Vandaag de remschijven en blokken vervangen.
Ik heb er verder niet al teveel van op camera vastgelegd aangezien het er natuurlijk bijna precies zo uitziet als in het filmpje van VolksSchrauber die ik eerder al had gelinkt.
Hoe ging het?; Mwoah, wel aardig. Het duurde een stuk langer dan ik had gehoopt, met name het roestvrij maken van de glij- en montagevlakken heeft me erg veel tijd gekost. Maar ik zal direct toegeven dat ik ook wel een perfectionist ben, dus menigeen zal waarschijnlijk al veel eerder geconcludeerd hebben dat het goed genoeg was.
Verder had het nog wel wat voeten in de aarde om de oude remschijf aan de rechterkant los te krijgen. Die zat zo vast als een huis. En op YouTube lijkt het dan allemaal zo makkelijk, gewoon een beetje WD40 sprayen, even wachten, mogelijk nog een klein tikje met een hamer en hij komt los. Maar daar dacht deze schijf kennelijk anders over. Jeetje mina ... vast als een huis. Uiteindelijk wel losgekregen natuurlijk.
Bij het uitzoeken van de onderdelen had ik een beetje getwijfeld of ik ook nog nieuwe geleidebussen zou bestellen. Op de filmpjes online zie ik die nergens vernieuwd worden, hooguit even gereinigd.
Desondanks had ik toch maar even 2 setjes van Bosch mee besteld. En eigenlijk was ik daar ook wel blij mee want dat scheelde wel aardig tijd. En zo heb ik er ook gelijk nieuwe rubbers in, kan ook geen kwaad. Klein verschilletje tussen origineel en aftermarket; origineel zitten ze vast met een 7 inbus, en die van Bosch met Torx 40.
Nadat ik de voorremmen had gedaan had ik eigenlijk nog de achterremmen willen loshalen en reinigen. Maar ik kreeg de schroef waarmee de trommel vastzit met geen mogelijkheid los. Daar zal ik dan wel weer een slagschroevendraaier voor nodig hebben, maar die heb ik niet.
Ik was er toen ook al wel zat van inmiddels, dus die achterremmen doen ze maar mooi bij de garage zodra de auto daar aan het eind van het jaar weer staat voor APK. Mogen ze ook gelijk de remvloeistof weer eens even verversen.
En dan had ik ook nog een nieuwe poging gedaan om de schoef die de vulplug van de versnellingsbak vasthoud los te krijgen. WD40 een poos laten inweken en daarna met zowel een veeltand bit uit m'n nieuwe bitset als een kleine griptang probeerd hem los te krijgen, maar hij geeft echt geen krimp. Ik geef het op. Mogelijk vraag ik de garage of hun het willen proberen wanneer hij daar staat voor APK, remvloeistof en achterremmen reinigen. Of we laten het wezen tot de koppeling een keer aan vervanging toe is.
Al met al waren de voorremmen dus wel te doen, ik ben er wel trots op dat ik het zelf heb gedaan, maar dit was wel de eerste en laatste keer. Ik vond het geen leuke klus om zelf te doen, het duurde lang, en doordat ik geen brug ter beschikking heb en alles op de grond moet doen doen m'n knieën nu flink zeer, rug doet zeer ... Nee, dit doe ik niet weer.
Ik hou het zelf wel bij de motorolie, filters en bougies wisselen. Dat is makkelijk snel en leuk, de rest mag de garage lekker doen. Dan kost het maar wat meer.