Chiptuning 1.5 tsi

Sander N

Nieuw lid
Goedemiddag allen,

Ik ben nieuw op het forum maar lees al een tijdje de nodige posts. Ik heb sinds kort een nieuwe Kodiaq 1.5 tsi DSG. Nu ben ik voornemens de motor van een kuurtje te voorzien, echter kan ik nergens uitsluitsel krijgen of dit reeds mogelijk is. Graag jullie advies ;)
 

ertromp

Forumguru
Al gebeld met TVS Engineering Varsseveld?
Of met JD uit Lochem
Of VagTechniek uit Nuenen
Of Hartog Alkmaar
Een beller is sneller
 

Sander N

Nieuw lid
Vag en JD konden ook geen uitsluitsel geven. Venture wil er wel een box tussen plaatsen maar daar zit ik niet echt op te wachten. Vandaar mijn vraag naar jullie ervaring, wellicht dat ik er een gemist had die het wel kan.
 

ertromp

Forumguru
TVS en Hartog nog eens bellen dan. Zal dan voor jouw motorcode / bouwjaar nog niet mogelijk zijn dan wellicht.
Zeker verstandig om niet met zo'n box te gaan werken.
 
Volgens mij kan je de 1.5 prima laten chippen, maar dacht ergens gelezen te hebben dat ze je dsg ook iets moeten aanpassen. Maar er zijn vast wel mensen op het forum die daadwerkelijk hun kodiaq al hebben laten chippen ;)
 
Zelf heb ik hier ook naar zitten kijken, JD zegt op hun website: Let op, sommige 2021 en 2022 1.5 T(F)SI modellen hebben een nieuwe beveiliging gekregen en zijn om die reden op dit moment nog niet van OBD tuning te voorzien. Mocht je een antwoord hebben dan hoor ik het ook graag!
 

EdK

Forumguru
Klopt dat er nieuwe beveiligingen op zitten.
Zit zelf te wachten bij VAG techniek voor de Fabia 4 met zijn 95PK 3 cilinder torretje dat deze de fabrieks update kan krijgen.
Collega heeft zelfde met de bedrijfs transporter met het 2,0 TDI blok, is ook nog niet gekraakt en derhalve zit hij ook te wachten tot men het voor elkaar heeft.....
En zo zullen alle tuners zitten te wachten tot het zover is dat zij hun wachtende klanten eindelijk kunnen bedienen....
 
Ben in Januari bij JD geweest voor de chiptuning van mijn 1.5TSI. Is aan de computer geweest en was nog niet te chippen. Sta op de lijst om gebeld te worden zodra dit mogelijk is.
 
Ik rij zelf al meer dan 20 jaar met diverse auto,s ,welke allemaal voorzien waren van een reguliere obd tuning dan wel voorzien waren van een meerkanaals tuningbox...neem van mij aan ,dat een fatsoenlijke box niet onder doet voor een traditionele obd tuning ,en er ook niks kapot gaat ( vaak ben je als bruuske rijder daar zelf de oorzaak van )
Met een fatsoenlijke box bedoel ik dan geen 100 euro ebay box ,maar een box via JD ,of iets van Speedbuster ...dat kost dan ook snel 4 a 5 honderd ,maar dan heb je ook wat .
Onze Kodiaq 1,5 is ook voorzien van een box ,en het is een wereld van verschil !...
De instalatie is op zich goed te doen ,alleen de turbo druk sensor is slecht toegankelijk ...dat is even pielen .
Wat ook veel veel doet ,is de plaatsing van een pedalbox ...de respons van het gaspedaal kun je drastisch veranderen ,waardoor de auto veel vlotter aanvoelt...deze pedalbox geeft je geen extra vermogen ,maar de respons op het gas is veel beter .
 
Dat is toch niet nodig? Met VCDS kun je deze om (laten) coderen naar “Audi” gasrespons, dan reageert je gaspedaal ook een stuk sneller dan voordien en kost een stuk minder.
Die aanpassing levert slechts een beperkte verhoging van de gasrespons ...een pedalbox gaat veel verder op dat vlak ,het is niet te vergelijken qua effect .
 

Japanese Power

Donateur
Dat durf ik niet te bevestigen noch te ontkennen. Ik vond met de VCDS aanpassing in mijn Kodiaq destijds het gat van te weinig toeren weg was bij wegrijden (handbak) en ook zeker sneller reageerde.
 

EdK

Forumguru
Denk dat die VCDS aanpassing meer dan voldoende is voor de meeste mensen die nu problemen hebben met de huidige instelling.
Misschien als je een VRS rijder of andere sportieve wagen hebt dat de box meer waarde heeft !
 
Daar hoef je echt geen vrs of sportwagen voor te rijden ,het maakt het dagelijks rijden gewoon wat aangenamer ,de " vertraging" op het gaspedaal word gewoon bijna geminimaliseerd ...
Maar goed , dat is een kwestie van een keer rijden en ervaren wat het doet ( voor mij was het een fijne aankoop in elk geval .)...op youtube staan de nodige filmpjes met rijtesten ,voor diegene die het interesseert .
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan