Chiptunen Fabia 1.2 90pk?

Ik heb een vraag, laats met collega over autos gehad en hier kwam chiptunen naar voren. En wees me erop aan om het bij mijn Fabia te doen ik naa gevraagd bij garage en ze zouden hem eerst dan naar de 110pk variant zetten en dan nog uppen naar de 135pk.

Nu wil ik weten wat zijn de echte voordelen en nadelen en is het eigenlijk wel eens verstandig om te doen

Dank jullie alvast
 

Okki

Donateur
Daar is veel over te lezen op dit forum door de zoekfunctie te gebruiken. Maar vaste panelleden zullen hier vast wel op reageren.

Kijk ook eens bij bijvoorbeeld VAG techniek
 

Rosinfield

Forumguru
Niets aan toe te voegen. Eerder 1 x Yeti 1.2, 1 x Fabia 1.2 en 1 x Fabia 1.0 naar 135 pk. Bij JD en Vag Techniek. Nooit enig probleem gegeven. Is ook absoluut veilig, mits bij een gerenommeerd bedrijf als deze twee. Er zit voldoende veilige marge in. Uiteraard wel verstandig rijden, eerst warm rijden. Inmiddels de Polo GTI ook bij Vag Techniek laten doen, ook naar volle tevredenheid. Heb je een DSG, dan is het aan te raden die meteen mee te nemen
 

leon-cupra

Forumguru
Vind je het eigenlijk nodig? Lees dat een collega het jou aanraadt maar vind je het zelf nodig?
Anders van 90pk naar 135pk is een groot verschil. Zal een “andere” wagen worden.
Zoals @Rosinfield al zei : goed warm rijden, zorg voor dragen en dat mag eigenlijk geen problemen geven.
Laat het wel niet gewoon bij jouw garage doen (zal het wss ook gewoon uitbesteden) maar bij een specialist zoals hier reeds vernoemd: JD of VAG. Dan weet je zeker dat het perfect gedaan is. Beter 100km verder rijden dan een beunhaas aan de wagen laten prutsen.
 
Niets aan toe te voegen. Eerder 1 x Yeti 1.2, 1 x Fabia 1.2 en 1 x Fabia 1.0 naar 135 pk. Bij JD en Vag Techniek. Nooit enig probleem gegeven. Is ook absoluut veilig, mits bij een gerenommeerd bedrijf als deze twee. Er zit voldoende veilige marge in. Uiteraard wel verstandig rijden, eerst warm rijden. Inmiddels de Polo GTI ook bij Vag Techniek laten doen, ook naar volle tevredenheid. Heb je een DSG, dan is het aan te raden die meteen mee te nemen
Dankje voor de info, dan skip ik de garage en ga ik wel naar VAG of JD. Rij zelf nu met de 90pk de auto altijd goed warm.

Bedoel je dan JD engineering in lochem of?
 

EdK

Forumguru
Rij zelf nu met de 90pk
Zelf ook de 1,0TSI 90Pk Fabia 3
En ik heb hem nadat ik hem uit fabriek via dealer had ontvangen een 3 weken erna laten doen bij VAG Techniek.
Een aardig ritje vanuit Noord Holland maar de moeite zeker waard.
En wat heb ik laten doen ? Alleen maar de fabrieksupdate van VAG Techniek.
Wat dus inhoud dat de software van een POLO 1,0TSI in je BC van de Fabia word gezet.
En voor relatief weinig euries heb ik nu dus 110Pk en ergens rond de 200Nm ( uit hoofd)
En merk je dit ? ja dit merk je zeer zeker, oké word zeker geen formule 1 wagen hierdoor. Maar rijd net even soepeler en trekt net even wat sneller op.
Het zijn eigenlijk de PK's en de Nm die het motorblok toebehoren standaard !!
 

Erik_NL

Forumguru
Onze 1.2's hebben bij VAGTechniek een Stage 1 tuning in Nuenen ondergaan tijdens een van hun kortingsacties.
Met name om het hogere koppel.
Uitstekende afhandeling. Zeer tevreden met het resultaat.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn 1.2 heeft net als de 1.0 van EdK de fabrieksupdate gekregen bij Vagtechniek. Dat betekent dat de auto dan de motorsoftware krijgt die ook in de Polo met exact dezelfde motor zit. Origineel wordt bij de Fabia het maximumkoppel boven 1500 rpm begrensd op 160 Nm, met de update loopt de koppelcurve gewoon omhoog tot 1800 rpm en is dan begrensd op 180? Nm en levert dan iets van 105-110pk. Auto rijdt gewoon wat soepeler en trekt lekkerder door, een stage 1 kost je meer geldt en gaat echt een stap verder, en dan zit je bovendien zeker boven de wettelijke toegestane afwijking die de auto mag hebben in het vermogen.
 

Cordoba

Forumguru
De 1.0 had origineel ook 95 pk, de 1.2 slechts 90 pk, dus het startpunt is ook net iets anders, maar effect is vergelijkbaar.
 
Ik overweeg ook een fabrieksupdate voor mijn 1.2. In het Noorden zie ik dat ze die niet bieden maar direct naar 1.4 upgraden. Ik denk dat de auto dan toch behoorlijk ander rijdgedrag krijgt.
Mij gaat het om net wat meer vermogen en meer koppel. Dus denk ik, na alle goede recensies die ik hier gelezen heb, een afspraak maar bij VAG Nuenen ga maken.
 

Rosinfield

Forumguru
Je moet je daar nu ook niet direct zo veel bij voorstellen, dat veranderde rijgedrag. Zolang je rustig rijdt, merk je er weinig tot niets van. Net mijn Up ook van 115 naar 140 pk laten brengen. En in het verleden meerdere TSI's. Pas als je echt vermogen vraagt, door flink door te trekken in de toeren, merk je het verschil. En dat is wel lekker; gewoon af en toe voor de lol, maar meer functioneel, bij invoegen en -halen.
Maar het wordt echt geen scheurmonster.
 

EdK

Forumguru
dat veranderde rijgedrag.
Dat veranderde rijgedrag met de fabrieks update is zeker wel merkbaar.
Mijn ervaring na 4 jaar is dat hij net even wat soepeler rijd en ook gewoon in 50Km gebieden.
En ja de snelweg op of het inhalen merk je het verschil wel degelijk, als ik nu gaspedaal indruk dan schiet hij gewoon vooruit, en dat was zonder update zeker niet geval
En een racemonster zal het inderdaad niet worden, maar dan had ik een ander soort wagen moeten kopen....
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb pakweg een jaar met de originele software gereden, voor ik de fabrieksupdate heb laten doen, en ik merk wel degelijk verschil. Bij stoplichten zonder moeite een stuk vlotter weg, en als je eens een keer wat vermogen vraagt is er ook gewoon meer beschikbaar. Zelfs mijn rijgedrag is verandert, waar ik eerst zou afremmen bij bijvoorbeeld een kruising om voorrang te verlenen, geef ik nu vaak een beetje gas bij om veilig voor langs te kruisen. Bij een echte sprint is het nog steeds geen stenen-uit-de-straat-trekker, maar geen kalander nodig om de acceleratie te meten.
 
Bovenaan Onderaan