SteGo's Citigo's

EdK

Forumguru
Ja, het ziet er wellicht iets 'goedkoper' uit zo'n 1DIN radio ipv de fabrieksradio maar desondanks zijn er ook best mooie 1DIN radio's te koop
Er zijn zeker mooie 1 din radio's met 2 dins schermen die tevoorschijn komen zodra je de unit aanzet.
Maar gaat een 1 din scherm wel passen in de ruimte waar nu de orginele radio zit ?
Zo op foto lijkt het namelijk wat klein
En indien past dan is de kans ook nog groot dat je een afdekraam moet scoren....
 

SteGo

Donateur
Ik ga inderdaad een 1DIN-frame nodig hebben, online zie ik soms best stevige prijzen voorbij komen op Ebay, maar degene die hemi24 hierboven linkt is netjes geprijst. Ik weet zo even niet meer uit het hoofd wat het paneeltje origineel kost, maar dat was geloof ik ook niet zo heel erg veel. Dus als het niet al teveel uitmaakt bestel ik waarschijnlijk een originele.
2019-08-18 19_55_53-CarProg2.png

Ik zag dat ik voor de quadlock ook een paar verschillende keuzes heb; gewoon een quadlock naar ISO adapter waarbij ik zelf even een 'geschakelde plus' moet trekken vanaf de zekeringkast, wat veruit de goedkoopste optie is...
2019-08-18 20_03_21-Radioadapter Seat, Skoda, VW _ Just-Sound.de.png
https://www.just-sound.de/a-1221/

Of een oplossing waarbij ik niet zelf meer hoef zitten rommelen in de zekeringkast, maar die wel een stuk duurder is omdat er zo'n CanBus-apparaatje bij aan zit.
2019-08-18 20_03_40-ACV CanBus Radioadapter VW_Skoda_Seat ab 2004 _ Just-Sound.de.png
https://www.just-sound.de/kfz-spezifisches-zubehoer/ACV-canbus-radioadapter-opel-vw-ab-2004/a-14009/

Ik ben geneigd om voor de oplossing zonder CanBus te gaan, maar als iemand me kan uitleggen waarom het toch verstandiger is de CanBus-versie te kiezen dan hoor ik het graag.
 

SteGo

Donateur
Er zijn zeker mooie 1 din radio's met 2 dins schermen die tevoorschijn komen zodra je de unit aanzet.

Met die klapschermen ben ik altijd bang dat het na verloop van tijd kapot gaat, en daarnaast komt het scherm dan voor de verwarmingsknoppen te zitten. Ik zit meer te denken aan een een regulier 1DIN formaat zonder klapscherm. Een tijdje terug had ik onderstaande JVC op het oog. Leek me een leuk compleet ding, zelfs met mogelijkheid voor achteruitrij-camera. (Niet nodig, wel leuk hebbedingetje.) Maar helaas bleek bij nadere bestudering van de specificaties en in de fysieke winkel (Automat Zwolle) dat je de kleur van de toetsen niet kunt aanpassen. En daarmee is hij 'OUT!' :D Geen blauwe knoppen in mijn interieur! De radio moet groene knoppen/verlichting hebben. Ik ben helaas niet handig genoeg om zelf groene leds erin te kunnen solderen.

jvc.png

Alternatief zit ik bij Kenwood te koekeloeren, ik vind hun vormgeving al jaren prachtig en in m'n vorige auto had ik ook een Kenwood met DAB+ en die beviel super. Bij Kenwood kan ik de knoppen en het scherm ook mooi groen instellen. :jaja: Maargoed, de definitieve keuze is nog niet gemaakt.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb me destijds ook suf gezocht naar een 1din radio met groene verlichting. Dat beperkte de keus best wel kan ik me herinneren.

Ik ben toen uitgekomen op de Pioneer Deh-X8700DAB. Die heeft instelbare kleuren voor de knoppen en display. En voor mij belangrijk: carkit functie en USB poort aan de achterkant (voor aansluiting telefoon met kabel uit het zicht)

969700
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Die is inderdaad mooi @turboturbo :) Ik heb die ook al vaker op het oog gehad. Bij m'n vorige auto heb ik die ook serieus overwogen maar uiteindelijk ging ik toen toch voor een Kenwood. (KMM-BT504DAB)

Ik zie dat de Kenwood die ik destijds heb gekocht inmiddels alweer is opgevolgd door een nieuwe versie, ook die is wel weer een serieuze kanshebber. De Kenwood KMM-BT505DAB.
KMM-BT505DAB.png
 

turboturbo

Forumguru
Tjonge dat er nog steeds nieuwe 1din modellen ontwikkeld worden, denk ik dan.

Wat ik me dan afvraag bij radio’s zoals die Kenwood uit jouw voorbeeld, is welke kleuren er allemaal mogelijk zijn. Als ik plaatjes Google zie ik blauw, rood of wit. Maar of groen ook mogelijk is? En bijv of het mogelijk is het blauw of rood aan te passen zodat het precies matcht met de rest van het interieur?

Overigens zou witte verlichting denk ik prima matchen met de Citigo, die heeft immers ook witte details in het instrumentenpaneel. Mijn oudere Skoda heeft alleen uitsluitend groene verlichting.

Overigens wat DAB betreft; ik gebruik het niet eens. Ik dacht meer ik leg nu vast 2 a 3 tientjes extra neer zodat die functie er wel op zit, mocht FM ergens in de toekomst echt uit de lucht verdwijnen. Ik lees over dab dat de dekking toch nog te beroerd is en dat je in de auto er vrij weinig aan hebt nog tov FM.
 

EdK

Forumguru
Ik dacht meer ik leg nu vast 2 a 3 tientjes extra neer zodat die functie er wel op zit, mocht FM ergens in de toekomst echt uit de lucht verdwijnen. Ik lees over dab dat de dekking toch nog te beroerd is en dat je in de auto er vrij weinig aan hebt nog tov FM.
Tsja, dat ik me Zenec in de Yeti had heb ik ook een DAB+ module erbij genomen met uiteraard externe antenne.
Ik heb nooit de ontvangst hiervan goed gekregen, meerdere antenne's geprobeerd en op bepaald moment de handdoek in de ring gedonderd omdat ik het niet goed kreeg.

Maar toen ruilde ik de Yeti in voor de Fabia 3 en heb toen €100,00 aangevinkt voor de DAB+ met de gedachte van dat als ik hem in toekomst ga inruilen kan er beter DAB opzitten dan FM alleen.
Dus dit werd mijn tweede ervaring met DAB+, en moet zeggen dat deze me zeer goed bevalt.
Alleen in tunnels dan valt het signaal wel eens weg, maar verder bevalt mij dit prima en de FM slijt tegenwoordig minimaal.
Dus tsja als bij de volgende wagen de DAB+ nog een optie is dan vink ik deze zeker weer aan, ondanks dat ik vind dat VAG nu maar eens dit als standaard moet leveren en niet meer als optie....zoooooo 1990
 

turboturbo

Forumguru
Het lijkt erop dat oem integratie van DAB redelijk tot goed werkt. Maar zelf met plak antennes gaan werken dat is eigenlijk een no-go.
 

SteGo

Donateur
Plakantennes daar begin ik niet aan. Bij m'n vorige auto heb ik een Calearo Shark2 DAB dakantenne geplaatst en in combinatie met de eerder vermelde Kenwood radio was het resultaat echt super, alleen en tunnels en in bijvoorbeeld de wasstraat wil de ontvangst wel eens wegvallen, maar voor de rest ... super! Ja, het is duurder dan een plakantenne, maar als je dan toch geld uitgeeft aan een nieuwe radio moet je er ook voor zorgen dat je goede ontvangst hebt, anders beperkt de antenne de kwaliteit en dat is zonde.

Shark2.png

Bij Automat in Zwolle hadden ze me nog wel gewaarschuwd dat de Shark-antenne net wat mindere prestaties had dan een gewone spriet-DAB-antenne, maar ik had echt geen klagen. Overigens gaat de Citigo wel een spriet-exemplaar krijgen (ook van Calearo).

Bij de vorige auto had ik bij installatie van de antennekabel ook direct een nieuwe FM-kabel aangebracht omdat de aansluitingen van de Toyota-kabels niet pasten op de radio en antenne, maar of ik bij de Citigo ook nog even een nieuwe FM-kabel ga trekken weet ik niet. In praktijk gebruikte ik de FM in m'n vorige auto nooit meer, alleen in de wasstraat schakelde hij even automatisch over naar FM, maarjah, ik kan ook prima zonder radio-ontvangst de tijd in de wasstraat doorkomen. ;)
 

SteGo

Donateur
Wat ik me dan afvraag bij radio’s zoals die Kenwood uit jouw voorbeeld, is welke kleuren er allemaal mogelijk zijn. Als ik plaatjes Google zie ik blauw, rood of wit. Maar of groen ook mogelijk is? En bijv of het mogelijk is het blauw of rood aan te passen zodat het precies matcht met de rest van het interieur?

Groen is inderdaad mogelijk, 3 verschillende kleuren groen geloof ik. In combinatie met de helderheid ervan kun je behoorlijk dicht in de buurt komen van het origineel. In het onderstaande filmpje zie je een stukje voorbij komen over de kleuren in de Kenwood. De presentator scrolt er alleen eigenlijk net even iets te snel doorheen om de kleuren echt even goed te kunnen zien. Maar groen is dus absoluut mogelijk. :jaja:
(kleurtjes vanaf ongeveer 04.30m)
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Dat noemen ze 'old-school' toch tegenwoordig? :D

Ik vind het wel stoer en robuust ogen. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
 

SteGo

Donateur
Overigens zou witte verlichting denk ik prima matchen met de Citigo, die heeft immers ook witte details in het instrumentenpaneel. Mijn oudere Skoda heeft alleen uitsluitend groene verlichting.
Er schoot me zojuist nog een radiomerk te binnen als het gaat om witte verlichting; Kienzle. Wel mooie stoere radio's, je ziet ze maar zelden.
kienzle cr1225dab+.png

keinzle.png https://www.kienzle.de/index.php?524&backPID=524&tt_products=1844

Het witte komt inderdaad terug in het instrumentenpaneel, maar of ik zelf nou voor witte verlichting zou kiezen ... ???
Zoveel keus ... :deuk::D
 

hemi24

Forumguru
Dat noemen ze 'old-school' toch tegenwoordig? :D

Ik vind het wel stoer en robuust ogen. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.


Doet mij aan digitale klokjes uit de Japanners denken, en dat is verre van positief bedoeld...
Dus inderdaad behoorlijk smaak gebonden!
 

SteGo

Donateur
Eerste onderdeel is in ieder geval al binnen. :D

Het 1DIN frame, onderdeelnummer 1S0858069E QWA. Is origineel helemaal niet zo duur dus dan heeft dat m'n voorkeur boven aftermarket spul.
IMG_20190822_202852.jpg

Radio en antenne zullen volgende maand wel een keer komen. Ben begin volgende maand jarig en ik geloof dat m'n vriendin onder andere een cadeaubon van Automat wou gaan halen ... komt dat effe mooi uit. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan