Chiptuning superb 1.9 TDI 105 Pk

pverm

Lid
Hallo, sinds een paar maanden ben ik eigenaar van de skoda superb combi met 1.9 tdi 105 pk motor. Ik denk eraan deze te laten chippen.
Blijkbaar kan het vermogen omhoog tot ca 140 pk. Heeft er iemand ervaring met chiptuning van deze motor. Bij mij in de buurt zit DMT chiptuning in Oostmalle, iemand goed of slechte ervaringen met dit bedrijf? Of kan er iemand een goed chiptuning bedrijf aanbevelen.

Yep, voorheen reed ik een O2 4x4 met dezelfde 1.9 TDI (pompverstuiver) en deze heb ik destijds via Skoda bij ABT laten tunen. Het vermogen steeg toen naar 130 pk, 310 Nm koppel.

Maar tegenwoordig zijn er veel meer chiptuners op de markt die de "ervaren" 1.9 TDI aan een hoger vermogen kunnen helpen.

DMT ken ik niet, maar ik ben voor mijn huidige (2de) O2 1.4 TSI DSG naar JD Engineering te Lochem gegaan.

Race Eend

Forumguru
DMT is niet een hele barre tuner, tenminste als ik de TDI club mag geloven, niet hele positieve ervaringen (115pk VAG TDI meerdere slechte ervaringen daar).

Zoek anders op DMT tuning op het TDI forum en maak je keuze.

Startcorrectie en EGR dichtzetten is overigens ook wel iets wat een 1.9 TDI goed kan gebruiken.,,

edit:
nog even een voorbeeldje wat betreft kennis van zaken.

Een 90pk tdi pd golf 5 is dezelfde motor/turbo/bak als de 105pk tdi uit de golf 5 en je superb. Beide krijgen verschillende waardes mee bij DMT, terwijl dit dezelfde motor is... waarom komen ze dan niet beide op hetzelfde vermogen (alleen de org software is het verschil)...

VEEJAY

Forumguru
Had mijn 105PK O2 bij JD laten chippen.

Ik overdrijf niet, hij kwam echt tot leven. Je kunt gewoon weer lekker mee met het verkeer. Veel minder toeren maken om vooruit te komen dus ook wat zuiniger (als je je kunt beheersen).

Als het je prive auto is dan kun je er nog veel meer uithalen maar dat is een ander verhaal.

bobby45

Actief lid
mijn seat tdi laten chippen

weet niet of er ook zo,n koppeling in zit met en demper ?
mark weet dit vast .

de seat had zo veel koppel dat hij deze veren parket in el kaar drukte.

3 opties vliegwiel massief monteren.
op nw chippen koppel veranderen.
iets rustiger op het gas trappen.

145 pk 320 nm:super:
zal naar en goede tunner gaan

___JC___

Forumguru
De getunede 1.9's hebben toch geen last van het 2emassavliegwiel? Van de gechipte 2.0TDItjes weet ik het, maar die hebben nog een bak vermogen en koppel meer.

Race Eend

Forumguru
@bobby45
Leon en superb koppeling zijn hetzelfde van de 1.9 TDI.

Overigens weet ik niet over welke veren je het hebt die indrukken onder veel koppel.

De 1.9TDI 5 bakken hebben alleen last dat het vliegwiel gaat resoneren als je te veel koppel onderuit geeft. Hier houden we bij JD altijd zeer goed rekening mee.

Met een sterkere koppeling en vast vliegwiel kun je naar 335-345Nm en 150pk bij maattuning van deze 1.9 TDI. En dan kan het koppel ook harder onderuit inkomen.

@JC:
De 6 bakken van de 2.0 TDI zijn veel sterker, ook de vliegwielen. Eigenlijk nooit nodig om te versterken.

VEEJAY

Forumguru
Dan heb ik pure mazzel gehad want ik kreeg met een standaard chip op mijn 105pk tdi +/-330nm omdat ik een DSG6 heb en geen 5bak... :-)

Race Eend

Forumguru
Zoals je weet zit alles meestal wel boven de opgaves, ook met de 5 bak doen ze eigenlijk altijd al 320-325Nm. Liever wat minder opgeven en meer halen dan andersom hè.

Race Eend

Forumguru
Ahhh de veren in het 2 massavliegwiel, die gaan klapperen/resoneren/dreunen als ze oud worden OF te veel koppel moeten verwerken (vaak onderuit de toeren).

VEEJAY

Forumguru
Ja ABT, ik heb nooit koppelingsproblemen gehad met mijn JD (407NM) 2.0tdi ;).

Terwijl gevoelsmatig bij mijn auto de koppel er veel eerder inkwam en langer aanhield, toch JC???

hey,

ik heb mijn o2 1.9 tdi laten chippen in lochem bij jd ong. 1 maand geleden, ik heb er nog geen uitgebreide review van geschreven, maar het verschil is echt enorm, even op de snelweg invoegen of gewoon lekker rustig rijden, je merkt het in elke versnelling en in elk toerental!

het kost wat, maar het is zeker een aanrader!

gr martijn

___JC___

Forumguru
Nou dan was mijn O2 zoet en stout tegelijk! :grin:

Jouw O2 voelde meer als een turboloze motor. Ik vond het koppel er wel eerder in komen, maar minder heftig dan bij Abt. Bleef wel iets langer trekken inderdaad. Maar op de snelweg scheelde het weer helemaal niks. Ondanks het verschil in gewichtsklasse tussen ons. Ik een zwaargewicht en jij een federgewichtje. :grin:

Bovenaan Onderaan