chiptuning bij 150.000 km

Ik krijg het idee dat alleen (bijna) nieuwe auto's gechipt worden. Mijn Octavia uit 2001 heb ik pas aangeschaft en met 150.000 km op de digitale klok zit ik eraan te denken om 'm te laten chippen. Of kan ik dit toch beter laten?

Klopt het dat de turbo werkt tussen de 1800 en 2300rpm en dat ie daarboven weinig fut meer heeft? Hoe dieper ik het gaspedaal intrap boven de 2300rpm, hoe langzamer het accelereren lijkt te gaat (net alsof ik 'm verzuip). Boven de 3000rpm lijkt de acceleratie weer een beetje terug te komen.

Ik hoop eigenlijk dat met het chippen dit futloze toerengebied zal verdwijnen.

Olaf

Lid
Ik zou er toch mee uitkijken.

Als je zeker weet dat de motor in het verleden goed onderhouden is geweest en er op een 'normale' manier mee is gereden dan kan je het risico evt. nemen.

Het feit dat de extra 'garantie' die je kunt kopen boven 100.000km duurder is en tot max. 150.000km is geeft ook al iets aan. (bron: Chipmeister.nl)

TurboBooster

Forumguru
Bij mij in de buurt rijdt een gechipte TDI rond met al 250000 km op de teller. De chip zit er intussen al meer dan 100000 km in. Rijdt perfect, geen roet uit de uitlaat en trekt inderdaad over een veel breder toerengebied.
Op de rollentestbank gemeten op 155 PK.

TB.

Dutch4x4

Senior Member
Het moet inderdaad probleemloos kunnen, maar omdat je 'm pas hebt gekocht en de historie van de motor niet kent, lijkt me een complete motorcheck vooraf geen overbodige luxe.

Die duurdere garantie is ook wel logisch gezien het feit dat er met die km-standen veel (ex-)leasebakken bij zitten, die - zoals we allemaal weten - meestal een zwaar leven achter de rug hebben.

Het enige wat ik me kan bedenken, is dat je met de turbo iets sneller tegen het einde van zijn levensduur aanzit, maar het blok zelf moet het aankunnen.

Chippen doe je niet om een storing/probleem op te lossen. Ik zou zeggen, los eerst het probleem op (luchtmassameter ofzo?) en chip hem dan. Een auto met een storing chippen blijft een auto met een storing en dat kan versterkend werken na het chippen.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: ZZR600</font><hr />

Klopt het dat de turbo werkt tussen de 1800 en 2300rpm en dat ie daarboven weinig fut meer heeft? Hoe dieper ik het gaspedaal intrap boven de 2300rpm, hoe langzamer het accelereren lijkt te gaat (net alsof ik 'm verzuip). Boven de 3000rpm lijkt de acceleratie weer een beetje terug te komen.

[/ QUOTE ]

Lijkt erg op een defecte lmm (lucht massa meter) of een defecte n75 (turbo regel klep, zou ie wel in nood loop moeten gaan).

Mijn passat van 98 is geboxed bij 200000km, waarvan men zegt dat dit slechter is dan chippen, en staat nu probleem loos op 303000km.

Eerst storing oplossen dan tunen.

Ken je niemand met een laptop en vagcom om de auto rijdend uit te lezen ivm de lmm. De dealer ziet dit niet goed met de stationaire meetkast.

Groet WS.

Kijk eens op de TDIclub inderdaad, daar zitten veel TDI-kenners die medeTDI-ers graag een handje helpen.

A

andreg

Die motor is geweldig daar kan zo veel mee gedaan worden. Het zijn de onderdelen er om heen die het uitmaken hoe veel je kan chippen. Ik zou er lekker voor gaan. Je rijdt dan met een big smile /forum/images/graemlins/471.gif

Ik heb via marktplaats.nl een EGR afdichtplaatje besteld en gemonteerd. Het futloze toerengebied waar ik eerder over schreef is totaal verdwenen! Ook pakt de turbo nu veel soepeler op. Het lijkt wel of de auto gechipt is en dat alleen door zo'n lullig plaatje. Een absolute aanrader!!!

Ik heb ook daarna de LMM vervangen door een Pierburg (ook via marktplaats.nl besteld). Dit maakte geen merkbaar verschil.

Het chiptunen laat ik achterwege, ik ben dik tevreden met het vermogen en koppel dat ik nu heb.

___JC___

Forumguru
Waar monteer je een EGR afdekplaatje? En wat kost dat?
Ben die roet wel zat en extra powerrr is nooit weg..

Bono

Lid
Wat is dat EGR-gedoe eigenlijk ? Zoeken op dit forum, zelfs op het net levert bijzonder weinig op. Wat is precies de functie van die klep en kan je die ongestraft verwijderen? Waarom staat ze d'er dan op ? Ook van toepassing op de nieuwe TDI-motoren ?

Bono

Lid
Beschouw bestaand bericht als onbestaande. Heb voldoende info gevonden op tdiclub.nl en begrepen dat het niet of moeilijk toepasbaar is op de recentste TDI-motoren.

Gieliovd

Forumguru
Waar monteer je een EGR afdekplaatje? En wat kost dat?
Ben die roet wel zat en extra powerrr is nooit weg..
Vlak voor de EGR klep neem ik aan? Het is gewoon een afsluiter die je tussen het blok en de klep monteer.

Vreemd dat dit werkt. Knalt niet meteen je motor in de noodloop?

Bovenaan Onderaan