SteGo's Citigo's

Kanerr

Forumguru
Mijn vraag is: kun je LPG en CNG op één lijn stellen en dus ook door elkaar gebruiken in dezelfde motor?

Hier 1 direct antwoord op, en dat is 'neen'. Exact waarom weet ik niet, maar ik denk dat @Tees het e.e.a. al goed heeft uitgelegd.

Ik heb ook vaak gelezen dat cng een gedrukte gas is, waarbij lpg een restproduct van het maken van benzine/diesel. Verschil is ook dat de druk in de tank van een CNG auto 200bar is, terwijl dat bij LPG 7,5bar is. Ook een ding: cng is lichter dan lucht terwijl lpg zwaarder is dan lucht :)
 

Tees

Donateur
Nog even wat toelichting op de druk van LPG vs CNG: dat is ook wat het L of C maakt, liquified of compressed. Bij 7.5 bar is het C3/C4 mengsel (bij kamertemperatuur of net daarboven) vloeibaar, verder samenpersen kan nauwelijks. 200 bar methaan is nog altijd gasvormig, en dan geldt: hoe hoger de druk hoe meer er in een liter past.
 

Sjoerdb

Forumguru
Als ik hem bereken naast de diesel prijs van vandaag kom ik ook wel anders uit, 100/24,4×1.519=6,23€/100 km, de eerder door mij genoemde 5,32€/100 km is over mijn volledige historie.
 

BigCheese

Forumguru
Als je puur naar de brandstofkosten kijkt is CNG inmiddels toch behoorlijk minder interessant geworden. (Tenzij je in de buurt van Leiden woont en bij Stadsparkeerplan kunt tanken €1,40/kg)

Deze kende ik niet, en aangezien ik nog wel eens langs Leiden rijd is dit voor mij een hele interessante. Thx!
 

SteGo

Donateur
Was ist dass denn? Ein Päckchen von KFZteile24.de aus Deutschland? Was soll da drin stecken?
kfz1.png

Schnell aufmachen ...
Alter ... dat ist richtig geil! Philips Ultinon PRO6000 HL H4 mit Straßenzulassung! :cheer:
https://www.philips.de/c-e/au/autolampen/scheinwerfer/ultinon-pro6000-led.html
kfz2.png

En nu maar weer in het Nederlands verder dan ... :D

Ik heb dus een set H4 LED-lampen van Philips met Duitse ‘Straßenzulassung’ aangeschaft.
Ik kwam deze set op het spoor via de Duitstalige Facebookpagina voor Up!/Citigo/Mii rijders. Philips heeft het voor elkaar gekregen om deze verlichting goedgekeurd te krijgen voor gebruik op de openbare weg voor bepaalde type voertuigen, en daar zit de Citigo met H4-koplampen ook bij. Dat is leuk want ik was eigenlijk toch al zoek naar wat meer licht. Ik zat al te denken aan de ‘Osram Night Breaker’-achtigen .. maar dit leek nog een stuk beter toen ik reviews las en filmpjes zag op YouTube. :jaja:

Maar alvorens de lampen de bestellen heb ik eerst eens even navraag bij de RDW gedaan of ik ze wel mag gebruiken. Betekent toelating voor gebruik op de Duitse openbare weg ook dat ik ze in Nederland mag gebruiken? Nou zijn ze in Duitsland over het algemeen wel een stuk strenger met wat je mag veranderen aan de auto ... dus als hun het toelaten zal het vast goed spul zijn ... maar toch.
Antwoord van de RDW:
“Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt of deze lampen ook in Nederland gebruikt mogen worden. Dit is toegestaan als deze lampen goedgekeurd zijn voor het gebruik in uw voertuig. Het voertuig moet blijven voldoen aan de permanente eisen en mag een eventuele tegenligger niet verblinden.


De permanente eisen kan u vinden in onderstaande link: wetten.nl - Regeling - Regeling voertuigen - BWBR0025798 (overheid.nl)


Dat komt op mij over als groen licht. Dus heb ik ze besteld. ;)

Dit zijn natuurlijk niet de enige H4-LED lampen die je kunt vinden, er is bijvoorbeeld ook de Ultinon PRO9000 van Philips maar daar is geen goedkeuring voor afgegeven voor gebruik op de openbare weg. Deze PRO6000 zijn de eerste H4-lampen met goedkeuring. Er was wel een klein probleempje ... in de tijd dat ik zat te wachten op antwoord van de RDW raakten ze overal uitverkocht ... Kennelijk is er in Duitsland echt een run op deze lampen. Ik zat een aantal dagen achter elkaar op de Philips te kijken of er al nieuwe verkooppunten bij waren gekomen ... en toen ik 2 december ‘s ochtends aan m’n ontbijt zat zag ik ineens dat KFZteile24.de was toegevoegd aan de verkooppartners ... daar hadden ze ze nog (inmiddels niet meer)... verzend naar Nederland mogelijk? Check! Betaald via PayPal ... en toen wachten ... tot vandaag de DHL langs kwam.

Allereerst heb ik met de QR-code op het doosje en de Philips website geverifieerd dat ik een legitiem setje Philips lampen heb, en daarna kon ik de ABG (Algemeine Bauartgenehmigung) downloaden en printen. Die ligt in de auto bij de overige autopapieren als bewijs dat het gebruik van deze lampen zijn toegestaan in mijn auto. :jaja:
kfz5.png

En daarna inbouwen natuurlijk ... is allemaal niet zo moeilijk. Direct na het eerste lampje gemonteerd te hebben even kijken en vergelijken natuurlijk ....
kfz3.png

kfz4.png
Het lichtbeeld is wel iets hoger dan bij de halogeen. Ik had met tape op de roldeur gemarkeerd waar de lijn van het halogeenlicht zat en na inbouw van de LED’s heb ik ze iets naar beneden afgesteld zodat ze op dezelfde lijn uitkwamen als de halogeenpitjes.

De eerste rit met de nieuwe LED's is prima bevallen. Je ziet echt meer door het betere contrast. Toegegeven; dat gele halogeenlicht vind ik wel wat fraaier ... maar in het donker is goed zien belangrijker dan fraai licht hebben.

Overigens is hier ook wel een goed Duits YouTube-filmpje waar je nog veel meer kunt zien over deze lampies, inclusief vergelijking van de lichtopbrengst in het donker.

Ik ben er, nu al, heel tevreden mee. :yeehaa:
1 opvallend dingetje; op het doosje staat 3 jaar garantie. Daar zit een klein addertje ... het is 2 jaar garantie plus 1 jaar extra als je je product registreert en; 'Gilt nur bei Herstellungsfehlern und für den nicht-kommerziellen Gebrauch in Deutschland.'
Dat registreren laat ik dus maar zitten. :pieker:
 

Me Zelf

Forumguru
Wowie! Ik heb een paar ali’s geprobeerd, maar dat is 3x niets (goedkoop is inderdaad duurkoop). Grootste inbouw probleem waar ik tegenaan liep was dat de standaardaansluiting eigenlijk alleen een lampje van exact dezelfde maten aan de achterkant toe laat (stekker plus vastzetmechanisme aan elkaar vast). Hoe heb je dat opgelost?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

SteGo

Donateur
Grootste inbouw probleem waar ik tegenaan liep was dat de standaardaansluiting eigenlijk alleen een lampje van exact dezelfde maten aan de achterkant toe laat (stekker plus vastzetmechanisme aan elkaar vast). Hoe heb je dat opgelost?
Dat is bij de Citigo/Up met H4-lampen geen probleem omdat er een rubber afdekdop aan de achterkant van de koplamp zit waarbij het koelblok en de ventilator buiten de koplampunit blijven. Zoals ook gedemonstreerd wordt in het filmpje.
Screenshotje;
led.png
 

SteGo

Donateur
Mooie update! Led lampen all the way!
Of ik helemaal all the way ga weet ik nog niet ... maar nu de H4'tjes led zijn stoor ik me wel een beetje aan die gele stads-/dagrijlampjes en de gele mistlampen die ook fungeren als bochtenverlichting .... :maakmegek:
Misschien dat die ook nog wel eens het veld gaan ruimen ...
De achterverlichting laat ik denk ik met rust .. althans, dat is hoe ik er nu over denk. ;) Achter is de kentekenverlichting trouwens al wel lange tijd een ledje.

Aha, ik was in de war: in de nieuwere Citigo modellen zit een H7 lamp met een andere bevestiging.
Klopt helemaal. Op Facebook zag ik sommigen ook al klagen dat de Philips Ultinon Pro6000 in H7-uitvoering helaas nog niet goedgekeurd is voor gebruik in de Citigo. Maar hoe dat dan gaat met het pas krijgen in die koplampunit weet ik niet. Ik heb enkel ervaring met de H4-variant.

Tot nu toe zijn wat betreft Skoda enkel de Citigo met H4 lampjes en de Octavia met H7 lampjes (officieel) compatibel met de Philips Ultinon Pro6000 lampen.
led2.png

@SteGo Lekker bezig, LED is een hele verbetering tov standaard Halogeen, mits natuurlijk een fatsoenlijk lichtbeeld en juiste afstelling, dan is ook APK geen enkel probleem
Het is inderdaad een enorme verbetering, ondanks dat ik reviews had bekeken ben ik alsnog positief verrast. Absoluut geen spijt van de aankoop. Ze waren niet goedkoop, maar ik vind ze het geld wel waard.

Ik ben vandaag na het werk even bij m'n vaste garage langsgereden om de afstelling te laten controleren. Met name de linker koplamp moest nog wel een ietsje bijgesteld worden. Maar nu is het perfect. :jaja: Bij de garage waren ze ook wel onder de indruk van de lichtopbrengst overigens.

Wellicht is het nu alleen wel wat belangrijker om de koplampglazen regelmatig eventjes schoon te maken zodat je niet alsnog door een vies koplampglas verstrooiing van het licht krijgt. Maar de verlichting schoonmaken kan ongeacht welk type lamp erin zit natuurlijk sowieso nooit kwaad. ;)
 

SteGo

Donateur
Oei ... mijn €/kg-prijs was gisteren gelijk aan de €/L-prijs voor E10-benzine bij hetzelfde tankstation ....
cng-pomp.png
Duurste CNG-tankbeurt tot nu toe.

En hieraan voorafgaand probeerde ik vrijdagmiddag te tanken bij de Firezone op industrieterrein Hessenpoort in Zwolle. Die pomp deed het niet, stond helemaal uit. Nou oké .. dan ga ik wel naar huis en tank ik de volgende dag (gisteren) wel even bij OrangeGas in Kampen. Kom ik daar; stond de zuil weer eens ingepakt in rood/wit afzetlint ... ook buiten werking. :nono: Inmiddels waren de gastanks compleet leeg en reed ik al op benzine. Maar de plaats waar we naar toe gingen heeft ook geen CNG-pomp en op de weg er naartoe kwamen we er ook geen 1 tegen. Op de terugweg maar even omgereden via Zwolle ... niet naar OrangeGas bij Citroën-dealer want daar heb ik afgelopen tijd ook al meerdere malen storing gehad ... dus maar naar PitPoint bij Esso De Vrolijkheid aan de Ceintuurbaan.
Die deed het gelukkig wel, echter tegen de hoofdprijs ... Maargoed, ik rijd nu in ieder geval weer op gas ipv benzine. :maakmegek:

Bovenstaande maar weer even snel vergeten .. want ik heb nog een ander nieuwtje; na een paar daagjes gereden te hebben met de nieuwe LED-lampen ben ik er nog steeds uiterst mee in m'n nopjes echter de combi met dat gele stadslicht is geen gezicht. :deuk: Dus heb ik daar vanochtend ook maar even LED's voor besteld. Hopelijk zijn ze er snel en smoelt het straks een stuk beter. ;) En onder het motto; 'Pics or it didn't happen' zal ik uiteraard laten zien hoe het ervan opknapt. :D

Over de mistlampen zit ik nog een beetje te twijfelen. De vorige eigenaar heeft de functie van bochtenverlichting aan laten zetten en dus lichten ze op bij elke bocht ... ook daar dus telkens dat gele licht dat een beetje uit de toon valt bij de LED's. Nou heb ik al even zitten rondneuzen naar wat ik met de HB4's die daarin zitten zal gaan doen. Ook vervangen door LED? In dat geval ligt een set Philips Ultinon PRO5000 voor de hand, zelfde lichtkleur als de H4's dus smoelt goed, maar het is wel veel geld voor lampen die ik eigenlijk bijna nooit gebruik, want die bochtenverlichting vind ik eigenlijk onzinnig. Ik ervaar er geen voordeel van, het oogt alleen modern.
De mistlampen zelf gebruik ik maar zelden, en ik heb wel een begrepen dat bij mist een wat geler licht juist beter is voor het zicht. In dat geval kan ik daar net zo goed de halogeenlampen in laten zitten en is het misschien een betere keuze om de bochtverlichting te laten uitschakelen, alleen kan ik dat helaas zelf niet.
Ik ben er nog niet helemaal uit .... :pieker:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Kunt ook de HB4 erin zetten en een bril met gele glazen voor in de wagen erbij nemen.
Daar krijg je met mist maar ook met regen zeker geen last van.
Alles word opeens stuk beter zichtbaar en dat creëer je echt niet zo goed met geel licht is mijn ervaring
 

SteGo

Donateur
Ik denk dat zo'n gele bril ook deels een kwestie van persoonlijke voorkeur is. Ik ben zelf brildragend en het lijkt me oncomfortabel om daar ook nog een voorzetbril bij op te zetten.:pieker:

Maar ik zou het eens kunnen proberen ... zo'n voorzetbril kost op bol.com niet zoveel.
 

Kanerr

Forumguru
Poeh wat een prijs! @SteGo

MBT tot mistlampen en LED; zou ik niet doen. Ik heb led in mijn mistlampen en had ook bochtenverlichting aan staan maar door de LED erin doen ze het niet meer (nu hadden ze sowieso geen meerwaarde maargoed :D )

Wat ik dan wel heb gedaan is de coming home/leaving home aangepast naar de drl + mistlampen in plaats van dimlichten en dan is het wel erg gaaf, moet je maar even kijken in mijn topic :) Maargoed, om daar nou zoveel geld aan uit te geven... Weet niet hoor, lijkt me zonde.
 
Bovenaan Onderaan