Circulatielampje perikelen

Hakar

Donateur
De afgelopen dagen een aantal keren met de Fab op pad geweest, en er achter gekomen dat er een paar dingetjes niet doen wat wel zou moeten werken.
Vrouwlief is meestal met de Fab op pad, en ik ga soms mee als bijrijder.
Deze keer dus met haar toestemming luxe gereden, en de ongemakken opgemerkt.
De meest storende is het soms wel of niet functioneren van het lampje voor de luchtcirculatie.
Na enkele topics te hebben gelezen weet ik dat het lampje automatisch uit gaat bij achteruitrijden en het vol ontwasemen van de voorruit.
Echter wat ik gisteravond ook probeerde met de standenknop voor voeten interieur voorruit en dashboard ventilatieopeningen, het lampje ging niet branden.
Wat verder opviel was dat het lampje bij inschakelen van het contact even oplichte en dan juit ging ongeacht welke stand de standenknop stond.
Uiteraard was het de vraag in welke stand de regelklep nu stond na zo vele keren indrukken.
Ik denk de stand te hebben gevonden waarbij de klep in de stand voor gewone circulatie staat op de volgende manier.
Standenknop op voeten en voorruit, en dan net zo vaak het knopje indrukken tot ik er zeker van was dat de meest sterke luchtstroom door de openingen kwam.
Ik ga er van uit dat de circulatieklep dan open staat, en de recirculatie is uitgeschakeld.
Recirculatieklep gaat overigens ook dicht tijdens achteruitrijden, want de luchtstroom wordt dan fiks minder.

Nu ben ik aan het zoeken hoe en of ik een storing kan vinden waarom het lampje niet brandt.
Uitlezen met mijn beide chinese apparaatjes gaf geen foutmeldingen.
Is het branden van het lampje mogelijk nog gekoppeld aan de boordcomputer?
 

Tees

Donateur
Mmm, interessante vraag. Er zit in ons oude beestje wel een regelapparaat voor de airco (kan ik zien met de OBDeleven), maar ik weet niet of die foutmeldingen in de kleppen registreert (of uberhaupt in het ventilatiesysteem, los van de aircopomp). Toen de voorschakelweerstand van m'n kachelmotor kaduuk was gaf 'ie iig geen foutcode, dus dat doet vermoeden dat het ventilatiesysteem (met uitzondering van de airco) niet gestuurd wordt vanuit de ECU.
 

Hakar

Donateur
Ben er nog niet veel verder mee gekomen, maar vandaag wel even met vrouwlief op pad geweest.
Zij drukte spontaan op het knopje, en deze ging warempel voor een seconde of 10 aan en spontaan weer uit.
Regelknop stond toen op boven en onder warmte.
 

Kanerr

Forumguru
Naar mijn weten mechanisch... Ik denk dat je het paneeltje moet wisselen, kost geen drol op de sloop en dan weet je zeker dat sat het wel/niet is :)
 

Cordoba

Forumguru
Recirculatieklep geeft een foutmelding, maar zo te lezen gaat het alleen om het lampje. Heb je al gemeten of er spanning op het lampje komt bij inschakelen, en of het lampje zelf niet kapot is?

Lampje aan is trouwens recirculatie, lampje uit gewone circulatie. Bij het achteruitrijden gaat de recirculatie wel aan, maar brandt er geen lampje.
 
Mag ik vragen wanneer de optie luchtcirculatie wordt gebruikt? Heb het idee dat mijn knopje in de Fabia I ook weleens zijn eigen leven leidt en bij voorbeeld begint te branden als ik achteruit rijd.
 

Hakar

Donateur
@Kanerr welk paneeltje bedoel je daarmee?

@Cordoba Heb geen foutmelding in mijn Chinese lezers. Lampje kapot zou dan af en toe het geval zijn, omdat het soms wel brandt, maar momenteel meestal niet.
Lampje flikkert overigens telkens wanneer de auto op contact wordt gezet.
Edit, en zoals gisteren brandde het lampje kortstondig toen vrouwlief het eens indrukte om te ervaren of het echt niet brandde.
Ik begin een beetje te vermoeden dat er ergens een elektronische schakeling niet jofel werkt, mede daar de functie normaal gesproken uitgeschakeld wordt wanneer de luchtstroom op het raam gericht wordt.
Enig zoeken hier en op de fora van Seat en Polo leverde me op dat de recirculatieklep een servomotor heeft die geregeld wordt door een potmeter.
Wanneer deze gekoppeld is aan of via het lampje zou deze een storing kunnen veroorzaken.
Echter helaas geen klusje voor dit moment vanwege snel koude handen.
Belangrijkste momenteel is om te weten wanneer de klep gesloten is en wanneer open.
Ik ga er een beetje vanuit dat een gesloten klep minder luchtstroom toelaat dan een open klep, omdat bij open klep de lucht van buitenaf vrij kan worden aangezogen en doorgeblazen.

P.S. is het een gewoon mini gloeilampje of led?
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
@Dennis1989 zie het antwoord van @Cordoba.
Verder kun je het gebruiken in bijvoorbeeld tunnels en zeer stoffige omgevingen, asfaltdampen zijn zo bijvoorbeeld ook buiten te houden, en uitlaatgassen ook wanneer je eens langdurig in een file staat of rijdt en een dertigtonner zijn uitlaatpijp net richting jou blaast.
 

Cordoba

Forumguru
@Hakar Bij mijn oude Fabia (2003) heb ik ook de stappenmotor voor de recirculatieklep moeten laten vervangen. Bij een meeting als proef de auto uitgelezen, en toen kwam de foutcode voor de recirculatieklep en voor de regeling voor de verwarming te voorschijn. Ik had nog niets gemerkt maar binnen 2 maanden gaf de kachel dusdanige problemen dat ik beide stappenmotoren heb moeten laten vervangen. Het probleem zit niet zozeer in de stappenmotor zelf, maar in de kunststof overbrenging die erachter zit (en niet los te koop is), dat op een gegeven moment door slijtage niet goed meer werkt. Dit lijkt bij jouw Fabia niet aan de hand te zijn, gezien je geen foutcode hebt (of je zou nog met andere apparatuur moeten checken), en vooral je lampje/schakelaar voor de recirculatie kuren heeft. Overigens kosten die stelmotoren nieuw destijds ruim 130 euro per stuk.

In jouw geval zou ik het eerder zoeken in een slecht elektrisch contact/draadbreuk/krakkemikkig lampje, dat past veel beter bij jouw klachten.


De recirculatie klep is in een aantal gevallen nuttig:
- om het interieur via de airco sneller af te koelen als je vertrekt in een hete auto
- om het interieur sneller op temperatuur te krijgen bij een erg koude start (vorst)
- om stinkende uitlaatgassen van een voorganger buiten te houden (denk aan 2-takt brommertje op de rijbaan in de bebouwde kom, of stinkende oude diesel)
 

Hakar

Donateur
@Cordoba
Gert, mysterieuze auto dus.
Eerst al eens zomaar niet starten zonder daar een echte oorzaak voor te vinden, nu dan een lampje van een klepje dat een eigen leven leidt.
Reparatie die op dit moment gedaan wordt luidt; vingers af van knopje voor de recirculatie.
Voorgenomen actiepunten, wachten op betere weersomstandigheden voor mijn reumahanden, en dan eens checken of ik iets kan vinden.
 

Ted

Forumguru
Ik heb ook de indruk dat mijn recirculatie klep niet meer 100% werkt, te meer hij ook een fout geeft bij het uitlezen. Daarnaast zou ik hem graag uit willen zetten en opdat hij niet in een verkeerde positie blijft staan. Gebruik hem sporadisch toen hij nog 100% functioneerde.

Weet iemand een methode om dat met vag com te regelen? Of handmatig?
 

Antera

Donateur
Dat is helaas niet te regelen met software. Vast zetten is een optie als je er bij gaat komen en dan word het knustelen.
 

VAG-man

Forumguru
Via VCDS is er wel een mogelijkheid om de stelkleppen opnieuw in basispositie te zetten. Met een beetje geluk werkt alles weer.
Neem aan dat het een Fabia met climate control is?
 

Ted

Forumguru
Half climate controle. Hij regelt af op een ingestelde temperatuur alleen de ventilator dien je zelf te regelen. Zelf ben ik zeer tevreden over dit systeem.
 

Hakar

Donateur
@Ted welk type Fabia heb je het dan over?
Onze Fabia 1 2005 heeft een simpele manuele uitvoering, we bedienen de kachel met de drie knoppen.
Willen we airco, drukken we de AC knop in, alleen bij temperaturen boven de 4 graden werkt dit.
Willen we recirculatie van de lucht drukken we dat knopje links van de AC in, en gaat klep dicht, en lampje normaliter branden.
Dat lampje doet het dus de ene keer wel de andere keer niet.
Vaker niet dan wel.
 

Ted

Forumguru
Ik heb de creation uitgave van 2003 die had een aantal features die best wel fijn waren. Ofschoon die van mij ook 3 knoppen heeft alleen hij regelt de temperatuur af op de gestelde waarde en dat is best wel fijn. Dat doet hij ook als de airco aanstaat. Deze wordt variabel geregeld en zo nodig bijgezet als het te warm wordt. Hiermee is het verbruik ook minimaal.
 

Hakar

Donateur
Duidelijk @Ted
Zal die in de onze wel ongeveer zo in elkaar steken.
Uiteindelijk startte ik dit topic omdat het lampje dus vaker niet dan wel brandde of brandt, de klep hoor ik min of meer open en dicht gaan wanneer de auto op contact staat.
Naar mijn bescheiden mening doet de klep het dus wel. maar doet het lampje niet wat ie moet doen.

Mocht het nodig zijn, dan heb ik nog wat info achter de hand van een Duitse Polo site hoe de stelmotoren te repareren / vervangen zonder het dashboard te verwijderen.
Kijk maar eens op deze site, http://www.polo9n.info/Wissen/anlei...au-des-armaturenbretts-instandsetzen-tauschen
 
Bovenaan Onderaan