SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
@Kanerr ik moet bekennen dat ik vanmiddag ook al bij de Karwei in het schap stond te kijken, niet alleen bij de hand-staalborstels (inderdaad slechts een paar euro's) maar ook al even bij de borstels voor op de boormachine. ;) Daarmee moet het wel te redden zijn en kost ook niet zoveel.
staalborstels.png Komende week op m'n werk maar eens even onderdeelnummers uitzoeken en prijzen vergelijken van OEM en verschillende aftermarket leveranciers. Al heb ik al zo'n vermoeden dat ik wel eens bij schijven en blokken van Bosch uit zou kunnen komen.
 

SteGo

Donateur
Zo langzamerhand beginnen er wat spulletjes binnen te druppelen ... zowel van online shops als fysieke winkels ...
Er komt nog wat meer, de Citigo is binnenkort toe aan een uitgebreide onderhoudsbeurt. En daarnaast ook de gereedschaps verzameling eens iets uitbreiden, niet alles staat op de foto. Er moest zelfs een nieuw koffertje bijkomen. :maakmegek:
spullen.jpg

Shit .. Moet ik binnenkort nog aan het werk ook.:D

En tegen de verwachting in is het voor wat betreft de remmen geen Bosch geworden, maar Ate. Maar de wisserblaadjes (voor m'n voorraad) dan dit keer maar wel weer eens van Bosch.
Het bitsetje op de achtergrond is trouwens een setje met inbus, veeltand en torx. Was ik al een tijdje naar op zoek, liefst voor niet al te achterlijk veel geld, nu toch gevonden. En nee, het is vast geen Snap On kwaliteit of zoiets dergelijks ... maar hopelijk voor de incidentele sleutelaar voldoende.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Het bitsetje op de achtergrond is trouwens een setje met inbus, veeltand en torx. Was ik al een tijdje naar op zoek, liefst voor niet al te achterlijk veel geld, nu toch gevonden.
Neem aan dat je dat oranje koffertje bedoeld ?
Heb je daar een wat betere foto van zodat we het niet alleen zien glimmen maar ook wat er glimt !?
 

Kanerr

Forumguru
Goed bezig! Gaat helemaal goed komen zo te zien. Tip; misschien de remklauwen meteen een likje verf geven?
 

SteGo

Donateur
Ik ga de remklauwen geen likje verf geven. Nu de Citigo weer op z'n stalen velgjes staat zie je toch weinig meer van de remklauwen. Hetzelfde geld voor de lelijke remtrommels achter. ;)

Ik wil de Citigo vooral technisch goed bijhouden, hoe mooi de remklauw eruit ziet vind ik wat minder van belang.
 

SteGo

Donateur
Vandaag de remschijven en blokken vervangen.
Ik heb er verder niet al teveel van op camera vastgelegd aangezien het er natuurlijk bijna precies zo uitziet als in het filmpje van VolksSchrauber die ik eerder al had gelinkt.

Hoe ging het?; Mwoah, wel aardig. Het duurde een stuk langer dan ik had gehoopt, met name het roestvrij maken van de glij- en montagevlakken heeft me erg veel tijd gekost. Maar ik zal direct toegeven dat ik ook wel een perfectionist ben, dus menigeen zal waarschijnlijk al veel eerder geconcludeerd hebben dat het goed genoeg was.

Verder had het nog wel wat voeten in de aarde om de oude remschijf aan de rechterkant los te krijgen. Die zat zo vast als een huis. En op YouTube lijkt het dan allemaal zo makkelijk, gewoon een beetje WD40 sprayen, even wachten, mogelijk nog een klein tikje met een hamer en hij komt los. Maar daar dacht deze schijf kennelijk anders over. Jeetje mina ... vast als een huis. Uiteindelijk wel losgekregen natuurlijk.

Bij het uitzoeken van de onderdelen had ik een beetje getwijfeld of ik ook nog nieuwe geleidebussen zou bestellen. Op de filmpjes online zie ik die nergens vernieuwd worden, hooguit even gereinigd.
Desondanks had ik toch maar even 2 setjes van Bosch mee besteld. En eigenlijk was ik daar ook wel blij mee want dat scheelde wel aardig tijd. En zo heb ik er ook gelijk nieuwe rubbers in, kan ook geen kwaad. Klein verschilletje tussen origineel en aftermarket; origineel zitten ze vast met een 7 inbus, en die van Bosch met Torx 40.
geleidebussen remklauw.png

Nadat ik de voorremmen had gedaan had ik eigenlijk nog de achterremmen willen loshalen en reinigen. Maar ik kreeg de schroef waarmee de trommel vastzit met geen mogelijkheid los. Daar zal ik dan wel weer een slagschroevendraaier voor nodig hebben, maar die heb ik niet.
Ik was er toen ook al wel zat van inmiddels, dus die achterremmen doen ze maar mooi bij de garage zodra de auto daar aan het eind van het jaar weer staat voor APK. Mogen ze ook gelijk de remvloeistof weer eens even verversen.

En dan had ik ook nog een nieuwe poging gedaan om de schoef die de vulplug van de versnellingsbak vasthoud los te krijgen. WD40 een poos laten inweken en daarna met zowel een veeltand bit uit m'n nieuwe bitset als een kleine griptang probeerd hem los te krijgen, maar hij geeft echt geen krimp. Ik geef het op. Mogelijk vraag ik de garage of hun het willen proberen wanneer hij daar staat voor APK, remvloeistof en achterremmen reinigen. Of we laten het wezen tot de koppeling een keer aan vervanging toe is.

Al met al waren de voorremmen dus wel te doen, ik ben er wel trots op dat ik het zelf heb gedaan, maar dit was wel de eerste en laatste keer. Ik vond het geen leuke klus om zelf te doen, het duurde lang, en doordat ik geen brug ter beschikking heb en alles op de grond moet doen doen m'n knieën nu flink zeer, rug doet zeer ... Nee, dit doe ik niet weer.

Ik hou het zelf wel bij de motorolie, filters en bougies wisselen. Dat is makkelijk snel en leuk, de rest mag de garage lekker doen. Dan kost het maar wat meer. :D
 

EdK

Forumguru
En op YouTube lijkt het dan allemaal zo makkelijk, gewoon een beetje WD40 sprayen, even wachten, mogelijk nog een klein tikje met een hamer en hij komt los.
Volgende keer proberen heet te stoken !
Komt het namelijk veelal wel los !
Hete stukken alleen niet beetpakken want dan heb je blaren..
Op deze wijze al vele RVS bouten die in pisbak staal vastzitten los gekregen
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Gisteravond eens even de olie ververst en de Citigo voorzien van een vers luchtfiltertje. Hij gaf alweer een poosje aan dat hij een beurtje nodig had. Dat is uiteraard allemaal geen hogere wiskunde en is zo gebeurd. ;)

Tevens een nieuwe poging gedaan om de remtrommels los te krijgen (handmatige slagschroevendraaier gekocht bij de Gamma), de schroefjes kwamen wel los, en ik had de versteller ook omhoog gedrukt ... maar met geen mogelijkheid kreeg ik die klere remtrommel er vanaf. :mad: Ik geef het op, de garage mag zich er op uitleven. Frustrerend ...

En de garage ... ja, daar mag hij sowieso binnenkort even heen. Niet omdat de APK voor de deur staat maar omdat ik vind dat hij toch wel stevig zweet/lekt bij de versnellingsbak. Vermoedelijk zijn de aandrijfaskeerringen aan beide zijdes wat incontinent. Rechts wat erger dan links. Ik had dat probleem laatst ook al gespot toen ik de remschijven en blokken heb vervangen, ik heb de boel toen even schoongemaakt met remreiniger om nu bij de oliewissel te kunnen zien hoeveel het lekt/zweet in de tussentijd. Dat was toch iets meer dan ik had gehoopt.
Tevens ontdekte ik dat de aircopomp toch ook wel behoorlijk nattig is van de aircocompressor-olie. De airco doet het nog wel overigens. Eens even advies vragen wat te doen met dit euvel. Maandag maar eens even bij de garage langs om een afspraak te maken, en dan kunnen ze mooi direct ook even de remmen achter inspecteren/reinigen en de remvloeistof verversen.


Verder heb ik vandaag nog even met een potentiële opvolger van de Citigo gereden. Dat was niet naar aanleiding van de lekkages overigens, maar dat was ik al langere tijd eens van plan. Eens even zien en ervaren of het wat voor me is. De naam van het merk begint in ieder geval ook met een 'S'. :D
suz1.png suz2.png
Leuk speels wagentje, ik had keus uit een 1.0 driecilinder BoosterJet en een 1.2 atmosferische viercilinder om een proefritje mee te maken. Ik koos voor de viercilinder en die beviel me eigenlijk uitstekend. Lekker vlot en speels, motortje klinkt lekker rustig. Eigenlijk een heel leuk autootje, grootste minpunt vind ik alleen de stoelen. Ik stapte met rugpijn weer uit, jammer.

Maar voorlopig nog geen concrete inruilplannen voor de Citigo, ik wil nog wel even wat langer relatief goedkoop lekker veel kilometers blijven rijden.
 

EdK

Forumguru
Een swiffie, leuke karretjes en volgens me collega erggg zuinig
Vond de voorganger kwa model mooier dan de huidige, maar goed dat is kwestie van smaak..Zelf zou ik nooit voor Susuki gaan , maar dat is waarschijnlijk wel zeker een vooroordeel uit me motorfietstijd !
één gehad en na 3 maanden meteen weer de deur uitgedaan...... wat een baggerfiets
 

SteGo

Donateur
@Kanerr De Swift is de best rijdende Suzuki die ik tot dusver heb gereden. Eerdere ervaringen met Suzuki's zijn me niet bijgebleven als zijnde Suzuki's bovengemiddeld goed rijdende auto's. Wel leuke en sympathieke auto's in het geval van de Ignis en de Jimny. .

@EdK; het swiffie was inderdaad wel erg zuinig volgens de boordcomputer, viel me niet tegen. De toekomst zal het leren of ik ooit nog eens voor een Suzuki ga. Ik vind het wel een sympathiek merk met lekker eigenzinnige autootjes, maar het is wel fijn als je er een beetje lekker in kunt zitten..... Ik zat bij de Suzuki servicedealer waar ik de Swift had meegekregen ook nog even in een Toyota Yaris die ze hadden staan ... die stoelen zitten echt zoveel beter!

Maargoed, de Citigo inruilen is nog niet aan de orde. Occasions zijn duur, inruilwaarde van een CNG Citigo houdt niet over. Er moeten maar zo weer heel wat centjes bij voordat je een andere leuke auto mee mag nemen. Voor een klein deel van dat geld kan ik de Citigo ook nog wel een poos rijdende houden. En daarbij heb ik het idee dat mijn Citigo op wat kleine dingetjes na nog behoorlijk solide is. Zoals het nu lijkt denk ik erover om de Citigo in de komende maanden nog weer een keer door de CNG-keuring te laten gaan en dan zie ik in de komende jaren wel verder. Is ook een beetje afhankelijk van wat de CNG-prijs gaat doen, toekomstige mankementen, etc.

Speaking of the Citigo; zojuist online al even de onderdeelnummers van de aandrijfas-keeringen opgezocht. Die kosten gelukkig niet zoveel. De arbeid zal zoals wel vaker wel weer de duurste component van de reparatie zijn. :pieker:
 

SteGo

Donateur
Vandaag even de aandrijfas-keerringen besteld (origineel VAG) en ook alvast even de gasslang die tussen de drukregelaar en de 'brandstofverdeler' zit aangezien die elke 8 jaar preventief vervangen zou moeten worden aldus de serviceadvisteur bij Pouw tijdens de vorige CNG-keuring. En op de oude slang staat 15.01.2014 dus die zou dan inmiddels aan vervanging toe zijn. Duur slangetje overigens ... (1S0133321C) als ik het goed onthouden heb is de consumentenprijs incl BTW zo'n €100,- maarjah, heb hem toch nodig. ;)
cng.png

Na het werk even bij de garage langsgereden om alvast een afspraak in te plannen om de remvloeistof te verversen, remmetjes achter los te halen en daar het nodige aan te doen, de nieuwe keerringen monteren, versnellingsbakolie verversen, de nieuwe gasslang te monteren ... en als hij er dan toch staat ook maar alvast de APK te doen. Dan hoef ik daar aan het eind van het jaar niet speciaal nog weer een keer voor heen. Ook nog even besproken of het verstandig is om de koppeling en het druklager direct mee te pakken als we dan toch met de versnellingsbak bezig zijn, maar de garagehouder heeft de koppeling even uitgeprobeerd en geluisterd maar hij oordeelde dat het nog niet nodig is. Zonde om die nu al te vervangen, nou dat scheelt dan weer. :)

De Citigo moet nog wel eventjes geduld hebben, het is druk bij de garage, maar begin augustus is ie aan de beurt.
Later dit jaar dan alleen nog even een keer de CNG-keuring en dan zijn de onderhoudsuitgaven dit jaar allemaal weer geweest. Ik heb zowel Wensink als Pouw aangeschreven voor een offerte voor de nieuwe keuring, Pouw zelfs al twee keer maar die reageren gewoon doodleuk niet .... lekker professioneel. Wensink reageerde wel; "€ 159.95 (exclusief BTW) en een 2de tank € 79,95 (exclusief BTW)" dat is dus met elkaar €290,28 incl BTW. Dat is op een paar euro na net zoveel als de vorige keuring bij Pouw Deventer ook heeft gekost. Voordeel is dat het in het geval van Wensink in Zwolle is, is voor mij dichterbij.
Wel apart, bij de vorige keuring ging het contact met Pouw juist veel soepeler dan met Wensink, nu precies andersom.
 

BigCheese

Forumguru
Mij valt op dat de CNG prijzen wel heel erg variëren. Orange Gas is wat gestegen in zijn prijs naar € 1,89 de kg. Maar PitPoint spant de kroon met € 2,99 de kg. Het blijft dus opletten geblazen waar je tankt.
 

SteGo

Donateur
@BigCheese ik tankte vanmiddag de tanks vol in m'n woonplaats bij OG en daar viel het me inderdaad direct op dat de prijs is gestegen naar €1.899/kg, ik keek voor de zekerheid nog even bij de andere pomp maar daar stond uiteraard hetzelfde bedrag. Terwijl de pomp de tanks vol tankte keek ik even snel op de website van OG en daar stond inmiddels ook de nieuwe kg-prijs vermeld. :cry:
Met enig realisme in het achterhoofd was het natuurlijk wel te verwachten dat de prijs zou stijgen maar op het moment dat het daadwerkelijk gebeurd is het toch even een tegenvaller. Zeker nu de prijzen van de benzines de afgelopen tijd juist lichtjes gedaald zijn.
Overigens zag ik via de DirectLease app dat CNG in Apeldoorn momenteel al €3,05/kg kost, echt krankjorum. Met dat soort prijzen rijd ik m'n Citigo wel op benzine. Ik hoop heel erg dat OG de kg-prijs onder de literprijs van E5-benzine weet te houden want als het daar boven komt vind ik het niet leuk meer.

Op dit moment zou ik anderen in ieder geval niet meer kunnen adviseren om nog een CNG-auto te kopen, tenzij hij echt belachelijk goedkoop is in vergelijking met een gelijkwaardig uitgevoerde benzine-variant.
 

Kanerr

Forumguru
Daar heb je een punt, waar de benzine en diesel prijzen met centen omhoog en omlaag gaan is het bij cng in flinke stappen van bijvoorbeeld 10 cent of 15 cent.

Vandaag 2x moeten tanken, en beide keren bij OG. Bij de rest tank ik niet omdat het gewoon een pak duurder is dan benzine, en dan slaat het nergens op
 

Cordoba

Forumguru
Voor klussen zoals de remschijven, kun je ook een brug huren bij een DHZ-garage, en daar kun je vaak ook speciaal gereedschap huren zodat je dat niet voor éénmalig gebruik hoeft te kopen. Linkje om een DHZ-garage te zoeken.

Wat Suzuki betreft: lang, lang geleden (een aantal generaties Swift terug) toen ik op zoek was naar een geschikte vervanger voor mijn Ibiza, ook eens proefgereden met een nieuwe Swift. Bij een remproef, trok de auto direct scheef, en had ik alles nodig om te voorkomen dat de auto ging rollen, direct terug naar de garage en het probleem gemeld. Ik kreeg een andere Swift mee, en deed tijdens de proefrit een vergelijkbare remproef, alleen was ik nu gewaarschuwd en remde vrij voorzichtig. Dat bleek niet ten onrechte wat ook dit exemplaar trok scheef met hard remmen, alleen naar de andere kant. Voor mij wat dit reden om nooit meer serieus naar Suzuki te kijken.
 

Kanerr

Forumguru
Ik vind een auto van 30 jaar terug niet vergelijkbaar met een auto van nu, totaal irrelevant om dan een automerk weg te schrijven.
Ik heb trouwens hetzelfde gehad met een splinternieuwe (25km op klok) citroen c1. Hard remmen op de a12 en ik had bijna 3 andere autos meegenomen.

Misschien moet het ingeremd worden? Geen idee, met VAG producten nooit gehad jn idder geval.
 
Bovenaan Onderaan