Chiptuning 2.0 CR TDI 140pk

Bart Gardin

Nieuw lid
Hallo

Ik ben ondertussen bijna een maand de trotse eigenaar van een superb combi. Maar net zoals bij m'n vorige wagen overweeg ik deze te laten chiptunen.
Na hoeveel km op de teller raden jullie dit aan? Of speelt dit helemaal geen rol?
Ik heb ondertussen een goeie 2500km gereden.
Iemand dezelfde motor al laten chippen?

Alvast bedankt voor jullie input!
 

adjego

Actief lid
Dit is een goeie km-stand om te tunen. Lekker de eerste kilometers erop, en daarna lekker gaan...:D
 

navarro

Nieuw lid
Ik heb inmiddels (sinds begin dit jaar) zo'n 35000 km op de teller. Een poging om mijn superb combi te laten chiptunen is hopeloos fout afgelopen. Mocht het voor jou wèl lukken, dan graag het adres van de "dader". Bij voorbaat dank ! :aangenaam:
 

HKTS

Nieuw lid
Mijn dader is ventura tuning, een digitale powerbox (welke de data eerste minuten scant) waarmee het vermogen rond de 175 pk zit werkt goed samen met mijn dsg..:smirk: Inmiddels 50.000 km mee gereden zonder problemen.
 

snoekie

Nieuw lid
Hallo,

Sinds een kleine maand ook eigenaar van een nieuwe superb 2.0tdi 140pk en spelend met de gedachte om te chiptunen.
Ondertussen heb ik een 20-tal tuners in BE en NL opgebeld en heb mij voorgenomen te wachten tot er 5000km op de teller staat. (ook op aanraden van mijn dealer)

Tot hoeveel pk/Nm ga je hem laten tunen ?
Er zijn er die 170pk aanbieden, anderen gaan naar 185pk. Allen zitten ze rond de 400Nm. De vraag is natuurlijk wat is nog veilig en binnen de toleranties.

Grtz
 

andrehj

Forumguru
Er wordt van alles aangeboden. Ik zou persoonlijk altijd een tuning met rollenbanktes vooraf én achteraf laten doen, zodat je op papier hebt wat je krijgt. Tuners die zoiets basics niet kunnen of willen bestaan veel te veel, maar daar zou ik dus met een grote boog omheen lopen.
 

snoekie

Nieuw lid
Er wordt van alles aangeboden. Ik zou persoonlijk altijd een tuning met rollenbanktes vooraf én achteraf laten doen, zodat je op papier hebt wat je krijgt. Tuners die zoiets basics niet kunnen of willen bestaan veel te veel, maar daar zou ik dus met een grote boog omheen lopen.

Uitprint testbank is zowiezo een must.
Maar dan is de vraag. Tot hoever kan je gaan om het nog veilig te houden.
Ik kreeg bij een bepaalde tuner 182pk en 420Nm voorgeschoteld. Is dit doenbaar voor lijf en leden van mijn superb ???
 

hemi24

Forumguru
Ik kreeg bij een bepaalde tuner 182pk en 420Nm voorgeschoteld. Is dit doenbaar voor lijf en leden van mijn superb ???

Een goede vriend van mij heeft (probleemloos) 300k gereden met een Audi A4 met 2 liter pompverstuiver + powerbox, volgens rollenbank 199pk en 440Nm...
Persoonlijk had ik niet verwacht dat dit goed zou gaan, maar blijkbaar toch...
 

snoekie

Nieuw lid
Een goede vriend van mij heeft (probleemloos) 300k gereden met een Audi A4 met 2 liter pompverstuiver + powerbox, volgens rollenbank 199pk en 440Nm...
Persoonlijk had ik niet verwacht dat dit goed zou gaan, maar blijkbaar toch...
Hemi, vind je het erg als ik iets minder extreem ga ? :winkie:
 

sitechris

Donateur
Gewoon je auto netjes warm rijden voordat je gas geeft. Dan kan je auto beetje extra power prima hebben. Ik ben sowieso pro tuning, ik heb zelf ruim 90k gereden met een gechipte 2.0 TDI pompverstuiver met roetfilter en geen problemen mee gehad. Nu alweer 20k met een stevig gechipte GTI, vooralsnog zonder troubles. Vooraf rollerbank en na afloop is prettig, maar evt kun je ook met een stopwatch je tussensprintjes opmeten voor en na afloop. Als je bij bv Abt gaat tunen, heb je geen rollerbank. Maar ik zou mbt tuning kiezen tussen JD (beste VAG tuner) of Abt (duurder, maar wel met behoud garantie).
 

snoekie

Nieuw lid
Als je bij bv Abt gaat tunen, heb je geen rollerbank. Maar ik zou mbt tuning kiezen tussen JD (beste VAG tuner) of Abt (duurder, maar wel met behoud garantie).

Over JD heb ik idd ook al veel goeds gehoord, maar het ligt voor mij niet echt bij de deur.
Heeft iemand een idee wie de betere tuners in België zijn ?
 

VEEJAY

Forumguru
Geloof mij, je ritjes die je nooit vergeet zijn die van JD weer terug naar huis :). Misschien kun je bij Vagtechniek terecht, is wat zuidelijker. Of dan gewoon ABT bij je dealer. Deze naam komt vaak voorbij http://www.autotuneheinz.be/ maar heb net zoveel slechte verhalen als goede gehoord.

Suc6 met je keuze.
 

snoekie

Nieuw lid
:ahum:
Geloof mij, je ritjes die je nooit vergeet zijn die van JD weer terug naar huis :). Misschien kun je bij Vagtechniek terecht, is wat zuidelijker. Of dan gewoon ABT bij je dealer. Deze naam komt vaak voorbij http://www.autotuneheinz.be/ maar heb net zoveel slechte verhalen als goede gehoord.

Suc6 met je keuze.

Kempower zou blijkbaar zeer goed zijn. Iemand ervaringen ?
De prijs is ook wel navenant :ahum:
 

r_d_k

Actief lid
Ik heb een VW Golf V 2.0TDI 4 Motion, standaard met 140pk 320nm met ABT tuning naar 170pk 350nm (pompverstuiver) gehad. De tuning is direct af fabriek / dealer uitgevoerd. De auto is altijd netjes warm gereden en daarna pas belast. An sich een voortreffelijke wagen, echter zodra de auto zwaarder belast werd, langdurig > 160 km/u in DLD of tijdens de vakantie met caravan, was het olie verbruik extreem hoog. Normaal woon-werk verkeer 1 busje olie op 8000km. Met vakantie met caravan 1 busje olie op 1500km.

Daarna diverse andere VAG producten gereden A3SB 2.0TDI CR DSG 140pk, nu O2 Combi 4x4 2.0TDI 140pk (pompverstuiver) geen druppel olie verbruik, zelfs met zwaardere caravan.

Ik weet niet of dit aan de ABT-tuning heeft gelegen of domme pech. Des tijds meerdere malen bij onderhoud aangegeven, maar het werd afgedaan als "normaal verbruik":smiley29:.
 

snoekie

Nieuw lid
Ik heb een VW Golf V 2.0TDI 4 Motion, standaard met 140pk 320nm met ABT tuning naar 170pk 350nm (pompverstuiver) gehad.

Dat zijn mooie waardes, maar ik had graag nog iets meer gehad. Laat ons zeggen 180 pk en 400 à 410Nm. Als ik de tuners mag geloven blijft dit nog ruim binnen de 'veiligheidsmarge'.
Heeft iemand trouwens een idee of z'n tuning, na terugzetting in de originele toestand nog zichtbaar voor Skoda ?
 

VEEJAY

Forumguru
Als er een Garret VA turbo inzit, zou ik niet meer dan 180PK willen want dan blijft ie tenminste heel. Veel meer dan 410NM zou ik ook niet doen als je de koppeling niet aanpakt. Maar staar je vooral niet blind op Peekaas, das alleen eventjes leuk. Dat de auto niet stuk gaat en soepel rijdt ga je op langer termijn meer waarderen dan de rollerbank uitdraai.

Je ziet wel dat de ECU geflashed is (teller opgehoogd), maar dat kan ook door de dealer zijn gebeurt bij onderhoud.
 

snoekie

Nieuw lid
Als er een Garret VA turbo inzit, zou ik niet meer dan 180PK willen want dan blijft ie tenminste heel. Veel meer dan 410NM zou ik ook niet doen als je de koppeling niet aanpakt. Maar staar je vooral niet blind op Peekaas, das alleen eventjes leuk. Dat de auto niet stuk gaat en soepel rijdt ga je op langer termijn meer waarderen dan de rollerbank uitdraai.

Je ziet wel dat de ECU geflashed is (teller opgehoogd), maar dat kan ook door de dealer zijn gebeurt bij onderhoud.

En hoe zie ik of het een Garret VA Turbo is ?
Ik heb een superb II 2.0Tdi 140 pk van een maandje oud.
 
Bovenaan Onderaan