SteGo's Citigo's

JeSko

Forumguru
Komt anderen dit ook bekend voor?; je rijd een parkeerterrein op en spot ergens hetzelfde type auto als waar jezelf in rijd ... vervolgens móét je je eigen auto er dan wel naast zetten. :D

Duh!!!! :deuk: dat noemt men onweerstaanbare drang :deuk:
 

SteGo

Donateur
Overigens is er zeker wel reden om preventief te vervangen: als de tussenliggende lamellen ‘opgegeten’ zijn dan gaat de warmte afgifte achteruit en daalt ook de koelcapaciteit van de airco / kost het steeds meer energie om dezelfde mate van temperatuur verlaging te bewerkstelligen.

Ik ben me er zeker van bewust dat de airco waarschijnlijk efficiënter zal werken als ik de condensor zou vernieuwen, mocht de radiateur gaan lekken dan is de kans wel groot dat de condensor ook direct mee vervangen gaat worden. Voorlopig laat ik het echter bij wat het is. Er lekt nog niks en de airco doet het nog. ;)

In de loop van volgend jaar komt er voor mij sowieso gevoelsmatig wel een kantelpunt aan wat de Citigo betreft. Het punt waarop ik waarschijnlijk de keuze ga maken tussen 'ruil ik de Citigo in nu hij nog iets waard is' en 'ik ga hem oprijden'.

Komend jaar verwacht ik ook wel wat hogere (onderhouds)kosten, en dat is niet erg, hoort bij het autorijden. Maar ik heb geen zin kosten te gaan maken waar eigenlijk alleen de volgende eigenaar baat bij heeft. Mocht ik wel besluiten hem op te rijden dan is de Citigo eind volgend jaar ook weer toe aan 4 nieuwe banden, komt de CNG-tankkeuring er weer aan en is er de kans dat ik hem ga verwennen met een fijne nieuwe radiateur en condensor. ;)

Maar dit alles is ook een beetje afhankelijk van wat de occasionprijzen van z'n hoogstwaarschijnlijke opvolger doen ... op dit moment zijn die nog te hoog naar mijn smaak.
 

SteGo

Donateur
Ik heb gisteren eens even de voorstoelen gereinigd. Ik had vooral aan de bestuurderszijde heel veel van die lelijke kringen in de stoel zitten. De Citigo en z'n neefjes staan bekend om gevoeligheid voor watervlekken in de stoel. Als het regent krijg je altijd waterdruppels op de stoel en dat laat van die lelijke kringen achter.

In het verleden heb ik de stoelen al eens schoongemaakt met Carlon Total Foam, een bekledingreiniger. Ik had daar nog een klein beetje van liggen, maar de resultaten waren niet heel erg geweldig. Bij het boodschappen doen viel m'n oog op 'HG vlekverwijderaar extra sterk' in het schap met schoonmaakmiddelen. Zodoende die eens geprobeerd. Ik moet zeggen; ik heb me in het zweet gewerkt om met een handdoek de stoel weer zo goed mogelijk droog te wrijven .. maar het resultaat is niet onaardig. Het is jammer dat ik vooraf geen foto heb gemaakt, maar geloof me dat het er flink op vooruit is gegaan. Je ziet nog steeds wel een vlek, maar dat zou ik dan eventueel met een bekleding/tapijtreiniger schoon moeten maken, en die heb ik niet. ;) De passagiersstoel ziet er wel weer als nieuw uit.

Ik ben hier wel weer tevreden mee. Ruikt nog lekker fris ook.
bekleding.jpg

Tevens de rubber matten weer eens even schoongemaakt met allesreiniger, daar knappen ze altijd enorm van op. Al is het maar van korte duur voordat ze weer vies zijn ... we zijn regelmatig in het bos en andere buitengebieden. :jaja:

De bekleding ziet er dus wel weer oké uit ... maar de striping op het dak en motorkap ... die hebben een zware zomer gehad zo te zien. :D
folie.jpg

De scheuren en afgebladderde stukjes worden steeds groter. Ach ... het zij zo. Vanaf afstand lijkt het nog wel wat ... Al kan ik inmiddels zelfs vanuit m'n flat zien dat er scheuren in zitten ... een jaartje geleden oogde het vanuit de flat nog als 1 geheel. :deuk:
Verwijderen van de folie zal ook wel een hels karwei zijn dus ik ga er niks aan doen.

Bandjes nog even op profiel gecheckt; nog oké voor een laatste winterseizoen. Volgend jaar na de zomer vers rubber. :jaja:
 

SteGo

Donateur
Het was vandaag weer eens zover; problemen bij CNG tanken. :(

Alweer een pomp die er de brui aan geeft en alweer is het een pomp van OrangeGas, dit keer in Zwolle. Ik word er soms zo flauw van. Ik hoorde het direct al bij het aansluiten van het vulpistool; normaliter hoor je dan vrij krachtig gas stromen maar dit keer klonk het een beetje alsof je lucht uit een compressor laat lopen waar nog 1bar inzit. Het tanken ging ook zeer traag .. en na net 3 kilo CNG hield het ding ermee op. Terwijl ik toch zeker 11 kilo had verwacht te tanken. Dit is echt een van de grote nadelen aan CNG, de pompen zijn al niet ruim beschikbaar en de actieradius van de auto is beperkt. En als ik dan bekijk hoe vaak ik al problemen heb gehad ... het slaat echt nergens op. Hoe vaak overkomt je een pompstoring bij tanken van benzine of diesel? bijna nooit. CNG; regelmatig.

Tot nu toe al meerdere keren problemen gehad met OrangeGas in Kampen en Zwolle en eenmaal in Beilen en Windesheim. 1x bij Firezone Zwolle Hessenpoort en 1x bij PitPoint in Zwolle. Misschien dat het in andere regio's van het land beter gesteld is .... maar in de regio Zwolle ... :thumbsdown:
Als ik het aantal keren dat ik bij een bepaalde aanbieder heb getankt afzet tegen het aantal storingen dan scoort OrangeGas verreweg het slechtst en PitPoint het beste. Alleen is PitPoint helaas momenteel wel de duurste aanbieder.

Ik doe de auto er niet om weg uiteraard, maar de kans dat ik ooit nog weer een auto koop die rijd op CNG is echt bijna tot het nulpunt gedaald. Daarbij stijgt de gasprijs momenteel vrij hard aan de pomp. Hopelijk gaat dat niet zo door want dan loont het niet meer om op CNG te rijden ipv in een benzine-Citigo.

Morgenochtend maar even een nieuwe poging wagen bij de enige CNG-pomp in Kampen .. hopelijk doet die het wel. En de volgende auto rijd vrijwel zeker gewoon op benzine. ;)
cng.png
 

Tees

Donateur
De benzineprijs is ook geëxplodeerd de laatste tijd (mag aannemen dat je dat wel meegekregen hebt?), is CNG veel harder gestegen? Als het (relatieve) verschil gelijk blijft (wat gezien de koppeling tussen gas- en olieprijzen wel logisch zou zijn), dan maakt het niet zoveel uit voor het financiële plaatje.

Maar ik snap wel dat dit frustrerend is, ik zou er ook de schurft van krijgen...
 

SteGo

Donateur
@Tees
Als ik eens even kijk naar de brandstofprijzen toen ik de Citigo net had gekocht (begin 2019) en ik de benzinetank een paar keer heb leeg gereden om hem lekker te spoelen, toen waren de prijzen als volgt;
CNG; €1,199/kg (OrangeGas, PitPoint was indertijd meestal een cent of 3 per kilo goedkoper dan OrangeGas)
Shell V-Power (in Kampen); €1,669/L

Nu:
CNG; €1,549 OrangeGas / €1,659 PitPoint (PitPoint is nu ineens een stuk duurder vergeleken met OrangeGas)
Shell V-Power (in Kampen); €2,049/L

V-Power is dus zo'n 23% duurder geworden en CNG bij OrangeGas 29% en als we er vanuit gaan dat PitPoint destijds dus zo'n 3 cent per kilo goedkoper was dan OrangeGas en daarmee op €1,169 zat en nu op €1,659 zit is dat een prijsstijging van maarliefst bijna 42%!
Daarbij moet ik wel opmerken dat PitPoint destijds nog geen 'GroenGas' verkocht maar 'gewoon' aardgas, tegenwoordig verkopen ze 'GroenGas'. Maar dat zal mij een zalige zorg wezen, het gaat om de prijsstijging en die is ronduit fors.

Een tijdje terug maakte de prijs bij PitPoint ook al ineens een forse stap omhoog en korte tijd later gebeurde bij OrangeGas hetzelfde. Ik vermoed dat OrangeGas zeer binnenkort ook wel weer dichter richting de prijs van PitPoint zal kruipen, waarmee de procentuele prijsstijging dus verder oploopt.

Het loont voor mij onderaan de streep nog steeds wel om CNG te rijden, maar het voordeel wordt kleiner. Dat in combinatie met de problemen bij het tanken en de verplichte tankkeuring doen mij zeggen; CNG, niet nog een keer! ;)
 

EdK

Forumguru
Tsja het nadeel van gas is dat dit is gekoppeld aan de olieprijs (benzine/diesel)
Ook de LPG prijzen zie je omhoog gaan hierdoor, terwijl dit eigenlijk een afvalproduct is (was) van de raffinaderij van de brandstof.
Heb vroeger ook nooit begrepen dat de wegenbelasting hiervan op de wagen hoger was dan de benzine uitvoering. Maar dat zal ik wel verkeerd zien zoals wel meerdere dingen...
 

SteGo

Donateur
Tsja het nadeel van gas is dat dit is gekoppeld aan de olieprijs (benzine/diesel)

In dat geval zou je mogen verwachten dat de prijzen ook met gelijke percentages stijgen, en dat is dus helaas niet zo.
Als je zo de berichten uit de media van de afgelopen tijd mag geloven stijgen de prijzen van gas op de wereldmarkt momenteel ook harder dan die van ruwe olie. Het zou me niet verbazen als het voordeel van CNG de komende tijd nog kleiner gaat worden.

Volgens mij zijn het prachtige tijden voor eigenaren van biogasinstallaties. De kosten voor het maken van een kuub of kilo GroenGas zullen vast wel iets gestegen zijn door allerhande zaken, maar de prijs van gas gaat door het dak dus dat lijkt me uitstekend nieuws voor de winstmarges van die ondernemers.
 

Tees

Donateur
Das niet helemaal waar, het belangrijkste deel van de brandstofprijzen in NL bestaat uit belastingen, en die zijn niet allemaal een percentage van de basisprijs. En aangezien belastingen per brandstofsoort verschillen, kán het dus zijn dat de ene brandstof tarief meer stijgt dan de andere.
En dan heb je ook nog kosten als productie, transport, enz. wat per brandstof verschilt en dus ook kan fluctueren tov elkaar.
 

Kanerr

Forumguru
Wow wat tank je duur CNG!

In Woerden staat een pomp voor 1.06, en de rest in mijn buurt (regio Zoetermeer/Leiden) is 1.40 per kg..
 

SteGo

Donateur
@Kanerr ik zag het zojuist in de app van DirectLease Tankservice. €1,06 .. niet te geloven. :tegek:
Laat ze in de regio Zwolle ook een pomp neerzetten van die aanbieder! :maakmegek:

Helaas loont het niet om heen en weer te rijden om in Woerden te tanken. ;)
Maar ik zag ook dat het nog erger kan; bij de Total in Harderwijk €1,699/kg
En verder zuidelijk maken ze het nog erger; in Veghel, Oude Tonge en 1 in Tilburg €1,983 ...
En helemaal in het oosten in Borculo; €1,999 al zag ik zojuist op hun website dat het in Borculo dan wel hoogcalorisch gas is wat je tankt in plaats van laagcalorisch gas. Ik mag aannemen dat die dure aanbieders in het zuiden dan ook H-gas verkopen ipv L-gas. Ik weet overigens niet in hoeverre het loont om H-gas te tanken want hier in de regio heb je geen aanbieder die het verkoopt.

Vanochtend de tanks trouwens even helemaal vol kunnen tanken bij OrangeGas in Kampen. Daar ging het gelukkig zonder problemen en klonk het aankoppelen en tanken als vanouds;
 

Tees

Donateur
T scheelt zo'n 20% in calorische waarde tussen H-gas en L-gas, dus reken uit of t de moeite waard is. Overigens zal het grote merendeel in NL L-gas zijn, aangezien ons gasnetwerk vrij helemaal L-gas is. In België hebben ze volgens mij best wat H-gas.
 

Tees

Donateur
@Kanerr ik zag het zojuist in de app van DirectLease Tankservice. €1,06 .. niet te geloven. :tegek:
Laat ze in de regio Zwolle ook een pomp neerzetten van die aanbieder! :maakmegek:

Niet helemaal regio Zwolle, maar wel dichterbij dan Woerden zag ik iets ten noorden van Hoogeveen een Shell met 1.33 voor CNG. Dat is misschien nog wel te berijden voor je? Scheelt wel bijna 30 cent.
Bizar trouwens hoe extreem die CNG prijzen verschillen per pomp...
 

SteGo

Donateur
@Tees Je bedoeld waarschijnlijk GreenPlanet in Pesse. (Mooi tankstation overigens! Ben er wel vaker geweest.)
Laten we eens even berekenen;
€1,330/kg in Pesse en volgens DirectLease is het op dit moment €1,599 in Kampen :sterretjes:. (Die prijs gaat echt steeds harder omhoog lijkt het wel.)
Dat is een prijsverschil van 26,9 cent per kilo.

Ik tank gemiddeld waarschijnlijk zo'n 11 á 12 kilo. Laten we uitgaan van 12. ;)
12x0,269= €3,228 voordeel op een volle tank.

De kortste route volgens Google maps van mijn woning naar GreenPlanet in Pesse is 65km. Maar ik moet uiteraard ook nog weer terug, dus voor 'even tanken' in Pesse ben ik 130km aan het rijden. (en bijna 2 uur van huis ;) )
Het verbruik van de auto is gemiddeld 4,15kg/100km. Dus heb ik zo ongeveer 5,4kg CNG verstookt om even heen en weer te gaan. En 5,4kg CNG kost bij GreenPlanet €7,23
Dat loont dus niet echt ... ;) :pieker:

Ik keek trouwens uit interesse eens even naar de prijsontwikkeling van CNG in de spritmonitor-app waar ik al m'n tankbeurten in bijhoud (en op AutoWeek ook nog). Das geen leuk plaatje. :nono:
CNG prijs.png
 

EdK

Forumguru
index.png
Tsja zo zie je met euro 95 ook de stijgende lijn waar je ook niet vrolijk van word...
Gelukkig hou ik me aardgas voor thuis niet zo bij, dan zou ik vermoedelijk gek worden.
Ben al gestopt met op gas koken, doe het nu al op de BBQ dit omdat er genoeg bomen bij me achter staan....
 

Kanerr

Forumguru
Ik vermoed wel dat de gasprijzen zodalijk weer zullen dalen met de toelevering vanuit Rusland....

Maargoed dat zeiden we ook iedere x als de prijs van een vat olie omlaag ging maar dat zagen we ook nooit terug aan de pomp :sterretjes:
 

EdK

Forumguru
Ach ja misschien weer eens naar een autoloze zondag ??
Kunnen de koters van vandaag de dag eens rolschaatsen op de snelwegen.....
Hebben we wat te delen als oudjes die dit hebben meegemaakt met de koters van vandaag..
 

Cordoba

Forumguru
Mijn grafiekje van literprijzen in Spritmonitor heeft hier weinig zin: daar zitten nogal wat dips in van vooral Belgische Euro98 (E5), en als absoluut dieptepunt Luxemburgse brandstof.
 

hemi24

Forumguru
Toch raar hè, dat je overal in de omringende landen goedkoper kunt tanken..! :sterretjes:


dipjes naar beneden komen bij mij van diverse tankbeurten in Duitsland

upload_2021-10-21_22-11-35.png
 
Bovenaan Onderaan