SteGo's Citigo's

Tees

Donateur
Varta, Bosch, Exide, tis allemaal prima spul. Exide is iets hoger geprijsd, maar Varta heeft ook premium accu's met een premium prijskaartje. Volgens mij is voor 99% van de auto's een Varta Blue gewoon prima, als je nou een paar procentjes meer capaciteit of startstroom wil hebben, kan je voor de Silver kiezen
 

SteGo

Donateur
Ik geloof dat ik binnenkort weer even een paar kleine klusjes te doen heb aan de auto. ;)

Onderhoud.jpg

Het begint zo langzamerhand weer eens tijd te worden voor de volgende onderhoudsbeurt, maar dit keer doe ik het luchtfilter, interieurfilter en de bougies zelf. De overige zaken mag de garage doen aangezien ik geen olie wil verversen op de openbare weg. Tevens is de remvloeistof dit jaar aan de beurt en dat ga ik ook zeker niet zelf doen.

Ik zag laatst op YouTube een filmpje van Sergiu Gabor over interieurfilters en dat maakte mij nieuwsgierig naar hoe goed zo'n 'premium' filter nou werkelijk is. Als ik naar de factuur van de garage kijk zit er op dit moment gewoon een standaard Bosch interieurfilter in, ik ben heel benieuwd of ik verschil ga merken. Zo'n FreciousPlus filter van MANN is wel een stukkie duurder dan de gewone of een exemplaar met koolstof. Ik ga het zien of dit z'n geld waard is.

Voor de liefhebbers, hier het betreffende filmpje op YouTube;

Nu nog even zien wanneer ik zin en tijd heb om de klusjes uit te voeren. Ondanks dat het voor velen vakantieperiode is heb ik het juist behoorlijk druk.

Voor degene die graag willen weten wat de onderdeelnummers van MANN zijn ... dat staat er gelukkig vrij duidelijk op. :D
De bougies; 04E905612C
en nog een klein tubetje 'Zündkerzenfett' zoals dat zo mooi heet in het Duits. :deuk:
 

Kanerr

Forumguru
Hey das wel toevallig. Ik heb ook ditmaal een speciaal filter genomen, ikzelf dan van Valeo, de zogenaamde climfilter protect. Ben ook benieuwd of je verschil gaat 'ruiken' :D
 

Tees

Donateur
Ik heb de laatste keer ook getwijfeld of ik een carbonfilter of een phenolfilter zou kopen (die Mann is een phenolfilter). Denk dat ik toen toch 'gewoon' voor t carbonfilter gegaan ben, maar eerlijk gezegd zou ik, nu ik iets meer weet over fijnstof e.d., nu ook voor een phenol gegaan zijn. Ben benieuwd naar jouw ervaring @SteGo! Al kan t natuurlijk zo zijn dat je er niets van merkt, maar t wel gezonder is :jaja:
 

SteGo

Donateur
@Tees ik ben zelf ook erg benieuwd of ik verschil ga merken. Er is hier een stuk autoweg in de buurt waar ik zeer regelmatig rij en daar ruikt het regelmatig nogal 'landelijk', ik ben ook erg benieuwd of het geuren inderdaad een beetje wegfiltert. :D
Daarnaast heb ik astma, dus misschien is het sowieso wel een goed plan om een beetje een fatsoenlijk filter te hebben. Ook als m'n conclusie zou zijn dat ik er niet veel van merk. Zo'n ding filtert toch in ieder geval beter dan een standaard filter.
 

SteGo

Donateur
De laatste keer dat ik benzine had getankt was alweer op 04-11-2020, dus ik vond het eigenlijk wel weer eens tijd om de benzine weer eens op te rijden en vers sap in de tank te doen. De laatste tijd dus telkens na het leegrijden van de CNG-tanks nog een stuk op benzine gereden. Het liefst wil ik natuurlijk zoveel mogelijk van de oude peut opgereden hebben, maar ik moet zeggen dat ik op een gegeven moment toch wel een beetje met geknepen billen rondreed hoor .. ik heb zelfs maar even een stuk parallelweg genomen ipv de snelweg. ;) :maakmegek:
CNG-Benzine.jpg

Toen in Zwolle eerst maar even de CNG tanks gevuld en daarna in m'n eigen stadje Kampen de Citigo even verwend met verse V-Power. (Vraag me niet waarom, maar ik wil gewoon altijd V-power, geen Supreme+ van de Esso.)

En als je dan weet dat volgens de technische gegevens de tanks circa 11kg gas inhoud hebben en de benzinetank 10 liter, en ik tank 12,55kg CNG en 9,24 liter benzine .... dan was alle brandstof toch inderdaad wel zo'n beetje op. :deuk:

Kilometers tussen beide benzinetankbeurten; 17.551km
Als benzine een onbeperkte tijd goed zou blijven zou ik denk ik makkelijk 50.000km met een tank benzine kunnen doen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik wil je wel een goede reden geven hoor: V-Power is volledig ethanol vrij, Supreme+ niet (gegarandeerd) meer. Zeker als je zo lang de peut erin hebt liggen, maakt die 5% alcohol zeker wel uit.
 

SteGo

Donateur
@Tees ik dacht dat al die 'premium'-benzines ethanolvrij waren, goed om te weten dat dat kennelijk niet zo is.

Er staat me vaag nog iets van bij dat ik jaren geleden eens een test had gelezen waarbij uitkwam dat enkel de premium benzines van Shell (V-Power) en die van BP (Ultimate) een klein meetbaar effect hadden voor wat betreft de zeer heilzame eigenschappen die de producenten beloven.
M'n voorgaande Toyota'tje kreeg in ieder geval altijd V-power ingeschonken aangezien hij daar net wat beter en zuiniger op reed.
 

SteGo

Donateur
Vanochtend vond ik even tijd om het geplande onderhoud te doen aan de auto. Aangezien het buiten moest gebeuren moest ik wel regelmatig de motorkap weer even dichtgooien vanwege stortbuien die overtrokken maar uiteindelijk is het klusje geklaard. :jaja:

Na wat ik er over had gelezen en op YouTube over had gezien was ik een beetje bang voor vastzittende bobines. Online had ik zelf al gezien dat er speciaal gereedschap te koop is om VAG-bobines los te trekken. Maar ik heb me voor niks zorgen gemaakt want ze kwamen er smooth als boter uit. Wat een hoop vet zat er op de oude bougies en in de bobines zeg. Na het verwijderen van de bobines blies ik de schachten waar de bougies inzitten even schoon en vetdeeltjes vlogen me tegemoet.
Daarna even de bougies zelf eruit gehaald. Nou heb ik geen specialistische kennis van bougies, maar ik vond de oude er eigenlijk nog lang niet slecht uitzien. In de collage zie je de nieuwe en oude naast elkaar.

Met een wattenstaafje heb ik even het contactje in de bobines geprobeerd te ontdoen van de overdaad aan vettigheid en de rest even voorzien van wat vers (groen) vet. Hopelijk komen de bobines daardoor volgende keer ook weer eenvoudig los.

Nieuwe bougies erin en even met de momentsleutel vastgezet. Ik had al vaker gezien en gehoord dat als je geen momentsleutel hebt je kunt aanhouden dat je na het handvast draaien met de ratel nog 45 graden moet nadraaien om hem goed vast te zetten. Maar ik kwam er door de momentsleutel achter dat dat veel te strak is. Na het handvast draaien was het maximaal een hoek van 30 graden totdat ik de 23Nm had bereikt.
Bobines erin, boutjes vast ... klaar. :jaja:
Nieuwe map2.jpg

Daarna het luchtfilter eens even ... volgens mij was die er ook wel aan toe.
luchtfilter.jpg

En als klapje op de vuurpijl het interieurfilter.
Ik keek even raar op toen ik de oude eruit haalde. Niet alleen was hij behoorlijk vies, maar ik vond de kleur veel te donker om een gewoon filter te zijn. Het Bosch nummer op de zijkant even in Google intikken leverde op dat het toch een carbon-filter was, in tegenstelling tot het nummer op de factuur van de garage die van een normale was.
interieurfilter.jpg

Bij het loshalen van het kapje van het filter viel me al op dat die wel heel erg makkelijk loskwam, en toen ik hem weer dicht wilde maken bleef hij ook maar met moeite vastzitten.
Nou zitten er wel van die gaatje waar je een schroefje in kan doen zodat hij goed dicht blijft zitten, maar ik heb de plastic lipjes van het kapje maar even een beetje warm gestookt en naar buiten gedrukt. Toen ik hem daarna alsnog monteerde hoorde ik weer 2 duidelijke klikjes en bleef hij stevig zitten. Weer een klein probleempje opgelost.
klepje.jpg

Vanmiddag moest ik nog even weg met de auto en misschien is de wens de vader van de gedachte, maar ik had toch echt het gevoel dat de auto net iets lekkerder en soepeler rijd. Geen verschil van dag en nacht natuurlijk, maar net een beetje.

Hoe het ook zij, het onderhoud is gedaan en slechter is de Citigo er in ieder geval niet op geworden. Deze klusjes zijn inderdaad prima zelf te doen en nog best leuk ook. ;)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
@Tees ik dacht dat al die 'premium'-benzines ethanolvrij waren, goed om te weten dat dat kennelijk niet zo is.

Nope, alleen V-Power en BP Ultimate zijn nog gegarandeerd ethanolvrij, Esso Supreme+ was het nog eventjes, maar nu ook al een tijd niet meer. Anderen zijn dan wel max. 5% ethanol, dat is de Europese norm voor 98.

Dat luchtfilter was idd wel toe aan vervanging! Bougies zien er nog keurig uit hoor, dat beetje aanslag is normaal. Maar beter te vroeg dan te laat vervangen, de mijn waren best laat en waren een heel stuk meer aangeslagen dan dit. Had toen ook t idee dat de auto soepeler liep, maar zou me ook niet verbazen als daar een flinke dosis placeboeffect in zat :-)
 

SteGo

Donateur
Ik heb hier op het forum geloof ik wel eens vaker vermeld dat ik niet van plan was om oliewissels zelf te doen. Ik heb geen garage en buiten op straat wil ik het niet doen. Ik heb wel eens gelezen dat je daar boetes voor kunt krijgen omdat je het risico loopt milieuvervuiling te veroorzaken. Nog afgezien van dat er om de haverklap weer buren komen kletsen waardoor het een eeuwigheid duurt voordat je de meest simpele klusjes afgehandeld hebt. :deuk:
Dus was ik eigenlijk van plan het gewoon door de garage te laten doen. Totdat ik afgelopen week het aanbod kreeg dat ik een binnenlocatie mocht gebruiken, als ik maar een lekbak zou gebruiken en de boel schoon zou achterlaten.

Verder zijn er een garagekrik en assteunen aanwezig .. lekker makkelijk. Dus toch maar eens zelf de oliewissel gedaan. Ik vond het eigenlijk best wel leuk om te doen. Het gaat me niet zozeer om geld dat je bespaard wanneer je het zelf doet, maar het gaf gewoon voldoening. :jaja:

Olie van MPM 5W40 (voldoet aan specificatie VW 502.00 die voorgeschreven is voor mijn auto), filter van MANN, carterstop en pakking OEM.
Olie verversen.jpg

M'n Gedore bandsleutel bleek een fijn stukkie gereedschap te zijn, zonder al teveel moeite kreeg ik het oude filter los;
gedore.png

Klein verschil in hoogte tussen het oude Bosch filter en de nieuwe Mann, maar dat is uiteraard geen probleem.
oliefilter.png

Nadat ik de boel had ververst nog even de 'INSP'-melding resetten, dat kan heel makkelijk via het knopje op de tellerunit ... maar aangezien ik sinds een poosje ook een Autel MaxiDiag MD806 Pro heb wilde ik het natuurlijk via de computer doen. :D

Hij kan er nu weer een poosje tegen, in het najaar enkel nog even een keer de APK.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Wel apart dat je nieuwe filter groter is… heb dat eigenlijk nog nooit gehad.

Nice job en inderdaad geeft het zelf doen een hoop voldoening, keep up the good work :-)
 

SteGo

Donateur
Ik zat een filmpje te kijken over een VW Up! waarbij de radiateur was gaan lekker door roestvorming. Het betreft dit filmpje;

De gedachte die toen bij mij op kwam was; hoe zit dat bij mijn Citigo? :pieker:
Ik heb vandaag eens even geprobeerd daar een blik op te werpen. Krik onder de auto en kijken .. van de achterkant valt er niet zoveel te zien, er zit veel te veel plastic in de weg van het vinhuis. Aan de voorkant van de auto kijk je natuurlijk direct tegen de airco condensor aan (die ook betere tijden heeft gekend, maar hij doet het nog) maar toch kun je net onder de condensor ook wel wat van de radiateur zien. En dat stemde mij eigenlijk niet super vrolijk.
Roest.jpg
Dat ziet er wel wat crusty uit. Hij is gelukkig nog niet lek maar ik zit eraan te denken of het misschien verstandig is om hem preventief te vervangen. Als de Citigo nou de tweede auto in het huishouden was zou ik doorrijden totdat hij echt lek zou raken, maar de Citigo is onze enige auto die dagelijks gebruikt wordt en betrouwbaar moet blijven.

Nieuwe radiateuren zijn gelukkig niet zo heel erg duur, maar het is zo'n gedoetje. ;)
En als ik de radiateur dan vervang ... vervang ik dan ook direct de condensor maar? Maarjah, die is dan weer niet essentieel om de auto rijdend te houden, plus dat het vullen van de airco tegenwoordig achterlijk duur is. Kan ik de radiateur überhaupt vervangen zonder de aircocondensor ook uit te bouwen? Allemaal vragen en overwegingen ... :pieker:

Als ik een auto zonder airco had gehad zou ik het zeker zelf doen want zo moeilijk lijkt het allemaal niet. Maar als de condensor toch los moet en de auto dus sowieso naar de garage moet om met de aircomachine het systeem leeg te trekken en daarna weer te vullen dan kan ik het misschien net zo goed laten doen.

Nog maar eens even goed over nadenken ... ;)
 

brepus13

Forumguru
Ik heb geen ervaring bij een up of citigo maar meestal kun je de condensor losmaken van de radiateur. Het is dus niet noodzakelijk dan beide te vervangen. Aan de andere kant, als je toch alles los hebt liggen… airco vullen kan voor 75-100 dacht ik?

mocht je radiateur echt doorroesten dan begint dit meestal met een kleinere lekkage die je snel zat ziet. Je kunt ook hierop wachten en dan pas gaan vervangen. Grote kans dat je nog rustig jaren kan rijden zonder dat het gaat lekken.
 

Kanerr

Forumguru
Ik zou wachten tot hij begint met lekken. Zoals @brepus13 zegt, het zal beginnen met druppels en dan heb je nog genoeg tijd om het onderdeel te kopen en in te plannen :)

goed zelf te doen, zou de condensor zo laten, heb veel erger gezien.
 

SteGo

Donateur
Ik had vandaag m'n gebruikersreview op AutoWeek.nl weer eens bijgewerkt en ik heb vanaf nu het stempeltje 'Keuze van de redactie' erbij staan. Ik weet wel dat ik niet de enige ben met die stempel, maar het is toch leuk. :D Evenals de lezerswaardering van 85%. Op beide zaken ben ik wel een beetje trots. ;)
Autoweek 10.png

En ik zie hem al vanaf vanochtend tussen de 'Uitgelichte gebruikersreviews' staan op de homepage. :cheer:
Autoweek 11.png

Vind ik leuk. :thumbsup:
 

SteGo

Donateur
Komt anderen dit ook bekend voor?; je rijd een parkeerterrein op en spot ergens hetzelfde type auto als waar jezelf in rijd ... vervolgens móét je je eigen auto er dan wel naast zetten. :D

Zo spotte ik deze groene Citigo gisteren bij de Hornbach in Zwolle ... geweldige kleur overigens! Wel duidelijk een goedkopere uitvoering dan de mijne, maar dat maakt hem niet minder sympathiek! Ik vind die zwarte 14" Apus velgjes wel leuk overigens ... :jaja:
hornbach.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Tijdens mijn laatste bezoek aan de airco specialist dit voorjaar vertelde hij ook dat moderne condensors maar vaak 4-6 jaar mee gaan: bedroevend weinig. Hij weet het aan goedkopere / mindere kwaliteit aluminium. Hij verbaasde zich erover dat mijn 18 jarige Octavia nog de af-fabriek heeft.

De tip die hij gaf: spoel met een tuinslang na een rit in de winter af en toe de condensor schoon. Het zou vooral het wegen zout zijn die de condensor opvreet.

En wat ik ook op jouw foto lijk te zien is de aluminium condensor op een stalen beugel (chassis deel?) en dat wil ook lekker rotten samen.

Overigens is er zeker wel reden om preventief te vervangen: als de tussenliggende lamellen ‘opgegeten’ zijn dan gaat de warmte afgifte achteruit en daalt ook de koelcapaciteit van de airco / kost het steeds meer energie om dezelfde mate van temperatuur verlaging te bewerkstelligen.
 
Bovenaan Onderaan