Chrissies Octavia III FL Combi 1.5 Style Business

Chrisiewizzie

Forumguru
Ik rijd al jaren naar volle tevredenheid met een 2006 Octavia Combi 2.0 FSI Elegance Sport. Er staat inmiddels 177.000 km op de teller. Erg veel rijden we er niet mee, zeker niet nu ik weer een lease-auto heb. De voorloopauto was een rode Citroën C4 Cactus 1.6 HDi. Geinig autootje, maar niet meer dan dat. En een keer leuk om bevestigd te worden in mijn aversie van Franse auto's. Op zich is de C4 best comfortabel en we zijn er vorige weken mee naar Italië heen en weer gereden en dat ging prima. Maar het gebruikte plastic is erg goedkoop, de afwerking matig en vooral de software is bagger. Wat een trage en onlogisch gemaakte rotzooi. Gebruiksonvriendelijk ook.
De keuze voor een nieuwe lease-auto was eigenlijk snel gemaakt. Skoda heeft al lang en breed bewezen een betrouwbaar merk te zijn dat gewoon no-nonsense kwaliteit biedt. En inmiddels bieden ze ook heel veel moderne luxe. Ik heb nog even gekeken naar zowel de oude als de nieuwe V60, maar die vielen af vanwege te weinig ruimte (de oude) of omdat wel erg veel geld kost om te rijden.
Al mijn auto's waren zwart (BMW E36 320i 1991, Toyota Avensis Wagon 2.0 D4D 2006, Toyota Avensis Wagon 2.0 D4D Business 2010, Skoda Octavia 2.0 FSI Combi 2006) en allebei mijn voorloopauto's waren rood en extreem lelijke eendjes (Chrysler PT Cruiser 2.0i, Citroën C4 Cactus 1.6 HDi). Nu maar eens iets anders: wit. Nog steeds een burgermansauto natuurlijk, maar in wit erg mooi vind ik zelf.
De keuze voor een 1.5 TSI was snel gemaakt, net als die voor een handbak. De DSG-7 vind ik echt geen fijne keuze. Ik heb wel getwijfeld, maar na een paar keer rijden was ik overtuigd van mijn keuze. Een Combi moest het ook gewoon zijn. Twee kinderen en vaak met fietsen en sportspullen op pad vraagt om ruimte, net als onze kampeervakanties.
Ik heb een paar uurtjes op de Skoda site doorgebracht en wat verschillende configuraties gemaakt om uit te komen op de Style Business met Business Upgrade (sportstuur, sunset en lederen bekleding), 18' Alaris, verwarmde voorruit, achteruitrijcamera en afneembare trekhaak (verplicht inclusief trailer-assist) en als piece-de-resistance de Virtual Cockpit. Ik hou wel van dit soort moderne zaken.
Vlak voor de Kerst heb ik onze afdeling mobiliteit mijn wensen doorgegeven en op 9 januari is de auto besteld. En dan begint het wachten. Eerste indicatie: mei. Dat valt mee. Eerste uitstel eigenlijk al direct: juni. Dan blijkt dat het een maand extra wordt uitgesteld: eind juli. Dat betekent dat ik met de Cactus op vakantie moet. Dakkoffer erop en gaan.
Donderdag 8 augustus zijn we terug en vrijdag 9 augustus kan ik de nieuwe Octavia ophalen bij de dealer! Altijd een feestje en wat is ze mooi in het wit! En wat werken de Columbus en de Virtual Cockpit lekker snel en met prachtig scherp beeld. De 1.5 is ook een verrassend fijne motor. Stil, soepel, altijd veel trekkracht en met een fijne 6-bak.
Ik heb vandaag de navigatie van de Columbus een update gegeven (was 2019, nu 2019/2020). De tips en uitleg op dit forum waren wel nodig, want als je de uitleg op de site van Skoda volgt, kom je nergens helaas. Het heeft me wat tijd, gevloek en geduld gekost. Maar goed, ik weet dit nu voor een volgende keer. Ook fijn. En na wat afwezigheid op dit forum ben ik weer behoorlijk bij en meer wegwijs ;)

CoOOjGCST%yc4fGJchk5gg_thumb_4382.jpg UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4378.jpg UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4363.jpg Mh4r+A04QTqRODnYA6Lxlw_thumb_436f.jpg UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4379.jpg UNADJUSTEDNONRAW_thumb_438f.jpg UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4389.jpg
 

CDK

Forumguru
Welkom terug en veel plezier met de Octavia! Het knopje waar je nu op gedrukt hebt werkt alleen als je een stick hebt ingeplugd waar de update op staat. Anders moet je online update selecteren en dan gaat het wat gemakkelijker :)
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Ik zal binnenkort ook eens een foto maken van onze twee Octavia's, maar dan moet de zwarte wel eerst weer eens door de wasstraat :bloos:
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Nog geen twee maanden oud, maar ik denk dat ik een aardige indruk heb van de O3. Vooral positief, maar ook wel een paar minpuntjes.

Pluspunten zijn het comfort, de ruimte, de Columbus navi en dan vooral in combinatie met de Virtual Cockpit, de achteruitrijcamera en het Canton systeem, het leer, de full-LED lampen, de verlichting in het interieur en de looks van een eigenlijk normaal gesproken vrij saaie gezinsstation.
Met de 18 inch Alaris velgen, de donkere ramen, chromen raamomlijsting en rand onder de voorbumper en de witte kleur vind ik de O3 echt mooi. Het leer (echt of niet?) voelt goed aan en ziet er erg goed uit. De bediening en de snelheid van de Columbus is echt een verademing na meer dan een half jaar met de Franse baggersoftware in een Citroen te hebben moeten leven.
Rijden is comfortabel en stil. Komende zomer op vakantie zal geen straf zijn met deze auto. En ik had verwacht dat met de 18 inch velgen er misschien wel wat concessies aan het comfort gedaan zouden zijn, maar daar merk ik eigenlijk niets van.

En toch zijn er ook wel wat minpuntjes. Niet gek natuurlijk voor de prijs van een O3. Die is niet voor niets zo lag in vergelijking met de concurrentie. Maar toch. Het blijft toch een hoop geld voor een stuk blik op wielen en dan mag je de lat best hoog leggen. Een ding waar ik me direct aan stoor is het ongelofelijk goedkoop ogende zwart glimmende plastic zoals rond de pook en onder de Columbus navi. Het ziet er goedkoop uit en is ook nog eens extreem krasgevoelig. Er zitten nu al krasjes op terwijl ik echt niets vreemds doe. Dat geldt ook voor de zwarte stukken plastic op de buitenkant van de portieren tussen de ruiten. Dat gaat het niet 4 jaar volhouden en ik vraag me af of het een winter overleeft.
Ander punt van kritiek is het beeld van de achteruitrijcamera. Dat vertekent ontzettend en is echt een stuk minder goed dan van de Avensis die ik 8 jaar geleden had. Het is zelfs een stuk slechter dan van de Citroen. Ik dacht niet dat ooit nog eens iets positiefs over die C4 Cactus zou zeggen :-)

Over de voorruitverwarming ben ik heel erg tevreden, maar ik had begrepen bij het bestellen dat het een folieruit zou zijn in plaats van een draadjesruit. Maar goed, door de brand in de fabriek van de ruitenproducent ben ik allang blij dat ik de optie toch heb. De draadjes zie je alleen met lage zon wel. Het is vast ook gewenning en na de eerste nachtvorst geef ik de ruit waarschijnlijk een dikke zoen...

Dan de motor. De 1.5 TSI. Er is al veel over geschreven en ik heb gelukkig niet de problemen die ik lees met inhouden en schokken. Ik vind wel dat de motor wat "ongeciviliseerd" loopt en bij doortrekken best rumoerig is, maar dat komt natuurlijk ook door de besparing op isolatiemateriaal. Het komt immers uit de lengte of uit de breedte. Hier ook een beetje een dubbel gevoel, want de techniek is prachtig en er is altijd ruim voldoende trekkracht beschikbaar. Vooral snelheid maken om in te voegen is heel fijn. Maar de reactie op het gaspedaal kan een stuk beter. Het lijkt soms wel alsof er een spons tussen zit. Niet heel erg sterk, maar wel merkbaar dat de input met het gaspedaal respons mist. Alsof de electronica te lang moet nadenken wat je eigenlijk wil. Ik zou willen overwegen om de gasrespons aan te laten passen (ik begrijp dat er een zogenaamde "Audi-stand" is). Eigenlijk mag de motor wel iets meer pit hebben en iets minder "groen".

Maar ik ben ontzettend tevreden met de O3 en ik rijd er iedere dag met veel plezier in. De kleine onvolkomenheden vergeef ik haar graag. Behalve dat el-cheapo plastic. Dat is wel een dingetje.
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Oja, ik ga ook nog de leeslampjes vervangen door LED versies, want dat licht is wel erg matig. Niet belangrijk en ook niet een wereldprobleem, maar meer de finishing touch.
 

Smeeuwis

Donateur
Leuke review geschreven! Fijn dat de auto goed bevalt. Jouw ervaring met Franse auto's deel ik niet, maar de ervaringen met de O3 des te meer.

De gasrespons is een bekend fenomeen, hierover is op dit forum meer dan genoeg terug te vinden. De goeroe's op het gebied van VCDS / OBDEleven etc. kunnen je daar vanaf helpen. Ik heb dat bij mijn huidige tweede O3 ook direct laten aanpassen en het is een wereld van verschil. Ik raad het heel sterk aan. Naast misschien nog wat andere tweaks natuurlijk.

Aanpassingen waar ik erg veel plezier van heb:

- Automatisch grootlicht permanent aan
- Vier keer comfort knipperen
- Bochtverlichting mistlampen uit
- Ventilatorstand zichtbaar in Auto modus
- Stoelverwarming stand vasthouden
- Koplampsproeiers pas meedoen na 3 seconden (tankje is verrekte klein en daardoor snel leeg)
- Bij alleen DRL ook achterlichten aan
- Stuurbekrachtiging directer
- En dus de gasresponse.

Veel plezier met de auto en succes met eventuele VCDS keuzes!
 

Rallye

Forumguru
Leuke review.
Ik vraag me wel af hoe je krassen krijgt op dat zwarte op de B-stijl. Dat raak je toch nooit aan?
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Leuke review, al herken ik niet veel van de punten. Ik heb dan ook geen glimmend paneeltje rond de pook, maar meer zilverkleurig en niet glimmend (Ambition Business). Ik vindt het juist een verandeming, dat no-nonsene interieur. Het lijkt mij juist voor de eeuwigheid gemaakt. Bij andere auto's die ik heb gehad, hadden de handgrepen in de portieren vaak een bijvoorbeeld zilverkleurig paneeltje op de greep, waar dan weer makkelijk krassen op kwamen of de soft-touch finish los ging laten zodat het ging pikken. De Octavia heeft gewoon kloeke, zwarte, saaie handgrepen waar niks mee kan gebeuren.

Wel zit bij mij het paneeltje van de raambediening wat losjes. Bij bepaalde muziek of lage tonen gaat dat soms resoneren. Heb dat laatst ook hier op het forum bij iemand anders gelezen.
Ook vondt ik het ingeven van een adres in de Amundsen navi een drama. Totdat ik vorige week er achter kwam dat je middels een vinkje kon aangeven dat je de bestemming ook per land/plaats/straat separaat kon ingeven (zoals ik altijd gewend was te doen bij alle andere navi's).....:banghead:
 

Chrisiewizzie

Forumguru
:D

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de interface van de Columbus heel fijn vind. Je kan gewoon een deel van het adres typen en dan door de lijst scrollen en de juiste kiezen. Scheelt heel veel tijd.

Voor de krassen in het plastic is wrappen misschien een optie ja. Goede tip. En de B-stijl pak ik vaak vast als ik de deur sluit. Dan zitten er vette vingers op. Ik moet me nu dus inhouden om ze er niet vanaf te vegen, want het krast als de ziekte. Ik had hier op het forum al eea over gelezen, maar dacht dat het wel mee zou vallen. Maar zoals zo vaak hebben forumgebruikers weer gelijk :thumbsup:

Maar nogmaals: het is echt een hele fijne auto met alle opties die ik fijn vind. Ook het Canton systeem heb ik nu zo ingesteld dat het klinkt als een klok. Heel fijn als je lang in de auto zit.
 

EdK

Forumguru
ingesteld dat het klinkt als een klok
Dus elk uur slaat de klok zijn tijd nu ??

Lijkt me erg irritant op lange ritten....

Totdat ik vorige week er achter kwam dat je middels een vinkje kon aangeven dat je de bestemming ook per land/plaats/straat separaat kon ingeven (zoals ik altijd gewend was te doen bij alle andere navi's).....
Daar kwam ik ook onlangs achter toen ik zat te klooien met een adres invoeren en hij er zelf mee kwam ( pull down menutje)
 

Chrisiewizzie

Forumguru
De witte Octa heeft het veld moeten ruimen. Eigenlijk lie het contract tot afgelopen augustus, maar met de levertijden van tegenwoordig heb ik nog even door mogen rijden met de witte dame.
Het zijn vier prima jaren geweest en ze heeft me nooit laten staan. Op een lekke band na dan, maar dat zal ik haar niet kwalijk nemen.
Het laatste jaar rij ik voor m’n werk vaak heen en weer tussen Haarlem en Nijmegen en dan haalde ik vaak een verbruik rond de 5 tot 5,5 liter/100 km, ook met doorrijden. Van de zomer zelfs een keer 4,7 liter/100 km. En in alle comfort.
Enige minpuntje van de laatste jaren is het krakende onderstel, vooral over drempels en bij instappen van passagiers als de rem is ingetrapt. Extra smering van de ophanging heeft daar niets aan kunnen doen.
Ook heeft de Octa wat last van kleine rammeltjes en kraakjes vanuit de achterbak, maar dat was niet heel storend.
We houden privé onze zwarte 02 PFL er nog bij, maar sinds vrijdag staat er een witte Volvo XC40 Recharge Pure Electric Single Motor Extended Range Plus voor de deur. Een lange naam voor een korte auto.
 

hemi24

Forumguru
Ben benieuwd hoe je de XC40 gaat bevallen, zeker na de ruimte van de O3C.
Ik heb ook een proefrit gemaakt in de elektrische XC40, en vond vooral de veiligheidssystemen erg bemoeizuchtig.
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Het is wel even wennen. Ruimte zal ik wel missen zo nu en dan, maar het is goed te doen.
Veiligheidssystemen zijn netjes in te stellen en vind ik wel fijn werken. Ik heb wel één ding al gevonden vanmorgen in de regen dat ik echt mis: de geweldige intervalstand van de ruitenwissers van de Octavia. Die zet je op interval en regel je heel soms even bij met het schakelaartje. Bij Volvo gaat het of te langzaam, of te vaak en lijkt niet echt op de hoeveelheid druppels te reageren. De wissers gaan ook niet automatisch in de continue stand.
 

hemi24

Forumguru
Even de handleiding van de Volvo goed doornemen:
Volgens mij is de intervalstand ook daadwerkelijk een interval en schakel je het automatisch wissen met een drukknop op de ruitenwisserhendel in…
Dan zal ook het symbooltje voor automatisch wissen op je dashboard komen te staan.
 
Bovenaan Onderaan