SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Aangezien de striping niet het eeuwige leven heeft is het niet ondenkbaar dat de striping ooit wellicht nog eens verwijderd gaat worden (vooral op de motorkap en het dak gaat het al flink achteruit). En of er dan nog nieuwe wordt geplakt zien we dan wel weer (originele is niet meer leverbaar, enkel nog een stripingset die er wel aardig op lijkt), maar als ik het embleem dan op de folie heb geplakt dan trek je die ook mee van de auto af. En als dat embleem nou 5 euro zou kosten dan maak ik me niet druk, maar hij kost wel wat meer dan dat. De precieze prijs weet ik even niet uit het hoofd, factuurtje komt nog.

Ik heb ook jouw suggestie even digitaal geprobeerd om het embleem op dezelfde afstand rechtsboven het Citigo-embleem te plakken. Dat is denk ik wel een goede suggestie. :thumbsup:
gtec2.jpg
 

SteGo

Donateur
Het houd maar niet op, vandaag kreeg ik weer een leuk 'simply clever' dingetje binnen.
De vuldop/trechter voor op het ruitensproeierreservoir, onderdeelnummer; 000096706. Het zakje vermeld Fabia, Scala en Kamiq, maar past ook prima op andere VAG-auto's.

Kost bruto €4,92 ex BTW, dus de consumentenprijs met BTW erbij ligt op €5,95 als je hem bij de dealer zou bestellen. Dat kost je de kop niet. ;) Ik vind het gewoon wel een geinig hebbedingetje.
IMG_20200206_161547.jpg
IMG_20200206_161606.jpg
 

SteGo

Donateur
Ik ben gisteren weer lekker bezig geweest met de Citigo. Zo heb ik onder andere de waterkeerlijsten van de voorportieren vernieuwd. Dat ziet er weer stukken netter uit zonder al die groenigheid langs het raam. Ik heb er geen foto's van gemaakt aangezien we ons allemaal wel kunnen voorstellen hoe dat eruit ziet. ;)

Tevens heb ik het G-TEC embleem opgeplakt boven het Citigo embleem. Eerste even een malletje gemaakt om ervoor te zorgen dat het wel recht boven het embleem zou komen te zitten... ik erger me er dood aan als ik achteraf zou zien dat hij net ietsjes scheef zit. :D
IMG_20200215_102200.jpg

Snel verder met volgende project ... de pookknop. Die zag er zo uit;
IMG_20200208_115946.jpg

Het (kunst)leer bladdert af en daarmee is het mooie er wel vanaf. Oplossing?
Nieuwe bestellen (1ST711113J FAZ) :D
IMG_20200208_123330.jpg

Dat oogt toch wel even anders, hiervan is het leer ook nog mooi mat zwart en niet zo glimmend. Dat glimmende komt bij deze na verloop van tijd ook wel, maar dan veroorzaak ik het in ieder geval zelf.

Aan de onderkant zit alleen wel zo'n irritante clip
IMG_20200208_1235042.jpg

Die kun je met een normale tang natuurlijk wel klemmen .. maar echt ideaal is dat niet. Gelukkig maar dat de garage daar een speciale pookhoesclip-tang voor heeft. Prachtig woord. :D
IMG_20200215_100338.jpg

Ik had het geluk dat ik even van een werkplek bij de garage gebruik mocht maken voor m'n klusjes ... dus dan heb je ook beter gereedschap ter beschikking dan thuis.

Daarna nog een klusje. Airbag eruit:
IMG_20200215_102946.jpg

Moer loshalen (moer is een 'veeltand M12') ... Citigo is ineens klaar voor 'autonomous drive' ... of toch maar niet?
IMG_20200215_103219.jpg
Nee, toch maar niet. Dus toch maar weer een stuur erin. Fonkelnieuw, erg prijzig maar wel heel mooi. :cheer:(1ST419091G HUT) De zelfborgende moer waarmee het stuur vastzit heb ik overigens ook direct even vernieuwd (N 90799102), ik had natuurlijk de oude kunnen voorzien van wat loctite maar een nieuwe kan ook geen kwaad. Enfin, het resultaat;
IMG_20200215_1649022.jpg
IMG_20200215_1307052.jpg

Dat nieuwe leer voelt zo ontzettend fijn en dat stuurtje ziet er gewoon zo lekker dik uit. :cheer: Ik ben er echt super blij mee. Ik kan er zelf echt tijden naar kijken en het past natuurlijk ook helemaal bij de 'Citigo Sport'. Dat wordt weer vele kilometers genieten. :yeehaa:
 

SteGo

Donateur
Dank aan allen voor de 'vind ik leuk's en de reactie. :)

Ondanks dat dit weekend alles nog zo lekker soepel ging vandaag een kleine tegenslag met de Citigo. Er was een H4 lampje stuk, das geen probleem natuurlijk en zeer eenvoudig te vervangen. Maar bij het vervangen vanochtend vroeg viel me op dat er behoorlijk wat speling op het binnenwerk van de linker koplamp zit. Koplamphoogteverstelling deed het nog wel gewoon maar er klopte ergens toch iets niet helemaal. In de middagpauze even nader onderzoek gedaan. Ik haalde de koplampstelmotor even los en daar zag ik het probleem. Het stukje plastic waar het kopje van de stelmotor in vast grijpt was van de achterkant van de reflector afgebroken. De stelmotor drukte het stukje plastic nog wel naar voren waardoor de koplamphoogte verstelling nog werkte maar het zat niet meer vast wat vervolgens de speling veroorzaakte.

Ik probeerde de stelmotor voorzichtig weer terug te plaatsen zodat de situatie nog even zo kon blijven als hij was totdat ik het probleem heb opgelost, maar helaas viel het losse stukje plastic toen onderin de koplamp. Jammer joh! :nono:
Gevolg is dat er nu nog veel meer speling op het binnenwerk zit en de koplamphoogteverstelling niet meer werkt bij de linker koplamp. Ik heb direct een nieuwe merkverpakte (zelfde als origineel, maar dan in de doos van de firma die het produceerd, in dit geval Hella) koplamp in bestelling gezet, hopelijk heb ik binnenkort even tijd om de koplampunit te vervangen. Ik vind m'n Citigo nog net wat te jong om er een immitatie koplamp in te zetten.

Ik vrees dat de bumper(hoek) wel even los zal moeten, vind ik niet zo'n prettige bezigheid. Maarjah, het is niet anders. Zal toch gefixt moeten worden want zoals het nu is is het APK-afkeur. :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Gaaf stuurtje, staat bij mij ook op een wish-list...(maar zal er wel even op blijven staan ook....mevrouw Okki vindt het maar geld verspilling)
 

SteGo

Donateur
Ik kan je vertellen dat het stuur, op het moment dat ik het bestelde, €359,60 bruto excl BTW kostte. Dat komt neer op een consumentenprijs van €435,12 inclusief de BTW.
Dat is weliswaar niet wat ik er voor heb betaald, maar evengoed was hij nog steeds prijzig. :D

Voor de prijs van het stuurtje had ik gemakkelijk beide koplampen kunnen vervangen en nog geld overgehouden ook. hahaha. Is de koplamp dan zo goedkoop of het stuur zo duur? Ik denk het laatste. :tongue:
 

SteGo

Donateur
Het is inderdaad wel een beetje suf, maar ook al zou je het wel kunnen/willen repareren met een reparatiesetje dan moet nog de hele unit eruit en moet je die open zien te krijgen. Dan het stukje plastic repareren en de koplamp weer waterdicht in elkaar zien te krijgen. Dat lijkt me nog best wel een flinke opgave. Een nieuwe unit erin zitten gaat dan wel een stuk sneller.
Daarbij vond ik de koplamp van de Citigo nog relatief goedkoop, gelukkig maar dat het geen full-led, laser, meesturend xenon, en dat soort spul is. Het is inmiddels al geen zeldzaamheid meer dat ik op m'n werk koplampen van een paar duizend euro in handen heb. Gaat echt nergens meer over tegenwoordig ... die simpele halogeen-units zijn zo gek nog niet.
 

SteGo

Donateur
Vandaag even de tijd genomen om de nieuwe koplamp in te bouwen. Het bleek gelukkig toch niet noodzakelijk om de bumper los te halen, maar een stel extra handen van een collega werd wel zeer gewaardeerd.

Het is een beetje heen en weer wiebelen totdat hij eruit is en bij de montage van de nieuwe was de hulp van een collega opnieuw zeer welkom. De oude koplamp heeft wel wat krasjes opgelopen tijdens dit proces, maar dat is niet erg. Hier hadden we de nieuwe koplamp net op z'n plek, maar moest het vastzetten en afstellen nog.
IMG_20200219_125836.jpg

En toen konden we eens even op zoek naar wat er nou precies kapot was in de oude lamp. De veronderstelling was dat er iets afgebroken zou zijn. Maar de realiteit bleek net iets anders.

Dit is het plastic deel waar het kopje van de stelmotor in haakt:
IMG_20200219_165733.jpg

IMG_20200219_165745.jpg

En zoals je al ziet ... dat ziet er niet echt 'afgebroken' uit.

Wat blijkt nou; hij is op de een of andere manier gewoon losgeraakt van het stukje plastic rail waar hij aan vastgeklikt hoort te zitten.
IMG_20200219_165620.jpg IMG_20200219_165655.jpg

Idealiter zou je dat stukkie plastic dus gewoon weer terug hebben geklemd met eventueel een drupje lijm om ervoor te zorgen dat hij niet nogmaals los laat en daarna de stelmotor opnieuw inhaken.

Maar dat is wel iets makkelijker gezegd dan gedaan want dat stukje plastic past niet door het gat dat je hierboven ziet. Die heb ik via een andere opening naar naar buiten gekregen. Zou je het willen repareren dan gaat dat dus nog best wel even een priegelig karweitje zijn.

Ik had natuurlijk al een nieuwe koplamp geregeld dus die is er bij de mijne gewoon in gegaan, maar mocht ik hetzelfde euvel eens hebben bij de andere koplamp dan zal ik waarschijnlijk eerst eens gaan proberen het stukje plastic weer op z'n plek te drukken ... dan voorzichtig de stelmotor demonteren en een drupje lijm aanbrengen zodat het deeltje op z'n plek blijft zitten.

De oude koplamp bewaar ik maar, je kunt nooit weten of je nog eens een reserve stofkap, fitting of stelmotor kunt gebruiken. ;)
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Het was er weer eens tijd voor ...
IMG_20200408_164542.jpg
Zowel gas als benzine tanken ... 8,5 liter V-Power ging erin, de vorige tankbeurt was in juli vorig jaar ... en 15237 kilometer geleden. :D
Bij elkaar koste het tanken alsnog minder dan €30.

En dan een minder fijne ontdekking. :mad:
Ik kon het met die flutcamera in mijn smartphone niet zo goed op de foto krijgen dus het was in het echt erger dan op de foto;
IMG_20200408_185541.jpg

Schaafplek op m'n bijrijdersportier ... onder de witte streep die wel zichtbaar is op de foto zaten ook nog wat lichtere donkere vegen die de camera dus kennelijk niet kan oppikken.

Aangezien ik zelf wel zuinig ben met m'n auto heb ik er wel de balen van. Geen idee wie het heeft gedaan, maar ik vermoed dat het op de parkeerplaats bij m'n woning is gebeurd. Ik heb al eens vaker vanuit het raam gezien dat iemand een portier los deed en daarbij tegen mijn auto aan sloeg, tot dusver nog altijd zonder daadwerkelijk schade op te lopen ... maar nu is het er dan toch van gekomen. Natuurlijk geen briefje achtergelaten ... stel je voor ... liever snel wegwezen, anders kost het geld. :mad:

Ik heb vandaag de vegen grotendeels weg kunnen poetsen, maar helaas heeft de auto er toch ook 2 kleine deukjes aan overgehouden en die zitten precies in die lijn, tevens een kleine lakbeschadiging. Balen.
Ik zal de lakbeschadiging wat bijtippen maar de deukjes laat ik voorlopig voor het wat is. Misschien na verloop van tijd nog eens laten restylen door een kennis die daar erg goed in is.

Tjah .. het lot van een auto die altijd buiten geparkeerd staat in een woonwijk. :cry:
 

EdK

Forumguru
liever geen volgende keer :D
Tsja geheel eens, alleen je hebt het totaal niet in de hand....
Je hebt er harken bij , die rustig 3 keer hun portier in jouw portier douwen en dan nog ook sorry zeggen en had het niet door ! duhhhhhhhh
 

Tuulster

Forumguru
Deukjes doen ALTIJD pijn.....:cry:

Overigens; mooi stuurtje :thumbsup: wel nog fff alu pendaaltjes toevoegen aan je Sport! ;)
 

SteGo

Donateur
@EdK bedankt voor de camera-tip, mocht er nog eens zoiets gebeuren dan probeer ik het zeker uit! :)
En wat betreft die harken ... dat vind ik echt verschrikkelijk ergerlijke types. Ik snap best dat niet iedereen zo zuinig is op z'n auto en dat het voor sommigen echt puur een gebruiksvoorwerp is waarbij deukjes geen issue zijn, maar sla je portier dan lekker open tegen een boom of paaltje ofzo ...

Ik had in het verleden ook een oude roestige Daihatsu Cuore met verscheidene beschadigingen, daarbij was ik ook niet zo kritisch, kwam het portier tegen een boom of paaltje aan bij het openen? No problem, it just adds character. :D
Maar een portier openslaan tegen een auto ernaast? ... absolute no-go!

@Citigo_vRS en @Tuulster het is inderdaad altijd pijnlijk. En eerst had ik nog de hoop dat ik alles weg kon poetsen, maar toen ik de auto bij het poetsen in wat indirecter licht had staan werden de deukjes goed zichtbaar. Dat was wel k*t.

De tip voor de alu pedaaltjes neem ik trouwens effe mee, misschien is dat nog wel een leuk idee inderdaad!, ga ik over nadenken. Ik was toch al een beetje op zoek naar eventueel nog wat leuke klusjes/projectjes.

Overigens krijg ik hopelijk vandaag nog een pakketje binnen met spulletjes voor een projectje dat ik al wat langer op het verlanglijstje had staan ... wordt vervolgt ... ;)

Wat deukjes/beschadigingen in het algemeen verder betreft; ik weet zeker dat ik nooit een hagelnieuwe auto moet gaan kopen, ook al zou ik de centen ervoor hebben. Dan zou ik waarschijnlijk nog veel chagrijniger/bozer/verdrietiger worden van de eerste krassen of deukjes. :D
Als ik m'n droomauto voorstel en ik fantaseer daarbij dat ik er naartoe loop en ik zie de eerste beschadiging, ... ik erger me nu al! :laugh:
 

hendrik38

Forumguru
Blijft zuur dat anderen zo onvoorzichtig zijn .Ik heb ook altijd volgehouden nooit een nieuwe auto te kopen ivm deukjes allergie. Tot ik besloten heb ze er gewoon uit te laten lepelen als er gebeurt. Nu is mijn kodiaq 5 maanden oud en het eerste deukje heb ik eruit laten lepelen. Kost niet veel, dus voor mij prima nu.
 
Bovenaan Onderaan