SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Het was weer eens tijd voor nieuwe wisserbladen. En ja, die vervang ik in vergelijking tot veel andere mensen snel. I know. :D Gaat ook niet veranderen.

Maar welke deze keer? Ik besloot voor origineel te gaan. En onafhankelijk van in welke database je het onderdeelnummer uitzoekt (CarProg2, ETKA, PartsLink, etc) kom je voor de Citigo uit op onderdeelnummer: 1ST998001
Skoda Citigo ruitenwissers.png
Ik kreeg ze binnen en het bleek dat je ze dan krijgt in een verpakking specifiek voor Skoda. Dat verbaasde me een beetje, hoezo specifiek een Skoda verpakking als de VW Up! en Seat Mii technisch dezelfde auto's zijn. Ik had dan een generieke VAG-verpakking verwacht.

Ik ging daarom eens even kijken of VW en Seat dan ook hun 'eigen' verpakking hebben. Maar als je die uitzoekt kom je op onderdeelnummer 1S1998002. Het nummer dat in het geval van de Citigo is vervallen op 01/07/2017. :pieker:
Dat maakte me nieuwsgierig of er behalve de verpakking ook nog een verschil is tussen de wisserbladen zelf. Dus heb ik ook dát nummer besteld.

PXL_20210116_150929563.jpg

De wisserbladen boven elkaar, de onderste is de Skoda-variant.
PXL_20210116_150330753.jpg

Op het eerste oog weinig verschil. Ze zien er bijna identiek uit. Op het bevestigingsmechanisme na.
PXL_20210116_150016596.jpg

Voor de rest staan er andere nummers in de wisserbladen. Die van Skoda; 1S1955426A & 1S1955425A, die van VW/Seat; 1S1955426B & 1S1955425B

Verder nog verschillen? Ja, die van Skoda is een stukje minder stevig; de spoiler bovenop kun je een beetje naar binnen en naar buiten bewegen t.o.v. het bevestigingsdeel. En hetzelfde geldt voor het rubber van het wisserblad zelf. Bij die van VW/Seat zit er geen noemenswaardige beweging in het voelt het in dat opzicht steviger in elkaar gezet.

En wat ook raar is; die van Skoda heeft een lagere brutoprijs, en daarmee dus ook een lagere consumentenprijs.
Die van Skoda koste op het moment van bestellen €35,25 bruto ex BTW, dat komt neer op een consumentenprijs van €42,65 incl. BTW
Die van VW/Seat kost €39,45 bruto ex BTW, consumentenprijs €47.73

Ik heb nu die van Skoda op de auto gemonteerd zitten, en misschien is het toeval maar het wisserblad aan de bijrijderskant streept nogal. Ik heb het wisserblad en de ruit net vandaag nog weer een keer opnieuw schoongemaakt maar verder nog niet meer gereden. Eens zien of het de volgende keer beter is. Indien niet is het natuurlijk interessant om eens te kijken of die van VW/Seat beter is. Zal er dan toch kwaliteitsverschil in zitten? ;)

En mochten de Citigo-wisserbladen vanaf u wel streeploos hun werk doen .... dan heb ik alvast een nieuw setje op voorraad liggen die straks ergens in september of oktober gemonteerd kunnen worden. :cheer:
 
Laatst bewerkt:

BigCheese

Forumguru
Ik noteer de nummers even, voor het geval ik klachten hoor over versleten wisserbladen van mijn vrouw. Dus je voorlopige oordeel is dat de VW/Seat bladen steviger lijken?

Gisteren is overigens mijn auto voor groot onderhoud geweest. En ik kreeg er kosteloos een flesje brandstofreiniger bij in de tank gekieperd, het lijkt wel een standaardpraktijk te worden. Ik zei nog dat ik slechts 1x in de zes maanden een benzinetank leeg rij maar ik kreeg het even goed ('dan zit het er maar vast in').
 

Tees

Donateur
Ik vind ze allebei nogal aan de prijs...zit er zoveel verschil met bijv Bosch AeroTwins? Die zijn bij Winparts €25 voor de 2 voorwissers.
 

Cordoba

Forumguru
Die zogenaamde consumentenprijzen vertroebelen de echte prijzen nogal. Bij het zoeken naar nieuwe wisserbladen voor de Fabia bij diverse automaterialen prijzen opgevraagd, en dan krijg je de consumentenprijzen (eigenlijk adviesprijzen), uiteindelijk bleek ik voor de prijs die in de offerte werd genoemd, niet alleen de wisserbladen vóór te hebben, maar was ik voor 3 nieuwe bladen(2 voor en 1 achter) ongeveer hetzelfde bedrag kwijt, als wat ik volgens offerte alleen voor de voorkant kwijt zou zijn. Omdat het verschil in wisserbladlengte tussen rechtsvoor en achter maar 2 cm was, ook gekeken om daar hetzelfde wisserblad voor te pakken, maar het kliksysteem achter blijkt een paar mm smaller te zijn.

Ik denk dat ik nog eens ga uitzoeken of ik achter niet dezelfde arm kan monteren als rechtsvoor, zodat ik dan een variatie minder in wisserbladen heb (en in geval van nood een wisserblad van achter naar voor kan wisselen).
 

SteGo

Donateur
Ik vind ze allebei nogal aan de prijs...zit er zoveel verschil met bijv Bosch AeroTwins? Die zijn bij Winparts €25 voor de 2 voorwissers.
Als ik niet vanwege m'n werk met korting aan de originelen kon komen zou ik die zeker ook niet hebben besteld. Dan had ik absoluut Bosch Aerotwin gekocht. Daar heb je trouwens 2 soorten in. 'Original' en 'Universal' beide zijn uitstekende keuzes.
2020-04-24 18_03_38-Bosch Wiper Blade App – Mozilla Firefox.png

Tip; kijk niet alleen bij Winparts, maar ook eens bij Bogijn.nl
In het geval van de set Aerotwin Original (art.nr; A555S) voor de Citigo is Bogijn incl verzendkosten ruim 35% goedkoper dan Winparts (€19 vs €31,86)
 

Kanerr

Forumguru
I love it!!! Het nerd gehalte (no offence!) over de wissers is wel echt heerlijk en zo mooi om te zien dat je daar moeite voor doet om te kijken of er daadwerkelijk verschil in zit. Ookal zou het om minimale verschillen gaan, het zit er wel in.

Keep it up :)
 

SteGo

Donateur
Ik noteer de nummers even, voor het geval ik klachten hoor over versleten wisserbladen van mijn vrouw. Dus je voorlopige oordeel is dat de VW/Seat bladen steviger lijken?
Klopt, die lijken inderdaad net iets steviger in elkaar te zitten. Maar als je aangewezen bent op de VW/Seat dealer en die geeft je 0% korting dan zou ik lekker voor de aftermarket AeroTwin wisserbladen van Bosch gaan. M'n vorige wisserbladen waren AeroTwin Universal (AP24U + AP16U) en dat zijn best fijne wisserbladen. Een set AeroTwin Original (A555S) is overigens wel goedkoper.

Overigens heeft het schoonmaken van de ruit en wisserblad niet geholpen, het Skoda-wisserblad aan de bijrijderskant blijft behoorlijk strepen. :pieker:Maar dat zal wellicht toeval zijn, degene aan de bestuurderskant doet het wel uitstekend. We zullen zien hoe lang ik het uit ga houden met deze Skoda-set. Maar ik koop die set in ieder geval niet weer.

I love it!!! Het nerd gehalte (no offence!) over de wissers is wel echt heerlijk en zo mooi om te zien dat je daar moeite voor doet om te kijken of er daadwerkelijk verschil in zit. Ookal zou het om minimale verschillen gaan, het zit er wel in.

Keep it up :)
:D Dank je! Ik voel me niet aangevallen hoor. ;)
Het voelde wel een beetje nerdy om beide soorten te bestellen, te vergelijken en er daarna op het forum over te schrijven. Maar zelf vind ik het ook altijd wel leuk om te lezen als anderen de moeite nemen om onderzoek te doen naar verschillende producten. Vandaar dat ik toch de moeite heb genomen om erover te schrijven. Mensen die er niet in geïnteresseerd zijn kunnen dit stuk gewoon overslaan.

Het is eigenlijk wel heel verleidelijk om op termijn nog eens de Bosch Universal en Original tegelijk te bestellen en om die naast elkaar te leggen en te vergelijken, maar voorlopig ben ik nog wel voorzien van wisserbladen. :deuk:
 

Tees

Donateur
Ik ben ook wel benieuwd of er verschil zit tussen de Universal en Original. Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat die 2 types er waren, ik heb op m'n F1c één keer AeroTwins gemonteerd, maar dat was geen succes: de passagierskant veegde het meest rechter deel niet schoon. Met de klassieke Bosch doet ie het prima, schijnt vaker voor te komen. Maar nu ik weet dat er 2 types zijn, vraag ik me toch af of daar voor de F1c verschil in zit...
 

SteGo

Donateur
Ik ben ook wel benieuwd of er verschil zit tussen de Universal en Original.
Het scheelt dat ik de Universal hier nog heb liggen aangezien ik die pas kortgeleden heb gedemonteerd. Die ziet er zo uit;
PXL_20210120_170717340.jpg
PXL_20210120_170819464.jpg

Let vooral op de plek van de spoiler, precies in het midden van het wisserblad.

En als ik dan even een plaatje Google van de set Original (A555S) dan krijg ik 2 soorten plaatjes;
bosch.jpg bosch4.jpg

Ik weet niet welke ik precies zou krijgen als ik de set Originals bestel, maar wat in ieder geval opvalt is dat de spoiler hier niet in het midden zit. Wellicht dat deze meer downforce creëren waardoor ze beter wissen?

Welke beter is? Geen idee. Ga ik misschien in de toekomst nog wel eens uitvogelen. ;)
 

Kanerr

Forumguru
Waarom ik het zo geweldig vind is omdat ik me er mateloos aan kan irriteren als een wisser een waas achterlaat, stuitert of gewoonweg niet wist op grote of kleine delen. Ik heb dat nu ook met mijn nieuwe auto, wisser stuitert over het glas en dat is echt om te janken. Denk dat ik een setje Bosch originals haal..
 

SteGo

Donateur
Dit soort kilometerstanden vragen altijd om een foto natuurlijk .... :D
111111km.jpg

Toen ik de auto 28-01-2019 kocht stond er nog 61441km op de teller. Dus ik heb er al bijna 50.000km mee gereden in iets meer dan 2 jaar. :yeehaa:
Dat is waarschijnlijk toch wel iets meer dan de gemiddelde Citigo rijd. ;)

We zullen zien of ik ook de stand van 222222km ga halen. Technisch zal hij dat vast gaan halen, en financieel is het ook het allerbeste om zo lang mogelijk met deze Citigo CNG te blijven rijden. Maar soms kriebelt het me toch zo erg om weer eens wat anders te kopen ... :maakmegek:

Ik heb de Citigo nu inmiddels ook al langer dan het gemiddelde van m'n auto's tot nu toe. Dat gemiddelde staat voor de voorgaande auto's op 2 jaar en 25,5 dagen. :D Met een uitschieter naar boven voor een VW Caddy 1.9TDI uit 1998 (
3 jaar, 9 maanden en 15 dagen) en een uitschieter naar beneden voor een Volvo 440 1.8 1992 met 4 maanden en 19 dagen.

Sowieso trekken m'n eerste 3 auto's het gemiddelde nogal omlaag aangezien ik die allemaal minder dan 6 maanden heb gehad. M'n eerste auto, VW Polo Fox Coupe 1990, total loss gereden :wavecry: en de 2 auto's daarna waren miskopen. (Volvo 440 en Mazda 121 1997)

Maar de Citigo hoeft nog niet ongerust te worden ... voorlopig kan ik de inruilkriebel nog wel een poosje weerstaan verwacht ik. Zeker aangezien onder andere de huidige generatie Suzuki Jimny nog volkomen buiten m'n financiële bereik is. :D Maargoed, dat zou ook geen (financieel) verstandige keuze zijn ... maar het is wel m'n droomauto. :cheer:
 

BigCheese

Forumguru
Het hoeft niet altijd financieel verstandig te zijn, je moet ook een beetje lol hebben en jezelf af en toe kietelen zeg ik altijd :D
Maar de Citigo blijft een best karretje, dat merk ik ook als ik die van mijn vrouw soms even pak. Al rij ik liever in mijn Octavia. Of in de camper, dat begint nu wel ontzettend te jeuken met de lente op komst. Over financieel (on)verstandig gesproken.
 

SteGo

Donateur
Sinds vanmiddag heb ik een storing in de auto zitten.

Ik was onderweg, en ineens hoor ik een pieptoon en gaat het start-stop symbool knipperen in het scherm. Nou weet ik wel dat het knipperende symbooltje betekend dat het start-stop systeem momenteel niet beschikbaar is, maar die lange pieptoon is nieuw voor mij.

De auto een keer uitzetten en opnieuw starten heeft niet geholpen. Je hoort dan bij het starten dezelfde pieptoon weer en het symbool begint opnieuw te knipperen. Wanneer ik start-stop uitzet is er geen knipperend symbool meer, maar druk nogmaals op de knop om het weer aan te zetten krijg ik weer die piep. Zoals te zien in het filmpje.

Ik heb wel een OBD-scanner van Carista met de bijbehorend app, maar ik heb dan weer niet de Pro-versie dus ik kan deze fout niet uitlezen.

Natuurlijk ga ik de storing maandag laten uitlezen bij de garage, maar herkent iemand anders deze storing wellicht? Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Mijn eigen suggestie zou zijn dat de accu misschien minder begint te worden waardoor hij niet meer genoeg capaciteit heeft voor de start-stop functie. Het lijkt erop dat het nog de eerste accu is, terwijl de auto van bouwjaar 2014 jaar. Is dit een realistisch idee?


Carista.png
 

JeSko

Forumguru
Klopt, als je batterij niet meer helemaal goed is, is het SS systeem niet meer beschikbaar. Gevonden op het Audi forum.
 

SteGo

Donateur
Maar eens even een nieuwe accu bestellen dan.
Hij heeft in ieder geval geen schuld meer, die originele Skoda-accu is dan toch ruim 7 jaar meegegaan. ;)
 

brepus13

Forumguru
Ik zou toch adviseren eerst je accu te laten meten voordat je hem vervangt, ja 7 jaar is een beste leeftijd binnen VAG maar het kan ook een andere oorzaak hebben. Heb je al zelf gemeten hoeveel je accu in rust nu heeft en hoeveel volt er is bij draaiende motor? Dan kun je iig alvast de dynamo uitsluiten.

succes in ieder geval.
 

SteGo

Donateur
Ik heb zojuist even gecheckt;
bij rust: 12,42 volt
bij draaiende motor: 14.16 volt
De dynamo doet z'n werk kennelijk wel. Maar anders had ik ook wel het accu-lampje op het dashboard verwacht te zien branden.

Het gekke was dat toen ik de motor startte er geen pieptoon klonk en het start-stop embleem ook niet begon te knipperen. Maar bij het opnieuw uitlezen met Carista zag ik nog wel steeds de fout bij de 'battery regulator'.

Het zou me niks verbazen als die pieptoon morgen wel weer opnieuw op komt zetten als we weer op pad zijn. ;)
We gaan het zien.

Het zou bijna aanlokkelijk worden om toch wat centen neer te leggen voor de Pro-versie van Carista om de code wel te kunnen zien en te resetten. :D
€99,99 voor 'lifetime acces'. :pieker:
 
Bovenaan Onderaan