SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Onlangs ben ik bezig geweest om te proberen de Citigo legaal van een trekhaak te voorzien. De Citigo heeft namelijk geen geregistreerd trekgewicht, dus je mag er niet zomaar een boedelbakje achter hangen. Helaas ben ik gestrand bij de RDW; ondanks dat er een trekhaak is met Europese typegoedkeuring (ook geschikt voor mijn CNG-Citigo) wil de RDW niet zo eenvoudig een trekgewicht toekennen aan de Citigo. En dat terwijl de trekhaak die ik op het oog had in Duitsland toch uitvoerig is getest;

Lang verhaal kort; àls het al lukt om een trekgewicht geregistreerd te krijgen gaat het inclusief daadwerkelijke montage van de trekhaak heel erg veel geld kosten. Zo zal het er dus niet uit gaan zien;
2020-09-25 18_49_18-Anhängerkupplung Skoda Citigo inkl. Elektrosatz _ MisterDotCom.png

Maar waarom zou je een trekhaak aan een Citigo willen vastbouten? Tjah, dat zit zo; al een poosje beginnen we in ons huishouden behoefte te krijgen aan iets meer ruimte, 5-deurs en een trekhaak. En nou ben ik best handig ... maar m’n 3-deurs Citigo van 2 extra portieren voorzien en hem een stukje uitbouwen wordt toch lastig. Maar die trekhaak? Die is online gewoon te koop en een trekhaak zou ons toch de mogelijkheid geven om gemakkelijk iets meer te kunnen vervoeren. Want eerlijk is eerlijk ... we lopen eigenlijk steeds vaker tegen de beperkingen van de Citigo op mede doordat dit ook de enige auto in ons huishouden is. Met een trekhaak zou het moment dat ik echt besluit de Citigo in te ruilen wat verder vooruit geschoven kunnen worden.

Niet dat de Citigo nu op stel en sprong weg moet hoor, ik neem de tijd om uit te kijken naar wat anders. Volgende maand krijgt hij ook gewoon z’n grote beurt, uitlijning en APK. Ik ga nu niet ineens bezuinigen op het onderhoud, waarschijnlijk rijd ik er nog wel een poosje mee rond. Maar de toon is gezet ... de kans is klein dat ik de Citigo zal gaan ‘oprijden’. Misschien is hij over een paar maand weg, maar het kan ook gerust langer duren.

Natuurlijk zit ik al wel een beetje om me heen te kijken naar wat er als volgende auto moet gaan komen. Pijnlijk om te zien dat zoveel luxe als de Citigo heeft (o.a. stoelverwarming, cruise control, pdc, etc etc) dat dat er bij een volgende auto waarschijnlijk niet allemaal in gaat zitten. Het budget proberen we namelijk een beetje beperkt te houden.
Een ander pijnlijk puntje om te beseffen is dat ik waarschijnlijk niet weer een auto ga vinden die zulke lage brandstofkosten per kilometer heeft als de Citigo. De afgelopen tijd heb ik best veel kilometers gereden en het tanken doet maar weinig pijn in de portemonnee. :jaja:

Merk en type van wat hierna gaat komen is nog niet bekend. Ik ben van plan de komende maanden gewoon m’n ogen open te houden en gewoon te kijken wat er op m’n pad komt. Ik sta eigenlijk voor vanalles open, ik ben niet zo merkvast. Ik zie mezelf echter alleen niet zo snel een Italiaanse of Franse auto kopen. Daarnaast heb ik ook een voorkeur voor een atmosferische motor en het zal een benzine of LPG gestookt exemplaar moeten zijn.

Wat betreft Skoda? De Roomster borrelde even in m’n gedachten omhoog ... maar toen ging ik zoeken naar occasions en bekeek ik de foto’s; die auto veroorzaakt enige jeuk aan m’n ogen. :shutup: Wellicht dat hij gewoon nog even moet rijpen in mijn gedachten, maar dat verwacht ik niet. :stop: Verder zou de Fabia natuurlijk kunnen.

Voor de rest borrelt er vanalles; Toyota Yaris, slOpel Corsa/Meriva, VW Polo, Suzuki Swift/(Grand)Vitara, Ford Fiesta/Fusion, Daihatsu Sirion2/Terios, etc ... we gaan wel zien hoe lang het duurt en waar ik uiteindelijk mee thuis kom. Eerst ook maar eens proefzitten en proefrijden in wat verschillende auto's.

Of ik de Citigo ga inruilen of zelf ga verkopen weet ik ook nog niet. Als ik hem zelf ga verkopen zal ik hier op het forum waarschijnlijk ook nog wel een apart topic erover aanmaken. Maar mochten er hier mensen zijn die nu al warme interesse hebben in mijn Citigo dan mag je het me gerust laten weten. ;)

Dit weekend moet de Citigo in ieder geval eerst nog weer even stevig aan de bak, net zoals vorig weekend. Schoonmoeder is aan het verhuizen ... dus ook dit weekend gaat hij weer flink kilometers maken inclusief vanalles op de dakdrager. :D En wees gerust, schoonmoeder zelf mag gewoon in de auto hoor.

Gelukkig maar dat schoonzus en zwager ook van de partij zijn, die hebben wel een fatsoenlijk formaat auto. :deuk:

De jacht op de volgende auto is geopend. En er zijn vast velen met mij die weten dat de jacht op je volgende auto vaak nog bijna leuker is dan het bezit ervan. :cheer::maakmegek:
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Tjah, een grotere auto huren kan inderdaad ook. Maar weet je wat het is, het is eigenlijk net zoals zoveel mensen die een grote/sterke auto hebben omdat ze die nodig hebben vanwege de caravan. Het grootste deel van het jaar hebben ze die grote bak helemaal niet nodig en zouden ze net zo goed voor de vakantie een 'vakantieauto' kunnen huren .... maar toch heb je liever het hele jaar door die Skoda Kodiaq of Subaru Forester op de oprit staan. :maakmegek:

En in ons geval; als we in ons huishouden 2 auto's zouden hebben zou de Citigo er absoluut niet uitgaan. Maar als enige auto is een klein autootje soms toch wel wat behelpen. Net ietsjes groter zou toch wel erg fijn zijn. :jaja:

Raar dat juist ik dat schrijf ... jarenlang was ik gek op kleine autootjes. Er gaan mensen van hun stoel vallen al ze mij met een auto zien aankomen die geen A-segmenter is. :sterretjes: :D
 

turboturbo

Forumguru
Wat is nu concreet het probleem van een trekhaak laten plaatsen, dat het alleen niet toegestaan is of kan het niet zomaar (past het niet)?
Ik weet dat bij een bepaald model hybride Toyota’s dat ook speelde dat het niet mocht (ik dacht een bepaald type Auris?) en daarvan zetten eigenaren er gewoon een trekhaak onder voor een fietsendrager. En wie weet wat er stiekem wel eens getrokken wordt heel voorzichtig?
 

BigCheese

Forumguru
Is ook een verzekeringsdingetje hoor, verzekeraars zoeken altijd een uitweg om niet uit te keren. Als je een keer een aanrijding hebt terwijl je ongeoorloofd met een aanhangertje rijdt dan wens ik je veel succes. Ook met een paar flinke fietsen achterop een Citigo zal hun argument zijn dat de gewichtsverdeling verstoord is wat het rijgedrag beïnvloedt (wat overigens helemaal niet gek gedacht is).
 

SteGo

Donateur
Wat is nu concreet het probleem van een trekhaak laten plaatsen, dat het alleen niet toegestaan is of kan het niet zomaar (past het niet)?
Het is niet toegestaan, de montage zelf is echter heel eenvoudig. De bestaande bumperbalk moet gedemonteerd worden en je plaatst de nieuwe (trekhaak)balk. Easy. De bumperbalk zit met 4 bouten vast, de trekhaakbalk met 6. Maar voor die 2 extra bouten worden gaten gebruikt die al aanwezig zijn. Maarjah ... de Citigo mag het dus officieel alleen niet ...
2020-09-26 10_54_47-OVI_ RDW Kentekencheck.png

Het probleem met de RDW is dat ze de auto willen keuren alvorens trekgewicht toe te kennen aan de auto, maar ze willen pas gaan testen nadat de fabrikant van de auto (Skoda, vertegenwoordigd door PON in Nederland) een verklaring heeft afgegeven dat de auto geschikt is om een aanhanger mee te trekken en dat Skoda de bijbehorende technische gegevens afgeeft. De Up!/Citigo/Mii zijn alleen nooit bedacht met in het achterhoofd dat ze een kar moesten kunnen trekken, dus dat is een probleem.

Ik vind dat wel flauw van de RDW want in Duitsland is er een Europese typegoedkeuring afgegeven voor de trekhaak die ik op het oog had, die is geldig in de hele Europese Unie en naar mijn weten hoort Nederland daar ook nog steeds bij. De auto is in Duitsland uitgebreid getest, Duitsers maken geen grappen en zijn heus serieus te werk gegaan. :D Maar de RDW wil alles lekker nog eens dunnetjes overdoen en daar flink geld voor vangen.

Ik weet dat bij een bepaald model hybride Toyota’s dat ook speelde dat het niet mocht (ik dacht een bepaald type Auris?) en daarvan zetten eigenaren er gewoon een trekhaak onder voor een fietsendrager. En wie weet wat er stiekem wel eens getrokken wordt heel voorzichtig?
Er zijn meerdere auto's, met name hybrides en kleine autootjes, die geen kar mogen trekken maar waar wel een 'kogel tbv een fietsendrager' voor beschikbaar is. Daar mag je alleen geen kar mee trekken, daarom is dat bij sommigen ook onmogelijk gemaakt.
2020-09-26 11_16_59-kogel fietsendrager - Google Zoeken.png

Ik weet overigens niet of er in dat geval door de RDW wellicht nog ergens een maximum kogeldruk geregistreerd moet worden.


Is ook een verzekeringsdingetje hoor, verzekeraars zoeken altijd een uitweg om niet uit te keren. Als je een keer een aanrijding hebt terwijl je ongeoorloofd met een aanhangertje rijdt dan wens ik je veel succes. Ook met een paar flinke fietsen achterop een Citigo zal hun argument zijn dat de gewichtsverdeling verstoord is wat het rijgedrag beïnvloedt (wat overigens helemaal niet gek gedacht is).
Dit is misschien wel het belangrijkste punt waarom ik geen trekhaak ga plaatsen zonder dat het toegestaan is. Als er iets gebeurd ben je de pineut. Of het nou je eigen schuld is of andermans schuld, je gaat een groot probleem hebben met je verzekeraar. Ergo; verzekeraar gaat alle kosten op jou verhalen.

Daarnaast, als oom agent je staande houd kun je die kar ook fijn in de berm parkeren en krijg je een prent thuisgestuurd want officieel mag de auto geen kar trekken.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ah ik dat is helder.
Dus het ligt niet aan de CNG versie - alle Citigo/Mii/Up! mogen het niet (in NL) begrijp ik. Dat is wel jammer als het technisch kan, eenvoudig is, gedaan is, getest is..... :shutup:
 

BigCheese

Forumguru
Ja dat bedacht ik ook net, als je een Duitse Citigo met goedgekeurde trekhaak importeert dan zal het RDW het trekgewicht overnemen op het kenteken. Voor zover ik weet maakt de RDW zich alleen druk over trekgewicht. De kogeldruk moet worden vermeld op het typeplaatje van de trekhaak. Overigens mag ook mijn Octavia op CNG geen aanhanger trekken. Op de originele Belgische papieren stond trekgewicht 0 en de RDW heeft dat bij import overgenomen. Volgens de dealer komt dat door chassisaanpassingen voor de CNG tanks.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Het is simpelweg niet verboden om een trekhaak te plaatsen. Het is in jouw geval alleen verboden om er een aanhanger mee te trekken.
Voor de maximale kogeldruk zijn 2 zaken van belang: enerzijds het maximum dat de trekhaakfabrikant aangeeft, anderzijds het maximum dat de fabrikant van de auto aangeeft. Het laagste van de twee geldt als maximumgewicht voor fietsenrek+lading.

Het door Skoda bepaalde maximum voor jouw Citigo kun je redelijk benaderen door te achterhalen hoeveel het bij een andere (niet-CNG) Citigo is. Hou ook rekening met het maximum totaalgewicht van je auto, ook dat mag niet worden overschreden. En het leeggewicht van jouw auto zou wat meer kunnen zijn door de CNG-tank, dus ook even op letten.
 

SteGo

Donateur
Sorry, je hebt helemaal gelijk @Canon-Eye. Ik had het monteren van de trekhaak en het gebruik ervan even over een kam geschoren. Dat is inderdaad niet correct. Foutje ... :D

Andere benzine Citigo's hebben overigens ook geen trekgewicht.
Citigo uit 2013:
2020-09-27 01_07_48-OVI_ RDW Kentekencheck.png

Citigo uit 2019:
2020-09-27 01_10_03-OVI_ RDW Kentekencheck.png

Ik vond een paar VW Up!-jes op Marktplaats met een trekhaak, maar als je die bekijkt op de website van de RDW staat er ook 'Niet geregistreerd'. Die dingen zijn dus bedoeld voor een fietsendrager.
Die trekhaken betroffen trouwens exemplaren van Brink/Thule zo te zien, en die trekhaak past niet op aardgas gestookte exemplaren.
2020-09-27 01_22_09-Bestelflow - Stap 2 _ Brink.png
 

BigCheese

Forumguru
Tuurlijk, je kunt er een trekhaak op zetten, en met de kogeldruk kom je er ook nog wel uit. Maar dan moet je ook rekening gaan houden met de maximale asdruk van de achteras. Voor de Citigo van mijn lieftallige echtgenote bedraagt die maximaal 640 kg. Ik ben benieuwd of je daaronder blijft als je een trekhaak, 2 (elektrische?) fietsen en de hefboomwerking erbij optelt. De enige manier om daar achter te komen is om hem op de weegbrug te zetten. Ik schat in dat je er overheen gaat. Ook weer zoiets waar een verzekeraar gretig gebruik van maakt als hij de kans krijgt.

Dus dan heb je straks een trekhaak waar je geen aanhanger mee mag trekken, en je kunt misschien een kinderfietsje op een fietsendrager meenemen :thinking:

asdruk-citigo.jpg
 

EdK

Forumguru
Die is online gewoon te koop en een trekhaak zou ons toch de mogelijkheid geven om gemakkelijk iets meer te kunnen vervoeren. Want eerlijk is eerlijk ... we lopen eigenlijk steeds vaker tegen de beperkingen van de Citigo op mede doordat dit ook de enige auto in ons huishouden is.

Punt is dat je te weinig ruimte hebt zo af en toe !?
Dat je dan aan trekhaak denkt met een klein karretje is inderdaad dan een optie waar je meteen aan denkt.
Dakkoffer op een CitiGo zal het niet gaan worden lijkt me zo, maar als je die duitse trekhaak er nu wel onder zou zetten en dan het volgende op de trekhaak zou zetten, kom je dan niet aan je wens die je hebt ?? iets meer ruimte !!

https://www.dakdragerwinkel.nl/trekhaakkoffer/ dan heb je toch een 350ltr ruimte erbij ! :koffie:
 

SteGo

Donateur
Inmiddels is het alweer november ... de tijd vliegt voorbij.

De Citigo is nog steeds in mijn bezit en het grote onderhoud enzo van oktober .... ging niet door. :nono:
Corona-gevallen bij het personeel van de garage waar ik altijd heen ga. Maargoed, de APK is gelukkig nog niet verlopen dus ik heb nog even. ;) Met een beetje geluk gaat het aankomende week dan wel eindelijk gebeuren. Dan kan de Citigo er daarna weer fris tegenaan.

Ik kreeg overigens de afgelopen tijd al een paar mailtjes van Skoda over dat de APK binnenkort verloopt, en waarom het zo'n goed idee is om het door de Skoda-dealer te laten uitvoeren blablabla ... die mailtjes gooi ik altijd weg uiteraard. Ik heb immers al jaren m'n vaste adresje.
Maar vrijdag werd ik gebeld door Pouw Deventer, de dame belde mij om een afspraak te maken voor de APK en een onderhoudsbeurt. Owhjah joh? Wat een arrogantie. :mad: Had ik daar om gevraagd ofzo? Toen ik aangaf geen interesse te hebben probeerde ze nog; 'maar ik kan het ook inplannen bij onze vestiging in Kampen, dat is voor u dichterbij'.

Ik heb toen nog gezegd dat ze voor mij een afspraak mocht inplannen indien ze goedkoper zou zijn dan een universele garage. :D Maar dat kon dan natuurlijk niet weer niet, want: "Wij gebruiken originele Skoda-onderdelen".

Het moge duidelijk zijn, dit soort verkooptactieken vallen bij mij niet in vruchtbare aarde. :maakmegek:

Een dag later; post van Skoda (Pon's Automobielhandel B.V.). Over dat de Skoda-dealer het beste adres is voor APK en onderhoud. *zucht* Jeetje wat zijn ze opdringerig zeg, gaat het zo slecht met de Skoda dealers in deze Corona-crisis dat ze zelfs dringend oudere Skoda's nodig nodig hebben in de werkplaats om het hoofd boven water te houden? :deuk:

Ik ben niet per definitie anti-dealer, een Nissan Cube die ik ooit had ging voor z'n beurtjes netjes naar de dealer, maar ik hou er niet van als ze zo opdringerig zijn.

De zoektocht naar een vervanger voor de Citigo staat overigens op een laag pitje, ik heb de tijd. En zoveel zin heb ik momenteel ook niet om handelaren, dealers en/of particulieren af te gaan op jacht naar naar m'n volgende auto. Dat gezeur vanwege Corona overal werkt niet erg positief op mijn kooplust.
Ik had laatst wel een Fabia 2 hatchback op het oog, een 1.6 16V Sport met trekhaak .. maar daar greep ik achter het net. Die was al verkocht. Jammer, het enige wat niet klopte aan die auto was de kleur (grijs), voor de rest paste hij waarschijnlijk prima bij mij.

Ik heb ook al contact gehad met een LPG-inbouwer over welke motoren zich het beste ervoor lenen om LPG in te bouwen, dus ook dat neem ik mee in het achterhoofd bij de zoektocht.

En de Citigo zelf? Die is nog steeds hondstrouw, doet het elke dag probleemloos en tanken is nog steeds spotgoedkoop. ;) Hopelijk komen er geen grote verrassingen bovendrijven wanneer hij aankomende week bij de garage op de brug staat.
 

SteGo

Donateur
Vandaag alweer een berichtje in de inbox ... maar dit keer bij 'Mijn Overheid' van de RDW, ook weer over de APK. Wat is iedereen toch ontzettend begaan met mijn Citigo. Zo lief! :bloemen::maakmegek:
Maar van de RDW kan ik het hebben. :D

En de timing van de RDW klopte ook precies want vanmiddag bracht ik de Citigo naar de garage, waar hij voor morgen ingepland staat. Men had kennelijk vandaag nog een beetje tijd over want hij mocht direct al op de brug om even te kijken of er misschien nog meer werk aan de auto zat dan dat we ingepland hebben. Gelukkig was de monteur zeer positief, ik hoef geen extra reparaties te verwachten aan bijvoorbeeld de remmen ofzo. Fijn om te weten. :jaja:
PXL_20201103_155324138.jpg

Morgen kan ik hem weer ophalen, in de tussentijd heb ik een Mini Cabrio ter beschikking ... Gelukkig zit het dakje goed dicht. :D Morgen ruil ik hem met alle plezier weer om voor m'n Citigo. Zo'n Mini is mijn ding niet.
 

SteGo

Donateur
De Mini is inmiddels gelukkig weer retour en de Citigo heeft weer verse APK tot 18-12-2021, verse olie en overige werkzaamheden netjes uitgevoerd.
Zoals verwacht inderdaad geen verdere bijzonderheden gevonden bij de APK, puik wagentje, kan er weer een poosje tegenaan. :jaja:

Bij de onderhoudsbeurt heeft men weer een flaconnetje TC1 Petrol Clean in de benzinetank gekieperd, dat doen ze standaard maar ik had er niet om gevraagd en het is wat mij betreft niet nodig aangezien ik V-Power tank. Volgende keer toch even aan denken erbij te zeggen dat dat niet hoeft. Kost toch weer €17,50 extra. :pieker:

Maargoed het zit er al in. Aangezien ik de benzinetank iets meer dan de helft leeg had en het slechts een tankje is van 10 liter wordt dat spul wel behoorlijk puur opgestookt door de Citigo. Om het even te verdunnen heb ik de benzinetank maar weer eens even vol gegooid met V-Power nadat ik de auto heb opgehaald. De laatste tankbeurt was ook alweer 15.382km geleden dus het mocht ook wel eens een keer weer. :D

En juist bij het tanken zag ik iets opvallends.
PXL_20201107_102823718.jpg

Allemaal scheuren in het afdichtrubber van de tankdop. :pieker:Toch eigenlijk wel apart want bij de APK moet de keurmeester ook beoordelen of de tankdop de brandstoftank goed afsluit. Indien dit nog wordt beoordeelt als zijnde dat de tank goed genoeg wordt afgesloten zou ik verwachten dat er in ieder geval een adviespunt werd meegegeven om het rubber te vervangen.

Is niet gebeurd, misschien maar beter ook want zelf vervangen is natuurlijk altijd goedkoper dan laten doen. Klein voordeeltje. :D
Gelukkig is het rubber los leverbaar, onderdeelnummer 1K0201557A. Consumentenprijs €8,14 incl BTW (€6,73 bruto ex BTW). Die heb ik vandaag dus zelf maar even vervangen. Zeer eenvoudig karweitje, kan iedereen. ;)

PXL_20201107_103126469.jpg
Op advies van een collega van mij heb ik het nieuwe rubbertje heel lichtjes ingevet met een beetje zuurvrije vaseline, zodat hij zo lang mogelijk meegaat.

Et voila:
PXL_20201107_103848391.jpg

Heel simpel klusje, maar als dit soort details toch weer in orde zijn wordt ik daar altijd best blij van. :maakmegek:
 

EdK

Forumguru
Die vaseline moet je wel periodiek blijven smeren op het rubber, anders is wat je nu hebt gesmeerd over enkele maanden verdwenen en kan het rubber alsnog weer uitdrogen...:koffie:

En dat mooie flesje van 17,50 wat ze erin hebben gegooid in de tank, is voor het reinigen / schoonhouden van het blok ( werd verteld )
En ik werd hiervoor wel netjes gebeld of ze het wel of niet konden toevoegen met de prijs..
En word geadviseerd om inderdaad de tank af te tanken en hem half leeg te rijden en dan weer te vullen en dan leegrijden tot melding tank leeg komt.
Anders zou de werking nul zijn volgens de Skoda dealer en ook de VW dealer ( zakelijk )
 

Tees

Donateur
En word geadviseerd om inderdaad de tank af te tanken en hem half leeg te rijden en dan weer te vullen en dan leegrijden tot melding tank leeg komt.
Anders zou de werking nul zijn volgens de Skoda dealer en ook de VW dealer ( zakelijk )

Bij dit soort instructies krijg ik altijd een beetje jeuk...vol, halfleeg, vol, leeg, dansje om de auto en bidden tot de autogoden? Anders werkt het ééééécht niet hoor!

De concentratie in een 30L tank is sowieso al totaal anders dan in een 60L tank (het dubbele namelijk :maakmegek:), alsof ze dat bij de dealer meenemen in de berekening :nono:.
 

EdK

Forumguru
Ach ze gooien de inhoud in de tank en ik vul hem af en eind de weekis tank toch weer half leeg en vul ik hem nogmaals
Zakelijk tank ik gemiddeld toch een 2 a 3 keer dus tjsa
 
Bovenaan Onderaan