te tapen.
IMG_20190914_202158.jpg Ik heb meer dan anderhalve rol (10meter per rol) opgemaakt dus er is in totaliteit best wat tijd gaan zitten in intapen.
Voorbeeldje van hoe op die manier de antennekabelboom ontstond:
IMG_20190914_150444.jpg

Helaas heb ik geen foto's gemaakt terwijl ik alle bekledingsdelen los had liggen, maar ik heb de kabelboom aan de bijrijderskant langs de C-stijl naar beneden laten komen, daar verder naar beneden richting de dorpel, stukje langs de dorpel en dan onder de het tapijt naar onder de bijrijdersstoel en dan onder het tapijt richting/langs de middenconsole en vooraan omhoog naar de radio. Niet al te moeilijk. Het bekledingsdeel naast de achterbank weer terug zien te prutsen was eigenlijk nog het meest lastig.

Dan het volgende punt; radio heeft geschakelde plus nodig, waar haal je die vandaan? Dat kan natuurlijk vanaf de zekeringkast in de voetenruimte van de bestuurder. Echter had ik geen zekeringtap meer liggen voor het gebruikte formaat zekeringen en daarnaast zit er een afdekkapje over de zekeringen en ik denk dat die niet meer past als er een zekeringstap ingeplugd zit, dat wil ik niet. Volgende kandidaat?;
IMG_20190910_193740.jpg

De 12V-aansluiting. Kabeltje (uiteraard ingetapet :D) laten zakken vanaf de radioschacht boven en beneden weer opvissen, originele draad doorknippen, draad strippen, krimpconnectors eraan krimpen, beetje krimpkous er omheen om het netjes af te maken. Viola! Geschakelde plus is gefixt.

Omdat ik mogelijk in de toekomst ook nog wel eens een dashcam wil heb ik de draad vanaf de radio direct doorgetrokken naar de A-stijl samen met de kabel van de microfoon. Nu is de krimpconnector afgetapet met elektrotape, maar zodra het zover is hoef ik die kabel niet meer te regelen. Overigens zitter er wel zekeringen waar hij nu uitkomt, maar die zijn permanent van 12V voorzien.
IMG_20190915_120225.jpg

Zoals te zien op de foto is de kabel van de microfoon ook fijn in de tape gezet. A-stijl bekleding even losgehaald en de draad netjes daarachter naar boven geleid en de microfoon zelf zit bij de spiegel.
IMG_20190915_160142.jpg

Vervolgens is het natuurlijk gewoon een simpel klusje van alles in elkaar pluggen en klaar is kees. Eerst nog even de adapter ertussen van Quadlock naar ISO, en dan nog weer de adapter van ISO naar Mitsumi die Kenwood bij de radio meeleverd. Onnodig om te vermelden dat ik dit ook allemaal ingetapet heb. :D
IMG_20190910_180809.jpg

En dan de eerste testfit;
IMG_20190915_122033.jpg

Yeah! Alles werkt top! :cheer::cheer::cheer::cheer:

Daarna de kleur even ingesteld enzo, maar dat kon natuurlijk maar 1 kleur worden; groen.
IMG_20190922_202800.jpg

De meest linkse knopjes hadden wellicht net wat subtieler verlicht mogen worden, maar het is compleet niet storend. Mijn smartphone maakt niet de beste foto's (en al zeker niet in het donker), en in het echt ziet het er dus wat beter uit dan op de foto.

Al met al super tevreden met de nieuwe radio. Het valt me op dat ik op de N50 tussen Kampen en Zwolle zelfs Duitse DAB-stations kan oppikken die ik helemaal niet zou moeten kunnen ontvangen. Natuurlijk vallen die telkens wel weer weg, maar het feit dat de radio ze uberhaupt oppikt is verbazingwekkend. :thumbsup: In m'n vorige auto had ik een Calearo Shark antenne maar die kon die zenders niet oppikken.
https://www.dabplus.de/empfang/?lang=de
 

Bijlagen

  • IMG_20190917_164954_2.jpg
    IMG_20190917_164954_2.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 24

SteGo

Donateur
Bedankt @turboturbo

Ik vind het zelf ook altijd wel leuk om verslag proberen te doen van een project als dit aangezien ik zelf ook graag dit soort projecten bij anderen bekijk. ;)
 

Johnnyvr6

Forumguru
Mooi verslag. Een tip mocht je er last van hebben. Ik zet de mic altijd bij het hemellicht omdat hij bij de spiegel soms wel is wat wind geruis op wil vangen.
 

SteGo

Donateur
Mooi verslag. Een tip mocht je er last van hebben. Ik zet de mic altijd bij het hemellicht omdat hij bij de spiegel soms wel is wat wind geruis op wil vangen.

De microfoon is inmiddels verplaatst. In praktijk bleek de locatie waar de microfoon eerst zat toch niet helemaal goed te werken. Ik was voor degene die mij belde niet zo goed verstaanbaar, en als ik het microfoonvolume naar maximaal zette dan hoorde degene die mij belt zichzelf terug en dat is erg irritant.

Maar hoe fix je het probleem op een nette manier en zonder er al teveel geld aan te willen geven, want ik weet wel dat zo'n zwanenhals microfoon de beste oplossing is, maar aangezien ik maar incidenteel eens bel in de auto wil ik er niet zoveel geld aan uitgeven, en bovendien vind ik het ook niet mooi staan.

Mijn oog viel op hemelverlichting met onderdeelnummer: 3B0947105C een type interieurverlichting dat in vele VAG-auto's te vinden is. Daar zit zo'n roostertje in waar een microfoon achter kan, tevens heb je dan ook direct 2 leeslampjes en dat vind ik ook wel leuk. :thumbsup: Ik heb overwogen om een microfoon te kopen die achter dat roostertje past, die zijn wel aftermarket te vinden met een 3,5mm stekker ... maar met verzendkosten erbij toch ook weer niet goedkoop. En daarbij, mijn ervaringen met (af-fabriek) microfoontjes weggewerkt in hemelbekledingen zijn niet zo goed, dus toch maar de microfoon die ik al heb zien te modificeren.

Maar allereerst natuurlijk even zo'n lamp bemachtigen. Een gebruikte vinden via onderdelenlijn.nl is niet zo moeilijk (nieuw vind ik hem te duur), maar ook gebruikt zijn ze naar mijn idee niet goedkoop en toen ik een bij mij in de buurt had afgedongen naar €15 en die ging ophalen bleek hij ook nog eens kapot te zijn. En dan ga je op internet zoeken ... en kom je uit bij Ome Ali. Op het moment dat ik hem bestelde moest ik €11,63 betalen inclusief gratis verzending, dat gokje kun je nog eens nemen. 2,5 week later was hij eindelijk daar en wat blijkt; je krijgt gewoon een originele VW-lamp inclusief gloeilampjes (van Osram en Toshiba) met onderdeelnummer: 1TD947105. Het verschil is waarschijnlijk dat het 3B0-nummer waarschijnlijk bij OLSA in Polen wordt gemaakt, en deze van AliExpress is waarschijnlijk een exemplaar voor de Aziatische markt, en wordt door Koito gemaakt in China.
IMG_20191129_193000.jpg

Voor degenen die Koito niet kennen; die maken veel OEM-verlichting voor Aziatische merken. Vergelijkbaar met Hella, Magneti Marelli, etc. over de kwaliteit hoef je je dus niet direct zorgen te maken. Sterker nog, hij lijkt zelfs wat steviger in elkaar te zitten dan de oude originele lamp van OLSA.
IMG_20191129_192854.jpg

Dus na aankomst van de nieuwe lamp kon ik direct de Dremel erbij pakken en wat freeswerk doen. Ook moet er even wat gezaagd worden aan de microfoonclip en die heb ik vervolgens in de interieurverlichting gelijmd.
interieur verlichting en microfoon.jpg

IMG_20191130_103115.jpg

Ik ben erg tevreden met het resultaat en de verstaanbaarheid lijkt er behoorlijk op vooruit te zijn gegaan. Ik ben nog wel van plan de gloeilampjes te vervangen door LED, maar het probleem is dat ik voor het C10W lampje in het midden nog geen goed alternatief heb gevonden. Ik wil graag 4000K, maar tot nu toe alleen 6000K gevonden en dat vind ik niet mooi. De W5W lampjes gaan vervangen worden voor Philips W5W T10 ExtremeVision LED 4000K, daar heb ik vanuit m'n vorige auto hele goede ervaringen mee. Misschien dat ik als alternatief voor de C10W maar een C5W bestel, want die kan ik wel in 4000K vinden.

Het was ook nog de bedoeling dat ik direct vanaf de hemelverlichting een kabel naar de kofferbak zou trekken om daar in de toekomst nog eens verlichting te maken ..... maar helaas, ik had net niet meer genoeg kabel liggen. Dat projectje komt dus wellicht later nog wel een keer. :D
 

SteGo

Donateur
Mooie update met foto verslag weer :thumbsup:

Toch een kritische vraag; had het microfoontje niet net zo goed áchter het rooster gepast? Daar is dat roostertje denk ik tenslotte voor en dan was de microfoon helemaal uit zicht geweest...
Goede vraag! :jaja: Ik heb daar ook van tevoren serieus over nagedacht, het zou niet heel erg moeilijk zijn geweest om de microfoon achter het rooster weg te werken inderdaad. Beetje lijm of kit zou de microfoon daar makkelijk op z'n plaats kunnen houden. Echter werd ik er door iemand die veel radio's en carkits inbouwt op gewezen dat de microfoon niet alleen vooraan gaatjes heeft waardoor je stemgeluid bij de microfoon aankomt, maar ook aan de zijkant zitten gleufjes die bedragen aan een goede geluidskwaliteit. Indien ik de microfoon achter het rooster zou plaatsen neem je die functie weg en bovendien staat de voorkant van de microfoon dan naar onderen gericht ipv richting mij. Ook dat draagt niet bij aan goede verstaanbaarheid.

Dus dan kom je voor de keus; moet het mooi zijn (achter het rooster), of functioneel (voor het rooster). Zoals te zien heb ik de tweede optie gekozen. Ik heb op het werk een bus waar ik ook echt luid en duidelijk richting het rooster in het plafond moet praten als iemand mij belt ... heel irritant. :D Daar heb ik in m'n eigen auto geen zin in.

Dat is wel het lampje dat ik momenteel op het oog heb om de C10W te vervangen, alleen is dit dus een vervanger voor een C5W ipv C10W. Maar aangezien led'jes meestal toch al wel wat feller zijn dan de lampjes waarvoor ze in de plaats komen is deze wel het overwegen waard.
 

turboturbo

Forumguru

EdK

Forumguru
WAs het geen optie geweest om de microfoon tussen de tellers te plaatsen ?
Heb dit bij 2 wagens ( RR en Yeti ) gedaan en eigenlijk nooit klachten gehad van degene aan de andere kant van lijn dat ik slecht te horen was ?
 

Cordoba

Forumguru
Wat de microfoon in het rooster betreft: bij mijn F1 had ik ook voor 10 euro zo'n verlichtingsunit geregeld en geplaatst (oorspronkelijk had ik een versie zonder leeslampjes). In het microfoondeel van de lichtunit, zat ook een rubber stop waarmee je de microfoon zo vast kon zetten, en de microfoon die ik gebruikt hebt zat al bij mijn aftermarket radio. Bij mij geen enkele noodzaak om richting microfoon te praten, het geluid was gewoon goed.

Wat het lampje betreft: ik heb voor mijn F3 een zogenaamd witte led van Carpoint gekocht (2 in set): 42mm 8 SMD LED. De kleurtemperatuur staat er helaas niet op, en de site van Carpoint is een drama.
 

SteGo

Donateur
Ik volg de redenering @SteGo . Alsnog heb je het keurig gemonteerd dus het is niet dat je denkt welke beun is daar bezig geweest :geek:

Dat lampje uit mijn link is 43mm lang dus die past denk ik gewoon hoor. Ik denk dat die site de aanduiding C5W/ C10W niet zo nauw neemt...
Dank u, dank u. Ik vind het zelf ook best wel netjes gelukt allemaal. :D
Overigens denk ik zelf ook dat het lampje uit die link prima zal passen hoor, lengte klopt dus moet goed gaan.

Osram heeft dacht ik ook een 4000K C10W: https://www.xenonlamp.nl/osram-retrofit-led-warm-white-c5w-festoon-12v-4000k-licht-41-mm-6499cw
(Ook hier wordt het c5w genoemd maar de lengte klopt)
Bij deze link gaat xenonlamp.nl wel de mist in. Op het plaatje zie je 6000K, in de titel staat 4000K, in de beschrijving staat dan weer 6000K ... en kijken we naar het typenummer van Osram; '6499CW' dan kunnen we ook concluderen dat het 6000K is want CW staat voor CoolWhite=6000K, wanneer het typenummer eindigt op WW is het WarmWhite=4000K

Als ik een exemplaar van Osram zou willen zou ik deze moeten hebben: https://www.xenonlamp.nl/osram-retr...Rij1IbmqF2WKFEhTpj2ui3gCFN18IB4IaAhfjEALw_wcB

Maar aangezien ik de W5W-led-jes waarschijnlijk van Philips ga kopen denk ik dat ik het buislampje ook maar van Philips neem, hopelijk zie je dan het minste kleurverschil.

WAs het geen optie geweest om de microfoon tussen de tellers te plaatsen ?
Heb dit bij 2 wagens ( RR en Yeti ) gedaan en eigenlijk nooit klachten gehad van degene aan de andere kant van lijn dat ik slecht te horen was ?
Bij de installatie van de nieuwe radio heb ik inderdaad ook nog wel even gekeken of ik de microfoon voor de tellerunit zou plaatsen, ik kwam er alleen net niet lekker weg met het steuntje omdat je maar een heel smal stukje hebt om hem op te plakken en ik vond het ook niet zo fraai ogen omdat je bij de Citigo 1 grote centrale teller hebt. Uiteindelijk vond ik het netter om de microfoon bij de hemelbekleding te plaatsen waar ik hem eerst had zitten. Maar toen bleek dat het resultaat daar niet optimaal was was de verlichtingsunit eigenlijk m'n eerst volgende gedachte aangezien de kabel daar toch al in de buurt lag.
IMG_20190722_064639.jpg


Wat de microfoon in het rooster betreft: bij mijn F1 had ik ook voor 10 euro zo'n verlichtingsunit geregeld en geplaatst (oorspronkelijk had ik een versie zonder leeslampjes). In het microfoondeel van de lichtunit, zat ook een rubber stop waarmee je de microfoon zo vast kon zetten, en de microfoon die ik gebruikt hebt zat al bij mijn aftermarket radio. Bij mij geen enkele noodzaak om richting microfoon te praten, het geluid was gewoon goed.

Wat het lampje betreft: ik heb voor mijn F3 een zogenaamd witte led van Carpoint gekocht (2 in set): 42mm 8 SMD LED. De kleurtemperatuur staat er helaas niet op, en de site van Carpoint is een drama.
Bij de verlichtingsunit die ik kocht zat ook netjes zo'n schuimrubber blokje op de plek van de microfoon. Ik heb dat blokje iets bijgesneden zodat het weer over het microfoonvoetje heen paste en daardoor de donkere inkijk behouden bleef.
Als ik had geweten dat de geluidskwaliteit ook goed zou zijn achter het roostertje had ik dat wellicht ook eerst geprobeerd. Maar nu heb ik de Dremel er al ingezet en is het kwaad geschied. :D Of ik moet nog zo'n lampje kopen, ik zag dat hij nu ivm black-friday zelfs nog goedkoper is ... voor minder dan een tientje heb je hem nu al in huis. :deuk:
https://nl.aliexpress.com/item/32889550185.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.79a34c4dTN1Ohi

Ik kom zelf regelmatig bij de Automat in Zwolle en volgens mij verkopen ze daar ook wel van die ledjes van Carpoint, ik heb er wel eens naar zitten kijken op zo'n demo-bord. Was allemaal nogal erg hard/blauwig licht, zeker geen 4000K, maar dat zou ook niet zo gek zijn, 6000K is geloof ik een populairdere kleur dan 4000K.

Zoals bijna altijd wijkt mijn smaak weer eens af van de meute ... :facepalm::deuk:
 

turboturbo

Forumguru
6000K is geen prettig licht hoor, vind ik. Ik heb de 4000K van Osram en die vind ik al ‘koud’. Helemaal voor het interieur.
 

SteGo

Donateur
Ik heb zojuist bij 123led de 4000K lampjes van Philips besteld. Hopelijk krijg ik ze snel geleverd.
Foto's van het eindresultaat zullen uiteraard volgen zodra ik ze binnen heb gekregen en ik ze gemonteerd heb.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Vandaag kreeg ik een mailtje dat m'n pakketje vanaf 15.00uur voor me klaar lag bij het PostNL-punt. Na m'n werk dus direct even opgepikt, ik ben dan ook als een kind zo blij bij het ophalen en open maken van het pakje. :D

IMG_20191203_180213.jpg

Zoals te zien zijn de lampjes prachtig verpakt, mooi doosje erom. Niks te klagen.

Het scheelde dat het al donker was toen ik thuis kwam dus kon ik direct het verschil goed zien tussen de oude en de nieuwe lampjes.

Originele gloeilampjes:
IMG_20191203_180957.jpg

LED-lampjes:
IMG_20191203_183205.jpg

Onmiskenbaar een behoorlijk verschil. De lichtkleur vind ik oké, maar ze zijn wel behoorlijk fel. Misschien zelfs wel net een beetje te fel.
IMG_20191203_183541.jpg

Is toch minder prettig dan gehoopt eigenlijk. :pieker:
En dat is niet het enige, want wanneer de lampjes uit horen te gaan blijven ze toch zwakjes branden.
IMG_20191203_183043.jpg
Haast een soort ambienteverlichting zoals bij die W8-verlichting uit de Passat. :laugh:Maar dan net iets anders ...

En wanneer je de auto op slot doet doen ze dat ook, maar na ongeveer een minuutje gaan ze op een nog iets zwakker standje knipperen. Ik had al gemeten dat wanneer je de auto op slot doet dat het voltage dan van ongeveer 12volt zakt naar ongeveer 4,8volt en na ongeveer een minuut zakt het voltage dan nog wat verder weg.
Kennelijk is dat dus al genoeg om de ledjes te laten blijven branden.

Dit was niet echt de bedoeling uiteraard en of ik hier nou wel zo blij mee ben? :nono:

Ik kijk het even aan, maar wellicht dat toch gewoon de gloeilampjes er wel weer in gaan. Die t10 w5s LED kan ik dan nog wel gebruiken voor de kentekenverlichting, maar het buislampje is dan eigenlijk verspilling van m'n geld geweest. Kan hem wel terugsturen maar na aftrek van de verzendkosten blijft er ook maar weinig van over. :thumbsdown:

Al met al kan ik dit dus niet direct een aanrader noemen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
weerstand er overheen zetten ?

Maar zelf in hemel bij voorraam van superskoda zitten en de ene keer dan branden ze ook nog ff door en de andere keer dan gaan ze meteen uit..
Ach in begin erger je je er een beetje aan, maar na tijdje heb je het niet meer door tot er een ander meerijd en het opvalt
 
Bovenaan Onderaan