SteGo's Citigo's

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, ik kom vrijwel nooit meer in Duitsland of België en naar de respectievelijke grenzen is het minimaal 70 resp. 240 km enkele reis, dus dat wordt 'm ook niet. Gelukkig heb ik dankzij Directlease 3 stations met relatief schappelijke prijzen gevonden direct gelegen langs de drie routes die ik vrij regelmatig rij, zeg maar de drie hoofdrichtingen voor mij. Afhankelijk van de bestemming kom ik altijd wel langs Bovensmilde, Hoogersmilde of Wolvega en alleen in het laatste geval rij ik dan 200 meter om.

Bovensmilde is van deze 3 steevast de goedkoopste (en het dichtste bij: 13 km enkele reis), maar ook daar tank ik alleen als ik er toch al langskom, want er speciaal naartoe rijden heeft geen enkele zin als ik naar de totale kosten per km kijk.
 

JPs_OC2

Donateur
Afgelopen donderdag € 1,795 voor een liter SuperPlus bij Aral tegenover € 1,995 in Nederland. Een volle tank bijna een tientje goedkoper.
Eerlijk gezegd niet gelet op de prijzen van CNG :pardon:

Edit:
Moest daarstraks ff de grens over en heb meteen gekeken ;). 1,05€/kg
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Ik had alweer post gehad van Pon’s automobielhandel, email van Pouw Automotive en ook nog post van m’n eigen vaste Vakgarage. Het was overduidelijk weer tijd voor die éne dag in het jaar .... :pieker:

Die dag die lijkt op je controleafspraak bij de tandarts :nailbiting:, je gaat zitten en hoopt dat hij niks vind ... of in dit geval; je hoopt op een positief telefoontje; de dag van de APK. :D

Gisteren aan het eind van de middag de auto alvast bij de garage neergezet, vervangend vervoer meegekregen. Vanochtend belde de garage al heel vroeg ... ik dacht; “Shit! Wat hebben ze gevonden?” ... Maar het was juist goed nieuws; zonder problemen door de APK. Enig aandachtspuntje wat niet voor de APK een probleem is maar wat ze wel even wilden aanstippen; de versnellingsbak ratelt. Dat is echter het bekende probleem van de Citigo en z’n neefjes ... een reutelende versnellingsbak ... en het houd op zodra je de koppeling intrapt. ;)

Hoe vaak ik het wel niet voorbij zie komen op de Duitstalige Facebookgroep ‘Vw UP! Seat Mii Skoda Citigo Lovers’ ... ze kunnen er kennelijk best oud mee worden dus ik doe er voorlopig helemaal niks aan. Mocht de koppeling een keer aan vervanging toe zijn dan pakken we dit euvel wel een mee. Al heb ik ook al vaak genoeg gelezen dat het euvel na reparatie bij sommigen ook zo weer terug is. De komende tijd blijft hij er dus nog maar lekker mee door reutelen.

Als leenauto had ik een Mitsubishi Mirage ...euh, nee SpaceStar meegekregen.
mitsu.png
Stiekem een auto die ik wel eens in het vizier heb gehad om zelf aan te schaffen maar waar ik nog nooit een noemenswaardig stuk mee had gereden. Ik kan je zeggen; ik ben genezen. Deze Matsubatsu is geen auto die ik zelf wil hebben. Wat een ding zeg ... wat een slechte stoelen, vage besturing, wat een geluid in het interieur wanneer je buiten de bebouwde kom rijd en wat voelt het enorm ouderwets aan in zo’n ding.
Al heeft hij ook z’n postieve punten; door het vele lawaai op de snelweg voelt het alsof je veel harder gaat dan je daadwerkelijk rijd :D, het motortje voelt lekker bij de les, bij deze auto laten de 1e- en achteruitversnelling zich een stuk prettiger inleggen dan bij de Citigo ... en ergens heeft zo’n doodsimpele auto ook wel een beetje charme :jaja: .... zij het voor eventjes. En als leenauto voldeed hij uitstekend! :thumbsup:

In de middagpauze de Citigo weer opgehaald. Na €65 afgetikt te hebben voor de APK + gebruik leenauto stapte ik weer in de Citigo. Mind you ... de Citigo is een stukje kleiner dan de SpaceStar ... maar hij voelt als een klasse groter. Alsof je van een Suzuki Alto in een Volkswagen Polo overstapt .. bij wijze van spreken ...

Het maakt me weer extra blij met de Citigo.:jaja: Nu weer een ruim jaar APK. Weer vele kilometers te gaan.
 

turboturbo

Forumguru
Die ratelende versnellingsbak eigenschap kwam idd ook aan bod bij het occasion advies filmpje van Autoweek als ik me goed herinner.
 

Kanerr

Forumguru
Mijne doet het ook, ach kan me er niet druk om maken :D als t stuk loopt dan laten maken maarja mijn lease upjes die ik vanaf nieuw had hadden beide ook hier last van..
 

SteGo

Donateur
Hij reutelt er maar lekker op los. ;) Hij deed het al toen ik hem kocht, en we zijn nu bijna 68.000 kilometer verder en hij doet het nog steeds.

Toen ik hem kocht (van een particulier) hebben we de model-koopovereenkomst van AutoScout24 gebruikt om de afspraken zwart op wit te zetten. De verkoper heeft destijds zelfs de geluiden van de versnellingsbak hier al in opgenomen.
gebrek.png

Ik heb zelf niet het idee dat erger wordt, maar dat zou natuurlijk ook kunnen komen doordat ik alle kilometers die de auto maakt achter het stuur zit en ik zodoende hele kleine geleidelijke veranderingen in het geluid niet opmerk. Maar goed, we zien wel waar het schip, de Citigo, strandt. :D

Gisteren heb ik overigens de draagarmrubbers en stabilisatorstangrubbers weer eens even ingespoten met hoogwaardige siliconenspray van WD40. Nu het 's ochtends weer kouder is wanneer ik naar het werk ga kraakt het onderstel er weer gretig op los wanneer ik over een drempel ga. Ook een bekend kwaaltje, ga ik ook niks aan doen zolang de rubbers verder nog wel goed zijn. Zo nu en dan even sprayen, is zo gebeurd.

En ik heb de dag voor de APK de ruitenwisserbladen allemaal vervangen. De achterste deed niks noemenswaardigs meer. Hij maakt het zicht alleen maar slechter. :maakmegek:Rubber was behoorlijk hard geworden. Als vervanger gewoon een originele besteld, nummer; 1S6955427
De originele Skoda-wissers die ik op de voorruit had streepten ook al weer een tijdje behoorlijk en die heb ik nu vervangen voor de VW/SEAT wisserbladen die ik nog op voorraad had liggen. Na montage probeerde ik ze even uit en kortstondig baalde ik even ontzettend want 1 van de bladen 'hakte' over de ruit, maar dat werd al heel snel minder en toen ik gisteren in de regen reed wisten ze subliem. Misschien moesten ze zich gewoon even zetten. Ik ben heel tevreden over deze wisserbladen.

Voor de uitgebreide vergelijking van de Skoda en VW/SEAT wisserbladen verwijs ik even naar mijn eerdere post;
Wisserbladen vergelijken.

Wanneer ik bij de volgende onderhoudsbeurt weer wat spulletjes ga bestellen bestel ik direct weer even een setje VW-wisserbladen mee voor de voorraad. :jaja:

Ik heb eigenlijk wel zin om weer iets te doen/sleutelen aan de Citigo .. alleen is er op dit moment eigenlijk niks te doen. Hij is halverwege de onderhoudsinterval, alles werkt verder prima, ik heb geen extra accessoires meer te wensen over .... saai hoor. :D
 

Kanerr

Forumguru
Is een donker hemeltje niks voor je? Ik zit er soms stiekem ook naar te kijken maar is best dun voorraad..
 

SteGo

Donateur
Een donker hemeltje is niet zo mijn ding. Ik heb het wel eens gezien in een Seat Mii, ik geloof een FR-line, en het is zeker niet lelijk maar 't is niet iets wat ik zelf heel graag zou willen hebben.
 

SteGo

Donateur
Je hoort nog wel eens zeggen over kleine autootjes dat die alleen maar geschikt zijn voor de boodschappen of kleine stukjes in en rondom de stad.

Maar zo'n Citigo ... daarmee kun je ook gerust langere stukken rijden hoor. :maakmegek: Vandaag zelfs 2x CNG moeten tanken. :D Tankbeurtjes 271 & 272.
kilometers.png

Alleen wel jammer dat de CNG-prijs inmiddels strak in de buurt van de €/L voor benzine komt. :pieker: Benzineprijs daalt (iets) .. CNG stijgt nog. :facepalm:
cng.png

Verder no problems ... de Citigo gaat nog steeds als een tierelier. :cheer:
 

Sjoerdb

Forumguru
Wat is het kostenplaatje van cng verbruik per 100 kilometer? Met diesel zit ik nu op 5,32 euro per 100 kilometer.
 

SteGo

Donateur
Wat is het kostenplaatje van cng verbruik per 100 kilometer? Met diesel zit ik nu op 5,32 euro per 100 kilometer.

Het gemiddelde verbruik sinds ik de auto heb ligt nu bij 4,14kg/100km volgens Spritmonitor.
4,14x1,829= €7,57 per 100 kilometer.
Nog maar een paar maandjes terug lag het nog rond de €5,-

Als je puur naar de brandstofkosten kijkt is CNG inmiddels toch behoorlijk minder interessant geworden. (Tenzij je in de buurt van Leiden woont en bij Stadsparkeerplan kunt tanken €1,40/kg)
En het is ook wel frappant dat op de oude website van OG (OrangeGas) de argumenten om CNG te rijden waren dat het schoon en goedkoop is. De website is een poosje terug echter vernieuwd en nu is het vooral nog 'schoon tanken', je doet het voor morgen, de planeet leefbaar houden ... impliciet probeert men je te doen laten geloven dat je een beter mens bent als je Bio-CNG tankt. :D:maakmegek:

OG.png

Er staat elders nog wel kort vermeld dat je ook "tot 40%" op je brandstofkosten kunt besparen .. maar dat gaat voor de Citigo niet op. Als ik er vanuit ga dat de benzine-variant uit de voeten kan met 5L/100km en rijd op Shell V-Power (ik vermoed dat ik er in praktijk nog wel zuiniger/goedkoper mee zou kunnen rijden overigens) .. dan haal je bij lange na geen besparing van 40%.

Aangezien de Citigo, net zoals de meeste A-segment autootjes nooit met een dieselmotor is geleverd kan ik helaas geen rekensommetje daarmee maken. Dan zou je al moeten gaan vergelijken met de vorige generatie Renault Twingo.

Ligt aan je definitie van "in de buurt": deze week E10 getankt voor €1,93/liter dus dat is omgerekend ongeveer €2,76/kg oftewel ruim 50% duurder.
Bij mij gaan er wat alarmbelletjes rinkelen zodra de €/kg-prijs sterk begint te lijken op de €/L-prijs, want weliswaar rij ik wanneer CNG ook op €1,93 per kilo zou zitten nog steeds tegen lagere brandstofkosten per kilometer .. maar m'n verzekering en mrb zijn wel hoger dan bij de benzine Citigo.

Ik heb net gisteren eens even een kleine snelle berekening gemaakt waarbij een ik soortgelijke Citigo van ongeveer hetzelfde bouwjaar, zelfde verzekering, benzinevariant, geschat verbruik van 5L/100km heb vergeleken met de mijne. Toen ik dat een hele poos geleden ook eens heb berekend scheelde het ruim €1000,- per jaar ... met de huidige prijzen nog zo'n €325,- per jaar. Uitgaande van 24.000km/jaar.
(Daarbij hou ik ook al rekening met de 4-jaarlijkse keuring van de CNG-tanks)

Bij dit geringe voordeel zou ik de volgende keer toch weer gewoon lekker een benzineauto nemen. Of in het geval dat ik weer een van de VAG-drieling zou kopen zou ik kunnen overwegen daar LPG in te laten bouwen, dat wil best goed in dat MPI-blokje, en LPG is nog steeds relatief goedkoop.
 

EdK

Forumguru
Ja LPG is een restproduct tijdens de raffinage.
En dit schijnt men minder te mogen belasten ...( redenen weet ik niet )
En vloegel gaf LPG nog wel eens problemen aan het motorblok maar ook die techniek is steeds verbeterd.
MRB is daartegen ook weer hoger tov de benzine.
Heb je wel de kosten van de inbouw van LPG tank met verdere toebehoren en afstellen.
Maar de keuring die je nu hebt, is er volgens mij met LPG weer niet.
En LPG tanken is bij vele pompstations te doen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik doe even een beroep op eventuele (petro-)chemici hier aanwezig...

LPG = Liquefied Petroleum Gas is, bij mijn weten, toch iets anders dan CNG of LNG (Compressed of Liquefied Natural Gas).
De petroleumgassen kennen we van oudsher vooral als de lichtste fracties, (bij)producten van de aardoliewinning en -raffinage. Daar zal ongetwijfeld ook veel CH4 oftewel methaan in zitten, maar vast ook een aardig aandeel andere koolwaterstoffen.

Natural Gas is vooral of (bijna?) alleen methaan zoals dat rechtstreeks uit de bronnen komt - Slochteren en zo. EN, als ik de website van OG mag geloven, uit biovergisters waar bv. rioolslib in wordt verwerkt - dan wordt het plotseling BIO-CNG genoemd. Ik vraag me af hoe biologisch dat door de mens veroorzaakte rioolslib nog is, vervuild als het is met niet-natuurlijke componenten zoals medicijnresten, wasmiddelen, microplastics, WC- en kwastreinigers, etc.

Mijn vraag is: kun je LPG en CNG op één lijn stellen en dus ook door elkaar gebruiken in dezelfde motor?
 

Tees

Donateur
@Canon-Eye klopt helemaal. LPG is een aardoliefractie, grotendeels propaan en butaan (C3 en C4 fractie), zit heel weinig methaan bij, dat wordt bij de aardoliewinning namelijk grotendeels afgefakkeld. CNG is idd gecomprimeerd aardgas, dus grotendeels methaan met stikstof.

Hoe het zit met de verbranding weet ik niet precies. Ik zou denken dat LPG meer lijkt op benzine (C6-C8 fractie) dan methaan, maar hoe dat verbrandingstechnisch werkt heb ik niet zoveel verstand van. Ik zou denken dat als een motor op zowel benzine als CNG kan rijden, dat t met evt een kleine aanpassing ook op LPG kan rijden. Ik denk dat het grotere probleem zit in de tanks, volgens mij zijn die voor CNG anders dan voor LPG.

En tenslotte over het biogas: daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Doordat het om vergassing gaat, heb je alleen maar gasvormige componenten in je mengsel, en medicijnen zullen dus nooit als geheel in het gas terecht komen. Juist één van de grote problemen van biovergassers is het restant, dat spul is een stuk schadelijker dan de rioolslib zelf en duur om te laten verwerken. Hier is al veelvuldig fraude mee gepleegd de laatste jaren.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als ik me niet vergis komt biogas ook uit mest van veebedrijven, maar details ken ik niet.

Wat motoren op CNG en LPG betreft: je hebt niet alleen te maken met verschil in energie per liter of kilogram, maar ook met verschil in brandsnelheid waardoor je ook het ontstekingstijdstip, en mogelijk ook de compressieverhouding aan moet passen. Bij een LPG auto, heb je allereerst een dubbele tank, zodat direct duidelijk is op welke brandstof de motor rijdt, en bovendien zijn allerlei systemen apart uitgevoerd voor LPG en benzine. Als je in een auto één gastank hebt, en daar zit de ene keer LPG en de andere keer CNG in, is het een hele uitdaging voor het systeem met welke parameters de motor aangestuurd moet worden, om nog maar niet te spreken over een mengsel van beide brandstoffen in de tank of het aanpassen van de compressieverhouding voor andere brandstof.
 
Bovenaan Onderaan