SteGo's Citigo's

Kanerr

Forumguru
Klopt! Ik heb, toen ik velgen ging halen, in Duitsland CNG getankt voor 97 cent! Was weliswaar wel L-CNG maartoch, lekker goedkoop! Onderweg naar huis wilde ik ook bij Emmerich am Rhein tanken... Waren beide pompen defect... Sta je dan met een lege CNG tank. Genoodzaakt in NL getankt voor het dubbele :(
 

BigCheese

Forumguru
Gisteren vanuit mijn werk in Rotterdam tank bijna leeg. Eerst even gekeken waar de betaalbare pompen zaten want het verschil is inderdaad enorm. Pitpoint Rotterdam Airport zou nog 1,749 kosten, maar er stond geen druk op. Toen op de laatste dampen naar Den Haag, hele CNG pomp niet kunnen vinden. Wel H2 en weet ik wat allemaal. Door naar Zoeterwoude en daar volgetankt voor 2,349 de kilo. Auw.

Volgende keer maar weer gewoon tijdig in mijn eigen buurtje tanken bij OG. Pitpoint laat ik even voor wat het is.
 

SteGo

Donateur
Gun die citigo nou gewoon die eer......:koffie:
Nog 191 dagen ... dan staan de Caddy en de Citigo gelijk. :D


Zo, zijn er verder nog bijzonderheden geweest de afgelopen periode? Nou .... ach, wat heet bijzonder?

De Citigo doet z'n werk elke dag trouw, hij wordt veel gebruikt maar geeft geen krimp. Onlangs zijn we even in Duitsland geweest en daar heb ik voor het eerst sinds ik de Citigo heb de maximum snelheid eens uitgeprobeerd op de Bundesautobahn 31 aangezien die zo lekker dicht bij de Nederlandse grens ligt.
En wat was de uitkomst .. tjah, echt super spectaculair is het niet, maar op de teller net geen 170 km/h. Gezien de tellerafwijking zou het me niet verbazen als het in het echt 155 km/h is ofzo. Ik had op dat moment even geen app aanstaan om de gps-snelheid te meten. Het viel me wel op dat hij best lekker rijd op zo'n hoge snelheid. Ik heb met andere auto's wel eens stukken minder relaxed zo'n stukkie Autobahn meegepakt .... onder andere met de eerder voorbijgekomen Caddy in dit topic. :D

Verder heb ik onlangs de grenzen opgezocht van de terreinvaardigheid van de Citigo. Ik ga nog wel eens graag over zandwegen en andere onverharde paden en een poosje terug had het net een aantal dagen fors geregend en ik was in de buurt van een zandpad waar ik al eens vaker met spreekwoordelijk zweet op het voorhoofd de andere kant van het zandpad had weten te bereiken. Toen was het kurkdroog en was het mulle zand de uitdaging. Dit keer was het dus nat en zeer modderig. Maar hé, die Toyota LandCruiser die me tegemoet kwam kon er ook doorheen, dus waarom de Citigo niet? :maakmegek:
Het begin ging nog prima, de sporen nog niet al te diep, lekker spelen dus. Maar toen steeds iets erger totdat je op het punt komt dat je niet meer terug kunt en je alleen weet dat je absoluut niet stil moet komen te staan. Toen was het niet zo leuk meer .... een hartslag van jewelste en zweethandjes, gas op die lollie! Ik reed in de tweede versnelling en voelde gewoon de snelheid terugzakken en de motor het zwaarder krijgen. Vliegensvlug terug in de eerste versnelling en vol gas de rest van het modderigste stuk doorgeploegd. Wat was ik blij toen ik een paar honderd meter verder weer asfalt onder de banden had. Ik was echt even bang dat ik vast zou komen zitten en naar de dichtstbijzijnde boerderij moest lopen om een boer te vragen om de auto met de trekker uit de blubber te trekken.
En de Citigo zag er natuurlijk uit als een beest! Door de stress en adrenaline kats vergeten foto's te maken, maar de regenbui kort daarna waste een hoop modder al weer van de auto af.

Heb ik m'n lesje nu wel geleerd?
Ik zal op z'n minst nu wat minder overmoedig zijn ... dit soort grappen moeten natuurlijk een keer mis gaan. :facepalm:

Verder nog iets heel saais; vandaag het interieurfilter weer eens vervangen voor een verse. Weer zo'n FreciousPlus filter van MANN, die is erg goed bevallen! De afgelopen tijd viel het op dat ik toch weer wat meer landelijke luchtjes van buiten in de auto kreeg, niet super hinderlijk maar kennelijk presteerde het filter niet meer optimaal, dus leek het me geen gek plan om het filter weer eens te verversen. Op de doos van de nieuwe zag ik staan 'change 15.000km/1year', de oude zat er weliswaar nog geen jaar in, maar al wel 23.000km dus die heeft z'n best wel gedaan. We kunnen weer een tijdje vooruit.
 

EdK

Forumguru
Ik zal op z'n minst nu wat minder overmoedig zijn ... dit soort grappen moeten natuurlijk een keer mis gaan. :facepalm:
Ach dan kost het je een taart zeggen wij op werk altijd.
Paar jaar terug mocht ik collega helpen, dus mocht door het gehele veld de hoofdvoedingen in de kasten aansluiten.
Tsja dit waren paralel kabels 4x285mm² + aarde.
En die draadjes knip je niet met je kniptang.
Dus elektrisch/hydrolische kniptang en perstang voor de kabelschoen elektrisch
En dan nog zooi handgereedschappen. Dus ik met de caddy door het veld heen met af en toe de bodemplaat schrapend
Collega meteen van dat gaat niet goed ...... dat gaat je taart kosten.....
Afijn 4 dagen bezig geweest, hele terrein door gekrost en nul keer vast komen te staan...
Laatste uur van de werkweek nog één kast afwerken en ja hoor tot de assen vast *&ÊQ(*&E
En kwartier ervoor zat ik nog van , achhhh je kunt het of niet....
Ja maandag kon ik taart halen omdat ze me met de tractor losgetrokken hadden !!! MAArrr wel voor ik de kast af had natuurlijk !!!
 

SteGo

Donateur
Er zit weer een kleine, niet zo spannende, verandering aan te komen; de Citigo wordt weer op staal gezet.

Ik had nog (originele VAG) 14inch stalen velgen liggen met Matador winterbandjes die wel een hele oude DOT-code hadden en 1 band met een bultje op de zijkant. Die heb ik eens even laten voorzien van vers rubber. :greedy: Opnieuw weer GoodYear Vector4Seasons omdat deze banden me zo enorm goed bevallen.
Velgen.png

De banden op de set lichtmetaal zijn nog niet volledig versleten, maar het nieuwe is er inmiddels wel vanaf. Dat mag ook wel .. ze gaan al zo'n 80.000km mee, en als ik ze helemaal 'op' zou willen rijden kan daar gerust nog wel wat bij.

Destijds de keuze gemaakt voor de looks. 15inch met bredere banden staat fraai. Dit keer ga ik voor het verbruik en prijs. Smallere bandjes zorgen voor wat lager verbruik en de banden kosten ook wat minder dan hun groter geschapen broertjes. En daarbij ... staal staat mijn Citigo ook niet slecht.

Mocht er iemand interesse hebben in de set lichtmetalen velgen met banden; laat het me gerust weten in een privé berichtje. Ze mogen weg, maar hoeft niet.
Ik wilde eigenlijk graag een topic openen in de bazaar ... maar om een of andere reden heb ik daar geen rechten toe. :nono:

Ze zijn gebruikt, maar netjes. De bandjes komen nog makkelijk door de APK, maar als winterband inmiddels niet meer geschikt. Wielbouten en slotbouten erbij.
De velgen betreft; Dezent TD Dark 6.0x15 4x100 ET38
velgen1.jpg

Indien er geen interesse is verdwijnen ze in de opslag totdat ik er ooit weer eens een bestemming voor heb. Misschien voor het moment dat ik de Citigo eens een keer wil inruilen/verkopen ofzo.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Het verhaal van het terreinrijden herken ik wel. :D Al zo vaak gehad dat een ander zich direct vastrijdt en ik gewoon heel rustig door het veld ploeter waar menig auto die zich voordoet als geschikt voor het terrein met een slechte chauffeur zich ingraaft. Zo was ik ook ooit onderweg door het Brabantse land, en dacht op mijn gemakje een veel kortere route te nemen (dat leken de borden in elk geval ook aan te geven, maar daar bleek later mee gerommeld te zijn). Het begon op een goed rijdbare zandweg (had een paar dagen daarvoor flink geregend, dus geen stof), en na de eerste boerderij werd het steeds slechter, de sporen steeds dieper en steeds meer gaten, maar stoppen zou beteken direct vastzitten, en ruimte om van het pad te sturen om om te keren was er niet. Dus maar rustig verder ploegen en hopen dat ik er door zou komen, maar na een kleine kilometer was er toch te veel en diepe dunne bagger (pad kapot gereden door tractoren), en lag de Cordoba met de bodemplaat op de grond en stond het baggerwater in de velgen. Na een flinke sprong zijwaarts droog uit de auto gekomen om de boel te inventariseren, en toen kwam er een tractor me tegemoet, die al wat moeite had om door de prut te komen, en meer dan stomverbaasd was dat een normale auto zover kon komen op dat pad. Hij was zo vriendelijk om me los te trekken, en met wat hulp kon ik omdraaien en 'tussenbeentje' het spoor terugrijden. Vanaf volgende dag had ik last van een uitlaat die tegen de bodemplaat bonkte, ik dacht aan een kapot of los bevestigingsrubber van de uitlaat, maar in de garage bleek op de brug dat er op de uitlaat en de dempers gewoon een paar cm drooggestookte bagger zat, die dus de bodemplaat raakte. Op het moment dat zoiets je overkomt repeteer in jezelf alle 'vleiende' benamingen, maar achteraf een schitterend verhaal.
 

Kanerr

Forumguru
Ik herken me volkomen in het minder verbruiken thema! Daarnaast voelt de auto ook langzamer aan door de zware en grote velgen.. Dus ik denk dat ik binnenkort je voorbeeld volg ;)
 

EdK

Forumguru
topic openen in de bazaar ... maar om een of andere reden heb ik daar geen rechten toe.
Tsja dan moet je je maar eens voorstellen in meet en greet .......
Ohhh dat had je ooit al gedaan ? Tsja dan ben je er ook één van meerdere waar het tijdens de update van forum fout is gegaan !! :koffie:
 

SteGo

Donateur
Vorige week vrijdag heb ik de Citigo op staal gezet en deze week heb ik de lichtmetalen velgen al verkocht.
Daar wordt je niet rijk van, Marktplaats staat vol met velgensets waar niet of nauwelijks op geboden wordt, maar desondanks was de opbrengst toch een slok op een borrel afgezet tegen de kosten van het nieuwe rubber.

Ik heb de zwarte naafkappen weer op de velgen gedrukt, dat staat toch wel het best. Ik heb ook nog de grijze wieldoppen die helemaal over de velgen heenvallen, daar kocht ik auto mee, maar dat is wel erg lelijk naar mijn mening. Zo kan het er prima mee door;
staal.png

Ik heb de tweede tankvulling sinds de bandenwissel nu bijna leeg en dan valt er iets op;
cng.png
Meer dan 300km op een tank, en het lijkt erop dat zo'n 330km goed haalbaar is.
De eerste tank na de bandenwissel die ik ook nagenoeg helemaal leeg heb gereden was ook al 331km.

Dat is voor velen hier natuurlijk nog een range die om te janken is, maar voor een CNG-Citigo waar ik over het algemeen toch vaak maar krapjes 300km mee kon redden is dit toch wel opvallend. Ik hou de komende tijd de verbruikscijfers extra in de gaten.

Het weggedrag is wel wat anders. Snelle bochtjes wil met de smallere bandjes minder goed, dan heb je duidelijk last van onderstuur. Eigenlijk dwingen de bandjes zodoende een wat kalmer rijgedrag af. Vind ik persoonlijk niet zo erg, en mijn vrouw ook niet.

Bij de bandenwissel kon ik natuurlijk ook mooi eens even een blik werpen op de remmerij aan de voorzijde. Nou ben ik geen automonteur maar ik ben er bang voor dat de volgende (grote) beurt wel eens een dure kan gaan worden. Het zou me niet verbazen als de remschijven vervangen moeten worden. Ze beginnen er spreekwoordelijk toch wel een beetje uit te zien als scheermessen, remblokken hebben nog wel genoeg 'vlees op het bot'. Indien het nog de originele remschijven zijn mag het ook wel een keer ... we naderen de 147.000km op de teller. Ik laat het uiteraard aan de prof over om te bepalen of ze daadwerkelijk aan vervanging toe zijn, maar ik bereid me er maar vast mentaal op voor.:D

Ondanks dat ik al wat filmpjes heb bekeken over het vervangen van remmen bij de Citigo/Up durf ik het niet aan om het zelf te doen. Afgezien van het feit dat ik er ook niet het ideale gereedschap voor heb. Ik laat dit soort veiligheidsgevoelige zaken toch liever over aan iemand die er ervaring mee heeft, en het juiste gereedschap. ;)

Overigens net even gekeken naar de kilometerstand van precies een half jaar geleden en die vergeleken met de stand nu ... in de tussentijd 17483km gereden ... als dat zo doorgaat tikt de Citigo op jaarbasis bijna 35.000km weg. Gaat lekker. :cheer:
 

Cordoba

Forumguru
Nieuwe remschijven, is per definitie nieuwe blokken: schijven en blokken zijn op elkaar ingesleten, en met oude blokken op nieuwe schijven krijg je in het begin onnodig veel slijtage. Daarnaast is het weinig extra werk als je de schijven vervangt om ook gelijk de blokken te vernieuwen.

Wat de smallere banden betreft: die hebben natuurlijk wel minder rolweerstand, maar doordat je voor bochten meer af moet remmen en vanaf een lagere snelheid terug op snelheid komen, kost het in bochten wat meer brandstof. Het optimum voor een laag verbruik zal dus ook afhankelijk zijn op wat voor soort wegen je gemiddeld rijdt.
 

SteGo

Donateur
@Cordoba je hebt helemaal gelijk over die remblokken, ik zou de garage ook nooit willen voorstellen om die niet te vervangen bij het vervangen van de remschijnen. Waarschijnlijk lachen ze me dan sowieso ook uit. ;)
Dat is net zoiets als bij een versleten band maar 1 band vervangen ipv per 2 of 4 stuks te vervangen.
Ook dit zal het verbruik gunstig beïnvloeden, lijkt me.
Zeker, alle kleine beetje helpen. :)
 

EdK

Forumguru
Nieuwe schijven is ook nieuwe blokken
Is net als met motorfiets nieuwe tandwielen is ook nieuwe ketting ( dus set) zodat alles op elkaar kan inslijten...
 

Kanerr

Forumguru
Remmen is echt super makkelijk en heel goed te doen zelf hoor! Zou het toch nog overwegen, er kan met common sense en videos als voorbeelden weinig fout gaan ;)

Ik mis de tijden dat ik makkelijk 280/300km kon halen op een tank...
 

Tees

Donateur
Remmen is inderdaad prima te doen, was een van de eerste klussen die ik zelf gedaan heb op de Faab. Vond het wel even spannend, want ja, t zijn wel je remmen, maar t stelde niet enorm veel voor. Goed inlezen en rustig de tijd nemen, dan moet t lukken.
 

SteGo

Donateur
Dat is dus precies het gevoel dat ik er ook bij heb; 't zijn wel je remmen.

Ik heb er ook wel heel wat filmpjes over gezien en het valt me wel op dat de een er meer werk van maakt dan de ander. Maar ik zou er zelf toch het beste gevoel bij hebben als ik het zo zou uitvoeren als bijvoorbeeld VolksSchrauber het in z'n filmpje laat zien. Echt heel goed de boel roestvrij maken met staalborstel op een haakse slijper ... maar ik heb geen haakse slijper .. en om nou enkel een haakse slijper met ronde staalborstel te kopen om de remmen een keer te doen ... :pieker: Ik heb zo'n ding verder nooit nodig.

Ik denk er nog wel eens even over na, ik moet er ook nog een beetje vertrouwen in krijgen dat ik het zelf zou kunnen. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
een haakse slijper met ronde staalborstel te kopen
Lidl heeft wel eens leuke aanbiedingen voor weinig.
Maar zoals er meerdere wegen naar Amsterdam gaan kun je ontroesten ook op andere manieren doen dan alleen met haakse slijper
Als je boormachine hebt dan zijn daar ook ronde staalborstels voor te verkrijgen.....

Belangrijkste is als je het zelf gaat doen, dat je alle tijd hebt en dus niet een afspraak bv aan eind van dag !
Dat alle boodschappen van het huishouden ook binnen zijn en dat moeders niet na een uur komt van KUN JIJ ff
Nee dan kan IK niet..... pak de fiets maar ......

Maw alle tijd er voor nemen en geen verdere afleiding om je heen hebben en dan kom je met beetje gezond verstand een heel eind...
Wel zorgen dat er een goude rakker koud in koelkast staat, zodat als je klaar bent en de eerste rem test hebt overleeft je leunend tegen muurtje en kijkend naar de remmen kunt genieten van die koude goude rakker in zijn eigen glas..... en uiteraard met ongewassen handen...:cheers:
 

Kanerr

Forumguru
De beste tip @EdK !!!

Ipv haakse slijper kan je een staalborstel kopen of een messingborsteltje werkt net zo goed en kost maar 3/4 euri's..

Maargoed gaat vooral om t gevoel natuurlijk maar echt waar tis super simpel allemaal. Tis ff eng maar ik denk dat je onderhand genoeg info hebt om het daadwerkelijk zelf te doen!
 
Bovenaan Onderaan