Chiptuning

Beste Yetivrienden,
Op deze pagina staat bovenaan Chiptuning voor 129,-
Even verder geklikt, komen we in Duitsland terecht.
Wie heeft ervaring met chiptuning, positief of negatief?
Moeite van investering waard, wordt ie zuiniger én krachtiger?
Bijverschijnselen?

Ben benieuwd! :yeah:

Een tevreden Yeti rijder
 

LT83

Forumguru
@ Ekiyeti, bij die chiptuning van € 129,- wordt hij niet zuiniger en ook niet krachtiger, kortom er zal weinig veranderen.
Met chiptuning van de betere tuners (gebruik de zoekfunctie er is genoeg over gezegd) wordt je auto zeker een stuk krachtiger en in deellast soms ook wat zuiniger inderdaad. Ga je het extra vermogen constant aanspreken dan zal hij ook meer brandstof verbruiken uiteraard.
Uiteraard zullen er sommige onderdelen (bijvoorbeeld koppeling en banden) ook sneller slijten bij zwaardere belasting, maar volgens mij valt dit bij normaal gebruik reuze mee.
Op een 1.8tsi is goede chiptuning zeker aan te raden, worden mooie waarden gehaald! Ik ben er zelf zeker een voorstander van!

p.s. helaas ben je net te laat voor de leuke korting m.b.t. tuning d.m.v. groepsactie hier op het forum
 

EdK

Forumguru
Je Yeti zal meer gaan verbruiken vanwege dat je elke rit dat kassie mee moet vervoeren en zie dat maar als overtollige last.
Een goede tuning voor je Yeti 1,8 tsi ........... kijk eens bij een JD engenering of vergelijkbare tuner
 

sitechris

Donateur
Tuning ja! Maar wel bij een goede tuner als bijvoorbeeld JD. Tuning voor 129 euro met een kastje raad ik je zeker niet aan. Goedkoop is hier echt duurkoop.
 
Bedankt vrienden voor jullie reactie. Op de site van JD kost chiptuning zo'n € 700,- voor deze Yeti.
Vind ik (ook met 15% korting) nog erg veel geld. Moet je echt heeel veel zuiniger door gaan rijden..
 

Rosinfield

† In Memoriam
voor het zuiniger rijden moet je het ook beslist niet doen. Als dat al het geval is, is het dermate weinig substantieel dat je de kosten er niet uithaalt. Het is meer een kwestie van (nog) lekkerder rijden.
 

IBV

Senior Member
voor het zuiniger rijden moet je het ook beslist niet doen. Als dat al het geval is, is het dermate weinig substantieel dat je de kosten er niet uithaalt. Het is meer een kwestie van (nog) lekkerder rijden.

Lees (!) toch wel dat je meer kilometers per liter maakt. In mijn geval, zo lees ik, 1:14,5 i.p.v. 1:13,5. Dan is het rekensommetje toch wel te maken! Bij een prijs van € 1,70 is je kilometerprijs 0,9 ct duurder zonder tuning dan met. Dus 700/0.009 = 77.777,77 km
Zeg zo'n 80.000 kilometer zou je break even zijn.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, klopt. Ik heb zoveel mogelijk dezelfde soort gereden kms (qua banden, jaargetijde, ritten zijn bij mij zeer standaard) met en zonder tuning vergeleken. Een belangrijk verschil is echter wel dat ik sinds de tuning 98 tank. Maar als methodoloog zeg ik dat het natuurlijk wel per definitie een onbetrouwbaar N=1 onderzoek betreft. En dan nog, 80 000 km is nogal wat. En je moet dan zoals ik ook niets aan je rijstijl veranderen.
 

IBV

Senior Member
Ook helemaal waar, maar wat wel duidelijk is: het kost uiteindelijk lang niet die 700 euro en, of je nou 95 of 98 tankt (wat je eigen keuze is, want zelfs op E10 loopt ie nog best als je niet op zijn top rijdt), het blijft zo dat je met gelijkblijvende rijstijl relatief goedkoper rijdt met dan zonder tuning. Het is dus de tuning die het verschil maakt en voor het terugverdieneffect zorgt en dat mag je gerust, ook al duurt het een tijdje, vereffenen met die 700 euro.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, dat mag uiteraard. En er zijn er meer (zoals Neptukker) die ervaren dat men na tuning zuiniger rijdt. Met de vorengenoemde nuances er bij is daar ook niets mis mee. Alleen denk ik wel dat je vraagtekens kunt zetten bij tuning met als primaire reden brandstofbesparing. In die zin dat men zich dan wel er van bewust dient te zijn dat het inverdienpunt een behoorlijk eind weg ligt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat betreft de kosten van chiptuning, en de doorwerking daarvan, heeft iemand enig idee hoeveel meer je zou kunnen vangen voor je auto als je die bijvoorbeeld na 5 jaar en 180.000km verkoopt en hij is getuned. Wordt de auto interessanter voor potentiele kopers als je kunt zeggen "JD tuning", bij particulaire kopers, bij de dealer? Of zouden mensen soms wat angstig worden, "dan zal ie wel afgeragd zijn".

Sinds ik lid van dit forum ben heb ik wel geleerd dat chiptuning niet iets typisch is voor mensen die graag stoplichtsprintjes of erger aangaan, maar dat het veel meer voordelen biedt. Echter daarvoor dacht ik dat wel, dus ik ben wel benieuwd hoe hier in het algemeen tegen aangekeken wordt. Maar misschien ga ik hier op het forum wellicht geen (bruikbaarheid) antwoord op krijgen, omdat over het algemeen het kennisniveau vrij hoog is en forumleden meer dan gemiddeld geinteresseerd zijn in de auto's. Ik wil juist meer weten hoe de "massa" hierover denkt :).
 

VEEJAY

Forumguru
De dealer zal het geen drol uitmaken tenzij het ABT tuning is geweest denk ik. Ze zullen alles aangrijpen jou minder te geven. Sitechris heeft een zwaar getunede GTI ingeruild ik weet niet of het hem meer heeft opgeleverd??

Particulier is het maar net of het iemand het tuningsgebeuren een beetje volgt. Alleen echte kenners van bijvoorbeeld de tdiclub zullen begrijpen dat mijn auto door JB Autoservice (motorisch tuning en onderhoud) en JD Engineering (Software) in elkaar is geknutseld en het op waarde kunnen schatten.

Ikzelf zou niet zo happig zijn op een getuned exemplaar. Laten tunen doe ik liever zelf.
 

sitechris

Donateur
Ik vind het lastig om te zeggen of het een voor- of nadeel is. Ligt allereerst aan wie de tuning heeft uitgevoerd en wat voor een soort auto het is. Mbt de GTI. Ik was zeer te spreken over het inruilbod, maar of ik zonder tuning hoger of lager gekregen zou hebben? I do not know.

Overigens......ik heb de Renault dealer nog aangeboden om bij inleveren van de GTI de tuning eraf te halen, maar dat was zeker niet nodig. Hij wil de auto graag met tuning verkopen, ook omdat hij de reputatie van JD kende. In de verkoopadvertentie wordt de JD tuning ook expliciet vernoemd.

Overigens ben ik altijd wel eerlijk over dit soort zaken als ik een auto verkoop. Ik geef duidelijk aan wat er aan gebeurd is. Bv ook het wegslaan van de voorste kat heb ik netjes gemeld.
 
Ik krijg gezien de reacties inderdaad niet de indruk dat chiptuning de 1.8 TSi echt zuiniger maakt. Altijd fijn om meer power te hebben, maar 160 pk vind ik prima voldoen, ook met een caravan van zo'n 1250 kg trek je makkelijk een 22% helling op.
Misschien LPG,
Ha!
Heeft misschien iemand hier ervaring mee voor een TSi motor. Bij een gasinstallatie-inbouwbedrijf vertelde ze dat men hier te weinig ervaring mee had.
 
Via www.audiblog.nl loopt nog tm eind maart een kortingsaktie van 15% bij JD Engineering!
Ook Skoda rijders kunnen hier van profiteren.
Ik heb direct een afspraak gemaakt voor mijn Yeti 1.4tsi! Was net het financiële drempeltje waarover ik zat te dubben.
 
Bovenaan Onderaan