Chiptuning 2.0TDI

blacktdi

Actief lid
Heb vanmiddag mijn Octavia laten chippen bij Fasttech.
Alleen de software laten aanpassen en het resultaat is verbluffend. Trekt nu werkelijk de straatstenen eruit. Heel erg soepel en krachtig op de snelweg en razendsnel bij het wegtrekken. Ongelooflijk hoe die jongens het doen en voor in verhouding weinig geld.

poekie

Actief lid
Ben ook wel benieuwd.
Heb net m'n O2 2.0 TDI besteld en overweeg nog te gaan chippen (wellicht bij JD).
Graag zie ik het aantal PK's, aantal Nm koppel en het prijskaartje.

blacktdi

Actief lid
Heb een aantal keren de sprint naar honderd gedaan en volgens mijn passagier ongeveer 7.8 sec op de stopwatch (100 op de teller) maar dat is niet het belangrijkste, het is het ongelooflijke gemak waarmee hij nu nog beter versnelt, zet hem in zes vanaf b.v. 80 km/u en hij trekt in een streep door naar een hoogst illegale snelheid. Kosten 399 Euri. Als de motor nog wat beter ingelopen is (pas 3000km) meet ik weer eens een aantal sprintjes. En, ook heel belangrijk, geen rookpluimen. Volgens specificaties, +/- 170pk en 400Nm

texas

Nieuw lid
Dit lijkt me geweldig!!! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif /forum/images/graemlins/super.gif /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif Heb jij een schakelbak of een automaat??? /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gifIk had begrepen dat een automatische bak niet meer dan 350NM kan verwerken en dat het dan problemen gaat geven. /forum/images/graemlins/crazy.gif /forum/images/graemlins/crazy.gif /forum/images/graemlins/crazy.gif

En wat zal het leasebedrijf gaan doen, als ik dit laat doen??? /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif iemand?? /forum/images/graemlins/disc.gif /forum/images/graemlins/disc.gif

gr

Alex

blacktdi

Actief lid
Bij OBD tuning zal het heel moeilijk zijn dit te achterhalen. Ik heb mijn vorige lease auto ook laten chippen maar toen gelijk bij de aflevering door de dealer. Met die auto, een golf TDI 160pk heb ik jaren lang zonder enign probleem gereden. ook de slijtage was niet meer dan normaal. De leasmaatschappijen rekenen zo een 50 Euro per maand voor de tuning en dat gerekend over 48 maanden, ach reken maar uit. De auto die ik heb is met een handbak uitgerust, maar de jongens van Fasttech kunnen alles instellen, zelfs per versnelling, dus dat is geen probleem.
Ze zijn ongeveer 2 uur bezig geweest, niets geen motorkap open gewoon de stekker van hun laptop in de diagnose stekker onder het dashbord, software van de auto downloaden en dan bewerken. Vriendelijke jongens en je bent echt niet de enige, die hebben het echt druk.

___JC___

Forumguru
Als je de 2.0TDI niet chipt is het gewoon bijna zonde!

Ik moet nog wachten tot begin maart op mijn 175pk en 390Nm.. /forum/images/graemlins/frown.gif
Heb al wel proefgereden dus ik weet dat ie heerlijk trekt.
MOet wel zeggen dat 7,8 naar de 100 op mij nogal optimistisch overkomt...

Wat een koopje trouwens! Bij JD kost OBD voor de 2 liter nu eur 675 volgens mij. En fabriek-af bij ABT is het zelfs eur 1.000!! Maar dat is dan met garantie.

Ze kunnen het wel uitlezen dat ie gechipt is maar dat is een aardig klusje heb ik gehoord. Verder is een gechipte leaseauto zonder garantie een risico wat ik persoonlijk niet durf te nemen. Sla je leaseregelement er maar op na, als je iets veranderd zonder toestemming ben jij als berijder aansprakelijk!

Okee, de kans is klein maar als de motor ploft heb ik geen zin om een nieuwe te betalen. Waarschijnlijk is het dan wel weer aftrekbaar voor de belasting, maar toch. /forum/images/graemlins/crazy.gif

blacktdi

Actief lid
Als je de motor op een normale manier warmrijd en dat is bij een diesel toch zeker zo'n 15 tot 20km dan is er niets aan de hand. Wat ik al aangaf, ik heb 150000km met een gechipte golf tdi gereden en echt nooit problemen gehad.
tevens rijd ik regelmatig met een caravan van 1400kg erachter en dan is dat extra koppel echt heerlijk. Je moet er geen sprint auto van gaan maken, daar het ik een andere auto voor. En die 7.8 sec is toch echt gemeten maar ook al was het meer of minder wat maakt het uit, veel koppel bij een zo laag mogelijk toerental is wat je nodig hebt.

___JC___

Forumguru
Ik ben het met je eens dat het risico op problemen met de motor niet veel groter worden als ie gechipt is. Binnen redelijke mate dan want als je het overdrijft met de pk's dan zal ie zeker een keer klappen.

Blijft natuurlijk het feit dat er altijd iets mis kan gaan en dat je dan dus een risico loopt als ie gechipt is zonder toestemming van de leasemij.

Dutch4x4

Senior Member
Binnen de fabrieksmarges (die erg ruim zijn) is het inderdaad geen probleem. Die 399 is inderdaad een scherpe prijs in vergelijking met JD. Neemt Fasttech ook de fabrieksgarantie over?

Maar goed, ondanks dat is de kans op een probleem met de koppeling vrij groot (zie andere berichten).

De lease-maatschappij zal daar niet prettig op reageren, en heb natuurlijk geen zin om daarvoor op te draaien. Laat staan hoe je werkgever hierop reageert. Die zal het ook niet prettig vinden als werknemers zelf aan de auto laten sleutelen.

Dutch4x4

Senior Member
Ik zou het dan ook nooit zonder medeweten van de werkgever of leasemij doen. Is gewoon een kwestie van fatsoen. Daarom vraag ik ook naar dat evt. garantiebehoud of overname van garantie door Fasttech. Alleen dan kun je bij je werkgever of leasemij aankloppen, lijkt me.

Die koppeling van de 2.0 TDI, tja. Met verkeerd chippen zit je wel iets sneller aan z'n maximumkoppel dan bij andere motortypes (met DSG al helemaal). Maar als je iets meer op eindvermogen tunet, hou je het koppel wel binnen de perken. En garantie-plus-coulance blijft dan voor een normale leasetermijn wel een geruststellend idee.

VEEJAY

Forumguru
Mijn werkgever heeft door ervaring over de jaren nu het hele chiptuning gebeuren juridisch afgetikt.

Als argument geven ze voornamelijk het kastje muur verhaal en vage garantiebepalingen (ook van PON/ABT).

Tussen ons, ik heb in de 5 jaar autotuning gebeuren nog nooit een garantiebepaling zwart op wit gezien. Dus als iemand die heeft hou ik mij aanbevolen, maar ik denk dat niemand die heeft....

Ik weet als geen ander hoe het kan zijn als je bijvoorbeeld dubbel verzekerd ben. De ene wijst naar de andere en niemand betaald. Dit kan ook zo zijn bij chiptuning, ik ken een verhaal waarbij de tuner en de dealer/garage beidde niet wilde betalen. (allebei gaven garantie)

Neemt niet weg dat tunen leuk is, maar doe het liever niet me je leaseauto, tenzij je toestemming en garantievoorwaarden hebt (alles zwart op wit!).

Onthoud dat het chippie altijd als eerste de schuld krijgt (defecte turbo, koppeling, ...) knappe tuner die daar zwart op wit garantie op geeft zonder jou een extra verzekering af te sluiten.

Maar Tunen is wel leuk en zeker het geld waard!

___JC___

Forumguru
Je kan nu dus gewoon een gechipte door ABT bestellen en alle garantie van de importeur blijft gewoon bestaan.
Alleen ze bieden het niet standaard in de folder aan ofzo.

Ik rij dus straks met een gerust geweten en een koppel van een kleine vrachtwagen.
/forum/images/graemlins/cool.gif

Tallguy

Forumguru
Is die werkgever toevallig ook gevestigd in o.a Arnhem, Den Haag, Amsterdam en begint de naam met een L en eindigt met een g?

Bovenaan Onderaan