Citigo Arctic dashboardkastje? En multimedia pakket

Carglass

Nieuw lid
Dag allen, wij zijn voornemens een Skoda Citygod te bestellen maar ik zit met een paar vraagjes/problemen:

De arctic is een leuke uitvoering met veel extra's maar ook een paar kleine tekortkomingen. Deze versie heeft geen afsluitbaar dashboardkastje, geen in delen neerklapbare achterbank en "slechts" twee speakers. deze drie zaken zijn ook niet als optie te bestellen op deze auto wat erop neerkomt dat ik me zal blijven ergeren aan de eerste twee zaken en uiteindelijk de 4 extra speakers zelf ga installeren.

Hoe ervaren andere arctic rijders deze tekortkomingen?
 
Kun je niet beter een Tour kopen? Dan heb je wel het dashboardkastje en de in delen neerklapbare achterbank! Het prijsverschil is een paarhonderd euro, en dan heb je ook meteen een Move & Fun, elektrische spiegels, city safe drive en meegespoten spiegels en deurgrepen, een chromen grille, etc.. Staat niet meer op Skoda.nl maar je dealer kan je er vast aan helpen.

En voor ik het vergeet: welkom!
 

hojo

Lid
Voor een "Skoda Citygod" heeft deze wel zijn beperkingen. Neem lekker een tour. Die bevalt super met alles er op en er aan.
Succes met het nemen van je beslissing.
Gr. Hojo.
 

Tino

Senior Member
Welkom ik zou ook voor de tour gaan alles wat je zelf later nog wil of gaat doen kost zeker meer geld.
 
En de mistlampen niet te vergeten! Mijn vriendin heeft ook de artic gekocht, achteraf gezien was de tour ook een goede versie geweest. we hadden eigenlijk maar 2 wensen, centrale deurvergrendeling en 5 deuren.

Dashboard en het spiegeltje in het zonnescherm aan de bijrijders kant is wel een gemis. Vooral omdat je de M&F niet kunt opbergen, dit willen we binnenkort oplossen dmv een armsteun.
 

Tino

Senior Member
Sorry mist lampen was ik even vergeten heel prettig zeker met aanpassing VAG ( extra bocht verlichting)
 
@Carglass je bent getuige van een uniek moment, we zijn het hier een keertje eens! De Arctic is vooral leuk als je een vervoersmiddel zoekt, de Tour (op basis van de Ambition) is redelijk luxe en een heerlijke auto. Je ziet mijn onderschrift, ik heb er een - en ik ben super tevreden!
 
Wij hebben in een tour test gereden met 6 speakers, en hebben een artic gekocht (2 sp's) verschil is duidelijk te horen, let wel de standaard tour versie heeft maar 4 speakers (correct me if i'm wrong)
 
Ik heb in Citigo's met 2, 4 en 6 speakers gereden. Het verschil is aanwezig maar het ligt eraan wat je verwacht. De 2 speakers zijn aardig als je radio op een laag volume luistert. De 4 speakers zijn een stuk beter, maar 6 speakers door de auto zijn m.n. op hogere volumes toch echt van meerwaarde.

Alsnog is het lang geen Bose-systeem zoals in een Megane, maar zeker voor een a-segmenter heel redelijk! Ik ben blij dat ik het extra geld heb uitgegeven :)

Edit: een standaard Tour heeft slechts 2 speakers!
 

Inge

Lid
Ik heb me inmiddels neergelegd bij het hebben van geen dashboardkastje en nu met het Aldi - tasje als extra opberg ruimte ervaar ik het niet echt meer als een probleem. Past precies strak naast de middenconsole (of het dwars voor de bijrijdersstoel past heb ik nog niet geprobeerd) en valt door de kleur niet op. Voordeel er kan veel meer in dan in het dashboardkastje. En tzt nog een mooie midden-armsteun (comfort met praktisch combineren) dan helemaal geen dashboardkastje meer nodig.

Qua mistlampen - hebben we die in Nederland nu echt nodig? Het staat stoerder maar aan de andere kant poetst een gladde bumper weer makkelijker. Voor de bochtverlichting die kan ook gewoon op de knipperlichten - werkt prima! Dus daar heb je ze niet voor nodig.

De deelbare achterbank heb ik nog niet gemist - die had ik mijn Opel ook maar als de achterbank plat ging was dat meestal toch aan beidde kanten.

Spiegeltje in het zonnescherm wordt door mij niet gemist - afhankelijk van de gebruiker.

Voor wat betreft speakers ben ik best tevreden - al wil ik in de verre toekomst er misschien best eens andere in plaatsen. Voordeel van zelf je speakers uitzoeken is dat je zelf bepaald wat erin komt (geluidskleur keuze) en fabriek af heb je dat dan weer niet.

Qua prijsverschil zit er wel iets meer tussen dan een paar honderd euro en ben nu zelf aan het ervaren dat als je een beetje goed shopt je met relatief kleine bedragen de auto op ene leuke manier naar eigen wensen kunt aanpassen - kortom het wordt dan meer jouw auto! En het zijn van een vervoersmiddel (artic) tov luxe (tour) daar ben ik het niet helemaal mee eens (wel als je voor de volledig super de luxe variant gaat). Ja je hebt een dashboardkastje, maar tour in uitgeklede vorm heeft dacht ik ook geen mistlampen, CC dus als je daar dan weer een pakket van het een of ander voor nodig hebt + metallic lak + 5 deurs ed dan wordt het een nogal hoog prijskaartje denk ik.

Waar het uiteindelijk allemaal omdraait is kun je zonder de neerklapbare achterbank - wat mij betreft makkelijk. Kun je zonder dashboardkastje - iets minder handig maar kom nu goede creatieve vervangingen tegen (tzt staat de armsteun op de planning). En speakers als je beter geluid wil dan standaard dan zou ik zelf bepalen welke speakers en die sowieso niet fabriek-af nemen.
De mee gespoten deurgrepen zijn mooi doch vind mijn zwarte er momenteel niet voor onder doen. Enige jammere vind ik de volledig zwarte gril (niet omdat hij niet mooi is maar omdat ik van chroom houdt).
De Move&Fun komt er standaard nog bij ongeacht welke uitvoering je kiest.

Zou ik nu nogmaals voor de Artic gaan - ja zeker. Rijdt gewoon fijn en alles wat je nodig hebt zit erin. Zou ik meer geld hebben dan zou ik voor de Elegance kiezen (vanwege het chroom), maar er dan ook zo goed als alle pakketten op laten zetten en voor een lederen interieur gaan.

Hoop dat je er wat mee kunt en onthoudt "ieder nadeel heb zijn voordeel", zoals Cruijff het altijd zegt.

Succes met het nemen van een beslissing - maar laat bovenal je daarin leiden door je portomonaie.
 
Ik ben het niet met je eens Inge (en dat gebeurt niet vaak).

Het dashboardkastje heeft voordelen, maar dat is persoonlijk.

De mistlampen voor zijn zeer prettig - ik rij vaak door donkere, onverlichte straten buitenaf en dan zijn ze vaak van meerwaarde. Overigens wel standaard in een Tour.

De Move & Fun is bij een Tour wel standaard, dat scheelt weer €300,-. Ik vind de M&F een topaccessoire!

Als ik vervolgens aan jouw upgrades denk: een Tour heeft een lederen stuur, versnellingspook en handremhoes standaard.

De metallic lak en 5 deuren kosten hetzelfde als hij de Arctic..

Uitindelijk scheelt het €600,-. Dat vind ik niet veel voor alle meerwaarde die een Tour heeft tov een Arctic!
 

Inge

Lid
Af en toe moet dat toch gewoon! :smirk:

In plaats van je mistlampen kun je toch ook gewoon je grootlicht gebruiken - geeft volgens mij ook bakken van licht. Of geeft de mistlamp nog meer licht? Ik heb geen vergelijk. En dat ze standaard waren wist ik niet.

Klopt ik wil nog wel wat aanpassingen maar vermoed dat ik dat met de Tour versie ook zou hebben gewilt en voor de 600,-- euro die jij noemt kan ik nu het stuur vervangen, pook + handrem zijn al vervangen + CC laten monteren.

De armsteun, CC, andere speakers, chroom strips ed zou ik ook bij de tour variant willen dus wat mij betreft is het enigste verschil afgezien van het dashkastje (maar daar wen je aan merk ik nu) de mistlampen, leren stuur en pook en handrem. Begrijp me niet verkeerd ik blijf de mistlampen stoer vinden maar zoals je me zelf ooit hebt verteld "wanneer heb je ze nu echt nodig in Nederland". En als ik dan moest kiezen tussen mijn aanpassingen of 600 euro meer voor de Tour dan ga ik toch vermoed ik voor mijn aanpassingen. Ondanks dat ik jouw gril weer mooier vind dan de mijne en het zonder dashkastje moet doen. Heb daar nog een hele mooie oplossing voor in gedachten - maar daarvoor moet ik nog heel eventjes (nu ja best wel lang) door sparen want dat houdt verband met het leren interieur wat ik ooit nog graag eens wil.

Ik dacht dat alleen de aansluiting er zat net als bij Artic versie.

Mettalic en 5 deurs natuurlijk kost dat hetzelfde maar is wel weer extra tov de begin prijs.

Als het inderdaad maar 600,-- zou schelen is het verschil inderdaad niet zo groot. En dan is het de afweging maken wat is belangrijk en wat laat de portomonaie toe.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mistlampen (beter: breedstralers) geven niet zozeer meer licht, als wel anders verdeeld licht.
Een heel scherpe licht/donkergrens waardoor er weinig of geen strooilicht omhoog schijnt dat voor zelfverblinding zorgt bij mist, zware regenval en bv. opwervelend water als je een vrachtwagen inhaalt. Verder straalt het licht breeeed uit, ook naar links (dat kan omdat het door die scherpe begrenzing aan de bovenkant dan toch de tegenligger niet verblindt) zodat je beide bermen goed kunt aanlichten. Je ziet dan dus beter hoe de bochten verlopen.
Dat is trouwens ook een goeie reden om ze niet te laag te monteren, want dan wordt de "aanlichthoek" te klein. Het wegdek zelf wordt dan niet goed verlicht.

Persoonlijk vind ik die voortdurende breedteverlichting prettiger dan het meedraaien van de koplampen of de meer incidentele cornerlights.
 

Inge

Lid
Dank voor de uitleg van de mistlampen. Zelf rijd ik weinig donkere wegen maar begrijp nu waarom ze erg handig kunnen zijn.
 

Carglass

Nieuw lid
We hebben er nog even een nachtje over kunnen slapen en we zijn er bijna uit:

De arctic is ons iets te basic waarbij ik (uit ervaring uit het verleden) weet dat ik achteraf dure zaken laat inbouwen. Dan hebben we het hier puur over de speakers want het dashboard is niet achteraf te doen.

De ambition is in ons geval € 800 duurder dan de arctic air maar naar mijn gevoel is de ambition een beetje de sweet spot qua prijs en uitrusting.

Ik vind een auto zonder (fatsoenlijk) dashboard er wel heel kaal uitzien en alle andere modellen zou ik erom vervloeken omdat ik het toppunt van karigheid vind. De 4 extra speakers zijn helaas alleen in te bouwen vanaf de ambition. Kortom de portemonnee wordgetrokken en de ambition gaat em worden incl de volgende pakketten:

- airco (met sunset en stoelverwarming)
- mediapakket (4 extra speakers)
- 5 deurs
- move en fun (voor een mooi prijsje)

Het enige dat deze mist tov de arctic zijn de mistlampen maar die ga ik niet missen. verder heeft de ambition gewoon veel basis meer. Dank voor de adviezen iedereen!
 
Bovenaan Onderaan