SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Afgelopen maandag jarig geweest ... en jawel; onder andere een cadeaubon van Automat gekregen. :tegek:

Dus dat betekende dat ik even kon gaan shoppen bij Automat in Zwolle. Het meeste wat ik nodig heb heb ik nu geloof ik wel in huis. :D Wellicht nog een zekeringtap in het geval dat degenen die ik nog in de schuur heb liggen niet geschikt zijn voor de Citigo, maar die haal ik dan later nog wel even.
IMG_20190904_180929.jpg

Ik had nog even zitten twijfelen of ik voor een gewone Quadlock>ISO-adapter zou gaan of voor een exemplaar met CAN-bus, maar uiteindelijk toch maar voor het eenvoudige exemplaar gegaan. Scheelt toch wel serieus veel geld en voor die besparing wil ik best zelf even gaan zoeken naar een geschakelde 12volt in de zekeringkast. Ik weet alleen nog niet of het feit dat de auto ook start/stop heeft deze zoektocht wellicht iets bemoeilijkt ... maar ook dan zal er vast iets te vinden zijn waar ik even het signaal vanaf kan tappen mag ik hopen.

Nu alleen nog even tijd zien te vinden om ermee aan de slag te gaan, want behalve de radio in de auto heb ik ook nog wat klusjes in huis die op me liggen te wachten. :maakmegek:
 

SteGo

Donateur
citroen antenne.jpg

Een volledig natuurlijke antenne, prachtig toch? :D Je kunt de Fakra stekker er zo insteken van onder. :maakmegek:

Tjah, bovenstaande foto heb ik niet specifiek voor de fun gemaakt, die citroen lag er namelijk met een reden. Ik heb vandaag de fabrieksantenne gewisseld voor de Calearo die ik deze week heb gekocht. Maar na het verwijderen van de antenne kon ik het dak niet goed schoon krijgen met de simpele schoonmaakmiddeltjes die ik bij de hand had. Het bleef er ongeveer zo uitzien;
IMG_20190908_133130.jpg

En wat heeft die vlekken veroorzaakt? Dít is de schuldige ....
IMG_20190908_133249.jpg IMG_20190908_133245.jpg

De originele antenne was helemaal geoxideerd. Na een beetje zoeken online las ik dat je met een citroen heel makkelijk aluminium oxidatie kunt verwijderen. En toevallig had ik nog een citroen in huis dus kan ik dat mooi even uitproberen. Werkt perfect!

Na het schoonmaken nog even met een lakstift nog even een stukje gebarsten lak aangestipt en dat even goed laten drogen. Daarna ging de nieuwe Calearo op het dak, maar daarvan is de onderkant eerst rijkelijk voorzien van Vaseline zodat oxidatie van de nieuwe antennevoet zo lang mogelijk uitblijft, tevens helpt het wellicht het rubber langer soepel te houden.

De antennekabels komen nu langs de C-stijl nog uit de hemel vandaan en liggen daar gewoon opgerold in de kofferbak. Alvorens de kabels verder naar voren te leggen wil ik ze eerst even netjes intapen met kabelboom-tape. Dat bleek ik alleen niet meer te hebben ... dus dat ga ik in een van de komende dagen maar eens even ophalen. Verder zijn er helaas nog een paar clipjes gesneuveld dus die ga ik morgen ook maar even in bestelling zetten.

Ik heb ervoor gekozen om de antennekabels langs de passagiersdorpel naar voren te gaan trekken. In heb inmiddels uitgevogeld hoe ik die panelen los krijg (al sneuvelden er dus wel een paar klemmetjes). De kabels zijn alleen veel te lang maar het overschot werk ik dan waarschijnlijk weg onder de achterbank.

Wel apart; de fabrieksradio zit nog in de auto, maar er is nu geen antenne aangesloten, desondanks is de FM-ontvangst nog steeds best wel redelijk.

De nieuwe antennespriet is overigens wel een flink exemplaar, maar de originele antennespriet past er eventueel ook zonder problemen op en die heb ik bewaard. Als in een later stadium de nieuwe radio enzo er ook allemaal inzit zal ik eens kijken wat het verschil in ontvangst is.
IMG_20190908_191322.jpg
 

SteGo

Donateur
Ik ben er eigenlijk nog niet over uit wat ik wil met de streep. Enerzijds zou dit inderdaad een mooi moment zijn om de streep te vervangen, anderzijds zit ik er ook nog wel eens over te denken om gewoon die strepen maar van het dak en de motorkap af te halen en de boel dan even door iemand die daar de juiste spullen voor heeft te laten polijsten in de hoop dat je er niet al teveel van blijft zien. Ik zie hier in m'n woonplaats regelmatig een andere rode Citigo rijden zonder 'Sport'-strepen en eigenlijk is dat ook zo gek nog niet. De stukjes striping aan de zijkanten en op de achterklep kunnen wel gewoon blijven zitten, die zijn nog best wel in goede staat.

Dus tjah .. daarom is er dus niks aan die streep gedaan tot nu toe ... ;)
 

SteGo

Donateur
Ik zal dan zeker een gil geven. :deuk:

We zullen wel zien wat er op den duur gaat gebeuren. M'n vriendin is van mening dat ik die streep sowieso met rust moet laten. Volgens haar mag je best zien dat een auto 'leeft' daarnaast vind ze nieuwe folie zonde van het geld. Daarbij vreest ze een lelijk resultaat bij verwijdering van de folie ivm verkleuring van de rest van de rode lak, dat risico zie ik overigens zelf ook wel. Bij m'n vorige auto heb ik destijds emblemen verwijderd, maar als het licht er op de juiste manier op scheen bleef je heel goed zien waar de emblemen hadden gezeten en welke emblemen het waren. :D Dat vond ik eigenlijk best ergerlijk ...
 

SteGo

Donateur
Zo, nieuwe klemmetjes binnengekregen, ook direct maar wat voor m'n voorraad besteld. Er zal in de toekomst vast nog wel eens vaker iets los worden gehaald waarbij ik de kans loop een klemmetje te slopen.
IMG_20190911_165547.jpg

En alvast even wat verse wisserblaadjes, de achterste is niet veel soeps meer en de voorste hebben ook betere tijden gekend. Binnenkort maar eens even vervangen. :)
Wisserbladen.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Die metalen klemmetjes kun je eigenlijk altijd hergebruiken, die kunststofdelen is andere koek.

Wat de oxidatie van je oude antenne betreft: gewoon weer een voorbeeld van een klungel(ontwerper) die niet wil snappen dat RVS + aluminium + water = roest. Door de juiste alu-legering te combineren met schroeven van een geschikt materiaal of een kunststof of rubber barriere tussen beide metalen kun je het corrosie probleem sterk verminderen of voorkomen.
 

SteGo

Donateur
Tjah die metalen klemmetjes ... nou ik heb het voor elkaar gekregen dat er al een stuk of 3 gebroken zijn, 1 precies door het midden en bij de anderen brak 1 van de oortjes bovenaan af. En ik heb enkele vernacheld doordat ze kennelijk net niet goed voor het gat zaten waar ze in moesten en dan druk je ze gewoon krom. Terug buigen is een gepier van niks dus dan zet ik er net zo lief even een nieuwe klemmetje in. ;)

Die 2 losse metalen klemmen linksboven heb ik eigenlijk gewoon verkeerd besteld ... maar dat vertel ik verder niemand.
shh-dont-tell-sm11.jpg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Die metalen klemmen had ik in 1980 al in mijn Golf, inderdaad even opletten dat je goed voor het gat zit, voor je de boel dichtdrukt. Als ik in bijna 40 jaar autorijden (en aanpassen) 2 of 3 van die metalen klemmen opnieuw heb moeten fatsoeneren, is het veel.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Het loopt allemaal wel weer lekker door met dingetjes die binnenkomen voor de Citigo, maar dit keer maar iets kleins.

Het gaat om het volgende;
CNG ring.png
Mijn oog was al eens vaker gevallen op deze rubberen ring in de CNG-aansluiting. Aangezien rubber kan uitdrogen of beschadigen was ik een tijdje geleden als eens op zoek gegaan naar of je deze ring ook los kunt kopen.

In ETKA wordt deze ring niet los vermeld, is daar onderdeel van de gehele aansluiting inclusief een heel stuk pijp dat erachter zit. Voor de zekerheid nog even nagevraagd bij het magazijn van de dealer, maar die hadden dezelfde conclusie. Toen even navraag gedaan bij andere leveranciers van technische onderdelen maar die hadden het ook niet en verwezen me naar Henk Boertien in Wezep, een LPG-inbouwer, maar die heeft het ook niet en verwijst terug naar de dealer.

Conclusie; gewoon niet los te krijgen? Nee!

Ik kwam uit op een Duitse website voor CNG-rijders die heel toepasselijk 'GibGas' heet. :D
En wat verkopen die heel toevallig in hun webshop onder andere?, juistem; O-ringen voor de CNG-aansluiting.
Der O-Ring ist Bestandteil des Tankstutzens Ihres Erdgasautos. Wenn nach Beendigung des Tankvorgangs der Füllstutzen manchmal zu schnell abgezogen wird, kann es in seltenen Fällen passieren, dass dieser O-Ring verloren geht. Ein weiteres Befüllen der Gasbehälter ist dann nicht mehr möglich.

Ersatz-O-Ring einfach in die Nut des Tankstutzen drücken, bis der O-Ring festsitzt. Kein Werkzeug notwendig.

Wir haben diesen O-Ring ins Sortiment aufgenommen, damit Sie schnell wieder reibungslos auftanken können. Wir empfehlen Ihnen, einen passenden Ersatz-O-Ring im Handschuhfach zu haben.

Die heb ik dus maar eens even besteld. Gewoon voor een gevalletje 'peace of mind'. Misschien heb ik ze wel nooit nodig, maar mocht de ring eens beschadigen waardoor ik geen CNG kan tanken dan kan ik het snel fixen en hoef ik geen dure benzine te gaan tanken. ;) Ik heb niet het idee dat er hier op het forum nou zoveel mede-CNG-tankers zijn, maar mochten er een paar zijn dan is de website van GibGas wellicht wel even een aanrader.
Het is eigenlijk net als pleisters in huis hebben, die hoop je ook niet nodig te hebben. :D

En aangezien een CNG-sticker gratis was bestelde ik die er ook maar even bij. Al denk ik niet dat ik die echt op m'n brandstofklep ga plakken.
IMG_20190914_073312.jpg
 

SteGo

Donateur
Zo nu en dan treed het start-stop systeem niet in werking dus heb ik deze week de accu eens even laten doormeten. Ik had gelezen dat het eventueel een aanwijzing kan zijn dat de accu niet meer helemaal fit is. Ik weet wel dat er verder nog vele andere factoren meespelen bij het wel of niet in werking treden van het systeem maar zo'n accu-check is snel gedaan dus na werktijd even langs de garage geweest. Gelukkig bleek de accu nog topfit, geen reden om die bij de volgende onderhoudsbeurt te vervangen.
IMG_20190927_215410.jpg

En toen ik toch bij de garage was kon ik natuurlijk direct even een afspraak maken voor de volgende onderhoudsbeurt en de jongens vragen waarom ze de verkeerde onderhoudsinterval hebben opgeschreven in het onderhoudsboekje. Volgens de officiële voorschriften moet de Citigo elke 15.000km een beurtje hebben maar de garage noteert een interval van 20.000km.

De monteur keek een beetje vreemd op dat ik een afspraak wilde maken want; "je auto is toch pas nog voor een beurt geweest?" ... Maar dat was eind februari en in de loop van volgende maand staat er dan toch echt weer 15.000km extra op het klokkie. ;)
We hebben even overlegd over of we nou 15.000 of 20.000km als onderhoudsinterval gaan aanhouden en ik heb besloten om op hun kennis te vertrouwen. Volgens de monteur is de olie dermate goed dat die ook prima 20.000km mee kan en daarnaast heeft mijn Citigo het geluk dat hij niet wordt gebruikt als de gemiddelde stadsauto. Hij rijd veel en altijd een dermate lang stuk dat de motor goed warm wordt, kleine stukjes komen maar zelden voor, daarmee heeft hij lang niet zoveel te lijden als vele andere stadsautootjes. Als ik olie pijl verbaas ik me er ook over hoe fris de olie er nog uitziet. :jaja:

De dag nadat ik bij de garage was geweest kwam onderstaande melding in het display, maar die kan ik dus nog even 5000km negeren.
IMG_20190926_0630432.jpg
Scheelt weer een ietsje in de onderhoudskosten. Maar ook met een interval van 20.000km is de Citigo altijd binnen een jaar weer toe aan de volgende beurt.

Onlangs heb ik ook de nieuwe radio gemonteerd, maar daarover later meer. ;)
 

Cordoba

Forumguru
@SteGo Op basis van de kleur van de O-ring, heb ik het idee dat het mogelijk een Viton-ring is, (en dus geen natuurrubber). Ook vraag ik me af, of deze ringen soms door Eriks geproduceerd worden.
 

SteGo

Donateur
@Cordoba De term Viton-ring is nieuw voor mij, ik heb er net eens even naar gezocht op internet en er ging bij wijze van spreken een wereld voor me open. :D Nooit bij stilgestaan dat -in mijn ogen- een simpele 'rubberen' O-ring van zoveel materialen gemaakt kan en dat er zoveel verschillende keurmerken van toepassing zijn. Interessant!

Overigens kon ik deze specifieke ringen voor de CNG-aansluiting niet vinden in het assortiment van Eriks, ik had gezocht met de info die op het zakje van GibGas staat, maar ik vind geen ringen met een afmeting van 19x2,62. Wel een hele vracht exemplaren van 18,72x2,62 maar ook daar zit niet de specifieke kleur tussen die in de CNG-aansluiting zit. Gelukkig maar dat ik al voorzien ben door GibGas. ;)
 

hemi24

Forumguru
We hebben even overlegd over of we nou 15.000 of 20.000km als onderhoudsinterval gaan aanhouden en ik heb besloten om op hun kennis te vertrouwen. Volgens de monteur is de olie dermate goed dat die ook prima 20.000km mee kan en daarnaast heeft mijn Citigo het geluk dat hij niet wordt gebruikt als de gemiddelde stadsauto. Hij rijd veel en altijd een dermate lang stuk dat de motor goed warm wordt, kleine stukjes komen maar zelden voor, daarmee heeft hij lang niet zoveel te lijden als vele andere stadsautootjes. Als ik olie pijl verbaas ik me er ook over hoe fris de olie er nog uitziet. :jaja:

Wordt de olie in een CNG motor juist niet zwaarder thermisch belast..?
Door de schone verbranding zal deze inderdaad er heel lang schoon uit blijven zien, maar qua levensduur ben ik bang dat de rek er juist eerder uit is!

Een stukje tekst uit een VW Self-study Programme over CNG:
As a fuel, natural gas has a higher anti-knock index compared with petrol in addition to its clean combustion.Theoctane number for natural gas H can be up to RON130. This allows an earlier ignition time without combustionknock. The efficiency increases whilst the combustion pressure and combustion temperature in the combustionchamber also increase. However, natural gas is very dry and does not have any lubricating properties like petrol.All of this leads to increased loading on the engine andrequires changes to the engine components.

20k is binnen VAG sowieso al geen gangbaar interval, dus dat roept bij mij al vragen op v.w.b. specifieke kennis bij de garage.

Ennuh: olie peilen doe je met een peilstok; misschien staat daar een pijltje op in jouw geval..?

:pardon:
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Dat punt van de thermische belasting is interessant. De olie wordt thermisch inderdaad wat zwaarder belast maar anderzijds vervuilt de olie bij een gasgestookte motor minder. Ik ben geen chemicus dus ik weet niet wat de effecten van vervuiling en thermische belasting precies zijn op de levensduur van de olie. Wel zijn veel van de (bulk)oliën die garages tegenwoordig gebruiken natuurlijk 'long life'-varianten die toevoegingen bevatten waardoor ze juist langer mee kunnen gaan.

Het stukje geciteerde tekst gaat trouwens wel uit van H-gas, in Nederland tank je altijd L-gas. Ik weet niet in hoeverre dit ook nog van invloed is op levensduur, thermische belasting, etc

Overigens vertelde de monteur me dat ze eigenaren van een auto met een onderhoudsinterval van 30.000km of meer ook adviseren om de olie elke 20.000km te verversen omdat 30.000km naar hun idee te lang is, hiermee zouden veel problemen voorkomen kunnen worden. Daar stond dan weer tegenover dat veel auto's met een interval van 15.000km vaak best iets langer door kunnen en zodoende naar 20.000km/1jaar kunnen. Voor veel stadsautootjes komt dat dus neer op 1x per jaar olie verversen omdat ze sowieso al niet aan 15.000 of 20.000km per jaar komen. De betreffende garage is trouwens aangesloten bij garageformule 'Vakgarage', een universeel bedrijf dus, ik kom er al vele jaren met uiteenlopende auto's. Nooit problemen gehad met verkeerd uitgevoerd onderhoud ofzo, en wanneer ze aangegeven dat bepaald voorgeschreven onderhoud nog niet echt nodig is dan volg ik hun advies veelal.

Ik zal m'n gedachten er nog eens over laten gaan wat betreft de olie en misschien laat ik de olie alsnog binnenkort wel even verversen. Ik vermoed dat bij de vaststelling van de onderhoudsinterval voor de Citigo rekening wordt gehouden met het gemiddelde gebruik ervan. Voor een klein autootje is dat natuurlijk veel stadsverkeer met korte ritjes, olie die niet goed op temperatuur komt, etc. Dan is zo'n interval van 15.000km/1jaar natuurlijk helemaal niet gek. Mijn Citigo wordt vanuit dat oogpunt natuurlijk wel wat atypisch gebruikt.

Ennuh: olie peilen doe je met een peilstok; misschien staat daar een pijltje op in jouw geval..?
Laat me raden, fan van 'De Taalstaat' op Radio1 toevallig? :D
https://www.nporadio1.nl/de-taalstaat
 

Cordoba

Forumguru
20k km als onderhoudsinterval is misschien een vreemd interval voor de VW groep (ooit begonnen met 5.000 km voor de luchtgekoelde motoren, en later 7500 km onderhoudsinterval), en zal daarom voor niet motor-gerelateerde onderhoudszaken wat raar uitkomen. Dat wil nog niet zeggen dat het advies van een onderhoudsinterval van 20k geen goed advies kan zijn.
 
Bovenaan Onderaan